Wie heeft hier nu DE tip voor? Ik moet er gewoon veel te veel bij nadenken... waardoor het geen automatisme wordt zeg maar...
Waarschijnlijk kwestie van vaak genoeg doen, maar toch
Echwel
Geplaatst: 12-10-09 07:09
Waarom zou je hand over hand verkorten, nadeel geen contact op je buiten leidsel, paard valt naar binnen Wij hebben het geoefend voor het koetsiersbewijs, maar echt ideaal is het niet
Wil je uitleg in hett boek van Bartels staat het in plaatjes.
Ibbel
Geplaatst: 12-10-09 07:55
Waarom zou je geen contact op je buitenleidsel hebben? Je hebt beide leidsels met links vast, pakt ze beide met rechts ervoor, en pakt ze daarna weer met links vóór je rechterhand. Dan ben je toch nooit contact kwijt?
Overigens doe ik het nooit zo, duurt te lang. Ik pak beide leidsels met links, trek het uiteinde met rechts net zo veel korter als ik nodig heb, en neem dan rechterleidsel weer met rechts vast.
Ik doe het net als Ibbel. Rechterhand trekt aan het uiteinde van de leidsels door de linkerhand. Kan je veel preciezer verkorten. Alleen een noodstopof sterke ophouding zet ik mijn rechterhand voor de linkerhand en vervolgens mijn linkerhand ervoor.
Echwel
Geplaatst: 12-10-09 15:58
Ik had toch een ander beeld voor ogen.. Wending waarbij je 2x moet nemen in plaats van geven, Sorry daarvoor.. Dan nog doen wij dat nooit, leidsels altijd zo op maat net als ohz dan doe je dat ook iet...
Zo ingewikkeld is het hand over hand verkorten toch niet? Je moet misschien even de regeltjes vergeten en gewoon nadenken over de functie; Je wilt je leidsels een stuk korter pakken dan je nu hebt. Je hebt je leidsels in uitgangshouding, dan pak je met je rechterhand je leidsels tijdelijk vast, om je linkerhand naar voren op de leidsels te kunnen plaatsen. Net zoals je een touw zou verkorten met spanning erop. Om je linkerhand naar voren op het touw te kunnen zetten, moet je hem tijdelijk met rechts vastpakken en dan links voor je rechterhand plaatsen.
het verkorten en verlengen op een rechte lijn lukt aardig, maar ik pak gewoon te veel dressuurhouding omdat ik dat makkelijk vind. Ik moet mijn pony nu korte keertwendingen laten maken, zodat ze leert overstappen, en dan kom ik dus in de knoop. Het klinkt heel makkelijk, en als mijn trainer het doet, ziet het er ook heel makkelijk uit, maar als ik het dan zelf moet doen lukt het gewoon niet
Echwel
Geplaatst: 13-10-09 06:57
Stef moet je Achenbach rijden voor je koetsiersbewijs of gewoon omdat je trainer het wil. Ik heb voor mijn koetsiersbewijs ooit eens twee leidsels met bierflesjes eraan over een laag kastdeurtje gehangen en zo geoefend.. Voor het gewoon dressuurmatig rijden ook overstappen hou ik zelf meer van gewoon leidselgebruik waarbij zoals ik zei je druk op het buitenleidsel houdt net als ohz zodat de pony nooit over de binnenschouder kan wegvallen wat met Achenbach keertwendingen dus wel heel erg gebeurt..
Binnenleidsel gewoon vragen dmv ophoudinkjes buitenleidsel druk op houden en moet je eens kijken of het zo wel lukt.. Het kan ook komen dat de pony het moeilijker heeft doordat met een sulky het voorstel niet onderdoor kan draaien en de pony dus minder makkelijk weg kan stappen
pony loopt nog niet voor de wagen Zijn aan de hand aan het trainen. Achenbach is voor mijn trainer een automatisme, vandaar dat ik het ook zo leer, een eerlijk gezegd vind ik het op show ook wel zo netjes
Bij een keertwending moet je je binnenteugel wel iets verkorten, anders houdt je wel heel erg veel losse leidsel over. Maar bij het hand over hand verkorten moet je vanuit de uitgangshouding werken, doe je dat wel? En lukt je dat sowieso wel. Als je basis als lastig is, zal het werk wat daarna volgt namelijk altijd moeilijk blijven
Leidsels in uitgangshouding. Je pakt met je rechterhand je binnenteugel uit je linkerhand en verplaatst hem naar achteren in je linkerhand. Is voor rechts wat lastiger, omdat rechts dan op links komt te liggen in je hand. Vergis je er ook niet in dat je geen 15 cm hoeft te verkorten, maar dat 5 cm soms al meer dan genoeg is. Het punt is dat je contact moet kunnen blijven houden met je binnenteugel.