Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:49

Fotsy schreef:
Ik vind die kvit fjorden ook heel mooi.
Allez kzal nog wat moeten oefenen das duidelijk.

:(:) Maar nog niet zo lang geleden dacht ik ook nog dat onze wildkleurige fjordenkruisingen valkjes waren hoor :D

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:54

@kitten: gewoon deze upload gebruiken
http://plaatjesdump.nl/

Testen geeft vaak de enige zekerheid, maar heeft alleen zin als je er 'iets' mee wilt doen (fokken bijv.)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:57

Ik heb een vraagje, misschien dat de kleurenkenners op bokt mij kunnen helpen. Ik heb vorig jaar een pony gekocht en dacht dat ze palimino was. Door een bokker kwam ik erachter dat ze dunalino is aangezien ze een aalstreep en zebra streepjes op de benen heeft. Voor foto's zie mijn profiel.

Maar.. Het gebied rond haar uier en buik zit vol met vlekjes/stipjes die licht van kleur zijn. Duidt dit op weer andere kleur of is dat 'normaal'?

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:08

DubbelDun schreef:
@kitten: gewoon deze upload gebruiken
http://plaatjesdump.nl/

Testen geeft vaak de enige zekerheid, maar heeft alleen zin als je er 'iets' mee wilt doen (fokken bijv.)


Ah dankje! Ik probeerde vroeger via mijnalbum.nl, maar dat lukte me toch niet zo goed.

Ik geef mijn moeder ook volledig gelijk hoor, we zijn niet van plan om nog veulens te fokken (die merrie hebben we ook drachtig gekocht) en alleen om mijn nieuwsgierigheid te stillen vind ik het ook niet echt waard :) De meeste van onze paardjes zijn verwaarloosd of mishandeld geweest die, nu ze terug in orde zijn, kindjes mogen leren paardrijden ^^

xApple hier ben ik ook benieuwd naar, heb ik nog nooit van gehoord.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:16

DubbelDun schreef:
Ik denk dat omdat zowel Dun als Creme 'verblekers' zijn dit dus samen in een bruin paard een hele lichte huidskleur kan gaan geven. Maar omdat er ook veel tinten Palo's en Valkjes zijn zal het niet altijd duidelijk zijn dat beide genen een rol spelen.


Klopt, onze dunskin tinkerhengst is zo licht van kleur dat zijn markings niet zichtbaar zijn. Op de benen een beetje maar in zijn wintervacht zie je geen aalstreep meer. Enige duidelijke zichtbaar aanwezige is zijn frosting. Hij is twee keer door labs (Amerika en UK) getest omdat we zelf begonnen te twijfelen en toch twee keer positief. Als veulen was alles aanwezig, maar toen was hij donkerder. Nu wordt hij steeds lichter. Hij draagt trouwens EeAaCrcrDd.
Ik dacht eerst dit kan geen dunskin zijn want er is geen aalstreep. Maar met scheren zie je een heel dun lijntje, alleen niet in de vacht zelf. Wel jammer, had graag een duidelijk tonende dun drager gehad maar zijn lichte kleur vind ik ook speciaal ogen dus op zich vind ik het dan weer niet zo erg. Hij krijgt volgende zomer 3 nakomelingen dus als er een grullo tevoorschijn komt weten we genoeg :+


Ik heb me al wat ingelezen in kleuren, voornamelijk die waar we er zelf van hebben, maar heel goed weet ik het natuurlijk nog niet dus ik lees wel stil mee in dit topic. Lees zo nu en dan toch heel interessante dingen hier, leuk topic dit :D

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:24

Ik denk geen palomino hoor maar wildkleur met duidelijke dunkenmerken, op het eerste zicht lijkt ze een kruising fjord-haf maar vind de foto niet echt duidelijk genoeg.
Ik ben nog aan het oefenen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:31

Fotsy schreef:
Ik denk geen palomino hoor maar wildkleur met duidelijke dunkenmerken, op het eerste zicht lijkt ze een kruising fjord-haf maar vind de foto niet echt duidelijk genoeg.
Ik ben nog aan het oefenen.


Ik weet niet zeker of je het over mijn pony hebt maar zij is een kruising Quarter x Haflinger

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:35

Welk kleur had de quarter dan weet je al veel over de kleur? Vind de foto heel onduidelijk maar eentje was toch al goed *\o/*

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:37

Van beiden ouders weet ik het niet jammer genoeg.. Dat maakt het wel lastig.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:42

Wildkleur heeft wel zwarte manen. Ik ga er vanuit dat het een dunalino is. Wat witte vlekjes betreft, geen idee.
Benieuwd wat de echte kenners daar van zeggen, zoveel weet ik er ook niet van.
Weet je wel zeker dat een ouder een quarter is?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:46

Ja dat weet ik wel zeker, ze heeft enorme billen en is reining ingereden bij de 1e eigenaar. (Dat zegt natuurlijk niet zoveel, maar ik ben er wel zeker van dat ze half quarter is)

Ik ga zo naar stal, ik zal wel even een foto van haar buik/uier maken. Inmiddels heeft ze al wat wintervacht losgelaten en is ze qua kleur alweer flink veranderd.

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:51

Ik ga mee met mijn voorgangers, lijkt mij inderdaad een dunalino.
Maar als een van de ouders een quarter was, begin ik te denken aan appaloosa, aangezien appaloosa toch wel vaak voorkomt bij Quarters.
Maar dan uiteraard een heel minimale uiting, de stippen zitten inderdaad vooral op de gevoelige delen, zoals geslachtsorganen, ogen, neus en ook uier.
Maar het is maar een gokje...

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:55

Maar appaloosa heeft geen aalstreep en zebra benen? Of kan dat wel?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:58

Chimello is waar maar heb ook eens een kruising tussen fjord en haf gezien en die was helemaal fjord en had lange witte manen en ergens een heel klein streepje zwart. Foto is te onduidelijk voor mij, zie er ook niet direct quarter in.
En dan stippen? Appaloosa
Over naar de kenners.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:28

@kitten: appaloosa komt absoluut niet voor bij Quarters (met papier) want dan worden ze niet toegelaten in het stamboek :)

@xApple: als je niet weet wie de Quarter-ouder is zou ik haar zéker laten testen op HYPP; dat wil je écht niet onbekend in je paard hebben zitten hoor. Als ze een aanval krijgen en je zit net in galop is de schade niet te overzien ;(
Niet om je bang te maken, maar helaas wordt er een hoop ongein zonder papier verkocht.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:33

DubbelDun schreef:
@kitten: appaloosa komt absoluut niet voor bij Quarters (met papier) want dan worden ze niet toegelaten in het stamboek :)

@xApple: als je niet weet wie de Quarter-ouder is zou ik haar zéker laten testen op HYPP; dat wil je écht niet onbekend in je paard hebben zitten hoor. Als ze een aanval krijgen en je zit net in galop is de schade niet te overzien ;(
Niet om je bang te maken, maar helaas wordt er een hoop ongein zonder papier verkocht.

Ik heb echt geen idee wat dat is?!
Edit; ik zie net dat het een spierziekte is en niets met kleuren te maken heeft :+

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:39

Klopt, maar ook het hart is een spier en aanvallen kunnen uiteenlopen van lichte spiertrillingen tot aanvallen waarbij het paard niet meer kan staan (en dood neervalt).
Toen via het Quarterhorse stamboek bekend werd dat H/H dieren niet meer opgenomen werden en op termijn ook N/H dieren niet, zijn er veel zonder papier op de markt gedumpt óók in Europa !!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:51


DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:15

Ik denk dat ze ook wat Sooty is.
Die vlekjes zou ik zo niet weten, misschien gewoon de kombinatie van de verschillende 'kleuren' of een keer flink gebeten door beestjes.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:20

Beter zo, ok duidelijk palomino :D .
Ik denk dat de vlekken birdcatcher-vlekken zijn. Waarschijnlijk heeft ze er nog over haar lichaam maar door haar bleke kleur en winterkleedje zie je ze niet goed of zullen ze nog vermeerderen met ouder worden.
Google eens op birdcatcher spots.
Voor een halve quarter-haf heeft ze wel een hoge staartinplanting.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:58

Birdcatcher spots zijn wel op random plaatsen van het lijf meestal en deze zitten dus vrij erg op elkaar?

Mijn QH heeft bend or spots, een drietal en die zitten ook ver uit elkaar op random plaatsen, dacht dat birdcatcher spots ook zo waren. Maar wie weet!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:03

Fotsy schreef:
Beter zo, ok duidelijk palomino :D .
Ik denk dat de vlekken birdcatcher-vlekken zijn. Waarschijnlijk heeft ze er nog over haar lichaam maar door haar bleke kleur en winterkleedje zie je ze niet goed of zullen ze nog vermeerderen met ouder worden.
Google eens op birdcatcher spots.
Voor een halve quarter-haf heeft ze wel een hoge staartinplanting.


En de aalstreep en strepen op haar benen dan? Dat hoort niet echt bij palomino toch?
Wat is er opvallend aan haar staartinplant? (Ik ben een beetje een leek op dit gebied)
Die birdcatcher spots zouden wel een verklaring zijn voor die stipjes op haar buik :j

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:18

Ik blijf bij dunalino met eventueel een pigment probleempje bij de tietjes :P je ziet het iig vaak bij arabieren (schimmels) op het hoofd, maar geen idee of dit ook bij de uiers enzo bij andere rassen voorkomt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:22

Aalstreep en strepen op benen zijn dunkenmerken. Dus dunalino.
Voor de donkere plekken op haar bil ken ik niet.
Staartinplanting bij Arabieren staat hoger geplaatst dan de lijn van de billen echter bij quarters is deze minder opvallend en in lijn van de billen, hoe moet ik dit uitleggen?
Vlekjes kunnen ook gewoon littekens zijn.
Het ontstaan van birdcatcher spots is geheel onbekend en ze komen en gaan ook wanneer ze willen.

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 02:38

DubbelDun schreef:
@kitten: appaloosa komt absoluut niet voor bij Quarters (met papier) want dan worden ze niet toegelaten in het stamboek :)

@xApple: als je niet weet wie de Quarter-ouder is zou ik haar zéker laten testen op HYPP; dat wil je écht niet onbekend in je paard hebben zitten hoor. Als ze een aanval krijgen en je zit net in galop is de schade niet te overzien ;(
Niet om je bang te maken, maar helaas wordt er een hoop ongein zonder papier verkocht.


Oeps, dikke fout :o Dat was iets dat ik al heel mijn leven dacht te weten...
Zijn die typische appaloosa western paarden dan 'het ras appaloosa'?
Ik dacht dat je het stamboek voor Quarters had, en dat er nog extra stamboeken waren zoals die van de Paint of de Appaloosa waar je je Quarter ook in kon schrijven als deze die bepaalde kleur had. Hier klopt dus ook niets van zeker? :')
Leerrijk topic, ook nog nooit gehoord van HYPP.

Buiten de birdcatcher spots of bend or spots heb ik ook geen idee meer voor xApple's paardje.