BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wyoming

Berichten: 2516
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:10

Nee maar het gaat om laten huilen en geen aandacht geven omdat hij in zijn eigen bed moet leren slapen?!

Als hij doorslaapt met een vieze luier dan heb je hem toch niet laten huilen en genegeerd? En dan heeft hij er ook geen last van gehad blijkbaar.

Ik herken idd de huiltjes van mijn kind en reken maar dat hij huilt als hij gepoept heeft! (Maar ik zou er dus niet aan moeten denken dat hij bijvoorbeeld om 1 uur 's nacht gehuild heeft, ik daar wakker van ben geworden, hem genegeerd heb onder het mom hij moet in zijn eigen bed slapen en hij wil mijn aandacht, en ik de volgende ochtend erachter kom dat hij onder de stront zit en bijvoorbeeld knalrode billen heeft)
Laatst bijgewerkt door wyoming op 11-01-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:15

Eigenlijk is het niet natuurlijk om een baby alleen te laten slapen. Mensen zijn groepsdieren en kijk eens in de natuur wat groepsdieren doen. Die slapen samen. Moeder bij de jongen.
Het dier dat qua natuur het dichtst bij de mens staat, is bijvoorbeeld de chimpansee, en die houdt de jongen altijd bij zich. Dat doen alle mensapen.

Zo is het ook dieronvriendelijk om een pup uit zijn nest te halen en die voortaan in zijn eentje ergens te laten liggen. Geen wonder dat ze dan vaak ook beginnen te huilen. Maar mensen zijn gewoon niet natuurlijk meer. Die verloochenen de natuur. Zelfs hun eigen natuur.

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:39

Misschien had ik het iets anders moeten zeggen. Natuurlijk kijk je naar je kind als hij huilt maar ik bedoel als je hebt gekeken en het blijft aanhouden dus als er niks aan de hand Is dat je nog een keer kijkt na een bepaalde tijd maar probeert je kind in zijn eigen bed te houden.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:41

Waarom is het perse nodig dat een kind zo vroeg mogelijk leert om in zijn eigen bed t slapen? Slaap je zelf ook alleen zonder je man?

Het kind gaat heus vanzelf wel weer in z'n eigen bed als het eraan toe is.

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:44

Ja dat Is ook wel zo verootjoo. De meeste groeien er overheen

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:45

Precies. Ik ken geen 16-jarige die nog bij z'n ouders slaapt :+

Het kind heeft 9maanden lekker bij mama gezeten, kent haar hartslag en geur en warmte. Het kan heel beangstigend zijn als dat allemaal ineens weg is. Het ene kind moet daar langer aan wennen dan het andere kind.

En al is het kind al peuter of kleuter leeftijd, dan nog heeft het soms de geborgenheid nodig van de ouders. Op die leeftijd is het vertrouwen van de ouders zo belangrijk! Dat kan je het kind niet aandoen om te schenden. Overdag geef je het kind toch ook aandacht? Waarom snachts dan niet als het dat nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-01-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:48

Jazeker daar heb je gelijk in. Het Is een hele andere omgeving.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:49

phormicola schreef:
phormicola schreef:
Dat is voornamelijk een gevaar als je flesvoeding geeft. Een moeder die borstvoeding geeft neemt haar kindje van nature zo bij zich dat het eigenlijk altijd veilig ligt.
Als extra heb ik het eerste half jaar onder een ademende wollen deken geslapen met haar


Dit is de grootste onzin die ik gehoord heb. Dus een moeder die geen borst geeft zal haar kind niet natuurlijk bij haar pakken? Het gebaar van kleintjes bij je in bed is dat ze onder de deken komen en dan een zuurstof tekort gaan krijgen. Een wollen delen zal misschien iets ademen maar veilig is het niet. Het gaat gewoon gelukkig heel vaak goed en als het niet goed gaat dan komt het in het nieuws. En baby in je bed kan wel maat dan tussen de kussen op bijv het aankleedkussen met een eigen dekentje.


We kunnen toch gewoon vriendelijk blijven? :)

Een moeder die de fles geeft zal het kindje sneller de rug toe keren, het heeft immers niet bijna continu de borst nodig. Je legt het kindje dan ook niet automatisch op borst hoogte en legt ook niet automatisch je arm beschermend over het kindje heen. Er ontstaat dan een soort 'dakje' als je de deken op je arm legt.

En het is geen onzin hoor, er valt genoeg over te lezen op websites als borstvoeding.com, lll.org, of allerhande co sleeping websites :)

Ik denk trouwens dat alle moeders doen wat zij het beste achten voor hun kindje. Dus het lijkt me fijn als we gewoon vriendelijk kunnen blijven naar elkaar, ookal zul je het niet met iedereen eens zijn.



Nu, ik weet niet hoe andere moeders hun baby een fles geven, maar ik geef mijn zoontje altijd een fles op borsthoogte, denk als ik dat op heuphoogte zou geven bv, dit niet zo vlot zou gaan :P
De aanname dat mam's die flesvoeding geven hun kinderen sneller de rug toekeren, is ook niet echt bepaald correct en een echte aanname.

Ik heb de 2 gegeven en ik zie geen verschil bij mijn zoon, kwa wenen en genegenheid. Bij alle 2 was hij tevreden en bij alle 2 keer ik hem niet mijn rug toe.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:12

Ik denk dat 90 procent van volwassen nederland dan een trauma heeft door het huilen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:12

Verootje, een kind met partner vergelijken is een beetje vreemd.
Ik heb gewoon 26 jaar alleen geslapen :+

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:13

Sizzle schreef:
Verootje, een kind met partner vergelijken is een beetje vreemd.
Ik heb gewoon 26 jaar alleen geslapen :+


Ik slaap nog steeds net zo lief alleen als met m'n partner :P

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:15

Britta31 schreef:
Ik denk dat 90 procent van volwassen nederland dan een trauma heeft door het huilen.

zou dat? En hoe kun je dat stellen?

Ik zelf heb een ouderwetse opvoeding gehad. Compleet met corrigerende tikken. Ben me van geen trauma bewust.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:17

Omdat de ouders van generatie 30 plus en ouder nog gewoon de kinderen lieten huilen.Niet zeuren en slapen als de kinderen wat ouder waren.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 11-01-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:18

Klopt. Maar die kinderen zouden dan traumas daarvan hebben? En hoe kun je dat stellen?

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:23

phormicola schreef:
Een moeder die de fles geeft zal het kindje sneller de rug toe keren, het heeft immers niet bijna continu de borst nodig. Je legt het kindje dan ook niet automatisch op borst hoogte en legt ook niet automatisch je arm beschermend over het kindje heen. Er ontstaat dan een soort 'dakje' als je de deken op je arm legt.

En het is geen onzin hoor, er valt genoeg over te lezen op websites als borstvoeding.com, lll.org, of allerhande co sleeping websites :)

Ik denk trouwens dat alle moeders doen wat zij het beste achten voor hun kindje. Dus het lijkt me fijn als we gewoon vriendelijk kunnen blijven naar elkaar, ookal zul je het niet met iedereen eens zijn.


Ik heb dochter borstvoeding gegeven en zoon meteen de fles en bij beide nog nooit de rug toegekeerd. :')
ja nu bij dochter wel, maar die is bijna 4. Als ik niet oppas duwt ze me zo mn bed uit.
En als ze beide bij me liggen lig ik met mn rug naar dochter toe en zoon ligt op borst hoogte met mn arm om hem heen. En ja automatisch doe ik dit dus.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:23

O,dat was sarcastisch bedoeld.Natuurlijk hebben volwassenen daar geen trauma van.En een tik kregen we thuis soms ook hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:26

Britta31 schreef:
O,dat was sarcastisch bedoeld.Natuurlijk hebben volwassenen daar geen trauma van.En een tik kregen we thuis soms ook hoor.

Oh oke, ik snap het.

Ik weet wel dat kinderen al heel snel leren te manipuleren. En dat ze hopeloos onderschat worden door volwassenen. Dat heb ik gelezen in onderzoeken. Babies leren wanneer ze een lach opwekken bijvoorbeeld. Of wat ze moeten doen om de ouders bij hun wieg te krijgen.

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:57

Waren moeten kinderen perse in een eigen bed slapen? Dat is zo niet hoe de natuur het bedoeld heeft. Alleen in de westerse wereld slapen kinderen op een eigen kamer verder wordt vrijwel overal samen geslapen.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:00

zonnebloem18 schreef:
Waren moeten kinderen perse in een eigen bed slapen? Dat is zo niet hoe de natuur het bedoeld heeft. Alleen in de westerse wereld slapen kinderen op een eigen kamer verder wordt vrijwel overal samen geslapen.

was laatst op de belgische radio. Ik heb niet alles meegekregen omdat ik moest werken. Er kwam ook nog een arts aan het woord die het bij baby's afraadde, maar bij kinderen niet.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:03

Er kunnen verschillende redenen zijn, veiligheid, nachtrust voor zowel ouders als baby. Niet iedere baby slaapt beter in het ouderlijke bed of omgekeerd. Je kan het draaien hoe dat je het wil. Maar als je als mama geen oog dicht doet omdat je kind mee in bed ligt, gaat dat op den duur zich ook wreken overdag. Mama die een gigantisch slaaptekort opdoet is ook niet bepaald optimaal voor een baby.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:07

Heb niet alles gelezen, maar wil wel graag mee kletsen. Ben zelf moeder van een dochter van 5 (bijna 6) en merk dat de meeste paardenmensen toch wel een stuk nuchterder in het ouderschap staan als "normale" mensen. Ga straks even alles lezen :) . Wij hebben in de babytijd en ook later wel de nodige slaap perikelen gehad.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:08

Weet je, je moet vooral doen wat jullie rust geeft. Voor beide situaties is iets te zeggen. Zolang het maar niet afgedwongen wordt. Dat leidt tot onnodige stress bij alle partijen.

Britta31

Berichten: 13172
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:10

Maar dat is toch niet handig.Wij hebben het bed graag voor ons alleen.Dochter 1 praat in haar slaap en dochter 2 is een woel kind.Mijn man moet om 6.00 weer op.En als je intiem wil zijn moet je eerst je kind uit het ouder bed zetten.Kan moeilijk met het kind erbij.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:11

Niet ieder kindje wil inderdaad bij de ouders in bed slapen. Mijn dochter heeft 5 maanden in een op wieg naast ons bed geslapen maar ging daar steeds slechter slapen. Toen in haar eigen bed op haar kamer gelegd en ze sliep vele malen beter. Nog steeds wil ze alleen bij ons slapen als ze ziek is.
Mijn zoon daarentegen, slaapt dus het liefste bij ons in bed.

Er vroeg ook iemand of we niet bang zijn om op een kindje te gaan liggen. Ikzelf word al wakker als mijn pyjama dubbel ligt, laat staan dat ik op een babyarm ga liggen. Ook legde ik mijn zoon in het holletje onder mijn oksel. Daar lag hij altijd erg veilig.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: BABO: Bokt´s advies bij opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:15

Ik heb een praktische vraag. Als jullie kindjes bij je in bed slapen, gaan jullie dan ook zelf om 7 uur slapen :o?
En overdag?