Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 22:22

Fotsy schreef:
Whow, wel een mooi paard, is die vlek toegelaten in het palomino stamboek?


Dit is een warmbloed ggk dekhengst die in Duitsland staat.
En ja die vlek is toegelaten in het palomino stamboek omdat het hier niet over een 'bonte' paard gaat.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:33

Peterina schreef:
Lijkt idd eerder roan + rabicano + sabino ...
maar je zou ook kunnen laten testen op Dominant White. Deze geeft heel rare combinaties, zelfs grote (en kleine) witte vlekken.



Maar dan is ze maximum 2 van die dingen, correct? Aangezien zowel roan, sabino, tobiano en dominant white KIT-mutaties zijn?

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:56

Van Roan en Tobiano wist ik dat, maar niet dat Sabino en DW daar ook bij horen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:07

Op dit moment gaan de onderzoekers er vanuit dat 'sabino' eigenlijk een of andere vorm van White is.
De benaming 'Dominant White' willen ze ook van af, en zien het liever benoemd als White-1, white-2, enz enz.

Veel paarden die oorspronkelijk getest waren als zijnde SB1, zijn in feite W... (veelal W3).

'Sabino' is een oude spaanse naam en blijkbaar is dit de beschrijving die toen destijds gegeven was aan de eerst 'ontdekte' gen .... maar toen wisten ze niets van al de rest en de verschillende combinaties binnen het White groep.

Het is juist omdat het KIT-mutaties zijn dat men liever de benaming ziet als White ... ipv Sabino.

(Nog iets voor de toekomst is ook het toedoen van Splash ... volgens sommige onderzoekers zou dit ook onder de White groep vallen ... wordt nog besproken/onderzocht)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:09

Smee__ schreef:
Paarden kunnen en palomino en zilver zijn :)


Even een quote naar een andere topic, HELP, waar zitten de kenners, kan dit? Zijn toch twee verdunningen, zilver is toch verdunning van zwart of bruin en palomino is verdunning van vos? Kan toch nooit tegelijk zijn of kan dit wel?

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 23:56

Tuurlijk kan dat. Het zijn 2 verschillende modifiers en kunnen dus best tegelijk in hetzelfde paard zitten.
Het creme-gen en het silver-gen zijn 2 heel verschillende dingen en hebben niks te maken of een paard rood of zwart is.
Behalve dat je silver op vos niet zit en op zwart wel.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:17

Wat bedoel je met komt niet voor op Vos?
Een palomino is toch een vos met het Cream gen.
Ik dacht dat silver op de grote E zat en een palomino heeft toch ee en N/Cr.
Dus daarom legde ik de link dat dit niet samen kon voorkomen.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:01

Silver ZIE je niet op vos, maar het is er wel genetisch en kan dus ook doorgegeven worden. Het verschil tussen genotypisch en fenotypisch ;)
Ik gebruik nooit N /Cr, maar CRcr :) Het zegt hetzelfde (heterozygoot op creme), maar ik vind het duidelijker :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:26

Denk dat ik het begin te snappen.
Vos ZIE je het niet maar kan wel drager zijn maar dan palomino kan je het daar dan zien (fenotypisch), want genotypisch is dit een vos met CRcr.
Sorry voor de lastige vragen, ik ben vollop aan het leren en vind dit zo interessant.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:29

Als je Silver bedoeld op een palomino zie je dit ook niet, want het blijft een (veranderde)vos.
Dus op alles met als basis ee zie je Silver niet.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:35

Dank u, het is officieel *\o/* ik snap het :D

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:23

Testje :D
Wat voor kleur is een eeAAGgZzDdCrcrToto

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:14

Die is goed zeg, hmmm AAee is vos met enkel Cream CR/cr dus kan Isabel zijn met silver drager Toto dus tobiano met dunkenmerken en wat de Gg is appaloosa
Dus zal een prachtige pintaloosa isabelkleur zijn met vier witte benen met silver drager en aalstreep.
Trek het er een beetje op? Mijn spiekbriefke ligt nog thuis dus het is uit mijn duim.

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:15

*kruipt onder meelezers steen*
Een bonte schimmel dunalino? Maar als je deze kruist met een gewoon vosje, kan er ook terug een gewoon vosje uitkomen. Kruis je dat veulen met een zwart paard, komt er misschien wel een bruin veulen uit, misschien zelfs een zilverappelbruine, of een zilverappel zwart. Oh ik hou van kleuren genetica :D
Kruis je een vos met een zwarte, komt er een zilverappel uit, verrassing! ^^
(als ik niet iets over het hoofd heb gezien)

Ik heb ook nog een vraagje / opmerking over de wildkleur. In de info die ik kan vinden staat dat Dun net zoals zwart dominant is maw;
ee = vos / dd = geen wildkleur
Ee =zwart / Dd = wildkleur
EE = zwart / DD = wildkleur

Nu in de praktijk merk ik toch iets anders, wij hebben wel wat fjorden en fjordenkruisingen staan, en je kan heel duidelijk zien wie de kruisingen zijn. Volgens mij gedraagt het Dun gen zich meer zoals het Cream gen; maw;
(ik gebruik even de 'basiskleur' bruin voor het gemak, aangezien dit het meeste voorkomt bij fjorden)
crcr = bruin / dd = bruin
Crcr = valk / Dd= wildkleur, maar lijkt fenotypisch meer op valk, ook volledig zwarte manen en staart
CrCr = perlino / DD = de typische wildkleur bij fjorden, isabel kleurig, met zwart-witte manen.

Wat vinden jullie hiervan?

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:19

Fotsy schreef:
Die is goed zeg, hmmm AAee is vos met enkel Cream CR/cr dus kan Isabel zijn met silver drager Toto dus tobiano met dunkenmerken en wat de Gg is appaloosa
Dus zal een prachtige pintaloosa isabelkleur zijn met vier witte benen met silver drager en aalstreep.
Trek het er een beetje op? Mijn spiekbriefke ligt nog thuis dus het is uit mijn duim.


Nu laat je me twijfelen... Ik dacht dat G schimmel was (van Grey), ik weet eigenlijk niet hoe appaloosa noemt in dat taaltje?
Isabel is in ieder geval een benaming voor alle soorten licht geel, beige achtige kleuren, geen 'genetische kleur' ;)

EDIT: ik bedoel hetzelfde met de kleur 'grijs'. Dat kunnen schimmels zijn, roans, zilverappel zwarte, grullo's enz.

Edit 2, Ik heb het net even opgezocht, de genetische code voor schimmel is inderdaad G en voor appaloosa Lp
Laatst bijgewerkt door Kittentje op 13-03-14 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:22

Pfff man dacht dat ik het snapte, is Gg niet appaloosa en uit zich altijd? Van waar haal jij de schimmel? Want Zz zit op de E om tot uiting te komen en die is er niet of heb ik toch nog niet gesnapt?
Dubbeldun help

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:30

Fotsy schreef:
Pfff man dacht dat ik het snapte, is Gg niet appaloosa en uit zich altijd? Van waar haal jij de schimmel? Want Zz zit op de E om tot uiting te komen en die is er niet of heb ik toch nog niet gesnapt?
Dubbeldun help


Ja, het is allemaal niet zo simpel, als ze beginnen met sabino, rabicano en dominant white met al die W1 tem W20 haak ik ook af hoor :p
Hier op de bokt wiki staat duidelijke info: http://www.bokt.nl/wiki/Kleur

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:36

Klopt Gg is schimmel was even mis, stress, dus kan al helemaal niet wat ik zei.
Dus is het gewoon een schimmel die wit aan het worden is want schimmel domineert over alles?
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 13-03-14 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:41

Fotsy schreef:
Klopt Gg is schimmel was even mis dus kan al helemaal niet wat ik zei.
Dus is het gewoon een schimmel die wit aan het worden is want schimmel domineert over alles?


Ik denk het wel, het veulen zal geboren worden als een bonte dunalino, maar jammer genoeg zal dat leuke kleurtje na een aantal jaar wit zijn geworden door het schimmel gen. Dat vind ik altijd zo jammer bij die aparte kleurtjes.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:43

Ik vond mijn paardje wel mooier :D ;)

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:54

Ondanks alle leuke kleurtjes wordt hij idd gewoon schimmel :)
Kittentje had gelijk met een bonte schimmel dunalino.

Mbt Dun/Wildkleur.
Op zwart is het duidelijk; een Grullo (grijsgelig met aalstreep)
Op vos ook; lichtrood (Reddun) met aalstreep
Op bruin/bay is het eigenlijk ook best wel duidelijk; lichter bruin tot gelig met aalstreep.
Het maakt echt niet uit of het homo- of heterozygoot is. Hooguit dat de Dun-kenmerken iets sterker /duidelijker zijn bij homozygoot.
Ik heb hier zowel een Bay-Dun als een Red-Dun lopen (zie avatar) en de Bay-Dun haar zoon is ook Bay-Dun, maar waarschijnlijk homozygoot. Die is veel 'geler' en heeft een bredere aalstreep.

@kitten: Perlino + Dun geeft geen zwarte manen, want die verbleken door CrCr.
Overigens heb ik begrepen dat CrCr bij Fjorden helemaal niet graag gezien wordt idd door het verbleken.

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:05

DubbelDun schreef:
Ondanks alle leuke kleurtjes wordt hij idd gewoon schimmel :)
Kittentje had gelijk met een bonte schimmel dunalino.

Mbt Dun/Wildkleur.
Op zwart is het duidelijk; een Grullo (grijsgelig met aalstreep)
Op vos ook; lichtrood (Reddun) met aalstreep
Op bruin/bay is het eigenlijk ook best wel duidelijk; lichter bruin tot gelig met aalstreep.
Het maakt echt niet uit of het homo- of heterozygoot is. Hooguit dat de Dun-kenmerken iets sterker /duidelijker zijn bij homozygoot.
Ik heb hier zowel een Bay-Dun als een Red-Dun lopen (zie avatar) en de Bay-Dun haar zoon is ook Bay-Dun, maar waarschijnlijk homozygoot. Die is veel 'geler' en heeft een bredere aalstreep.

@kitten: Perlino + Dun geeft geen zwarte manen, want die verbleken door CrCr.
Overigens heb ik begrepen dat CrCr bij Fjorden helemaal niet graag gezien wordt idd door het verbleken.


Je uitleg klopt inderdaad met wat ik bij ons in de wei zie lopen. Ik bedoelde puur het verschil in Fenotype wanneer het paard homo- of heterozygoot is voor Dun. Dat Perlino + Dun zwarte manen geeft heb ik denk ik niet gezegd, zou wel heel stom van me zijn geweest :')
Het Cream gen gebruikte ik puur als voorbeeld om te vergelijken met het Dun gen, had op zich niets te maken met de wildkleur of de fjordjes :) (Hoewel ik één van onze fjordjes wel verdenk een Ulsblakke te zijn, een dunskin dus. Maar dat terzijde)
Maar het cream gen wordt inderdaad niet graag gezien door het stamboek. Jammer, ik vind die kvit fjorden zo mooi :)

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:12

Ik denk dat omdat zowel Dun als Creme 'verblekers' zijn dit dus samen in een bruin paard een hele lichte huidskleur kan gaan geven. Maar omdat er ook veel tinten Palo's en Valkjes zijn zal het niet altijd duidelijk zijn dat beide genen een rol spelen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:20

Ik vind die kvit fjorden ook heel mooi.
Allez kzal nog wat moeten oefenen das duidelijk.

Kittentje
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Kampenhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:47

DubbelDun schreef:
Ik denk dat omdat zowel Dun als Creme 'verblekers' zijn dit dus samen in een bruin paard een hele lichte huidskleur kan gaan geven. Maar omdat er ook veel tinten Palo's en Valkjes zijn zal het niet altijd duidelijk zijn dat beide genen een rol spelen.


Ja ik dacht er nu ook aan; onze fjordenmerrie waarvan ik denk dat ze misschien wel een Ulsblakke is (ze is duidelijk lichter dan de andere fjorden, zo goed als wit, ook lichtere ogen), is gedekt geweest door een vosbonte pony, waarvan we vrijwel zeker zijn dat die geen wildkleur of iets anders speciaal was. Het veulen dat eruit kwam had dan weer wel duidelijk de typische kleur van een fjord (geen bont helaas :) ), hoewel ze toch Dd moet zijn.
Dit is het enige paardje, dat heterozygoot is voor Dun, maar toch de typische fjordenkleur heeft, dat ik ooit heb gekend. Zou dit kunnen doordat ze het eventuele Cream gen heeft doorgekregen van haar moeder en dus toch ook een dunskin zou zijn?

Merrie is van mijn moeder, zij ziet het niet direct zitten om haar speciaal op haar kleur te laten testen omdat ik er zo geïnteresseerd in ben. We hebben er ook wel wat staan, waarschijnlijk wil ik ze dan ineens allemaal laten testen haha XD
(Veulen is verkocht, en helaas weten we ook niet waar ze is nu. Ik heb wel foto's van beide, maar dan moet ik nog even uitproberen hoe ik die er op zet, ik weet waar de 'handleiding' daarvoor op bokt staat, moet het alleen eens een keer doen :) )