BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:53

Sizzle schreef:
Je hoeft niet domweg alles te verbieden om ook niet domweg alles goed te vinden.


Nee, dat klopt.

Daarom schreef ik al een heel stuk eerder in dit topic:

"Alleen is dat helemaal niet zo. Er wordt altijd gedaan alsof je maar twee manieren hebt van opvoeden, de goede harde hand, en de 'laat lekker rondrennen door het restaurant'.

Alleen dat is grote onzin. Kinderen kunnen vanuit een liefdevolle stabiele basis ook prima grenzen leren respecteren (en zelfs beter, omdat ze dan niet leren 'als je rent in het restaurant krijg je een klets' maar 'andere mensen zitten hier te genieten en die vinden het vervelend als je rondrent' -> die tweede les is nuttiger omdat hij ook helpt als er geen straffende ouder in onmiddellijke nabijheid is.)"

Daarbij is het wel goed om te bedenken dat er hier geen veiligheidsissue is. En dat jouw voorbeeld daarom niet zo heel veel toevoegt aan de discussie. Ik snap bovendien niet zo goed wat je nou precies wilt aantonen... waarom ga je niet in op de punten die ik aanhaal?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:56

Waarschijnlijk omdat ik niet begrijp waarom jij voor mij de indruk wekt dat haast niemand het goed doet of zelfs zou willen doen.
Als je dat niet zo bedoeld dan kan ik je zeggen dat je flink belerend overkomt.
Niemand wil toch zwart wit?

Ik zeg enkel dat al wil je nog zo graag dat je kind precies begrijpt waarom je bepaalde grenzen stelt.
Soms moeten ze daar eerst volwassen voor worden omdat dat achteraf te begrijpen en dan kan het dus tot conflicten komen die niet had gewild en altijd had gedacht dat jij het beter zou doen dan die andere ouders met een kind dat zijn grenzen zoekt.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 15-01-16 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:13

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk omdat ik niet begrijp waarom jij de indruk wekt dat haast niemand het goed doet of zelfs zou willen doen.


Als dat de indruk zou zijn dan sorry, want dat wil ik niet. Ik ga er vanuit dat de meeste ouders het beste willen voor hun kind. En ik denk dat de meeste ouders het ook behoorlijk goed doen.

Maar ik vind wel dat de tendens in dit topic, (en ook in andere opvoedtopics op Bokt trouwens) heel makkelijk kan gaan naar een nogal onvriendelijke houding naar kinderen, waarin behoorlijk aan hun behoeften voorbij gegaan wordt, en te gemakkelijk gedaan wordt alsof er maar twee opties zijn in de opvoeding (namelijk de 'juiste' manier met harde hand, en de 'slappe' manier die leidt tot kinderen die schreeuwen in de supermarkt.)

En het idee dat je taak als ouder is om een kind af te leveren dat voldoende gedresseerd is, ipv dat je ze wilt ontwikkelen tot gelukkige en zelfstandige volwassenen.

Dat het belerend overkomt kan ik me best voorstellen, en daar ga ik denk ik ook niet zoveel aan veranderen, maar tegelijkertijd staat er volgens mij genoeg in waar je inhoudelijk op in kunt gaan, ipv mij in een hoek te plaatsen.

(Waarbij ik nu toch nog wel iets op moet merken. Want je doet alsof mijn ervaring niet belangrijk is, dat het 'boekenwijsheid' is, omdat ik geen kinderen zou hebben. Maar jouw dochter is toch ook geen 13? Jij beroept je hier vooral op je ervaring als 13-jarige zelf, niet als 'ouder van' een 13-jarige. Maar ik ben net zo goed 13 geweest, heb ook klasgenoten, vrienden en familie gehad die 13 waren... waarom zou jouw ervaring in dat opzicht beter of relevanter zijn dan die van mij?)

Als je inhoudelijk in wilt gaan op wat er volgens jou mis is met mijn verhaal in bv Shadow0 @ [LZP] BABO: Bokt´s advies bij opvoeden dan ben ik echt benieuwd en sta ik absoluut open voor je argumenten.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:20

Ik heb niets gezegt over het wel of niet hebben van kinderen. Dat was iemand anders.

Misschien komt het omdat jij mij het gevoel geeft een specifieke methode aan te hangen.

Wij hebben goede vrienden die voor hun eerste kind extreem zorgvuldig een bepaalde methode uitgezocht hadden waarbij je altijd probeert om 'nee' te vermijden. In theorie hartstikke mooi en hun 1e kind reageerde er ook perfect op zoals in een boekje.
Ze verkondigde vervolgens dat ze niet begrepen dat andere ouders dit systeem niet gebruikten.
.............tot hun 2e kind kwam.......

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de meeste mensen een redelijk goed idee hebben welke aanpak het beste bij hun kind past.
Weet je het op een bepaald moment even niet zeker dan is het goed om te zien wat bij andere werkt. Dat valt dan immers te proberen.
Dat maskt echter het oorspronkelijke plan niet perse fout. Bij een ander kind had het misschien wel gewerkt.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:32

Ik heb je post terug gelezen.

Op zich zie ik een hele goede suggestie.
Maar tegelijkertijd weten wij niet hoe vaak zo'n situatie voorkomt.
Het verbieden kan soms best zinvol zijn als uitleg niet geholpen heeft.
Als jij al 10x verteld hebt dat je geen tijd of andere reden hebt om op te halen en je kind heeft in het hoofd: ach ze komt toch wel als die andere moeder gaat bellen.
Tja, dan is dat een hele andere situatie dan een kind dat de zaakjes gewoon keurig zelf regelt.

Daarom kan het heel goed zijn dat die mieder juist correct gehandeld heeft.
Dan had je het dus ook anders kunnen formuleren ipv als verkeerd af te doen.

Snap je wat ik bedoel?

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:56

Sizzle schreef:
Als jij al 10x verteld hebt dat je geen tijd of andere reden hebt om op te halen en je kind heeft in het hoofd: ach ze komt toch wel als die andere moeder gaat bellen.


Maar hoe krijgt het kind dat 'ach, ze komt toch wel' in haar hoofd? Dat is dan toch vooral een kwestie van dat dus niet doen. Vooraf duidelijk aangeven wat je gaat doen en wat niet, en dat dan ook uitvoeren.

Citaat:
Daarom kan het heel goed zijn dat die mieder juist correct gehandeld heeft.
Dan had je het dus ook anders kunnen formuleren ipv als verkeerd af te doen.


Ik snap deels wat je bedoelt, maar nee, ik vind het nog steeds niet correct. Dat wil zeggen: ik kan niet oordelen over het handelen zelf, ik was er niet bij. Maar ik vind de manier waarop de moeder het hier omschreef nog altijd werkelijk niet prettig, omdat er heel weinig begrip uit spreekt voor haar dochter ('dan kan je vanuit de bus zwaaien' zou ik bv beslist kwetsend vinden als mij dat gezegd werd), en ook omdat er heel weinig begrip uit spreekt voor de andere ouders die wellicht vooral behulpzaam willen zijn en zich zelfs oprecht zorgen maken. In plaats van daar boos op te worden, kun je daar beter op een positieve manier het gesprek mee aangaan.
Er zijn wel degelijk betere en minder goede manieren om dingen aan te pakken.

Nuance is leuk, maar aan nihilisme doe ik niet :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:04

Er zijn ook gewoon mensen die andere ouders dwarsbomen of hun mening negeren.
Ik heb laatst nog van iemang gehoord dat bepaalde ouders een groep kinderen bij een feestje op onverantwoorde manier vervoerd hadden terwijl niet eens bekend was gegeven dat er vervoerd ging worden (naar het buitenland notabene). En dan uitspelen over de kinderen: joh vraag zelf maar hoe leuk ze het vonden.
Ik kan me voorstellen dat je dan behoorlijk uit je slof kan schieten en even onredelijk bent.
Is heel menselijk :j
Nu is bevenstaande ook gewoon gevaarlijk, maar ik ben vroeger ook wel ouders van vriendjes tegengekomen die manipuleerden.
Als ik dan zei: dat mag ik niet, dat ze dan gewoon terugkaatsten dat ze het heus niet zouden vertellen :x

Misschien is dit ook wel zo'n moeder: joh ik bel wel met je ouders hoor, die halen jullie dan wel op...

Edit: Ik ben het wel met je eens dat boos worden op het kind op dat moment wellicht niet het handigste zou zijn.
Maar soms ben je iets gewoon wel een zat.
Dat mag een kind ook best leren dat niemand volmaakt beheerst is, zal hem/haar ook vast wel eens overkomen.

EstherMe

Berichten: 2207
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:08

Ik kwam in eerste instantie meelezen omdat het me leuk leek te lezen hoe iedereen alles aanpakt, dat was de eerste pagina 's ook zo. Maar volgens mij schiet iedereen nu het doel voorbij van dit topic en ontstaan er discussies die niet bedoeld waren?

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:58

Ik vroeg alleen advies en krijg nu te horen dat ik ons kind niet goed opvoed.Wij hebben een wat nuchtere kijk met de opvoeding.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 12:05

Britta31 schreef:
Ik vroeg alleen advies en krijg nu te horen dat ik ons kind niet goed opvoed.Wij hebben een wat nuchtere kijk met de opvoeding.


Ik ben ook wat nuchterder ;) en vind dat ook ver gaan hoor om het nu in de opvoeding te gaan zoeken. Ik vind het door anderen nu veel groter gemaakt dan dat het was. Het is gewoon een vervelend probleem waar je een oplossing voor wilt. En ik denk dat je een goede oplossing hebt gevonden nu!

En daarbij denk ik dat het een verschil is of je wel of geen kinderen hebt en jonge of wat oudere kinderen. Dat betekend niet dat mensen zonder kinderen of hele jonge kinderen geen belangrijke input kunnen hebben. En soms is het gewoonweg verhelderend omdat zij er een hele andere blik op hebben. Mijn kinderen zijn nog wat jonger, 8 en 5, maar jouw kinderen zijn al heel wat ouder en dan 'loop' je al wat langer mee en je hebt ze al al die jaren opgevoed. Dan weet je op een gegeven moment ook wel of iets helpt of juist averechts werkt.

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 13:48

Ja il snap de hele discussie ook niet meer... Pff

Dus ik ga voor een frisse start.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:42

3 keer raden wat onze dochter vanavond vroeg?

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:13

Verder geen berichten gelezen ;)

Nicht van mijn vriend had hetzelfde probleem. Net verhuisd en zwanger van de tweede.

Toen heeft ze (ik dacht een paragnost dacht ik) laten komen en die heeft alle negatieve energie in het nieuwe huis "verdreven" geen idee of het een paragnost was of iemand anders. Kindje heeft sinds dien weer bijna altijd doorgeslapen zonder de vreselijke huilbuien die die had

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:55

Britta31 schreef:
3 keer raden wat onze dochter vanavond vroeg?

Of ze een nieuwe fiets kreeg? :Y)

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:57

Nee,of ik naar school wil rijden.Maar ze zit nu in de bus.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 08:59

Ik breng vandaag wel de kinderen weg.
Voor mijn zoon is het eigenlijk geen doen om met het OV op school te komen, daarnaast is 3 kinderen met het OV duurder dan dat ik zelf rij.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:24

Britta31 schreef:
Nee,of ik naar school wil rijden.Maar ze zit nu in de bus.


:D

Doet de bus er zoveel langer over of zo?
Bij ons was de bus vaak zo vol dat hij doorreed zonder stoppen, dan is dat natuurlijk geen echt alternatief.

Tassie, bijzonder.
Je hoort ook wel eens dat verhuizen een enorm verschil maakt.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:37

Ze heeft geluk omdat het de eerste halte is.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:22

Wat voor meisje is het eigenlijk? Wat zijn haar leuke kanten?

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:33

Vrolijk,behulpzaam,trouw in verzorgen van de dieren.Creatieve.Maakt makkelijk contact.Langslaper.