Ergernis in het verkeer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:34

Jeetje hagelslag, je komt ze wel telkens tegen, he?
Heb je wel iets van een dashcam?

fohadie, oeh goeie vraag.
Je zou denken: haaientanden zijn duidelijk maar geen idee inderdaad hoe dat zit als de verkeerslichten allemaal werken.
Mijn eerste ingeving zou zijn dat het bij alle lichten op groen een gelijkwaardig kruispunt wordt maar ik denk dat als ik er zelf zou fietsen, die haaientanden zou naleven.

Ik wil trouwens nog eventjes op onderstaande terugkomen, want deze vraag was absoluut niet als commentaar op jou bedoeld, Marocje.
Ik bedoelde er inderdaad meer mee dat die buschauffeur geen enkele reden had om te denken dat jij de rotonde af zou.

Marocje schreef:
Jolien87 schreef:
He wat stom zeg.
En zo vaak zie inderdaad niet meer dat mensen hun knippertje aanzetten bij driekwart rond.
Je gaf toch ook geen richting aan naar rechts om de rotonde te verlaten?


Nee, ik had nog geen knipper aan, rotonde verlaten is pas knipper aan wanneer ik de eerst volgende afslag net voorbij ben. Daar kan dan geen twijfel over bestaan welke afslag ik neem.

Knipper voor driekwart rond doe ik dus juist wel omdat dit veel duidelijk maakt voor de ander. Zeker omdat veel mensen dus rechtdoor gaan en geen knipper gebruiken, wat juist een ergernis is want dan staat de ander ‘voor niks’ te wachten.

Dus ja, ik snap zijn ergernis, maar nee, dit had niet zo agressief gehoeven..

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 14:54

Jolien87 schreef:
Ik wil trouwens nog eventjes op onderstaande terugkomen, want deze vraag was absoluut niet als commentaar op jou bedoeld, Marocje.
Ik bedoelde er inderdaad meer mee dat die buschauffeur geen enkele reden had om te denken dat jij de rotonde af zou.


Zo pikte ik hem ook op hoor ;) Was meer nog een toevoeging hoe ik het normaal doe terwijl ik weet dat veel mensen dit idd niet doen. Maar idd, juist omdat veel mensen überhaupt geen knipper gebruiken geeft dat irritatie. Maar in dit geval had de chauffeur geen reden te denken dat ik er af ging. Ik keek zelfs duidelijk waar ik naartoe ging dus dit was echt ff zijn punt duidelijk maken..
Marocje schreef:
Jolien87 schreef:
He wat stom zeg.
En zo vaak zie inderdaad niet meer dat mensen hun knippertje aanzetten bij driekwart rond.
Je gaf toch ook geen richting aan naar rechts om de rotonde te verlaten?


Nee, ik had nog geen knipper aan, rotonde verlaten is pas knipper aan wanneer ik de eerst volgende afslag net voorbij ben. Daar kan dan geen twijfel over bestaan welke afslag ik neem.

Knipper voor driekwart rond doe ik dus juist wel omdat dit veel duidelijk maakt voor de ander. Zeker omdat veel mensen dus rechtdoor gaan en geen knipper gebruiken, wat juist een ergernis is want dan staat de ander ‘voor niks’ te wachten.

Dus ja, ik snap zijn ergernis, maar nee, dit had niet zo agressief gehoeven..


@hagelslag: bizar zo’n chauffeur! Gevaarlijk ook.. gelukkig goed gehandeld door jou en andere weggebruikers..

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-24 15:56

Wow wat een pannenkoek, Hagelslag. Pff gelukkig hebben de tegenliggers en jij wel geremd, zodat pannenkoek door kon en de rest met een hartverzakking rijker ook veilig zijn weg kon vervolgen…

De situatie met de fietsers… ivm mijn veiligheid als fietser kies ik bij haaientanden voor wachten en heel goed kijken of ik veilig over kan steken.

FrNo
Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 16:40

Het ligt mij gaat als voor alle fietsers het licht gelijk op groen springt, de overige verkeersregels gelden.

Dus stoppen voor de haaientanden.



Je maakt heel wat mee, Hagelslag.
Gelukkig is het goed afgelopen.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:14

fohadie schreef:
Jee, wat een koekwous, Hagelslag!

Vraagje, want ik begin nu toch aan mezelf te twijfelen. Situatieschets: kruispunt voor fietsers waar alle verkeerslichten tegeljjk op groen springen. Ik heb geen verkeersbord of haaientanden. Verkeer van rechts heeft WEL haaientanden. Heeft rechts dan ondanks de haaientanden alsnog voorrang?(want komt van rechts) ik ben van mening van niet. Haaientanden betekent stoppen en overig verkeer voor laten gaan. Of gelden die haaientanden alleen als de verkeerslichten het niet doen?

Haaientanden zijn idd voor als de verkeerslichten het niet doen.

https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/ ... eerstekens

Dus wanneer de verkeerslichten het niet doen, gelden de verkeerstekens en borden.

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:15

Als dit gebeurd was toen ik net mijn groot rijbewijs had gehad.
Dan weet ik niet of ik zo rustig eronder was gebleven.
Okay... de toeter deed het erg goed vanmorgen :Y)

Nu was ik vanmorgen gewoon best pissig om de situatie

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:46

Zie, ook hier wisselende antwoorden. Die link van Avalanche had ik ook gevonden, masr die vond ik te onduidelijk voor fietsers. Daarnaast vond ik ook nog een link die juist weer wat anders zei.

Wat is er nu gebeurt: ik was weer lekker aan het fietsen en kreeg het (alweer) met een 60+ dame aan de stok. Verkeerslichten springen op groen en ik rij door. Mvr kwam van rechts, maar heeft haaientanden dus ging ik er vanuit dat ik dan voorrrang had. Mevrouw stak dreigend haar vinger omhoog en schreeuwde heel lelijke dingen en ik wees haar op de haaientanden en schreeuwde dat dus terug. Misschien wist ze niet dat alle lichten tegelijk op groen gaan en dacht ze dat ik door rood reed? Dan hoeft ze nog steeds niet zo lelijk te doen..

Ik heb tijdens verkeersles altijd geleerd dat haaientanden nooit voorrang hebben, zelfs niet als ze van rechts komen. Maar eerlijk gezegd is mijn laatste verkeersles nog van voor de tijd dat iedereen van rechts voorrang heeft. Vandaar mijn verwarring.

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 17:51

fohadie schreef:
Zie, ook hier wisselende antwoorden. Die link van Avalanche had ik ook gevonden, masr die vond ik te onduidelijk voor fietsers. Daarnaast vond ik ook nog een link die juist weer wat anders zei.

Wat is er nu gebeurt: ik was weer lekker aan het fietsen en kreeg het (alweer) met een 60+ dame aan de stok. Verkeerslichten springen op groen en ik rij door. Mvr kwam van rechts, maar heeft haaientanden dus ging ik er vanuit dat ik dan voorrrang had. Mevrouw stak dreigend haar vinger omhoog en schreeuwde heel lelijke dingen en ik wees haar op de haaientanden en schreeuwde dat dus terug. Misschien wist ze niet dat alle lichten tegelijk op groen gaan en dacht ze dat ik door rood reed? Dan hoeft ze nog steeds niet zo lelijk te doen..

Ik heb tijdens verkeersles altijd geleerd dat haaientanden nooit voorrang hebben, zelfs niet als ze van rechts komen. Maar eerlijk gezegd is mijn laatste verkeersles nog van voor de tijd dat iedereen van rechts voorrang heeft. Vandaar mijn verwarring.


Ik snap je verwarring heel goed.
Zo rot dat die vrouw zo heftig reageerde, een beetje nuance had haar wellicht gesierd.
Ik zou het in alle eerlijkheid ook echt niet weten.

Zo hebben wij hier in het dorp een oversteekplaats voor voetgangers met een zebrapad én stoplichten.
Dat gaat tot nu toe altijd nog goed maar ik vrees de dag dat een voetganger voor mijn auto oversteekt terwijl zijn of haar stoplicht op rood staat.

Siggislief

Berichten: 14063
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 12:22

Had net iemand voor mij die zijn vaart niet versnelde dus ik stond ineens uit het niets in de volle ankers bijna stil.

En toen ie wat vaart had en niet aangaf dat ie eraf ging reed ie ook nog bijna een fietser aan.
Deze fietser had/heeft voorrang, (auto heeft haaientanden) ik zag het voor mijn gevoel ook bijna fout gaan.

Hij week uit het laatste moment nog uit. :x

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 13:27

Die was er op zeker niet met zijn gedachten bij… Gelukkig is het alsnog goed afgelopen.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:27

Gister iemand. 50 weg langs een bedrijventerrein. Ik kom aanrijden, oudere meneer zet ineens zijn neus gedeeltelijk op de weg (dus ik denk al wtf, als in meneer stond daar best een tijdje). Ik dacht nou hij ziet me aankomen, die rolt wel even een stukje achteruit. Nope. Ik dus maar remmen (wel gebaard van ??? Wat doe je??) Gaat hij uiteindelijk super langzaam, dezelfde baan op als ik.

Het is jammer dat de politie niks doet met dashcambeelden, deze persoon had wat mij betreft een enkeltje naar het CBR voor een rijtest.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:51

Kaitos dat is zeker jammer.
Chauffeur in kwestie kont over alsof autorijden niet meer lukt. Dat is gevaarlijk.

ista
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:01

Of hij dacht: ze gebaard dat ik voor mag gaan :+

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:13

Kairos schreef:
Gister iemand. 50 weg langs een bedrijventerrein. Ik kom aanrijden, oudere meneer zet ineens zijn neus gedeeltelijk op de weg (dus ik denk al wtf, als in meneer stond daar best een tijdje). Ik dacht nou hij ziet me aankomen, die rolt wel even een stukje achteruit. Nope. Ik dus maar remmen (wel gebaard van ??? Wat doe je??) Gaat hij uiteindelijk super langzaam, dezelfde baan op als ik.

Het is jammer dat de politie niks doet met dashcambeelden, deze persoon had wat mij betreft een enkeltje naar het CBR voor een rijtest.


Joh, als dat alles is, geen botsing o.i.d. tel je zegeningen.

Kairos
Berichten: 2730
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:37

CharleyT schreef:
Kairos schreef:
Gister iemand. 50 weg langs een bedrijventerrein. Ik kom aanrijden, oudere meneer zet ineens zijn neus gedeeltelijk op de weg (dus ik denk al wtf, als in meneer stond daar best een tijdje). Ik dacht nou hij ziet me aankomen, die rolt wel even een stukje achteruit. Nope. Ik dus maar remmen (wel gebaard van ??? Wat doe je??) Gaat hij uiteindelijk super langzaam, dezelfde baan op als ik.

Het is jammer dat de politie niks doet met dashcambeelden, deze persoon had wat mij betreft een enkeltje naar het CBR voor een rijtest.


Joh, als dat alles is, geen botsing o.i.d. tel je zegeningen.

Gelukkig heb ik goede remmen ja :+

Al geldt voor ouderen vaak wel dat het eerst mis moet gaan voor ouderen stoppen met autorijden(zoals mijn opa: is gestopt, toen hij op een zebrapad net aan een voetganger wist te ontwijken en zijn auto op een blok had geparkeerd daardoor), maar blij dat mij het gedoe van een aanrijding bespaard is gebleven inderdaad.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 15:55

Citaat:
Al geldt voor ouderen vaak wel dat het eerst mis moet gaan voor ouderen stoppen met autorijden(zoals mijn opa: is gestopt, toen hij op een zebrapad net aan een voetganger wist te ontwijken en zijn auto op een blok had geparkeerd daardoor), maar blij dat mij het gedoe van een aanrijding bespaard is gebleven inderdaad.


Als we het dan toch over ouderen gaan hebben op deze negatieve manier, wil ik als oudere toch wel even kwijt dat wij veel km maken en zelden of nooit in gevaarlijke situaties belanden door ouderen. Het zijn vrijwel altijd die jongeren die keihard aan komen rijden haast hebben en asociaal gevaarlijk rijgedrag vertonen, het zijn vrijwel altijd jongeren die opeens een zwiepert maken (zelfs met vrachtwagen) want zitten op de telefoon te pielen en zoals in Dongen was het een jonge gast (hij stapte gelukkig uit want ik dacht echt dat hij dood zou zijn) die vanuit tegenover gestelde richting kwam, in de slip raakte, 10 meter over het groen vloog, op mijn baan kwam en keihard tegen een lantaarnpaal klapte en met een rot vaart achteruit kwam. Ikzelf en een vrachtwagen chauffeur stonden inmiddels allang op een strategische plek zodat het kind niet zou verongelukken.

Of anders gezegd, er zijn bejaarden die slecht rijden , maar ook jonge mensen. Het is van alle leeftijden. Ik weet dat er in Nederland een nare wind waait als het om ouderen gaat. Heel verdrietig vind ik dat en ook discriminerend negatief. Laten we die leeftijdsdiscriminatie niet aan mee doen, want ik zit echt veel op de weg en dan zie je nogal wat en van alle leeftijden.

Het CBS vind ik een discriminerende wassen neus. Doe gewoon punten rijbewijs. Dan gaan mensen netter rijden. 11 punten op je rijbewijs dan wordt het rijbewijs inleveren. Dat is eerlijk en niet discriminerend.

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:05

Jammer dat je een andere groep moet gaan generaliseren om je mening over te brengen. Zet je standpunt geen kracht bij, als ik eerlijk ben. Je doet nu zelf waarvoor je anderen terechtwijst.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:09

xPabloBokt schreef:
Jammer dat je een andere groep moet gaan generaliseren om je mening over te brengen. Zet je standpunt geen kracht bij, als ik eerlijk ben. Je doet nu zelf waarvoor je anderen terechtwijst.


Heb je het over mij?
Ik zag nl dat slecht rijden van alle leeftijden is. Het telefoon gebruik onder jonge mensen in de auto is een groot probleem en ik zag daarover een bezorgde Belgische reportage vanuit de politie gestart vorige week op TV. Er blijken veel ongelukken door te gebeuren. Dus is bekend.
Jong daarmee bedoel ik 18 - 45 jaar.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26583
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:15

Het door jou genoemde puntenrijbewijs ben ik denk ik wel een voorstander van. Hoe is dat in Frankrijk geregeld pien_2010?

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:33

Als je door een stopbord rijdt krijg je een hele hoge boete (150 euro) en 3 straf punten die 3 jaar! blijven staan .
Ik geloof dat je max 11 of 12 mag hebben .
Te hard rijden (2-10 km) geloof ik is 1 of 2 punten. Als je 0 punten hebt is dat snel weer weg, half jaar tot een jaar.
Verdere overtredingen hebben wij nog niet meegemaakt.
Ik geloof dat als je rijbewijs ingeleverd is dat je dan weer opnieuw examen moet doen en dat mag na een jaar of zo (van horen zeggen). Twee keer rijbewijs kwijt danis het definitief.
Je wordt dus niet op leeftijd maar op overtreding bestraft ongeacht je functie, leeftijd etc. En dat vind ik goed.

Mijn man heeft tot zijn 90ste zijn rijbewijs (kreeg dat paar jaar geleden voor 15 jaar) en krijgt gewoon een verlenging, eventueel een keuring als hij weinig fratsen heeft uitgehaald.
Als jij een autootje hebt om je boodschapjes te doen wat je hier veel ziet, dan kun je dat nog tot hele hoge leeftijd doen. Zo hadden wij twee echte oude vrouwtjes die een stukje land hadden vlak bij ons vorige huis hier . Die tuften als de zon scheen met een automaatje over de kleine weggetjes met 40 km per uur en kwamen van een dorpje 5 km verderop, Dan parkeerden ze het autootje naast hun landje, klapten de stoeltjes uit en gingen gezellig picknicken en genoten van hun vriendschap en plekje. Dat was hun uitje.
Iedereen genoot van die 90 - 95 plussers _O- . Die kwamen niet meer op een 80 km weg. En dat kan hier dus. Geeft veel kwaliteit van leven en te gemakkelijk wordt erover gedacht om dat maar af te pakken. Zo zonde en niet nodig.

xPabloBokt

Berichten: 9482
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 16:37

pien_2010 schreef:
xPabloBokt schreef:
Jammer dat je een andere groep moet gaan generaliseren om je mening over te brengen. Zet je standpunt geen kracht bij, als ik eerlijk ben. Je doet nu zelf waarvoor je anderen terechtwijst.


Heb je het over mij?
Ik zag nl dat slecht rijden van alle leeftijden is. Het telefoon gebruik onder jonge mensen in de auto is een groot probleem en ik zag daarover een bezorgde Belgische reportage vanuit de politie gestart vorige week op TV. Er blijken veel ongelukken door te gebeuren. Dus is bekend.
Jong daarmee bedoel ik 18 - 45 jaar.


Ja, en daarvoor ga je helemaal los over jongeren die te hard rijden. Waarmee je hetzelfde doet als de post die je veroordeelt.

Het is inderdaad gevaarlijk als je je telefoon achter het stuur gebruikt, maar dat beperkt zich niet tot jongeren. Dat doen ook vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs, zakenmannetjes etc.

Wat ook gevaarlijk is is twijfelachtig rijden, kilometers onder de maximumsnelheid gaan rijden zonder reden en situaties niet meer overzien. Dat gebeurt vaak bij ouderen omdat hun reactievermogen over het algemeen sterk achteruit gaat met de leeftijd. Dat is gewoon een gegeven. Dat jíj persoonlijk nooit een probleem hebt gehad met ouderen betekent niet dat anderen dat niet kunnen hebben. Ik zit regelmatig achter automobilisten die met 60 km/h gaan invoegen op de snelweg, 30 rijden in een 50 zone, zomaar ergens achteruit gaan rijden terwijl je erachter staat etc. en dat zijn echt negen van de tien keer helaas ouderen.

En om even aan te vullen op je volgende post: leuk dat je de situatie in NL vergelijkt met Zuid Frankrijk, maar NL is een van de dichtsbevolkte landen ter wereld (en het dichtstbevolkte land van Europa). Ik vind het dus niet gek dat er hier minder ruimte is voor dergelijke situaties.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26583
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 17:08

pien_2010 schreef:
Als je door een stopbord rijdt krijg je een hele hoge boete (150 euro) en 3 straf punten die 3 jaar! blijven staan .
Ik geloof dat je max 11 of 12 mag hebben .
Te hard rijden (2-10 km) geloof ik is 1 of 2 punten. Als je 0 punten hebt is dat snel weer weg, half jaar tot een jaar.
Verdere overtredingen hebben wij nog niet meegemaakt.
Ik geloof dat als je rijbewijs ingeleverd is dat je dan weer opnieuw examen moet doen en dat mag na een jaar of zo (van horen zeggen). Twee keer rijbewijs kwijt danis het definitief.
Je wordt dus niet op leeftijd maar op overtreding bestraft ongeacht je functie, leeftijd etc. En dat vind ik goed.

*knip*


Dat klinkt goed, zoiets zouden ze ook per direct moeten invoeren in Nederland! Kun je in Frankrijk ook in 1x je rijbewijs kwijtraken, bij een ernstig delict bijvoorbeeld, zoals betrokken zijn bij een dodelijk ongeval ofzo?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 17:26

Dat punten rijbewijs is er in Australië weet ik toevallig en ook weet ik dat het goed werkt. Daar laat je het bijvoorbeeld wel uit je hoofd om te hard te rijden, want een boete betekent een punt van je rijbewijs af en bij zoveel punten ( weet niet uit mijn hoofd hoeveel precies ) is het onherroepelijk je rijbewijs inleveren voor minstens een aantal maanden.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:15

Ineke dat is inderdaad hoe het werkt.

JPitty ik ga dat navragen bij vrienden morgen. Ik vind het een goede vraag en ik denk dat het antwoord "ja" is. Wij zijn in elk geval erg voorzichtig nadat we paar keer 2 km te hard reden en punten aftrek hadden.

Nayomie
Berichten: 32793
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 19:48

Wil niet per se generaliseren, maar dat wordt het wel een beetje, maar het is weer toeristen seizoen. Duitsers op autowegen (N wegen waar je 100 mag doel ik op), die standaard 80 rijden waar je 100 mag. :P