En dan wordt er een bom gedropt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14342
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 17:11

Ja ik realiseer me ook dat het een luxe is dat ik bij meerdere appartementen op plek 1 sta. Het is dus waarschijnlijk niet de vraag óf ik iets kan vinden. Maar meer of ik het juiste huis ga vinden.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:13

Ik kan me herinneren dat als je een aantal keer 'nee' zegt je weer opnieuw kan beginnen? Of heb ik dat mis? Volgens mij kan je niet ongelimiteerd reageren en afwijzen.
Je kan altijd reageren, langs het huis en buurt gaan en als het echt niet goed voelt je reactie intrekken.
Ik zou vooral ook heel goed kijken wat je zelf kunt doen, daar heb je wel invloed op. Evt je slaapkamer extra isoleren, een 'cave' creëren om je terug te trekken.
Dat je nu 2e staat en in je eentje een huis van 3 slaapkamers bijna kunt krijgen is inderdaad echt een zegen :o ik sta hier na 8/9 jaar nog steeds op plek 150. Gelukkig hoef ik nergens heen..

Bienotje

Berichten: 10879
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 17:41

Begin bij het begin raad ik je aan. Goed dat je weet dat je hoog op de lijst staat. Maar jullie eerste mediator afspraak is nog niet eens geweest. Eerst advies inwinnen voor je wat doet.

Een scheiding duurt eerder maanden dan weken. Neem je tijd om dingen weloverwogen en goed vast te leggen met de mediator. Juist voor gezeik voorkomen in de toekomst.

Ik raad je aan om je nu partner eens te vragen om een overzicht qua levensuitgaven te maken van jullie nu zoals huur/ hypotheek, verzekeringen, g/w/l, abonnementen etc.

Geeft je alvast wat houvast welke uitgaven je straks voor jezelf moet rekening houden.

Daarnaast, heb je al een lijst gemaakt met overige zaken die je via Google een keer gevonden hebt wat er geregeld moet worden? De mediator zal ook met dingen.

Probeer alles wat je weet dat gedaan moet worden eens chronologisch op te schrijven. Praktisch voorbeeld: heeft bv geen zin om te beginnen met de gemeente aanschrijven dat je je eigen naam wilt als dat iets is wat je pas na de scheiding officieel is kan regelen.

Begin bij het begin en laat de mediator daar bij helpen in de juiste stappen nemen.

Eigen huis is goed idee, maar laat de mediator adviseren wat wijs is. Jullie financiën zullen ook eerst persoonlijk bepaald worden en waarschijnlijk verrekend. Met het huwelijk nog niet ontbonden zijn jullie nog beide financieel verantwoordelijk voor het huidige huis, met een nieuw huisje betekent dat voor jouw persoonlijk misschien wel dubbele lasten. Eerst goede afspraken over maken dus.

En eerlijk? De beginweken zijn nog erg onwerkelijk en weinig concreet en alle toezeggingen prima. Maar naarmate het proces vordert kun je er beter rekening mee houden dat er meer emoties bij komen, jullie er op je eigen manier mee om gaan en jullie elk op je eigen toekomst gericht keuzes voorstellen die de ander niet even tof vindt. De communicatie zal daardoor niet beter op worden.

Des te belangrijker dat de mediator afspraken voor je/ jullie vastlegt om later ook op terug te kunnen vallen.

Exitium

Berichten: 7159
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:04

Macs schreef:
Ik kan me herinneren dat als je een aantal keer 'nee' zegt je weer opnieuw kan beginnen? Of heb ik dat mis? Volgens mij kan je niet ongelimiteerd reageren en afwijzen.

Dat hangt van de corporatie af, dat geldt niet overal

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:34

Inderdaad je zit nu in crisis. Je staat bovenaan de lijst. Over een half jaar als alles duidelijker is kun je op zoek gaat naar een andere woning. Verhuizen staat ook in het lijstje top 10 van de dingen die erg veel stress geven. Net als scheiden.
Doe het een voor een en niet alles tegelijk. Dat is vragen om problemen.

Earth

Berichten: 7940
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:36

Een half jaar? Dat lijkt me wat lang toch? Gescheiden gaan wonen lijkt me toch wel een van de eerste dingen die je doet dan, juist om stress van beide kanten te voorkomen. Maar misschien geldt dat niet voor iedereen?

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 18:38

Earth haar ex echtgenoot heeft aangegeven dat ze de tijd mag nemen met het huis. Hij is nog steeds zorgzaam heb ik het idee.
Dus stapje voor stapje en als ze er eerder aan toe is om het honk te verlaten dan is het goed.

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:22

Maar dat is nu. Je weet niet of dat nog gaat veranderen als je samen een huis blijft delen voor langere tijd. Bij de een gaat het goed, bij de ander ontstaan er toch wel strubbelingen. Persoonlijk zou ik dat laatste liever voor zijn.

Als je iets ziet dat potentie heeft dan zou ik toch zo snel mogelijk een eigen plekje regelen. Dat is heel eng en stressvol, maar dat is het over een half jaar ook. Je bent nu immers helemaal gewend om samen te wonen en je moet het dan zelf gaan doen. En als je er eenmaal zit geeft het ook wel rust. Overhaasten hoeft niet en dat is fijn, maar het onnodig voor je uit schuiven lijkt me niet handig.

Maar goed, de ts kan dat beter inschatten dan wij natuurlijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:53

capopjekop schreef:
Maar dat is nu. Je weet niet of dat nog gaat veranderen als je samen een huis blijft delen voor langere tijd. Bij de een gaat het goed, bij de ander ontstaan er toch wel strubbelingen. Persoonlijk zou ik dat laatste liever voor zijn.

Als je iets ziet dat potentie heeft dan zou ik toch zo snel mogelijk een eigen plekje regelen. Dat is heel eng en stressvol, maar dat is het over een half jaar ook. Je bent nu immers helemaal gewend om samen te wonen en je moet het dan zelf gaan doen. En als je er eenmaal zit geeft het ook wel rust. Overhaasten hoeft niet en dat is fijn, maar het onnodig voor je uit schuiven lijkt me niet handig.

Maar goed, de ts kan dat beter inschatten dan wij natuurlijk


Mee eens :j Het is fijn dat de ex van TS wil mee werken, maar ik zou daar niet te lang vanuit gaan.
Alles is mooi meegenomen natuurlijk, maar stel dat hij een nieuwe vriendin krijgt.. Dan heb je kans dat het delen van een huis opeens een stuk minder fijn gaat worden.
Natuurlijk zijn dat geen leuke dingen om aan te denken, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Dus als er een leuk huis op het pad van TS komt en het voelt goed, dan zou ik daar ook zo snel mogelijk werk van maken.

Macs

Berichten: 7646
Geregistreerd: 19-06-09

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 19:56

Ik ben het wel erg met Bienotje eens!

Selina

Berichten: 14342
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-24 20:12

Ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk zoiets heb van, dan maar dingen zo snel mogelijk regelen. Want het is altijd spannend. Ik heb ook allemaal hulptroepen klaarstaan.
M’n ex hoeft me niet direct het huis uit te hebben maar we gaan morgen wel een termijn afspreken. Ook met inderdaad het oog op een eventuele nieuwe relatie. Dat kan 10 jaar duren maar voor hetzelfde geld loopt hij over 2 maanden tegen iemand aan. Of ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:23

+:)+ Heel verstandig! Succes morgen!

Zertab

Berichten: 12304
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:24

Succes en sterkte morgen! Hopelijk komen jullie er samen goed uit :knuffel:

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:54

Veel succes morgen! +:)+ Zorg goed voor jezelf. Er is geen 'wij' meer zoals je gewend was. Zorg ervoor dat je hier zo zelfstandig mogelijk uitkomt met voldoende financiële middelen EN energie voor de toekomst.

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 20:57

Selina schreef:
Ik moet zeggen dat ik nu eigenlijk zoiets heb van, dan maar dingen zo snel mogelijk regelen. Want het is altijd spannend. Ik heb ook allemaal hulptroepen klaarstaan.
M’n ex hoeft me niet direct het huis uit te hebben maar we gaan morgen wel een termijn afspreken. Ook met inderdaad het oog op een eventuele nieuwe relatie. Dat kan 10 jaar duren maar voor hetzelfde geld loopt hij over 2 maanden tegen iemand aan. Of ik.


Verstandig als dat voor jou goed voelt.

Vetra

Berichten: 95
Geregistreerd: 24-03-12

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:42

Veel succes en sterkte.
En weet dat je ook tijdens de mediation-sessie(s) altijd even een korte pauze kan vragen, bijvoorbeeld als het je even overweldigt. Even een paar minuten op de wc of op de gang, om jezelf te herpakken, heeft mij veel geholpen. Helemaal als je degene bent die veel te verliezen heeft, als in, best afhankelijk van de goodwill van de partner (los van de wettelijke verplichtingen natuurlijk) bent.

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 21:43

Succes morgen!

Blacky94

Berichten: 3496
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:31

Wil je per se in Ede blijven wonen, of is bijv. Vdaal ook een optie?
Wij wonen zelf in een appartement dat 5,5 jaar geleden opgeleverd is en echt top geïsoleerd is. Zowel qua warmte als ook qua geluid. Hoor zelden wat van m'n buren. Of van buiten als we de ramen dicht hebben. En hebben de hele winter amper hoeven stoken.
Mocht je in de positie zijn om niet op stel en sprong te moeten reageren, zeker ook omdat je zo hoog staat, is het wellicht het overwegen waard om te kijken naar wat er nu en de komende tijd aan nieuwbouw aangeboden wordt? Of dat er toevallig iets voorbij komt wat nog relatief kort geleden opgeleverd is. Dat in Vdaal wordt als het goed is eind juni opgeleverd. En ik dacht dat er in Kernhem (en wellicht ook de Enka) ook nog het één en ander in de verhuur zou komen, maar weet niet precies wanneer dat opgeleverd moet worden. Want ik snap ook dat je wrs geen half jaar kan en wil wachten, maar als je de ruimte hebt wellicht wel het overwegen waard.

En veel succes morgen!

Selina

Berichten: 14342
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 06:42

Blacky94: Toevallig heb ik nu inderdaad een nieuwbouw appartement op het oog in Vdaal!
Daar wonen zou buiten m’n comfortzone zijn want ben nog nooit buiten Ede geweest. Maar het lijkt op Ede en de reistijd naar stal blijft hetzelfde. Ik ga dit weekend even met de auto erlangs rijden en kijken waar dan voorzieningen zitten en als het dan goed voelt ga ik reageren.

AnnoNiemand

Berichten: 912
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:14

Ik heb dan wel nooit in een appartement gewoond maar wel in geschakelde nieuwbouw en bij nieuwbouw zou ik me niet druk maken om gehorigheid. Dat is echt goed geisoleerd. Ik zou daar als ik jou was júist nu op reageren, als je op zo'n hoge plek staat. Oude flats zou ik echt vermijden.

Een eigen plek gaat denk ik veel rust geven. Ooit, 'vroegahh' zijn een ex en ik ook lang om elkaar heen blijven draaien en elkaar veel blijven zien, dat geeft het proces toen veel moeilijker en zwaarder gemaakt. Al was dat een totaal andere situatie dan die van jullie. :)
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 26-04-24 07:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101965
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:14

Klopt, ik zit in een nieuwbouwwoning en hoor mijn buurvrouw nooit.

Seven

Berichten: 21221
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:33

Och selina ik zie dit topic nu pas, miste al wat posts van je en nu snap ik het helemaal.
Wat sta je er goed in heel knap, heel slim om er even langs te rijden. Stap desnoods ook even uit loop even in de buurt voel het even goed aan.

Je kan dit en als je wil praten mijn pb box is altijd open ;)

MyWishMax

Berichten: 25409
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 07:35

Mijn huidige oude woning is weer stuk minder gehorig als nieuwbouw appartement waar ik hiervoor zat. Ik ben daar na een paar maanden weer verhuisd, zowel vanwege de ruimte, maar ook de overlast.

Ik sluit me wel aan bij degene die aangeven dat de communicatie en omgang nu nog goed is niet betekent dat het zo blijft. Hier ging het van goed in overleg (ook al kwam het toaal onverwacht en van 1 kant) en met 'belofte' de ander goed achter te willen laten naar echt niet meer fijn door 1 deur kunnen en daardoor dingen toegeven die extreem nadelig waren voor mij. Toch nog te veel willen pleasen van ex. Ik had veel meer gehad aan een onafhankelijke partij die mijn rechten uitzocht en dus kon adviseren wat wel en niet verstandig was. Ook vrij snel niet meer in hetzelfde huis blijven wonen en dat was echt de beste beslissing.

Oh en ondanks dat het met mediator was en geen echte vertraging heeft het een half jaar geduurd tot het rond was.

musiqolog
Berichten: 3353
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:27

Selina schreef:
Blacky94: Toevallig heb ik nu inderdaad een nieuwbouw appartement op het oog in Vdaal!
Daar wonen zou buiten m’n comfortzone zijn want ben nog nooit buiten Ede geweest. Maar het lijkt op Ede en de reistijd naar stal blijft hetzelfde. Ik ga dit weekend even met de auto erlangs rijden en kijken waar dan voorzieningen zitten en als het dan goed voelt ga ik reageren.

Je bedoelt dat je altijd in Ede gewoond hebt? Dat je nooit ergens anders geweest bent lijkt me stug. :+

Ik snap heel goed dat het buiten je comfortzone ligt. Maar tot nu toe lijk je geweldig om te gaan met dingen die nieuw voor je zijn en die je nog nooit gedaan hebt. Daar kunnen een hoop mensen, inclusief ikzelf, nog wat van leren!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110756
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 13:59

Hoe is het gisteren gegaan?