vierwieler of tweewieler qua belasting en bewegingsvrijheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sentisti
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-02-12

vierwieler of tweewieler qua belasting en bewegingsvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:22

hallo,

richting lente en zomer plan ik om met mijn draversruintje wat vaker op de weg te komen. En om dat helemaal fijn te maken doe ik dat het liefst van al met een nieuwe koets.
Maar omtrent de aankoop zit ik met nog wat twijfel, vandaar dat ik graag even pols bij jullie wat en hoe jullie er over denken.

Kies ik een tweewieler of een vierwieler?
Mijn wensen zijn volgende: dat mijn paardje zo vrij en soepel mogelijk kan beweging zodat het voor hem zo comfortabel mogelijk is. En twee zitplaatsen is eigenlijk genoeg; Het zou sporadisch eens voorvallen dat onze vriendjes of familie kunnen meegaan dus een vierwieler is geen must. Ook is de prijs meestal een stukje hoger. :-)

Wat zijn volgens jullie de pro's en contra's als het op de paardvriendelijkheid aankomt? Wat is er het minst lastig voor je paardje? Want een tweewieler is dan wel lichter maar weegt die niet meer door gezien de andere verdeling van het gewicht?

Shoot jullie mening gerust! :-)

Alvast dank voor jullie tijd!

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: vierwieler of tweewieler qua belasting en bewegingsvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:08

Met een 4 wieler heb je op de weg veel meer overzicht.
een 2 wieler is lekker makkelijk en weegt niet veel.

Zou wel kijken naar een beetje kwalitatief iets, ook als je een 2 wieler koopt, en niet zn gaar ding van 200 euro op MP wat bijna uit elkaar valt.

Ook kunnen niet alle draves voor een 4 wieler, en wel voor een 2 wieler, dus is het ook afhankelijk van je paard, en misschien eens kijken of je bij iemand wat kan proberen wat je zelf fijn vindt.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: vierwieler of tweewieler qua belasting en bewegingsvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:10

Er zijn hier al zoveel topics over... even zoekfunctie gebruiken dus.

sentisti
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:52

MelanieB schreef:
Er zijn hier al zoveel topics over... even zoekfunctie gebruiken dus.



Ik had reeds wat rond gekeken op het forum maar niet gevonden... Mijn excuses.
Heb je misschien een concrete link naar één van die topics?

Dank je!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: vierwieler of tweewieler qua belasting en bewegingsvrijheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:12

Ik heb zowel een vierwieler als een tweewieler.
Als de tweewieler correct in balans houdt, voelt een paard totaal geen gewicht op de rug (of onder de buik).
Punt is vaak dat niet iedere tweewieler goed of zelfs helemaal niet in balans te brengen is.
En het is wel heel belangrijk dat dit wel kan en dan ook zo dat je zelf ook nog lekker zit (want als je bankje moet gaan verschuiven, is het maar de vraag of je beenruimte genoeg over houdt bijvoorbeeld).
Ik rij zelf graag met mijn tweewieler, is lekker makkelijk en kan er heerlijk mee rijden.
Maar ... er zit in mijn geval wel een maar aan. Hij is afgesteld in balans op rijden met 1 persoon belasting (omdat ik dit het meeste doe). Dat betekent dat zodra er iemand opstapt, deze de wagen in balans moet houden (uit de lichtogen houden zeg maar). En dat is voor iedere gang weer anders.
Mijn partner werd daar wat simpel van, en daarom is er toch een vierwieler gekomen destijds.
Was hij daar van af :D
En ach ... nog een voordeel is dat we ook nog eens een derde of soms zelfs (lichte) vierde persoon mee kunnen nemen (mits we maar op de weg rijden). Ook wat meer 'laadruimte' voor een picknick, je zit inderdaad wat hoger, maar het geheel is ook wat zwaarder trekken, zeker op zandbodem.