Wordt gek van het gezeik met bitten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Wordt gek van het gezeik met bitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:34

Hallo,

Er komt een lang verhaal, maar ik zo het op prijs stellen als je het leest en me kan helpen :)

Ik heb Roza al vanaf haar 2e, toen we begonnen met inrijden zijn we gestart met een dubbelgebroken trensje, liep ze niet super op maar ook niet rot. Inmiddels is Roza bijna 7 en rijden we sinds ruim 1 jaar aangespannen. Toen ik ging beginnen met het beleren voor de wagen ben ik begonnen met een liverpoolstang, hier liep ze, na dat ze eraan was gewend, er fijn en constant (voor haar doen)
Omdat ze voor de kar zo fijn met mijn liverpool liep en onder het zadel nog steeds erg onrustig was heb ik eens mijn liverpool in mijn rijhoofdstel gedaan. Dit was werkelijkwaar een verademing, ze was een stuk stabieler en minder onrustig met haar hoofd. Maar rijdne met een liverpool onder de man is niet echt ideaal, dus op zoek gegaan naar een ander bit. Uitgekomen op de thiedemanstang, die gekocht en mee gaan rijden, hier liep ze nog fijner op als op de liverpool!!

Voor de kar ging alles goed, af en toe ging ze wel eens raar doen maarjah, ik dacht, dat hoort erbij. Tot iemand mij erop wees dat het wel eens ozu kunnen dat haar velletje tussen mijn liverpool ging, omdat ik een liverpool met pompwerking had!
Ben er eens ECHT goed op gaan letten en inderdaad, dit was het geval! Dus, bitringen gekocht, helaas scheurde deze keer op keer kapot als ik ze erop wilde doen, dat lukte dus niet. Omdat ik niet wilde dat ze last zou hebben van d'r bekkie heb ik afgelopen week besloten eens te gaan rijden voor de kar met mijn thiedemanstang!

Hier liep ze, net zoals onder het zadel, heel fijn mee! Eigenlijk nog fijner als met de liverpool. Ideaal dacht ik, hoef ik neit te klooien met bitringen, koop er gewoon nog een bitje bij voor voor de wagen en dan heb ik voor zowel onder de man als voor de wagen hetzelfde bit!

Leuk idee, alleen de uitvoering is nu dus minder fijn...

Ik heb om de week menles van een hele fijne instructrice, zo ook 2 weken geleden (heb sinds dien door het weer nog geen les gehad, heb dinsdag weer les). Omdar Roos zo'n moeite met de stelling en buiging voor de wagen heeft, en dan voornamelijk linksom, ben ik meer gaan longeren. Onder de man is dit probleem er niet, alleen voor de wagen. Aangezien ik een hekel heb aan longeren was het voor mij een drempel waar ik over heen moest maar oke, ik ben fanatiek aan de longe gegaan. Uiteraard wel met voldoende afwisseling van andere werkzaamheden tussendoor.

Van de week weer even de wagen erbij gepak en Roos ingespannen voor een dressuurtraining, de stelling en buiging was ver te zoeken en ze was erg dwars.... Dacht dat ze gewoon d'r bui niet had en heb er verder niet te veel aandacht aan geschonken....

Gisteren opnieuw een dressuur poging gedaan, echter na 20 minuten uut pure wanhoop en frustratie weer uitgespannen. In 10 minuten tijd heeft mevrouw 4x haar tong over het bit weten werken, waarna ze volledig in paniek is omdat het pijn doet (ze reageert erg heftig op de kinketting, waar natuurlijk meer druk op komt als ze haar mond opent om de tond over het bit te gooien). Telkens mijn kinketting losgemaakt, tong normaal gedaan en verder gereden. De stelling en buiging was nog dramatischer als de laatste keer, ze kon nu alleen maar linkom de bocht om met rechter stelling en andersom.... Na de 6e of 7e keer de tong over het bit te hebben gehad ben ik gestopt, dit was voor ons beide gewoon niet leuk meer...

Ik weet zeker dat mijn bit niet te laag hangt, hij kan bijna niet hoger, anders krijgt ze zo'n "smile" bekkie, da's ook niet de bedoeling. Heb mijn kinketting strakker en losser gedaan, had geen effect, heb ook mijn teugels vergespt, zowel scherper als milder, maar ook dit maakte helemaal niks uit!

Heb direct mijn instructrice gecontact en ik heb dinsdag weer les, voor die tijd span ik haar ff niet meer in maar wil toch weten hoe jullie hierover denken!

Onder de man loopt ze dus ook met die thiedemanstang en heeft ze nog nooit haar tong erover heen gegooid.... Met de liverpool is het tot nu toe 1 of 2x gebeurd.

Maar wat nu? Door gaan met longeren om de buiging en stelling beter te krijgen terwijl het nu juist alleen maar slechter gaat? Of stoppen met longeren? En het bit? De liverpool, waar ze in eerste instantie minder fijn mee liep er weer in hangen en toch op de een of andere manier bitringen eromheen zien te krijgen? Of met de thiedeman verde rgeen en iets anders veranderen?

Ik weet het ff niet meer, ze leek zo fijn te lopen met die thiedeman voor de wagen, de stelling en buiging leek zelfs beter te gaan als met de liverpool. Maar ze deed gisteren zo achterlijk.... Ik wil niet in een negatieve spiraal komen met d'r! Normaal gaan we veel naar buiten enzo maar dat dur fik nu ff niet, omdat ikdus bang ben dat bij de liverpool haar velletje ertussen komt en ze dus uit haar dak gaat en bij de thiedeman ben ik bang dat ze haar tong erover heen gooit....

Help?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Wordt gek van het gezeik met bitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:39

Ik weet niet veel van mennen, ik rijd enkel :-) Hoe gaat het rijden onder de man? Welk bit gebruik je dan, en hoe gaat dat?

lanouska

Berichten: 541
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: Wordt gek van het gezeik met bitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:57

@ stefje als je het hele verhaal gelezen hebt hoef je deze vragen niet te stellen want staat allemaal in het verhaal ts gebruikt zowel ohz als voor de kar hetzelfde bit en ohz gaat goed voor de kar helemaal niet goed

@ crista ik zou het paard pas weer inspannen als je les hebt en in de tussen tijd even niet longeren want heb uit je verhaal begrepen dat het na het longeren alleen maar slechter is geworden en in de tussen tijd aleen haar even ohz pakken en misschien (als je het durft) een lekker buitenritje maken even allebei de gedachten van het dressuur werk wat niet zo goed gaat af zetten

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:02

Lastig verhaal
Ik men zelf wel, en longeer ook.
Met mennen gebruik ik gewoon een liverpool, wel met bitrubbers om velletjes tussen het bit te voorkomen, en de ribbels van het mondstuk omhoog, dus niet op haar tong.
De leidsels in de bovenste sleuf, die zitten al in de bril, dus weinig hefboomwerking.
Ook heeft ze een poos een zeem om het mondstuk gehad, en een kinkettingbeschermer, zodat de kinketting ook minder scherp inwerkt.

Met longeren gebruik ik gewoon een happy mouth trens met vast mondstuk.
Ook met de dubbele longe is dat een fijn bitje, zo heb je geen kinketting, maar die heb je ook niet echt nodig met longeren.

Melody zit vast aan de rechterkant, en is soms net een banaan, hoe meer ik me eraan stoor, hoe meer verzet ik krijg, het is een cirkeltje waar ik dan niet meer uitkom. :j

Het meest belangrijk is dat er druk op beide mondhoeken is !.... altijd !!
Juist om de juiste stelling en buiging te krijgen voor de wagen is die druk op beide mondhoeken echt belangrijk.

Wat ik altijd prettig vind is dat de meninstructeur zelf wel eens even 10 minuten met haar ment, en dan met zweep aan de binnenkant haar begrensd en juiste druk op beide mondhoeken houd waardoor ze toch weer naar links en rechts gaat buigen.
Probleem is : ik veroorzaak het scheef zijn en gebrek aan stelling en buiging onbewust zelf ! :o

De oplossing zal voor jou ook niet in de zadelkamer hangen denk ik.......door vb een ander bit, maar probleem is eerder iets wat je onbewust zelf niet goed doet.

Lekker longeren, niet storen aan de verkeerde stelling/buiging, en inspannen met de instructeur erbij en desnoods de instructeur zelf laten mennen, om te zien waar het aan ligt.
Het zal denk ik niet aan het bit liggen, zeker niet als ze het onder het zadel super doet op dit bit.
Maar de aanleuning en contact met de mond is wel anders voor de wagen als onder het zadel.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:14

Misschien heb ik er over heen gelezen...
Maar heb je een stang met een tongboog?
Dat scheelt al een heel stuk in tong over het bit gooien, en zit ook fijner als de tong in de weg zit...

Als je buiging gaat vragen beginnen met zo groot mogelijke wendingen zodat het te doen is voor je pony.
Buitenleidsel licht contact houden en met je binnenhand met lichte ophoudingen buiging vragen, steeds je hand weer ontspannen zodat je pony los kan laten, en geen druk op blijven bouwen met je binnenhand omdat ze niet wil buigen, dat werkt averechts...

Heb je haar tanden/kiezen al wel eens na laten kijken op haken?

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 17:59

Ze gaat jaarlijks naar de tandarts en daar zit het probleem dus ook niet in.
Ze is ook een klein maandje geleden helemaal nagekeken door een osteopaat dus ook daar zal het probleem niet in zitten :)

@Nouvel, dat is het dus het stomme, de thiedemanstang, waarbij ze dus haar tong voor de wagen steeds over het bit gooit, heeft wel een tongboog en de liverpool niet.... Dus vind het nog best knap van d;r dat het lukt om haar tong erover heen te krijgen haha
En over ruime wendingen rijden, zelfs de ruime wendingen zijn al een prbleem, ze trekt zelfs op het rechte stuk regelmatig maar d'r hoofd helemaal naar rechts... :(

@lanouska, ik span haar nu idd ook niet in tot mijn instructrice er is hoor, ga niet zelf aan modderen als ik neit weet hoe ik het moet aanpakken. Ik ga morgen ff lekker naar buiten met d'r, en maandag ff in de bak rijden denk ik, maar gewoon onder de man allemaal.

@binacacoo, ik ben ook niet op zoek naar d oplossing in de zadelkmaer hoor :) heb onder de man ook 5 jaar lang gedacht dat het aan mij lag dat ze zo onrustig in de mond was enzo, tot ik dan toch de overstap maakte omdat ze bij het mennen (met dus een ander bit) zo fijn liep. Aan de hand daarvan heb ik voor het rijden een fijn bitje gezocht wat lijkt op een liverpool, toen uitgekomen op een thiedemanstang, waar ik nu dus erg fijn mee rij! En omdat haar velletje bij mijn liverpool steeds ertussen kwam door de pompwerking, ben ik mijn thiedeman stang ook voor de wagen gaan gebruiken....
Ik ben dus ook niet opzoek naar een ander bitje ofzo maar dacht, misschien herkent iemand mijn probleem en weet iemand wat er aan de hand is, wat ik over het hoofd zie of vergeet ik gewoon iets heel stoms...
Mijn instructrice pakt haar soms ook wel eens eventjes, maar die heeft ook moeite met haar, Roza is zeer gericht op mij en "voelt" het volgens mij als iemand anders de lijdsels over neemt.... We zijn idd ook bezig met stelling nemen en dan aan de binnekant druk geven met de zweep, helaas snap mevrouw daar echt nog geen snars van.... Ze trekt zich er niks van aan en loopt gewoon door, en als ze je danmet dat gefriemel met die zweep aan de binnekant echt vervelend vind worden gaat ze een beetje met d;r staart slaan, maar stelling nemen? Nee joh, daar wordt je moe van haha


Roza is echt een goudeerlijke pony, zeker voor de wagen, ze wil echt voor me werken en is gewoon heel eerlijk, als ik te streng ben, loopt zij poedersuiker, als ik te lief ben loopt ze als een dooie.... Mijn instructrice zegt ook altijd dat het uniek is hoe eerlijk mijn pony is, dus ik weet bijna zeker dat het probleem bij mij ligt, alleen de vraag is: WAAR?

Edit: ik heb een kinkettingbeschermer om mijn kinketting zitten, zonmder beschermer rijden is geen optie, reageert ze veel te heftig op de kinketting, zoals het nu zit, dus met beschermer, gaat het goed, tenminste, GING het altijd goed, laatste week dus niet zo....

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:24

Logisch dat je gaat nadenken waar ligt het aan ??
Kan zelfs zijn dat de tongboog juist een probleem is bij het mennen ......onder het zadel is het contact met de mond anders als voor de wagen.
Mijn pony loopt super op een liverpool met een licht gebogen mondstuk, maar een tongboog is een ramp !!
Zij ervaart de tongboog juist als te scherp.

En dan heb je altijd daarnaast wel de wisselwerking van menner-paard.
Moeilijk hoor, misschien kun je je les eens laten filmen, zodat je zelf ook duidelijk terug kunt kijken wat je doet en hoe je het doet ?
Of een andere meninstructeur het probleem eens voorleggen, misschien dat die tip's heeft ?

Dat banaan en scheef door de wendingen lopen is heeul herkenbaar, maar met volte's groot en klein en openen en sluiten, en slangenvolte's e.d. kan ik het gelukkig oplossen.