Steunen van goede doelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 18:03

Ik vind het belangrijk om goede doelen te steunen en inmiddels heb ik wel de financiële mogelijkheden om dat ook structureel te doen. Momenteel probeer ik 2 goede doelen per maand een (eenmalige) donatie te doen. Vaak naar aanleiding van een zielige reclame op Facebook. :+

Ik vind het best lastig om goede doelen te kiezen. Enerzijds zou ik graag twee vaste goede doelen doen per maand zodat het er ook niet bij inschiet, maar welke dan? Idealiter heeft mijn voorkeur één goed doel gericht op mensen en één op dieren, maar met betrekking tot mensen vind ik zowel mensen binnen (mensen die het minder goed hebben of bijvoorbeeld mensen met kanker of andere vervelende ziektes waarbij onderzoek noodzakelijk is) als buiten Nederland belangrijk. Oftewel, ik vind het lastig om een keuze te maken. :D Ik ben benieuwd hoe andere mensen/bokkers, die goede doelen steunen, dat doen. Hebben jullie vaste goede doelen, en hebben jullie je daar eerst in verdiept? En ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd (als mensen dat willen delen) wat een beetje gemiddeld/normaal is om dan te doneren?

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:35

Ik heb zelf mijn eigen goededoel. Paar oude paardjes die lekker van hun pensioen mogen genieten.

Goede doelen via Facebook zou ik oppassen. Het zit daar vol met scam en mensen die zich zieligvoor doen terwijl ze eigenlijk wel geld hebben.
Bedenk ook dat we in Nederland heel goed opvang net hebben. Mocht je in een stad wonen dan zou je bijv ook aan een dakloze een gratis maaltijd kunnen geven.
Voor oude paarden en geblesseerd paarden hebben we trouwens niet zo mooi opvang net. Jammer genoeg zijn mensen die besluiten om niet vóór zo dier te willen zorgen waardoor ze spot prijzen te koop worden gezet.
Een handelaar doet zich mooi voor en koopt zo paard voor weinig om hem daarna voor een hoger bedrag door te verkopen waarbij er niet wordt vermeld wat het dier mankeert. En vervolgens gaat het paard eigenaar op eigenaar.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:42

In elk geval kun je kijken of een goed doel een ANBI-status heeft, dan weet je dat het een serieus iets is. Wat jij goed vindt of wat niet, dat is heel persoonlijk. En hoe veel of weinig je wilt geven ook. Ik heb er een stel waaronder de Paardenkamp in Soest en die hebben een minimumbedrag van 25 euro per jaar waarvoor je dan een nieuwsbrief krijgt, uitnodigingen voor bijzondere open dagen ,etc. Ik geef dit goede doel als voorbeeld omdat dit een paardenforum is. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Als het ANBI-stichtingen zijn kun je onder bepaalde voorwaarden de giften ook van de belasting aftrekken.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:44

Bij Nederlandse goededoelen is het verstandig om te controleren of ze het CBF-keurmerk hebben. Dat houdt (oa) in dat een goed doel minimaal 75% van de inkomsten aan de doelstelling(en) moeten besteden.
Meeste goededoelen, zeker de grotere, zitten boven de 80%.

Vergeet niet dat ook goede doelen professionele bedrijven zijn, met werknemers in dienst, en kantoorkosten ed. Dus er is áltijd overhead.

Dat is bij buitenlandse goede doelen niet anders, maar daar zit vaak geen keurmerk op.

https://cbf.nl/

Puur vrijwilliger-gedreven organisaties klinken vaak goed, maar zijn vaak minder efficient juist omdat ze niet door professionals gerund worden. Dan lijkt het wel aardig dat 100% van je euro bij de doelstelling terecht komt, maar dan kan je donatie wel eens minder goed gebruikt worden.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:46

We hebben in Nederland een opvangnet dat op sommige plekken echt enorme gaten vertoont, waar mensen heel erg hard doorheen vallen. Michelle van Tongerloo, huisarts/straatarts in Rotterdam, schrijft daar veel over. En ze doet dingen: een hotelkamer huren voor iemand die dakloos is en toch een plek nodig heeft. Een schuld afbetalen zodat iemand niet iedere keer weer door allerlei hoepels moet. *Niet* via de procedures. (En dat goede doel is er dus 1 dat ik wel waardeer: 'Lekker Geven'.)

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:55

Naast alle andere goede tips heb ik nog een andere leidraad die je in gedachten kan houden bij het uitzoeken van goede doelen, in ieder geval goede doelen gericht op mensen.

Kijk goed naar de reclames en fondsenwervingen. Zijn die 'inclusief'? Worden de mensen naar wie het geld gaat zelf ook aan het woord gelaten, bedoel ik daarmee? Veel Nederlandse goede doelen hebben er een handje van om vooral te laten zien hoe goed zij wel niet zijn in het steunen van anderen, waarbij die anderen zo zielig mogelijk worden geportretteerd zonder autonomie over hoe ze worden neergezet. Een blonde BN'ers tussen de donkere kindjes bijvoorbeeld, of een BN'er die een vraag stelt aan iemand met een microkrediet waarbij het antwoord wordt weggeknipt (ja, echt). Of doelen die grote evenementen organiseren waarbij je kan vrijwilligen in een ontwikkelingsland, waarbij de beoogde 'persoonlijke groei' van de vrijwilliger belangrijker is dan de daadwerkelijke hulp aan mensen die het nodig hebben.

Dat is een goede houvast in het bepalen of een goed doel écht een verschil wil maken, of dat het vooral een 'met deze zielige kindjes halen we de meeste donateurs binnen' doel is.

De stichting Expertise Centre Humanitaire Communicatie houdt zich hiermee bezig, een aanrader om in de gaten te houden! Dit is een goede publicatie van ze: https://www.oneworld.nl/mensenrechten/w ... er-kunnen/. Als je vragen hebt kun je me altijd even PB'en. Ik ben niet persoonlijk verbonden aan de stichting maar ik ken de oprichters en het idee erachter wel :)

EDIT: hetzelfde principe kan worden losgelaten op dierencampagnes, bedenk ik me nu. Bijvoorbeeld bij anti-stroperij campagnes. Worden de park rangers aan het woord gelaten? De lokale experts? Of alleen 'westerse' experts en belanghebbenden?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:05

In elk geval niet aan een doel waarbij de directeur anderhalve ton per jaar verdient, dat doe ik niet meer.

Ik heb mijn eigen goede doelen en dat zijn mensen die ik ken of een bepaalde band mee heb. Dat is heel divers. Dat kan iemand zijn die een slechte gezondheid heeft en geen geld heeft voor groenten en fruit, maar dat kan ook de overbuurman zijn die krap bij kas zit en de reparatie van z'n fiets niet kan betalen. Of de kat van een vriendin die eigenlijk wat medische zorg nodig heeft, maar dat toch even uitgesteld wordt omdat het best duur is. En eigenlijk alles wat daar tussenin zit.

prompter

Berichten: 11192
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:06

Ik heb bewust gekozen voor dat waar mijn hart ligt, dieren en natuur. Ik steun de dierenbescherming, Brooke hospital, Natuurmonumenten, Zuid-Hollands landschap en de Vogelbescherming, allemaal structureel. Zo af en toe maak ik ook wat over naar bijvoorbeeld varkens in nood en de bijenstichting. Kijk gewoon naar wat jij echt belangrijk vind en maak daar een keus uit :)

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:13

Wij kiezen ieder jaar twee doelen uit die we maandelijks met een substantieel bedrag gaan steunen. Dit jaar is dat KiKa en al enige jaren de dierenbescherming.
KiKa omdat ik hun goede werk van dichtbij heb mogen aanschouwen. De dierenbescherming omdat twee van onze huisdieren door hun uit zeer erbarmelijke omstandigheden zijn gehaald. Zij hebben ze opgelapt en daarna konden wij ze adopteren. Ze doen fantastisch werk.

We proberen het altijd bij twee doelen te houden maar aangezien wij gezegend zijn met de ruggengraat van een naaktslak zitten de Aids stichting, de Sophia stichting, Jantje Beton en warchild daar inmiddels ook bij.

Amber_anne

Berichten: 6932
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:13

Wij steunen goede doelen voor dieren

Stichting zwerfkatten Nederland
Stichting flappus Zwolle
Konijnen opvang kaatje keutel
Het konijnen paradijs
Stichting DierenLot

Als een stichting zoals DierenLot de donaties verdubbeld dan doneren we extra bijvoorbeeld. Of soms kopen we dingen die een opvang nodig heeft

Voor Stichting Aap heb ik bijvoorbeeld weleens oude telefoons ingezameld

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:15

Ik ben lid van milieudefensie.
Was ook lid van natuurmonumenten en oerrr, maar ik vind milieudefensie actiever en meer to the point.

Shadow0

Berichten: 43527
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:36

Ik vind DierenLot zo mateloos irritant in hun spotjes, dat ik alleen daarom al niets ga geven. Dat voelt echt door en door commercieel, ook al heet het nonprofit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132137
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:44

Als ze zoveel geld over hebben om spotjes te laten zien, dan voelt dat inderdaad ook niet oke.

Net als die reclame van een tijdje geleden van een goed doel (ik ben even kwijt wat het was) waarin zo expliciet gevraagd werd om ze op te nemen in je testament. Voor mij is dat is ook echt een brug te ver.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:49

Ik steun het liefst doelen die dier gerelateerd zijn en toegankelijk, in de zin dat je zelf kan zien waar het geld naar toe gaat.
Ik doe een maandelijkse kleine donatie naar Paard zoekt Baas
Ik steun een opvang voor manegepaarden, stichting manegepaarden pensioenfonds met kleine donaties en kopen van spulletjes.
Ik steun stichting dier en project middels het kopen van veilingitems.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:50

Zelf geef ik graag spullen ipv geld.
Voor het lokale dierenasiel haal ik 1x in de zoveel tijd voor 50-100 euro aan katten/honden blikvoer, pensstaafjes en liquid kattensnacks.

Een gelijksoortig iets doe ik voor de voedselbank, door af en toe wat eten in te slaan en daar af te leveren.
En ik maak ook wel eend een tas vol eten voor een vriendin met kinderen die het niet al te breed heeft.

Verder steun ik de wereldwinkel waar mijn moeder werkt met af en toe een kleine donatie en door de jaarrekening gratis op te stellen.

Ik ben zelf totaal niet rijk, maar op deze manier kan ik toch wat bijdragen, zonder dat het geld bij een goed doel met een rijke directeur terechtkomt.

Appeltje00

Berichten: 5017
Geregistreerd: 28-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:09

Ik zou kijken naar iets wat dichtbij je ligt of een probleem wat je echt raakt. Wij zitten momenteel in de medische molen met onze kinderen met verdenking op een metabole mitochondriële aandoening. We zien hierdoor hoe beperkt deze onderzoeken zijn en zamelen daarom geld in voor Metakids. Zij willen zorgen dat alle slopende metabole aandoeningen behandelbaar worden. Ik wil in de toekomst geld gaan inzamelen voor energy4all (ontwikkelen een medicijn voor kinderen met een mitochondriële aandoening. Dit is nu onbehandelbaar en kinderen overlijden daardoor vaak vroeg. Ze hopen in 2027 het medicijn op de markt te brengen als er genoeg donaties zijn). Zelf geven wij nu telkens een bedrag aan Metakids en zetten wij sponsoracties op om hun naamsbekendheid te vergroten. Kijk naar iets wat dichtbij jou of bij je omgeving ligt of iets wat jij echt heel erg belangrijk vindt.

Overigens eens met bovenstaande. Wij doen ook altijd boodschappen voor de Voedselbank als ze bij de supermarkt staan en ons statiegeld doneren we aan het goede doel (vroeger aan het goede doel bij de flessenautomaat en nu zet ik het apart en maak ik het eens in de 3 maanden over aan Metakids).

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:34

Oscar schreef:
In elk geval niet aan een doel waarbij de directeur anderhalve ton per jaar verdient, dat doe ik niet meer.

Ik heb mijn eigen goede doelen en dat zijn mensen die ik ken of een bepaalde band mee heb. Dat is heel divers. Dat kan iemand zijn die een slechte gezondheid heeft en geen geld heeft voor groenten en fruit, maar dat kan ook de overbuurman zijn die krap bij kas zit en de reparatie van z'n fiets niet kan betalen. Of de kat van een vriendin die eigenlijk wat medische zorg nodig heeft, maar dat toch even uitgesteld wordt omdat het best duur is. En eigenlijk alles wat daar tussenin zit.

Ik doe precies wat jij beschrijft. Mensen in mijn directe omgeving die concrete hulp kunnen gebruiken. Voor mij ook geen stichtingen, fondsen, etc. meer. Er blijft naar mijn smaak veel te veel geld aan de strijkstok hangen of komt op plekken waarvan ik vind dat het niet hoort.

Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:35

Ik steun maandelijks verschillende goede doelen met een bedrag tussen 7-10 euro per goed doel per maand.

Er is eentje dat ik al steun van jongs af aan en zal blijven doen ook. Dat is een opvangcentrum voor verwaarloosde paarden hier in de buurt.
Daarnaast heb ik nog 2 andere goede doelen die ik om de zoveel jaar herzie. En als er rampen gebeuren in de wereld probeer ik ook wat bij te dragen. Ik beslis een beetje naargelang interesses. Ik doe daar verder niet heel veel opzoekwerk over. Kies wel bewust voor redelijk gekende organisaties.

Goof

Berichten: 28871
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:38

crow schreef:
Ik steun een opvang voor manegepaarden, stichting manegepaarden pensioenfonds met kleine donaties


Ik ook, ik doneer maandelijks een vast bedrag. Al jarenlang eigenlijk.

Verder niets structureels. Ik heb recent iemand in mijn omgeving een aardige financiële bijdrage voor een operatie van een kat gegeven. Deze was niet van deze persoon, maar zat hier al een paar maanden bij de oppas tijdens afwezigheid van de eigenaar. Die wilde echter geen geld steken in de kat en wilde er ook niets meer van horen eigenlijk. Oppas heeft het niet heel breed en zeker niet voor een fikse operatie voor een kat van een ander, maar voelde wel zorgplicht uit liefde. En daar wilde ik wel aan bijdragen. Kat is uiteindelijk nooit meer opgehaald.

hesterve

Berichten: 1928
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:55

Grote organisaties hebben logischer wijs ook een behoorlijke overhead en daar sta ik niet zo achter. Zelf steunen wij juist de kleinere goede doelen in onze directe omgeving. Oa 1 waardoor een kindje met beperking op de reguliere basisschool kan blijven en daardoor ook goede sociale contacten heeft in de directe omgeving.
Verder hebben een oom en tante die gepensioneerd zijn een stichting opgericht met als doel in een plaatsje in Gambia de gezondheidszorg te faciliteren.( zij komen zelf uit het artsen wereldje) ze hebben daar een ziekenhuisje gebouwd en van materiaal voorzien, personeel opgeleid en geven bijscholingen ( als ze daarheen gaan doen ze dat op hun eigen kosten, al het gedoneerde geld wordt aan het doel besteed)
Dit soort goede doelen spreken mij veel meer aan dan de grote goede doelen organisaties.
Wie weet is zoiets voor jou ook een mooi doel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:56

Ik steun Signi Zoekhonden maandelijks. Ze doen echt fantastisch werk.

zonnebloem18

Berichten: 24848
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:55

Mijn man en ik hebben jarenlang vrijwilligerswerk gedaan, ik 12 jaar, mijn man 10 jaar. Dat is veel waardevoller, maar lukt nu qua tijd niet meer.

We doneren maandelijks aan de Clini Clowns en daarnaast aan acties die voorbijkomen die ons aanspreken.

Suzanne F.

Berichten: 49308
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:59

Stichting Water for Life heeft CBF keurmerk en ANBI status. Ze zijn uniek omdat 100% van de donaties naar de projecten gaat. Geen overhead dus. Dus elke euro gaat naar de projecten. Ze geven arme wijken in Afrika en Azië toegang tot water en sanitatie. Supermooi doel.

https://www.waterforlife.nl

hwn
Berichten: 4744
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Steunen van goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:06

Ik ben normaal niet zo van de goede doelen (ik hou mijn centjes liever zelf, mijn paarden zijn mijn goede doel :) ), maar momenteel overweeg ik wel te doneren voor Gaza. Ik twijfel tussen de wettelijke organisatie UNWRA, die eventjes in gevaar kwam door de valse beschuldigingen van Israël, en de stichting Kifaia van Anja Meulenbelt (in Nederland blijkbaar heel bekend, in België minder of niet). Twee organisaties die ik vertrouw, al heb ik een hard oog in de toekomst/het voortbestaan van Gaza.

_Nancy

Berichten: 14100
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:08

Mijn schoonmoeder is vorige week overleden aan ondere andere longkanker.

Daarnaast was zij chronisch astma en COPD patiënt en heeft zij ontzettend veel vrijwilligerswerk gedaan voor het long fonds. Ze staat nu ook op de website als In Memoriam.

Mijn man heeft aangegeven het fijn te vinden als we nu maandelijks een bijdrage gaan doen aan het long fonds, dus dat gaan we doen :)
Waarschijnlijk €10 per maand.