Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 15:24

Hallo allemaal,

Ik heb altijd al mijn eigen kipjes gewild. Bij mijn ouders vroeger hadden we een paar zijdehoenders en ik was toen helemaal verlieft op ze, heel erg op ons gericht. Jammer genoeg hield de hond ook erg van ze en heeft er toen een paar dood gemaakt |( Na die tijd hebben we ze maar weg gedaan, mijn ouders wouden ze graag de vrijheid geven om op het land rond te struinen maar dat kon toen niet meer.

Nu heb ik mijn eigen boerderijtje en ik heb altijd gezegd, wanneer het kan, neem ik kippetjes :D

Eigenlijk wou ik graag weer zijdehoenders hebben maar nu weet ik het niet meer zo goed.

We hebben een groot kippen hok die even opgeknapt moet worden, en een grote boomgaard die al omheind is (moet wel even op gefrist worden).

Nu willen we natuurlijk graag lekkere verse eitjes hebben maar ook weer niet teveel want we zijn maar met z'n tweeën. Ik wil ook geen kippen die alle kanten op fladderen want anders lopen ze over de weg of bij de buren op het erf ... Maar het moeten natuurlijk ook sterke kipjes zijn die tegen de kou kunnen want ze blijven natuurlijk wel gewoon in hun kippen hok buiten (is van hout).

Voor de kenners adviseer maar raak :o

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:33

Wil je graag tamme kipjes, en wil je graag krieltjes of grote(re) kippen?

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 15:35

Brahma!
Genoeg eieren, maar niet te veel. Grote kip, leuke kleurtjes en kan echt niet goed vliegen (wij hebben gaas tot 1,20m hoog, maar ik denk dat ze maar tot de helft komen)

janineskolla
Berichten: 200
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:07

Brahma is een leuke kip. Maar ook orpingtons zijn leuke kippen. Beide rassen heb je in een grote en klein formaat. En in diverse kleurslagen.
De groten kunnen niet goed vliegen en zijn rustig van aard.
Verder heb je nog de cochin kip. Zijn ook gemoedelijke kippen.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:31


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:40

Ik heb een tijdje geleden ex-legbatterij kippen gered. Echt geen spijt van, en ik kan het iedereen aanraden! Het is prachtig om zo'n scharminkels te zien uitgroeien tot mooie, volle kippen en het zijn erg tamme kippen die je zo kan aaien, ze lopen als hondjes achter je aan, en leggen nog een hele tijd flink door. Zelfs 's winters.
Afbeelding

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:45

Ik heb 3 wyandottes waar ik echt helemaal dol op ben :+: Annie, Conny en Bep (zie foto, daar waren ze net 5 maanden oud). Luisteren goed, leggen allemaal bijna om de dag een ei. Ze scharrelen graag rond maar blijven uiteindelijk altijd in de omtrek van het hok. Nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar ik ben echt aan ze gehecht hoor :o

Afbeelding

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:49

er zijn zo veel leuke kippen, zijdehoenders passen (kunnen ook slecht vliegen) Brahma zijn erg leuk en sociaal . maar als je wat goed wilt doen kun je k ex legbtterij kippen redden. heel leuk idee

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:49

Ik zie dat je in Frankrijk woont dus ben je afhankelijk van wat je daar kan vinden van rassen.

Wat voor rassen zie je daar veel? Het enige franse ras die ik ken is een Poule de Bresse.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:02

Bedankt voor jullie reacties en de leuke foto's !

Hier in de buurt vooral veel leggen kippen maar ben toch bang dat we dan te veel eieren krijgen ...

Brahma heb ik ook al op gezocht maar kon geen vinden hier in de buurt. En wat betreft die ex legbatterij kippen, ik heb geen flauw idee waar ik die moet zoeken ...

Annie, Conny en Bep zijn ook super leuk ! :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:24

Azara71 schreef:
En wat betreft die ex legbatterij kippen, ik heb geen flauw idee waar ik die moet zoeken ...

Kom je wel eens in/door België?
Ik heb mijn ex-batterij kipjes in België gehaald, vlakbij Maastricht, maar er zijn nog veel meer kippenopvangen in België.
https://www.facebook.com/RedEenKipUitEenLegbatterij
Voor een paar euro per kip kun je ze een nieuw, goed leven geven :D

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:00

LZP -> BB

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:05

Marans zou een optie zijn, wel een beetje vliegerig naar niet idioot erg. Heel donkere eieren en franse afkomst. Anders wyandots zijn robuuste beginners kippen, alleen geen idee of die in Frankrijk makkelijk te krijgen zijn.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:14

Wij hadden vroeger ook altijd van die bruine ex-legbatterij kippen. Echt hele lieve dieren die snel tam waren. Als ik er de ruimte voor had zou ik ze zo weer nemen.

Jmc

Berichten: 900
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:58

Cochin! Wij hebben er zelf 12 (kriel). Hele vriendelijke kippen, makkelijk handtam te krijgen en goed aan de leg. Mijn kids kunnen er alles mee. Je hebt ook grote cochins, welke je beter in BE kunt krijgen dan in NL. Ik durf niet te zeggen of je ze in Frankrijk (makkelijk) kunt krijgen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 06:32

Ik kan de Marans echt aanraden. De eieren zijn door hun dikke schaal minder gevoelig voor salmonella en ze smaken heerlijk. Ze leggen wel aardig door maar met wat verwerken (en daarna invriezen) en weggeven aan de buren etc is het prima te doen.

Overigens is het vlees ervan ook heerlijk dus als je het kan en wilt is er mee fokken en zelf slachten een prima optie.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:50

Araucana ook een fijn ras.groene eieren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kippen, welk ras past het beste bij ons ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:52

Araucanas idd een fijn ras heb ik zelf groot gehad en nu kriel. Alleen voor mijn gevoel geen beginnersras. Lastig te krijgen ook. Geen idee of ze in Frankrijk verkocht worden, En ze zijn behoorlijk schrikkerig en vliegerig ook. De eitjes zijn wel erg lekker en leuk van kleur.