vraag haf beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
valentino01
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-02-08

vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 13:12

Hoi iedereen

Ik had een vraagje ik heb een haflinger merrie van bijna 12 ze heeft nog nooit voor de kar gelopen
is 12 een te oude leeftijd om het haar te leren??
weet iemand een goed adres om het haar te leren ( het liefts in de buurt van zuid holland zo niet is ook geen ramp Bloos )
en hoe gaat dat een beetje in zijn werking? moet je paard daar blijven ?? en zo ja hoe lang enz??
Ik wil dna zelf ook graag me koetsiersbewijs gaan halen.
En is het te belastend voor een paard als je bijv 4 x per week met der gaat rijden met de kar?? (in het begin niet heel einden natuurlijk langzaam opbouwen!

Alvast bedankt voor de informatie!! Haha!

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 13:27

valentino01 schreef:
is 12 een te oude leeftijd om het haar te leren??

Neen.
Citaat:
weet iemand een goed adres om het haar te leren ( het liefts in de buurt van zuid holland zo niet is ook geen ramp Bloos )

Zie de FAQ...

Citaat:
en hoe gaat dat een beetje in zijn werking? moet je paard daar blijven ?? en zo ja hoe lang enz??

Meestal blijft je paard daar, zodat de beleerder zelf kan kiezen wanneer hij ermee werkt. Aan huis kan ook, maar dat doen er dacht ik minder. Meestal duurt dit rond de 4 à 6 weken; afhankelijk van het paard in kwestie kan het langer of korter duren.

Citaat:
Ik wil dna zelf ook graag me koetsiersbewijs gaan halen.

Heel verstandig. Lachen

Citaat:
En is het te belastend voor een paard als je bijv 4 x per week met der gaat rijden met de kar?? (in het begin niet heel einden natuurlijk langzaam opbouwen!

Dat hangt ervan af wat ze nu gewend is en hoe zwaar jullie aanspanning is. 4 dagen per week met een tram volk rondhossen is wat veel, maar normale ritjes zouden geen probleem mogen zijn. Geef ze gewoon in het begin genoeg tijd om te acclimatiseren; je paard zal je zelf vertellen wanneer ze er klaar voor is.

Groeten, SuSEQ

valentino01
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-02-08

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:48

dank je wel voor ale informatie!
Nee hoor op de kar is het dan alleen ik en bijv me moeder of me zus of een vriendin als ze in hebben om mee te gaan maar niet met heel veel Lachen

Bedankt idd ik gaat er mee aan de slag Tong uitsteken:D

valentino01
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-02-08

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 22:08

weet iemenad misschien wat het allemaal ONGEVEER gaat kosten?? het beleren bedoel ik dan alvast bedankt!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:56

Kosten zijn een beetje variabel, ligt er aan wie het doet en hoe lang het duurt.
Ga maar uit van €300,- tot €500,-.

Marmot
Berichten: 224
Geregistreerd: 13-11-05

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:04

Valentino, ik zou het omdraaien: ga eerst je koetsiersbewijs halen, kijk of je het leuk vind en laat daarna je Haflinger beleren. Dan weet je van de hoed en de rand als je paard weer thuis komt en kun je meteen verder gaan waar de beleerder gebleven is.
En nog beter: ga eerst een jaartje oefenen met een ervaren paard. Een groene menner in combinatie met een groen paard is niet ideaal. Of probeer een ervaren menner te vinden die de eerste tijd met je mee rijdt. Veel succes en alvast veel plezier gewenst!

Hoeftniet
Berichten: 293
Geregistreerd: 05-04-08

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:59

www.horsetuning.nl professionele mensen en kunnen je ook verder helpen met mennen. Bel ze maar eens.

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: vraag haf beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:38

janus geerts is ook erg goed in beleren, hij rekent in tarieven per week, dus stel je paard staat daar maar een week, dan betaal je ook maar voor die ene week. Hij kijkt ook echt hoe het gaat met het paard.