lange leidsels, welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

lange leidsels, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:34

Titel zegt het beetje, een jong groen paard die klaar is om begin te maken met het beleren
bedoeling is om ze deze zomer te laten wennen aan de lange teugels, tuig, eventueel iets slepen, en heel mss met tijd de bedoeling voor de koets (mits we een kunnen lenen o kopen die past)
Volgend jaar zou ze dan onder het zadel komen
bedoeling is dat ze vooral onder het zadel gereden wordt, met tijd zowel dressuurmatig als langere ritten, en heel mss sporadisch eens voor de koets, maar dit is geen hoofdzaak.

Welk bit gebruik ik dan?
ik heb de keuze tussen
-enkelgebroken watertrens
dubbelgebroken watertrens
billy allen D trens (ongebroken)
liverpoolstang met drie sleuven

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:18

Wil je graag voor dit alles hetzelfde bit gebruiken? Want je kan natuurlijk ook mennen met een liverpool en rijden met een trensje.

Voor het mennen gebruiken de meeste mensen toch wel een stangetje (liverpool of B-stang zijn denk het meest gebruikt). Maar er zijn er ook genoeg die op een dubbelgebroken trens mennen. Vaak is het maar net waar je paard het best op reageerd. Zou alleen niet gauw voor enkelgebroken trens gaan met mennen/lange leidsels.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:26

2 Disciplines met een ander bit kan prima hoor, daar raakt het paard niet van in de war. Gaat er om waar ze het beste op loopt, en wat jij het fijnste vind. Veel menners gebruiken toch een liverpool of ander stangbitje met hefboomwerking, omdat er natuurlijk meters leidsel tussen paard en je hand zit, + dat je op de bok toch wat minder te vertellen hebt dan ohz. Persoonlijk vind ik de liverpool erg fijn, vanwege de vele verstelmogelijkheden; als je je leidsels in de bril doet (wel of niet om de hefboom heen, dat kan je nog kiezen) dan heb je weinig hefboomwerking, dan valt het te vergelijken met een ongebroken trensje. Wordt je paard dan toch sterk of heet, kan je altijd nog lager vergespen.
Maar nogmaals, dit ligt er ook aan waar het paard het lekkerst op loopt, en dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Hier beleer ik ze meestal met een simpele liverpool, merk ik na een tijd dat dat toch niet zo lekker loopt, dan ga ik kijken naar andere mondstukken (wel/geen pompwerking, dik/dun mondstuk, tongboog/tongvrijheid etc.) en/of naar een ander soort bit.

Hier de verschillende mogelijkheden van een liverpool:

Afbeelding

Heb trouwens even getemd; dit hoort denk ik beter op AR, daar krijg je vast ook meer adviezen.

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Re: lange leidsels, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:49

dankjewel!
het hoeft niet perse op een bit, maar vind een liverpool wel direct hard voor een jong paard, heb dan beetje de angst dat ze op haar trensbitje onder het zadel er zou doorlopen omdat ze een streng bit gewend is zeg maar .
maar idd als ik het op de bril vastmaak zal het vast wel nog meevallen.

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: lange leidsels, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:57

Het bit is zo scherp als jouw hand is he. Als je de liverpool op standje 2 of 3 van het plaatje doet, is het bijna gelijk aan een ongebroken trens, er zit alleen een kinketting bij aan.
(Nummer 1 zou ik niet doen, want daarbij kunnen de scharen omhoog wippen en zijn de ligging en inwerking van het bit en de kinketting anders.)

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Re: lange leidsels, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:55

ik heb vandaag geprobeerd met het enkelgebroken trensbitje (de dubbelgebroken zijn nog veels te groot)
op zich ging het goed, paardlief pakte het heel vlug op, we kunnen al stoppen en vertrekken, we zwalpen nog de weg over, maar goed .
waarom ik geen scherper bit wil is nl, onder het zadel durf ik met een "scherper" bit te rijden, want ik weet dat ik daar een zachte hand heb
aan e lange leidsels heb ik echter ook nog niet zoveel ervaring (zoveel werk ik niet aan de lange lijnen) waardoor sommige hulpen wel es wat groffer kunnen inkomen.
paardlief heeft ook geen ervaring, en gaat soms wel eens de andere richting op dan ik voor ogen heb, of heeft soms wel eens een schrikreactie
ik wil niet dat ze door een schrikreactie een harde klap in haar mond krijgt, doordat ik perse met een stang wil lopen.
ik test eens de liverpool op wijze 2 uit bij mijn volwassen merrie, die is heel gevoelig in haar mond, en zal me direct tonen of het scherp is of niet...

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: lange leidsels, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 07:27

HAR-->AR

VanHuisUit

Berichten: 6693
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 08:38

Zou dan kiezen voor wijze 1, werkt volgens mij het minste met hefboomwerking.

Mijn paard rij ik onder het zadel op dubbel gebroken aurigan trensje, met longeren aan lange lijnen doet ze het daar ook op. Met mennen met liverpool, door de bril (wijze 1). Mijn instructeur longeert haar ook af en toe lange lijnen en dan met menhoofdstel in, dus dan wel op liverpool en ook door de bril. Gaat ook prima.

Als ik bij die van mij de leidsels door een gat lager doe loopt ze continue op haar kop / is ze zo licht in haar mond dat ik er eigenlijk niets aan kan sturen.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat de liverpool je paard harder maakt in de mond, ook andere 'menpaarden' die ik reed onder het zadel liepen met een gewone trens onder het zadel. Een liverpool is ook helemaal niet 'hard', het ligt er helemaal aan hoe je handen zijn en je hem instelt. Daarbij komen je handen met een lang leidsel eraan veel minder direct bij de mond, dit even ter geruststelling :j

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 10:31

VanHuisUit schreef:
Zou dan kiezen voor wijze 1, werkt volgens mij het minste met hefboomwerking.

Mijn paard rij ik onder het zadel op dubbel gebroken aurigan trensje, met longeren aan lange lijnen doet ze het daar ook op. Met mennen met liverpool, door de bril (wijze 1). Mijn instructeur longeert haar ook af en toe lange lijnen en dan met menhoofdstel in, dus dan wel op liverpool en ook door de bril. Gaat ook prima.

Als ik bij die van mij de leidsels door een gat lager doe loopt ze continue op haar kop / is ze zo licht in haar mond dat ik er eigenlijk niets aan kan sturen.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat de liverpool je paard harder maakt in de mond, ook andere 'menpaarden' die ik reed onder het zadel liepen met een gewone trens onder het zadel. Een liverpool is ook helemaal niet 'hard', het ligt er helemaal aan hoe je handen zijn en je hem instelt. Daarbij komen je handen met een lang leidsel eraan veel minder direct bij de mond, dit even ter geruststelling :j

oke, heel erg bedankt!
ik kijk even of ik een liverpool liggen heb dat past voor haar, en doe het dan netjes zo.
en zou ik een hoofdstel met oogkleppen gebruiken of zonder?
bedoeling is dus wel dat ze voornamelijk onder het zadel gaat. koets is bijzaak

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:08

edit: posts samen gevoegd.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-05-11 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:14

Duhelo schreef:
dankjewel!
het hoeft niet perse op een bit, maar vind een liverpool wel direct hard voor een jong paard, heb dan beetje de angst dat ze op haar trensbitje onder het zadel er zou doorlopen omdat ze een streng bit gewend is zeg maar .
maar idd als ik het op de bril vastmaak zal het vast wel nog meevallen.


Een liverpool is helemaal niet ´hard´ en ´scherp´, ook niet voor een jong paard. Tenzij jij er niet mee om weet te gaan, ja dan misschien wel ja. Maar als jij er gewoon mee omspringt, dan is er niets aan de hand. Waarom lopen mijn pony´s ohz. dan wel erg goed en lekker licht op een trensje, en voor de wagen op een liverpool?

En zouden al die GP paarden in de hoogste dressuursport ook allemaal hard in de mond zijn, omdat ze op stang en trens worden gereden?

Nee hoor, de hand bepaald hoe zacht of hoe scherp een bit inwerkt. Een trensje kan je ook met gemak door de mond heen rossen en die kan ook heel scherp inwerken.

Duhelo schreef:
ik heb vandaag geprobeerd met het enkelgebroken trensbitje (de dubbelgebroken zijn nog veels te groot)
op zich ging het goed, paardlief pakte het heel vlug op, we kunnen al stoppen en vertrekken, we zwalpen nog de weg over, maar goed .
waarom ik geen scherper bit wil is nl, onder het zadel durf ik met een "scherper" bit te rijden, want ik weet dat ik daar een zachte hand heb
aan e lange leidsels heb ik echter ook nog niet zoveel ervaring (zoveel werk ik niet aan de lange lijnen) waardoor sommige hulpen wel es wat groffer kunnen inkomen.
paardlief heeft ook geen ervaring, en gaat soms wel eens de andere richting op dan ik voor ogen heb, of heeft soms wel eens een schrikreactie
ik wil niet dat ze door een schrikreactie een harde klap in haar mond krijgt, doordat ik perse met een stang wil lopen.
ik test eens de liverpool op wijze 2 uit bij mijn volwassen merrie, die is heel gevoelig in haar mond, en zal me direct tonen of het scherp is of niet...


Nogmaals, dat heeft geen zin. Een paard toont niet of een bit 'scherp' is of niet.... een paard toont enkel of dát paard lekker loopt op dát bitje. Als jou volwassen merrie die liverpool niet fijn vind, is de conclusie niet 'dan is het bit (te) scherp', maar dan is de conclusie: 'dit paard loopt in deze situatie niet lekker op een dit specifieke bitje'. Daarbij moet ze er misschien ook nog eens aan wennen.

De reden waarom veel menners juist een liverpool of ander bit kiezen, is juist omdat je er dus veel meer leidsel tussen hebt dan bij het rijden ohz. en dus komen hulpen ook minder direct aan.

Als ik hier jonge pony's heb die hélemaal nog geen bit gewend zijn, dan gaat er eerst een ongebroken trensje in, die liggen lekker stil in de mond. Als dat goed gaat, gaat er een liverpool in, en kijk ik of ze daar lekker op lopen. Daar geef ik ze echter wel de tijd voor; je kan niet van paarden verwachten dat je er een bit ingooit en dat ze er direct als een zonnetje op lopen, heeft ook tijd nodig soms.

En wel/geen oogkleppen; Ook dat ligt vaak aan het paard. Ik heb ze liever wel met oogkleppen lopen, omdat ze dan vaak toch meer op mij en op het werk gefocused zijn, maar dat is ook persoonlijk. Ook daaraan zullen ze eerst moeten wennen, en na een tijdje merk je vanzelf wel of je paard beter loopt met of zonder oogkleppen.
Maar daar hebben ze wel weer de tijd voor nodig; er zijn zoveel mensen die dan die oogkleppen ineens omhangen, en dan meteen zeggen: 'ja maar mijn paard vond het maar niets'.....
Mijn Welsh A-tje heb ik helemaal groen aangekocht. Heel veel mee gewandeld aan de hand, net zo lang tot ze niet meer zo nerveus was. Daarna kennis laten maken met oogkleppenhoofdstel, in de wei tijdens dubbele longe. Daarna heel lang met oogkleppen naar buiten geweest om te wandelen; in het begin moest ik haar alles eventjes opnieuw 'laten zien', en waren dingen die ze eigenlijk al kenden met oogkleppen ineens weer een beetje eng. Dat heeft heel eventjes de tijd nodig gehad, daarna was ze super gewend aan de oogkleppen.
Terwijl ik dacht dat het helemaal geen pony voor oogkleppen zou zijn. Nu loopt ze inmiddels ruim 3 maand voor de wagen mét kleppen, en ze doet het fantastisch, brengt haar ook veel meer rust.
Gewoon een kwestie van uitproberen.

caspertjeP

Berichten: 73
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: malleret-boussac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:19

je kan de stang ook zachter maken door er een zeemleren lap om te naaien.
wel een natuurlijk geloogde echt lederen

mijn friesje heeft al vanaf zn 3e een roosjesbit met leer en voor onder het zadel een dubbel-gebroken trens
hij "groeit" 10 cm zodra hij zn schoftje en zn tuighoofdstel op heeft

ik men het liefst met een stang omdat je op de bok geen tijd heb voor discissies met je paard als je op een kruising afkomt en hij moet stoppen

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:10

ik zou voor het mennen gaan voor een stang of een ongebroken trens deze bitten liggen lekker stil in de mond