Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:54

JoSav schreef:
Eens, op dit moment is er eigenlijk niets meer over te zeggen tot er nieuwe ontwikkelingen zijn. :j
En Fotsy, voor de zoveelste keer, het komt niet alleen bij de AT voor, maar daar komt het waarschijnlijk wel vandaan (of correcter gesteld: bij de Turkoman). :)

Oeps, :o ja ken er niets van enkel dat het zoooo mooi is. <3

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:52

Peterina schreef:
Dat metallic nutteloos is is nergens geschreven ... alleen dat het op kleur en hier uitgebreid voorbeelden plaatsen heeft geen meer waarden. Als eigenschap beinvloed het niet kleur, het verdund of 'ver-donkerd' niet de kleur, het geeft alleen een glans.

Metallic wordt niet door een kleur gen veroorzaakt maar door een gen die de haar vorm veroorzaakt ... en daarom hoort het, nogmaals m.i., hier als uitgebreide discussie niet thuis.
Ik begrijp de interesse wel ;) maar het heeft niets met kleur te maken.

Ik ben het totaal niet met je eens, het gaat hier over zeldzame en bijzondere kleurtjes, daar hoort metallic toch zeker ook bij. Metallic mag hier niet bediscussieerd worden omdat het bij onze westerse paarden niet voorkomt? Of omdat er niets bekend is over de vererving?
Een verdunning op een zwarte verandert de kleur ook niet zichtbaar, een verdunning op een bruine kan veel zichtbaar verandering geven of heel weinig. Is hier allemaal ontopic, waarom metallic dan niet?
Het is tenslotte een gen wat daarvoor zorgt, het is niet 'doodgewoon' het verschil tussen een vos en een koffievos (en zelfs dat is hier ontopic).

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:53

Maar ben het er wel mee eens dat alles er wel over gezegd is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:46

Haar vorming kan altijd een fenotypisch afwijking geven maar dat heeft niets met 'zeldzame en bijzondere kleurtjes' te maken ... vandaar mijn opmerking.

Deze studie mbt haarvorming en diens fenotypisch expressies is begonnen door iemand in Australie en is nu een serieuze 'gat in de markt' geworden wat betreft 'research'.

xxGáskixx
Berichten: 329
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:59

Hoi sorry dat ik hier kom binnen vallen.
maar heb een vraag en volgens zeggen zitten hier de experts.. :D

Ik heb een veulen gezien die nu ( Ik vind) er als een valk uitziet.
Nu heeft ze als vader een schimmel zwart bonte,
en als moeder een schimmel vos bonte

Kan het dan zo zijn dat ze deze kleur blijft of dat ze door kleurt en uiteindelijk wit word??
dit is een foto van haar..

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-P4UUTEFJ.jpg

alvast bedankt!

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:16

De kleuren kloppen in ieder geval niet. Er is maximaal 25% kans dat ze geen schimmel is. Als haar grootouders ook alle 4 schimmel zijn dan is de kans heel groot dat ze doorkleurt (grote kans dat 1 van haar ouders homozygoot schimmel is). Uit een vos en een zwarte kan een vos, een bruine of een zwarte komen. In ieder geval geen valk. Welke kleuren waren de ouders van de merrie?

Anoniem

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:35

Zou het niet kunnen dat 1 van de ouders een dun-gen droeg? Dan zou het zo kunnen zijn dat het niet meer zichtbaar is, maar dat ze het wel dragen namelijk.

xxGáskixx
Berichten: 329
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:05

@Mizora

Hoezo kloppen de kleuren niet?
Snap er allemaal niet veel van hoor haha

Ik weet dat vaders vader een schimmel zwart bonte is en zijn moeder is bruinzwart
van de moeder is de vader vos en de moeder niet bekend..Maar daarachter zit wildkleur vos x schimmel

Dus grootouders zijn van iedere kant een schimmel

Vader en moeder hebben allebei meerdere nakomelingen..
niet dezelfde combinatie trouwens..

maar daar van is van alle twee de kanten ( dus en vader en moeder) het merendeel niet schimmel.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:43

Dan is de kans 25% dat ze niet schimmel is. Een paard krijgt van iedere ouder 1 set chromosomen mee, dus hij heeft van alle chromosomen een paar. Vrouwen krijgen van hun vader de X mee (=XX), mannen krijgen van hun vader de Y mee (=XY).

Dat gebeurt ook met kleurgenen. Schimmel is dominant (net als Y, met 1x Y ben je al man). De letter van schimmel is G, en de letter van niet-schimmel is g. De dominante wordt namelijk met een hoofdletter geschreven. De beide ouders van jouw paard zijn Gg, ze hebben het schimmelgen van 1 ouder gekregen (van de schimmel, die G_ was) en van de niet-schimmel (gg) konden ze alleen een g krijgen. Jouw veulen kan dan: Gg x Gg = GG, Gg, gG en gg worden. Volgorde maakt niet uit, dus dan heb je 25% kans op GG, homozygoot schimmel (dus al haar veulens worden dan schimmel), 50% kans op Gg (de helft van haar veulens wordt schimmel) en 25% kans op gg (zij is een niet-schimmel en haar veulens dus ook niet).

Valk is een verdunning (crème om precies te zijn), dus dan zou de vader een verdunning bij zich moeten dragen maar dat is zo te lezen niet waarschijnlijk. Maar ik heb voor mijn beurt gesproken dat het helemaal niet mogelijk is. Over het algemeen is het wel te zien dat een smokey black is (zwart met verdunning). Bruin met verdunning is valk, vos met verdunning is palomino (zweetvos is een vos met flaxen, niet verdunning). Wildkleur zie je ook op zowel zwart als vos, dus dat is ook niet logisch. Dus je veulen is of heel licht uitgevallen in zijn eerste wintervacht en wordt nog bruin, of hij is al aan het schimmelen.

Haar vader is voor de rest van de kleur: aaE_ (aa want hij is niet bruin, bruin=A is dominant over zwart, zwart is dus recessief; en EE of Ee want hij is niet vos, vos is recessief onder niet-vos. Maar vos, dus ee, maakt alle zwarte haren rood, dus daar kan je niet meer bepalen of het dier stiekem bruin of zwart zou zijn geweest. Dus ee is weer dominant over AA/Aa/aa). Bont is nog een verhaal apart, dat is lastiger benoemen. Het is wel dominant, maar er zijn meerdere soorten bont, dus daar kan ik niet de letters bij geven.

Haar moeder is voor de rest van kleur: __ee (want, zoals ik bij haar vader al had uitgelegd, als het ee is, dan kan je niet meer zien of ze nou bruin of zwart zou zijn geweest bij Ee).

Maar aangezien het veulen duidelijk niet zwart of vos is, zal de moeder dus AA of Aa zijn geweest, want anders was het veulen al zwart geweest (want van de vader kreeg hij sowieso een a mee, en als hij van de moeder een a had meegekregen, was hij zwart).

Maar het blijft een twijfelachtig plaatje. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit veulen er in zijn zomervacht uit ziet. Wat voor ras is het?

xxGáskixx
Berichten: 329
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:48

Dank je wel voor de uitleg..:)
Het is trouwens een ijslander

Nu heb je een speciale database voor alle ijslanders.
Daar staat eigenlijk iedere ijslander in.
En gaat heel ver terug.
En als ik dus op die site haar vader met haar moeder virtueel laat dekken.
staat er dus dat er 17,5 % kans is op valk.
Dus ergens in dr stamboom zal dan iets zijn dat dat wel mogelijk maakt.

heb ook een foto van toen ze iets jonger was en in zomervachtzal hem effe zoeken

xxGáskixx
Berichten: 329
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: den bosch

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 00:59


Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:07

Ijslanders zijn inderdaad een apart verhaal. Ze lijkt inderdaad valk te zijn. Ijslanders hebben heel veel verschillende kleurgenen waardoor een rode niet altijd een rode is en een zwarte niet altijd een zwarte. Andere rassen hebben vaak veel minder mogelijkheden. Ik kan het heel slecht inschatten. Bij de ijslanders zit ik ook niet goed genoeg in de kleuren om hier een correct antwoord op te geven. Dan zal ik de stof toch echt diep in moeten gaan en daarvoor heb ik de komende tijd echt geen tijd (ik ben het nu aan het doen voor het rund namelijk, i.v.m. thesis, waar gekeken wordt hoe de Tauros, de terugfok van het oerrund, zijn kleur kan krijgen).

xxGáskixx
Berichten: 329
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: den bosch

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 01:15

Bedankt voor het snelle antwoorden idg!
wel een heel ingewikkeld verhaal zeg!

Vind het knap dat je er zoveel van weet!

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:48

Spruitjee schreef:
Zou het niet kunnen dat 1 van de ouders een dun-gen droeg? Dan zou het zo kunnen zijn dat het niet meer zichtbaar is, maar dat ze het wel dragen namelijk.

Spruitje dat is grote onzin. Het Dun-gen (wild gen) toont ALTIJD. Als een veulen dit van één van de ouders (of beide ouders) mee krijgt dan zie je dat ook.

Anoniem

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:02

Weer wat geleerd ;)

Cerera

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-11-13

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:36

Hoe ziet bruin-dun eruit? Ik ken wel wat fries/fjord kruisingen, maar dun is me eigenlijk nooit opgevallen. Zou zeggen dat het gewone bruinen zijn, misschien sommigen met mealy. Deze zouden dan toch ook dun moeten zijn?

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:08

Bruin-dun wordt eigenlijk altijd gewoon Dun genoemd, alhoewel Bay-Dun (bruin-wildkleur) een betere benadering zou zijn omdat het de basiskleur meteen benoemd.
Ipv Grullo ben ik ook voor Black-Dun :D . De rode(vos)variant wordt tenslotte ook Red-Dun genoemd.

Zo ziet dat er dan dus uit....duidelijk wel 'bruinig' ipv het gelige van een Valk (buckskin-dun).

Afbeelding

Maar het komt in meerdere tinten voor...haar zoon

Afbeelding

Mooni was bij de geboorte en zijn jongere jaren echt valkkleurig en niemand geloofde dat daar géén Creme-gen in zat :)
Hier een paar uur oud
Afbeelding

camille_J_M

Berichten: 188
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:11

hoe wordt een shetlander genoemd als hij een appaloosa kleur heeft :?

camille_J_M

Berichten: 188
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:11

mijne heeft appaloosa kleur

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:07

Een appaloosa :)*


Prachtige paarden hierboven! :~

Happinez

Berichten: 8379
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:35

en geen shetlander want die bestaan niet in appaloosa kleur :Y)


Ik volg nog steeds , genieten van al die aparte kleurtjes :D

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:23

wat ik me afvraag he, mijn bijrijdpaard is een schimmel met als basiskleur vos, maar ik zie nog een aantal grijze/zwarte haren in zijn manen. Hoe kan een vosschimmel zwarte haren in de manen hebben? :P of ben ik nu nog wazig van mijn avondje uit? :')

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:26

Het schimmelgen kan rare dingen doen met wat er nog aan kleur rest. Sommige schimmels lijken ook wel een aalstreep te hebben.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:31


DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [KG]Zeldzame en bijzondere kleurtjes: de theorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:36

Ik heb eens een red-dun veulen gehad uit een palo hengst en red-dun moeder. Die had grijze manen :D