Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11995
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:41

Ik heb ook ooit een vos geboren schimmel gereden. Het dier was een jaar of 9, en had bijna donkergrijze manen...

Blijkbaar komt het toch regelmatig voor.

Het blijft leuk, al die verrassingen bij kleurtjes.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:39


xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:51

hier zie je het doorkleuren beter

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:30

Ik heb ook een vos geboren schimmel gehad. Als je niet beter wist zou je zeggen dat hij zwart geboren was, zat niets vossigs meer aan na 1,5 jaar. Enkel nog wat dooie puntjes in zn manen dir wat bruinig leken.

Moragh

Berichten: 1997
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:59

Klopt, mijn vos geboren schimmel wordt steeds zwarter in de manen. Vond ik ookal heel apart:
Afbeelding
en zo was hij als jaarling:
Afbeelding

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:42

Hier in de buurt zit een fokker met behoorlijk wat paarden (maatschap, niet alle paarden staan hier, maar een aantal vaste fokmerries met hun veulens wel.) Nou is er 1 merrie bij, schimmel, geen idee wat voor basiskleur die had, kan er niks meer van maken. :D Maar ze heeft nu 2 jaar achtereen een veulen gehad dat mij toch echt valk leek (Het zijn KWPNers) Maar die veulens leken al wel bijna wit, toen ze een maand of 5 waren en nog bij de moeder liepen. Erg apart en stiekem ook wel zonde van zo'n kleurtje dat er schimmel overheen komt.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:14

Hi Allen :) Heb een vraagje... Ik heb een 6-jarige part-bret Hackney merrie, waarbij ik nogal aan haar kleur aan het twijfelen ben wat zij nou is. Ik heb iets gelezen over pangare, sooty, smokey black etc. maar kom er niet helemaal uit, misschien kunnen jullie helpen?

Zij is in de winter eigenlijk pikzwart, behalve haar buik, flanken, neus en rond haar ogen, daar is ze heel lichtbruin. In de zomer krijgt ze extreme reversed dapples (donkere "stippen" op haar kont), de rest van haar lijf word dan een soort heel heel heel donker koffievos / donkerbruin / vervaagd zwart. Neus, buik, flanken en rond de ogen blijft bruin. Voor de rest qua aftekeningen alleen een bles en 3 sokken, nergens nog andere zwervende witte stipjes oid.

Een foto van haar:

winter: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 0538_n.jpg

zomer: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8266_n.jpg

(hier ook iets duidelijker bovenop haar rug de lichtere kleur te zien, helaas niet echt duidelijke foto's met betrekking tot de lichtere plekken...)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:16

Moeilijk te zien vanwege de scherpe verlichting op de foto's maar wat te zien is ... donker bruin of zwart-bruin.

Je zou haar kunnen laten testen op het 'seal-brown' agouti, At, en dat zou kunnen bevestigen dat zij idd zwart-bruin of donker bruin is.

Als zij 'lichtere' tinten heeft rond haar ogen, neus, in haar flanken en op haar buik, dan is zij niet zwart. Deze lichtere tinten zijn kenmerken van zwart-bruin/donkerbruin oftewel seal-brown. Ook dit kan in verschillende 'tinten' voorkomen wat vacht kleur betreft.

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:18


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:26

Er is maar een labo in de wereld waar je het At test kan doen en dat is in Arizona USA:
Pet DNA Services of Arizona: http://www.petdnaservicesaz.com/equine-testing/

Kleur is 'gewoon' Bay = zwart + agouti ... maar in dit geval is zij hoogst waarschijnlijk At ipv A.
Helaas is er geen onderscheid op deze site ivm A, A+ of At ... want ze kunnen allemaal gewoon Bay/Bruin geven.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:43

Me even verdiept in de kleurengenetica nu weet ik waarom er meer vossen zijn dan zwarte paarden ondanks dat zwart dominant is over vos.
Kan ik het volgende concluderen?
Agouti beslist over extensie dus simpel gezegd van de drie basiskleuren, zwart, vos en bruin zijn er negen mogelijkheden waarvan maar twee leiden tot zwart aaEE en aaEe en drie leiden tot vos AAee, Aaee en aaee en vier tot bruin AAEE, AAEe, AaEE, AaEe.
Dus een zwart paard is niet meer zo evident om te verkrijgen.
Wat me ook erg opviel is dat vos vaak gepaard gaat met veel Witvertoon en zwart niet.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:51

@fotsy: bruin is géén basiskleur. Je hebt dus alleen zwart en rood (vos). Al het andere zijn 'aanpassingen' die zich uiten in een andere kleur. Agouti valt daar ook onder. Omdat er zoveel aanpassingen zijn is het dus idd moeilijker om een zwart paard te krijgen.

Dat er meer vossen wit tonen komt omdat op zwart het wit minder vat heeft, bij rood pakt het makkelijker (en uit het zich dus vaker/groter).

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:56

Klopt zwart of rood, conclusie te vlug getrokken ;)

Maar het A allel is toch sterker dan het E allel dan? Vermits je eigenlijk aa nodig hebt voor zwart en minstens E en terwijl 1 grote A nooit zwart geeft.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:16

De meeste 'aanpassingen' zijn 'sterker' als de basiskleur. Al vind ik sterker geen goede woordkeus :)
Ze doen iets met de basiskleur, meestal zichtbaar soms niet zoals o.a. het gen voor Silver op rood of idd Agouti.
Geen aanpassingen is dus de basiskleur. Wil je dus een zwarte zul je zuiver zwart moeten fokken :) (EE). Alles wat er niet-basis bij komt geeft dus minder kans op een zwarte.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:45

Ik ben benieuwd wat jullie over Willem zijn kleur kunnen zeggen...
Willem is een bijna 16 jarige haflinger hengst.
Tot zes jaar geleden waren zijn staart en manen spierwit,Nu zijn ze grijs/zilver geworden.
Hij heeft altijd al wel zijn mooie goud kleur gehad en als de zon er op schijnt komt zijn ''bijzondere'' kleur helemaal te voorschijn.
Ze hebben me ooit verteld dat hij een ''shooty'' gen zou hebben,Verder terug in zijn familie heeft zover bekend geen enkele grijze of zilver achtige manen,En voor zover bekend fokt hij zijn grijze manen ook niet door. (en hij heeft al erg veel nakomelingen)

Willem van Steenbergen. :)

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:58

Sooty bedoel je :)
Hij lijkt Metallic, maar het kan ook Stallion Glow zijn oftewel hij zit goed in zijn vel :D

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 13:00

Sorry spel foutje :o
haha Willem zit altijd goed in zijn vel *D
Maar Stallion Glow vind ik een erg leuke banaming :=

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:22

Lijkt me op het eerste zicht geen sooty, begint meestal op de schouders en rug.
Mooi paard, maar als het een haf is, dan is hij vos met flaxen?

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:00

Ik heb een vraagje over kleuren. Mijn pony is een slilverdapple , uit een appaloosa vader en een silver dapple moeder, nu heb ik zijn volle broer ongezien gekocht, dacht een silver dapple ook ,maar het veulen die had de eerste paar maanden blauwe ogen en recent amber kleurige ogen, en lijkt meer op champagne . Ik ga zo kijken voor foto;s te plaatsen, maar ik vroeg me af of dat kan genetisch gezien of is dat onmogelijk

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:03

Ik doe het even zo..
http://www.mijnalbum.nl/Album=IOK7XGWM#UTDFBSRV

Krijg ze niet geplaatst ze zijn te groot.Hij staat nog in Duitsland,heeft nog veulenvacht, we gaan hem april ophalen. Misschien is het een andere kleur hoor, geen champagne, maar ben benieuwd wat jullie zeggen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:42

Zilverappels zijn te herkennen aan hun lichte wimpers, maar kan het niet goed zien.
Voor champagne moet hij dan geen roze huid rond ogen en neus hebben?
Is een moeilijke, laat ik over aan de kenners.

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:24

Ik heb 2 foto's toegevoegd, misschien maakt dat het duidelijker? De volle broer helemaal beneden, en mijn veulen met zijn moeder samen. Je kunt het niet goed zien maar hij heeft daar nog blauwe ogen. Maar mogelijk is het een andere kleur dan champagne maar ben dan wel benieuwd welke kleur het is. Als iemand het weet tenminste haha

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:45

Mushroom? Zou heel uitzonderlijk zijn, welk ras is dit?

leoenpat

Berichten: 831
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Woerden

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:21

Deutsche classic pony silverdapple x panterbonte appaloosa.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:02

Dan is hij of silverapple of panter-appaloosa.
Silverapple kan je enkel krijgen als een van ouder homozygoot silverapple is of beide ouders het zijn.