BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:58

egnie schreef:
Als meer dan 1 kindje hebt zal een ander ook moeten wachten. Je kunt maar 1 ding tegelijk. Dus ja hier huilt er wel eens 1 en kan ik er niet direct heen. En dat zal op een ziekenhuis net zo zijn. Als je met 1 kindje bezig bent zal het andere kindje moeten wachten. Is niets ets aan zo gaat dat nou eenmaal.


Maar dit is heel anders dan de deur dicht trekken en kind een uur laten brullen tot het van uitputting in slaap valt. ..

Wij doen het precies zoals delphi omschrijft; blijkbaar heeft 1 van de kinderen dan behoefte aan onze directe nabijheid.

Ts, Google eens naar natuurlijk ouderschap en dan het deel 'samen slapen'. Misschien heb je er wat aan.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:05

Je hebt huilen en huilen.

Als mijn 2 jarige smiddags liever met de trein had willen spelen dat is het ook net een speenvarken op het moment dat ik haar in bed stop. Dat zijn lieverkoekjes en die heb ik niet in huis ;)

Bij langdurige onrust snachts bied ik een slokje water aan, wrijf over de rug en ga weer weg. Korte onrust fases negeer ik gewoon want meestal ligt ze dan gewoon op haar konijn en hoopt dat deze op magische wijze weer op het kussen komt door even te jammeren. Als er dan geen konijnenredder aan komt vliegen dan gaat ze met flink gemopper weer zelf goed liggen :+

Aangezien jullie met veel veranderingen te doen hebben zou ik het wel serieus nemen maar oppassen om het wakker worden niet te 'belonen'. Dus geen spelletjes en boekjes.
Beetje water, zachtjes over het hoofd aaien en desnoods even zonder te praten in het donker op de kamer blijven zitten.
Gewoon laten weten dat hij veilig is.

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:06

Hier een 3 jarige die elke nacht nog bij ons in de cosleeper kruipt tegen ons bed aan. Ik vind het wel prima zo slapen we iig.
Hij is heel druk en verwerkt een hoop 's nachts. Hij heeft last van angsten 's nachts. En zo hoef ik half in mijn slaap maar even over zijn rugje te aaien en hij is weer rustig. Hij zoekt geborgenheid en troost en dat krijgt hij zo. En ik mijn slaap :D

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:33

Hier gelukkig en goede slaper. Maar met naar bed brengen is het vaak huilen. Ik laat niet huilen. Maar ren ook niet gelijk naar haar toe. Eerst werkte het om via de babyfoon tegen haar te praten en zeggen dat mama en papa in de buurt zijn. En dat haar nijntjes haar beschermen. Wij hebben ook een camera in haar kamer hangen waar via wij haar kunnen zien. Via mijn telefoon kan ik ook via de camera tegen haar praten en dat werkt nu heel goed. Hoef maar een paar keer wat te zeggen en dan word ze rustig. Naast haar zitten tot ze slaapt doen we ook wel eens. Maar met gewone bedtijd is dat niet te doen omdat ze vaak nog wel 1,5 uur of langer wakker is. Maar rustig Speeld en kletst met haar nijntjes.

Maar word ze echt huilend wakker en helpt muziekje aan zetten en tegen haar praten niet dan gaan we er heen troosten meestal halen haar er uit ff andere ruimte en als ze weer rustig is krijcht ze de keuze of eigen bed en dan mag ze van ons nog wel ff spelen met der nijntjes of bij ons in bed maar dan gelijk slapen. Ze kiest dan vaak in eerste instantie bij ons slapen maar gaat dan wel spelen. Ik waarschuw dan een paar keer een vaak eindigt ze in haar eigen bed zonder problemen en slaapt dan vaak binnen 5 min.

Ze is nu 21 maanden. Toen ze net geboren was sliep ze vaak bij ons. Had graag een cosleeper gehad maar bed was ingebouwd dus kon niet.

Over dat ze kinderen in het ziekenhuis laten huilen hier bij ons niet. Soms heel ff omdat ze bezig zijn maar nooit lang. Zo wel op de kinderafdeling als de couveuse afdeling niet.

Ik ben van meeging dat je moet doen wat goed voelt.

Ik troost haar altijd als ze huilt. Ze huilt vaak als ze iets niet mag. Ik neem haar dan bij me op schoot en zeg dan dat ik snap dat ze het niet leuk vind dat het niet mag en dat dat ook mag en leg dan uit waarom het niet mag. En eigenlijk altijd is het dan om goed. Nat als, als er mensen weg gaan en zij dat niet leuk vind.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:54

Hier gelukkig een goede slaper. Vanaf baby altijd in haar eigen bedje geslapen (wel naast ons bed) en sinds ze door ging slapen in haar eigen kamertje. Als ze laat zien dat ze moe is (oogjes wrijven, jengelen) vragen we of ze slapie wil doen en meestal rent ze dan meteen naar haar bed en rammelt aan de spijlen dat ze erin wil. ZE is dan nog boos dat ze eerst pyama aan moet en tandjes moet poetsen.
Wij laten haar ook niet lang huilen. Als ze een beetje miept en sputterd valt ze vaak zelf weer in slaap met 5 minuutjes. Als ze langer huilt of echt hard gaat huilen gaan we erheen. Vaak is recht leggen en even gerust stellen genoeg en slaapt ze daarna vrolijk verder. Een enkele keer wil ze niet meer slapen. Dan gaan we met haar naar de woonkamer. Lichten en tv blijven uit en we doen daan even iets rustigs (boekje lezen, beetje praten, slokje drinken). Daarna gaat ze eigenlijk altijd weer makkelijk haar bedje in.
Verder zijn wij niet erg streng, maar bedenken goed wat echt niet mag en wat gevaarlijk is. Ze is op het moment erg gevoelig voor enkel een strenge nee. Dan gaat ze zelfs even huilen en pakken we haar er even bij om uit te leggen waarom dat niet mocht. Daarna krijgt ze een knuffel en is het weer goed.
Eten is bij ons meer een dingetje. De ene keer eet ze goed en dan weer een periode erg slecht. Ook hierover wil ik niet al te moeilijk doen omdat ik niet wil dat eten een 'ding' wordt om tegenop te zien. Het ouderwetse 'bordje leeg' hoeft ze echt niet. Ik heb liever dat ze leert naar haar hongergevoel te luisteren dan dwangmatig alles op moeten eten.
ZE is trouwens nog geen 2, dus ik denk dat het echte opvoeden nog grotendeels moet komen.
Ook is ze gewoon een kind wat het erg goed doet op deze methode. Ik kan me voorstellen dat dat met een kind met een totaal andere persoonlijkheid weer anders is en dat die mss wel meer sturing nodig kunnen hebben. Opvoeden is ook iets wat je per kind moet bekijken.

Dat ze kinderen laten huilen in het ziekenhuis heb ik werkelijk nog nooit gehoord en als het waar is in sommige ziekenhuizen zou ik dat echt schandalig vinden. Dat er niet altijd direct gereageerd kan worden door drukte is imo heel wat anders dan moedwillig laten huilen. Dat is erg slecht voor kinderen, zeker als ze nog klein zijn. Zat onderzoeken naar idd. Google is your friend.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:15

Nassie schreef:
Haha mijn excuses. Bij pasgeborenen doen ze dat inderdaad niet.
Maar iets ouder wel. Gewoon weg te druk.


Dat lijkt me eerlijk gezegd ook stug. Als kinderen op de kinderafdeling komen te liggen, blijft er bijna altijd één van de ouders bij overnachten. Die kunnen dan zelf hun kind troosten.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:13

Leuk een opvoed topic :D

Ik vind dat niemand 'fout' opvoedt. Tenslotte heeft iedereen het beste met zijn of haar kind voor.
Wij zijn streng maar laten niet huilen. Huilen om verdriet word er meteen getroost. S'nachts wakker worden van dromen oid. De ene keer werkt een aai over de bol, een andere keer betekend dat bij ons in bed.
Maar gillen/huilen vanwege zin niet krijgen gaan wij niet op in.
Gelukkig zijn onze kinderen goede slapers en verder ook erg makkelijk.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:05

Hoi allemaal,

Willen jullie je eens over mijn 'probleem' buigen?

Ik heb 2 kinderen, een zoon van net 4 en een dochter van 20 maanden.

Mijn zoon is sinds een maand of 2 heel slecht gaan slapen. Hij heeft angsten. Eerst was het de spanning van Sinterklaas, toen zijn verjaardag en school.
Hij heeft altijd veel bij ons geslapen. We vonden dat best. En toen hij 3,5 was, werd het steeds minder. Op het laatst sliep hij bijna altijd in zijn eigen bed. Mijn dochter slaapt juist veel liever in haar eigen bed terwijl we haar ook maar al te graag bij ons namen.
Maar nu is mijn zoon ineens bang. Hij slaapt slecht en komt al om 22:00 bij ons in bed. Als hij gaat slapen, blijf ik bij hem tot hij slaapt.
Maar hij kreunt in zijn slaap, blijft draaien en maait met zijn armen. Ik slaap dus niet meer. Terug in zijn bed leggen lukt bijna nooit, hij wordt meteen wakker.
Terwijl mijn kringen om mijn ogen steeds donkerder worden, vraag ik me af, is dit een fase? En wanneer gaat het over?
Ik snap dat het allemaal erg spannend voor hem is, maar ik ben zo ontzettend moe. En intiem zijn met mijn man is al helemaal voorbij. Steeds staat mijn zoon ineens naast ons bed....

En hij is echt bang, het is geen smoesje van hem, ik merk het aan alles in hem dat het angst is.
Nachtlampje; check!
Licht op de overloop aan; check!
Monsterspray; check!

Iemand tips of advies?

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:10

Pff pittig storm.

Is hij net 4 geworden? Dan zou je zeggen alle nieuwe indrukken van school? Kun je met hem peaten?

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:10

Heb je al een steen onder z'n kussen? Ik had een paarse. Ben m al een paar maanden kwijt. :O

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:17

Praat met hem over dromen. Dromen kun je heel goed sturen. Hoe sneller hij daar bewust van wordt hoe beter.
Probeer ook eens een bad met ontspannende olieen voor het slapen gaan.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:19

Praten helpt niet, hij kan het nog niet uitleggen.

Iris, een steen?

Sizzle, het zijn niet zijn dromen denk ik. Hij wil (denk ik) gewoon niet alleen zijn. Hij slaapt ook veel minder diep dan vroeger.
Oliën zijn uit te proberen! Ga ik doen!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:26

Wat bij werkte toen ik 5 was (dat weet ik nog omdat we toen verhuist zijn) was ontspannen dmv spier oefeningetjes.
Mijn moeder vertelde me dat iedere keer als ik niet goed kon slapen dat ik dan iedere teen even kon bewegen en weer slap maken. Dan de voet optillen en weer slap maken etc etc tot je hoofd aan toe.
Dat neemt de gedachten weg en geeft een staat van ontspanning.
Het heeft ook een officiele naam maar die weet ik niet meer.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:42

En zijn matras naast jullie bed? Wel nabijheid, jij geen last vh gewoel

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:54

Ik zal kijken of hij dat al snapt Sizzle. Nu wordt hij wakker en eerste wat hij doet is naar ons komen.

Helaas geen ruimte Angelique, we hebben niet zo'n grote kamer (1.80 breed bed en een kledingkast naast het bed. Kamer is 3 meter breed)

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:58

Een kindje wat je alleen laat huilen, ervaart lange tijd veel stress. Dat lijkt me sowieso niet iets waar je een kleintje aan wil blootstellen.

Onze dochter gaat in haar eigen bed naar bed en wordt al 1,5jr (sinds dag 1) een paar keer per nacht wakker. Soms valt ze snel weer in slaap als wij even bij haar zitten maar vaak lukt het niet, dan gaat ze mee naar bed en kunnen we allemaal lekker slapen.
Een kindje kan nou eenmaal behoefte hebben aan de nabijheid van de ouders en waarom zou ik daar niet aan voldoen.
Ze zal voor haar 18e wel een keer in haar eigen bed willen blijven slapen.

Een mooi artikel over laten huilen en waarom ik dat dus niet doe:
https://www.facebook.com/KiindMagazine/ ... 3990222634

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:59

Ik weet niet hoe makkelijk jullie dochter slaapt, maar misschien de kinderen samen leggen? Is hij niet alleen, misschien werkt het?

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:00

Delphi schreef:
Nassie schreef:
Haha mijn excuses. Bij pasgeborenen doen ze dat inderdaad niet.
Maar iets ouder wel. Gewoon weg te druk.


Dat lijkt me eerlijk gezegd ook stug. Als kinderen op de kinderafdeling komen te liggen, blijft er bijna altijd één van de ouders bij overnachten. Die kunnen dan zelf hun kind troosten.


Hoeft niet. Kunnen ouders voor kiezen.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:59

Sizzle schreef:
Wat bij werkte toen ik 5 was (dat weet ik nog omdat we toen verhuist zijn) was ontspannen dmv spier oefeningetjes.
Mijn moeder vertelde me dat iedere keer als ik niet goed kon slapen dat ik dan iedere teen even kon bewegen en weer slap maken. Dan de voet optillen en weer slap maken etc etc tot je hoofd aan toe.
Dat neemt de gedachten weg en geeft een staat van ontspanning.
Het heeft ook een officiele naam maar die weet ik niet meer.


Body scan meditation, zijn ook wel youtube filmpjes van :j

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:13

Nell_ schreef:
Ik weet niet hoe makkelijk jullie dochter slaapt, maar misschien de kinderen samen leggen? Is hij niet alleen, misschien werkt het?


Dat zou mijn zoon wel willen maar V is een enorme boef, ze ligt altijd nog een half uur te zingen in haar bed voordat ze gaat slapen, en ze 'verteld' haar pop nog een verhaal. Op vakantie (afgelopen november) moesten ze samen op een kamer maar ze maakte S steeds wakker door op zijn neus te slaan enzo. En die kwam dan maar weer bij ons in bed voor zijn rust haha.
Laatst bijgewerkt door Storm op 23-12-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:15

Nassie schreef:
Dat is natuurlijk gebaseerd op fabels.
Hoe denk je dat het in het ziekenhuis gaat? Daar laten ze de kindjes ook gewoon huilen snachts.


Dan vraag ik me af op welke afdeling en welke leeftijd. Mijn ervaring is heel anders namelijk. Bij oudere kinderen blijft vaak mama of papa slapen.
En toen mijn zoontje net geboren was heeft hij op de ic, de MC en de babyzaal gelegen. Maar nergens lieten ze hem langer dan 5 minuten huilen.
En dat was in 2 verschillende ziekenhuizen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:25

Vertrouw allereerst op je gevoel.
Wat voelt goed en wat denk je dat je kunt doen om het voor je kind maar voor jezelf zo goed mogelijk te doen. Sluit dingen uit en zorg voor rust en duidelijkheid.

Mocht je open staan voor een alternatieve benadering kijk dan eens op http://www.praktijk-de-vlinder.com/luisterkind.htm
Wellicht is dat iets wat kan helpen...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:27

Jezzi schreef:
Sizzle schreef:
Wat bij werkte toen ik 5 was (dat weet ik nog omdat we toen verhuist zijn) was ontspannen dmv spier oefeningetjes.
Mijn moeder vertelde me dat iedere keer als ik niet goed kon slapen dat ik dan iedere teen even kon bewegen en weer slap maken. Dan de voet optillen en weer slap maken etc etc tot je hoofd aan toe.
Dat neemt de gedachten weg en geeft een staat van ontspanning.
Het heeft ook een officiele naam maar die weet ik niet meer.


Body scan meditation, zijn ook wel youtube filmpjes van :j


Dank. Ik weet nu ook weer waar het vandaan komt: Progressieve Relaxatie van Jacobson

Ik zie dat er ook speciale kinderuitvoeringen van zijn met bijbehorende filmpjes.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-01-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:34

Mijn zoontje heeft het vaak nodig om 10 minuutjes te huilen voor hij in slaap valt, maar dat is echt jammeren en niet krijsen.
Als hij echt huilt ipv jammert, dan troost ik hem. Maar hij heeft soms dat hij 's nachts wakker wordt, dan is hij eerst minuten aan het kletsen, daarna gaat hij jammeren en dan valt hij in slaap. Als ik dan naar hem toe ga, dan wil hij daarna niet meer slapen en dan gaat hij helemaal over de zeik. Dus dan laat ik hem lekker rustig zelf inslapen, vaak met een muziekje van de babyfoon erbij.

Mijn dochter heeft altijd alleen gehuild als er iets was/is. Dus daar ga ik gelijk heen. Dat is een hele goede slaper. Maar de laatste tijd heeft ze veel enge dromen gehad, dus toen heeft ze ook een paar keer bij ons geslapen.
Nu probeert ze het nog wel eens, maar ze slaapt gewoon weer goed in haar eigen bed.
Het liefste zou ze met haar broertje op een kamer slapen, want ze vindt het echt niet leuk om alleen te slapen. Maar hij slaapt heel licht, dus ik ben bang dat ze elkaar wakker houden dan.

Maar misschien gaan we het eens proberen.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:48