Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 23:44

Zo’n drie jaar geleden stond ik een grote groep mensen toe te spreken. Ik probeerde hen er nog een laatste keer van te overtuigen dat mijn vader een geweldig mens was geweest alvorens zijn lichaam beetje bij beetje zou worden opgeslokt door de vlammen en zijn ziel terecht zou komen bij iets of iemand waarvan niemand het bestaan kan aantonen. Ik kon het niet. De woorden over het goede leven verongelukten op het moment dat ik ze uitsprak, gingen verloren in het verdriet dat de overhand had.
Hoewel de mensenmassa zich nergens voor geneerde en zijn tranen de vrije loop liet, voelde ik alleen een intens gevoel van onbesef . Voor de rest niets. Ik huilde niet, ik schreeuwde niet, ik voelde niet wat ik verwacht had te voelen. Ik dreunde de slecht ingestudeerde tekst op en probeerde oogcontact zoveel mogelijk te vermijden. Blikken doordrenkt van medelijden had ik niet nodig. Het enige wat ik wilde, was rust. Om me heen, maar ook in mijn hoofd.
Ik ben nooit boos geweest, op niemand niet. De langverwachte, maar daarom niet minder enge, “Papa wordt niet meer beter”, daar kon ik niemand de schuld van geven, dat zou ook niet eerlijk geweest zijn. En ja, het doet nog steeds pijn dat ik niet meer met mijn vader kan lachen, niet meer met hem kan discussiëren , niet meer kan zeggen dat hij naar een voorstelling van mij komt kijken, en dat herinneringen steeds vager (maar daarom niet minder verheerlijkt) worden, maar van schuld is nooit sprake geweest. Niemand heeft schuld aan ziekte.

De afgelopen drie jaar zijn zwaar geweest, denk ik. Hoe meer ik erachter kwam dat ik op sommige vlakken zo erg op mijn vader lijk, hoe meer ik wil weten, wil vragen en wil praten. Hoe meer ik hem mis, vooral. Maar als ik nog één keer met hem zou mogen praten, zou ik niet eens weten wat ik zou willen zeggen. Dat-ie trots zou zijn, daar bestaat geen twijfel over. Over de houden van-kwestie ook niet. En daar ben ik blij om. Want er zijn genoeg mensen die hun vader langer hebben mogen kennen, maar waarbij het houden van discutabel is. Ik mag niet ongelukkig zijn.
Dus ik leef verder. Met een geweldig persoon minder, met een nare ervaring rijker. En meestal gaat het goed. Dan vertel ik lachend hoe we samen de tango dansten door de woonkamer terwijl mijn voeten op die van hem stonden en het weer buiten er maar druilerig uitzag. En als het niet goed gaat, dan ontken ik dat voor mezelf. Dan pak ik mijn ongeluk op en stop het diep weg, ver achterin de kast. Dan kijk ik er lekker niet meer naar om. Het is enkel wachten op het moment dat de kast openbarst en ik op mijn eigen ongeluk door de kamer drijf. Dat zien we dan wel weer.

Er zijn gevoelens waar geen woorden voor zijn. Het zat zijn van alle goedbedoelde telefoontjes en onverwachte bezoeken is daar één van. De paniek die mijn lichaam beheerste als de telefoon weer overging en ik geen zin had om de eeuwige vragen over ‘hoe het ging’ te beantwoorden, waardoor ik steevast wachtte tot iemand anders opnam, of de persoon aan de andere kant van de lijn ophing, was een onevenaarbaar gevoel. Als er plots iemand voor de deur stond met een gezicht gevuld door rouw en medelijden, liep ik in plaats van naar de deur, naar boven, Waar het gemis niet minder was, maar de vragen wel.

Er zijn nog een hele hoop momenten waarop ik mijn vader er graag bij had gehad, ook komend (school)jaar: er staan twee voorstellingen (theater) op de planning en, als het goed is, ben ik na mijn eindexamens in mei klaar met het VWO, wat natuurlijk goed gevierd moet worden. En hoe goed ik ook weet (en net beschreef) dat hij zou glimmen van trots, het liefst had ik die trots nog een paar maal met eigen ogen mogen aanschouwen. De afgelopen drie jaar heb ik zoveel gedaan waarbij ik mezelf heb overwonnen in dingen die ik nooit voor mogelijk had gehouden en die momenten had ik zo graag nog met hem willen delen. En ‘tuurlijk, ik heb hele lieve vrienden, familie, klasgenoten en een geweldige mentor die altijd voor me klaarstaat, maar mijn vader, die kan niemand vervangen. Nooit.

Vandaag (20 september) is het precies 3 jaar geleden dat mijn vader na een ziekbed van een paar maanden overleed aan darmkanker. Toen was ik 14. Ik was iemand die dacht dat ik alles wel alleen op zou kunnen lossen, wat er ook zou gebeuren. Nu ben ik 17 en zie ik in dat ieders doel individueel is, maar dat je elkaar nodig hebt om je doel te bereiken. Er is niets lastigers dan helemaal alleen zijn. Te midden van drie broers (nu 20, 17 (tweeling haha) en 15) is van alleen zijn nooit echt sprake, tenminste, niet fysiek alleen. In mijn hoofd ben ik soms wel alleen, zo voelt dat dan. Echt betreuren doe ik dat niet, maar moeilijk is het soms wel.

Lieve bokkers, ik wil jullie (met mijn ‘levenservaring’ :') ) allemaal meegeven dat jullie optimaal moeten genieten van al het leuks en moois dat jullie, alleen of met elkaar, meemaken en dat je de mensen van wie je houdt heus niet elke dag moet overladen met knuffels en kussen, maar dat het echt niet erg is om te zeggen dat je iemand liefhebt. Geluk is het mooiste wat je kan hebben.

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:50

Wauw, wat heb jij jouw gevoelens ontzettend mooi verwoord. Heel goed geschreven!
Ik vind het knap dat je er een positief/leer punt uit deze nare ervaring kan halen en deze ook kan delen. Jouw boodschap is bij mij in ieder geval aangekomen.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:52

Jeetje.. Je verhaal kwam nogal binnen.. Ik neem mijn geluk nooit voor lief en ben dankbaar voor alles wat ik mag ontvangen in mijn leven..

Ik hoop dat jij ook weer de draad op een gelukkige manier op kan pakken en ik heb diep respect voor wat je hebt geschreven.. Heel veel sterkte met het verlies van je vader..

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 00:11

Jeetje wat ontzettend naar voor je om je vader zo jong al kwijt te zijn. De dood is het vreselijkste wat je kan overkomen en al helemaal van je vader of moeder. Maar lieverd stop het niet wg praat erover met je broers die hebben hetzelfde meegemaakt, Ik snap heel goed dat je niks aan al die goed bedoelde aandacht hebt of denkt te hebben. Maar het psychische deel hiervan komt eruit vroeg of laat en des te meer je probeert je gevoelens te begrijpen en te accepteren des te sneller dat misschien gaat. Je hebt heel veel mooie dingen gedaan met je vader die altijd achter je zal staan. Maar hij zal ook willen dat je hier mee om kan gaan. Ik heb mijn opa rond jouw leeftijd verloren en ging ook best wel door een zware tijd en toen ging dat net goed en toen ging mn tante , dat was nog zwaarder. Maar je vader is het allerergste wat er is. Is het niet eens een idee om erover te gaan praten op een moment dat je daar klaar voor bent? Je bent alweer een stapje verder door het hier op te schrijven. En je hebt het ook heel mooi geschreven vind ik. Ik kan je alleen maar sterkte wensen en een dikke knuffel zenden.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 09:00

Bedankt voor de lieve, positieve en opbeurende berichtjes :)

Franka, klopt, je hebt helemaal gelijk. Op dit moment ben ik me er ook van bewust dat alles wegstoppen op een dag (goed) mis zal gaan en dat ik dan met (nog meer) ellende zit. Praten is nou eenmaal iets wat niet zo aan mij is besteed, waardoor ik nooit uit mezelf over iets als dit zal beginnen. Gelukkig ziet mijn mentor dit in en begint zij er zelf wel eens over, met als 'eis' dat ik zelf mag zeggen als ik het even niet fijn vind. De eerste twee jaar heeft niemand denk ik echt iets van me gehoord, het afgelopen jaar wel iets meer. We zijn er nog niet, maar het begin is er gelukkig wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:15

Ik sluit mij bij Thesserd aan.
Als ik dit lees krijg ik de gedachte dat je zo'n beetje wegvlucht voor het delen van je gevoel.
Je doet enorm je best heb ik het idee om hier verstandelijk mee om te gaan.
Vroeg of laat gaat jou dit opbreken...
Heb je de dood van je vader geaccepteerd?

Nu vind ik dat een ieder op eigen wijze om mag gaan met de dood van een dierbare.
Maar vooverwerking is het wel nodig als je praat over jou gevoel.

Je hebt dat hier wel heel mooi gedaan en zo te lezen voel je een groot gemis. Ook jij mag treuren hoor. Sterkte.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:22

Heel langzaam loopt er een traan over me wang. Meid wat heb jij dit mooi verwoord. Je komt er wel, eens krijgt het een plekje en zal het goed zijn. Maar probeer in gesprek te blijven.

Anoniem

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:33

Dank voor je prachtige en liefdevolle boodschap. Die komt heel luid en duidelijk binnen.
Wat heb je het prachtig verwoord.

Ik heb ook een boodschap voor jou: blijf delen. Sluit je niet op in jezelf, blijf delen met de anderen die hetzelfde meegemaakt hebben. Dat is niet zwak, je bent niet teveel, en er is geen 'einddatum' waarop verdriet maar eens afgelopen moet zijn. Laat je ook troosten. Je hoeft het niet alleen te doen en altijd sterk te zijn of lijken.
Hele dikke knuffel voor je.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:53

Heel mooi verwoord. Dikke knuffel! :(:)

blacky15

Berichten: 134
Geregistreerd: 01-11-12

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:06

Wouw, je hebt dit echt prachtig beschreven.

Suzanne F.

Berichten: 49266
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:14

Wat een prachtig intens geschreven verhaal. Na zo'n verhaal kon ik niet zomaar wegklikken zonder wat achter te laten. Ik heb ook mijn vader verloren, inmiddels 11 jaar geleden. Toen was ik 23.
Op 14 jarige leeftijd lijkt het me nog zwaarder.
Ik voel echt dat jij er wel komt. Je bent volgens mij slim en hebt talent. Heel veel sterkte en blijf er over schrijven of praten. Ik weet wel zeker dat jouw vader ergens op een prachtige plek zit te glimmen van trots.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:29

Wat ontzettend mooi beschreven! Echt prachtig, ondanks (of misschien dankzij) het zware onderwerp. Ik vind het ongelooflijk knap dat je zo positief weet te kijken. Velen zullen zeggen: ik moet door, ik kan niet anders, maar natuurlijk kun je anders. Je had op kunnen geven en niets van je leven kunnen maken, omdat jou iets verschrikkelijk verdrietigs is overkomen.

Respect voor jou...

Ik sluit me inderdaad wel bij aan dat het belangrijk is om erover te 'praten'. Maar bij mij zou schrijven ook al een onderdeel zijn van praten. Door er bewust mee bezig te zijn en op te schrijven of te vertellen hoe je je voelt, ben je bezig met het verwerken.

:(:)

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:42

Ik heb "ongeveer" het zelfde meegemaakt. Mijn vader was 2 jaar lang ziek en overleed nadat ik hem al 4 maanden niet heb mogen zien van familie, (is weer een totaal ander verhaal. Mocht je dat willen weten stuur maar een pb) Ik was 16 toen mijn vader overleed. Al had ik geen goede band met hem, mis ik een heleboel dingen in het dagelijks leven toch om te laten zien aan hem. Behalen van mijn rijbewijs, mn diploma. Een baan te hebben gevonden. en zo kan k nog wel door gaan in de kleine dingetjes. ik heb dit 3/4 jaar lang volgehouden met geen verdriet te mogen tonen. (ik mocht werkelijk geen verdriet tonen dat mijn vader ziek was en overleed) Maar nu, jaren later komt dat eruit. Ik mis mijn papa heel erg, en ik ben het met je eens dat iedereen moet zeggen wie hij/zij lief heeft, voor je het weet is het te laat. :\

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 11:46

Ik ga vanmiddag als ik uit school kom even uitgebreid reageren. Voor nu veel dank voor al jullie reacties :)

Anoniem

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:50

Een dikke knuffel, maar vooral een hele diepe buiging voor de manier waarop je dit geschreven hebt. Je hebt duidelijk talent en dat je deze situatie zó goed op digitaal papier weet te zetten... Respect.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 17:48

Schooldagen zijn lang :')

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! Jullie complimenten en gelukswensen doen me goed :) Heel lief allemaal!

Wat ik over het praten nog kwijt wil/kan: ik heb naar mijn idee van huisuit nooit echt mee gekregen mijn 'gevoelens' te delen met anderen. Niet dat ons werd opgedragen nooit je mening te geven (in tegendeel), maar dingen die jij voelt of denkt bespreken met anderen is gewoon niet iets wat in ons gezin helemaal bovenaan staat. Daarnaast moet ik toegeven dat het ook behoorlijk deel uit maakt van mijn karakter om niets te zeggen over dingen waar ik me echt mee bezig houd; ik denk heel veel, maar zeg heel weinig. Het lastige aan 'blijven praten' vind ik ook dat ik nooit zo goed weet wat ik moet zeggen. Kort gezegd kan ik mensen vertellen dat mijn vader niet meer leeft en dat ik het moeilijk vind dat hij er dus nooit zal zijn bij bijvoorbeeld mijn diploma uitreiking, maar verder kom ik nooit echt. Hebben jullie ideeën hierover? :o

Daarnaast, wat OsMo zegt over dat verstandelijke, dat is helemaal waar. Dit is echt niet het enige onderwerp waarbij ik ratio op 1 en gevoel op 2 zet, om het zo maar even te zeggen. Ik weet niet of dit ermee te maken heeft, maar meerdere mensen (in de zin van: maatschappelijk werker, schoolpsycholoog) hebben mij verteld dat er een behoorlijk groot verschil zit tussen mijn cognitieve intelligentie en emotionele intelligentie; mijn cognitieve intelligentie ligt een stuk hoger (ook hoger dan bij mijn leeftijdsgenoten), waardoor er tussen die twee een redelijk groot 'gat' zit. Nogmaals, ik weet niet of dit ermee te maken heeft, maar het lijkt me wel iets logisch, op een manier.

Overigens, schrijven gaat makkelijker dan praten. Dat had ik toen ik nog een stuk jonger was al, maar nu is dat ook zo. Onder andere mijn mentor stimuleert me ook meer te schrijven als praten gewoonweg geen optie is. Tijdens het schrijven kan ik ook veel beter kwijt wat ik eigenlijk wil zeggen. Echter, ik vind schrijven ook altijd heel confronterend, omdat ik dan pas echt stilsta bij wat ik voel. Vlucht ik dus voor mijn gevoel? Ik denk het wel :')

Suzanne F., jou wil ik nog even apart sterkte wensen met het verlies van je vader :(:)
En Amigo_stan, voor jou geldt hetzelfde! Als ik jouw verhaal zo lees, moet het ontzettend naar zijn om zo je vader te verliezen. Ik denk dat ik me een heel, heel klein beetje kan voorstellen wat je doormaakt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:43

Als jij vooral rationeel bent ingesteld en daarnaast ook wat introvert dan zal je inderdaad niet zo gemakkelijk onder woorden kunnen brengen wat je voelt.
Ondanks dat is er wel de impact die het overlijden van je vader met zich mee brengt.
Jij zult er wat minder gemakkelijk bij kunnen komen maar onmogelijk is het niet.

Schrijven gaat je goed af. En dat wat leeft in je hoofd op papier zetten is een hele goede manier voor jou om te kunnen verwerken.

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:49

Dank je, OsMo, ik neem je adviezen zeker mee! Zo nu en dan dwing ik mezelf ook om iets op te schrijven, maakt niet uit wat. En ik merk dan wel dat dat werkt, dus schrijven zal ik blijven doen. Bedankt!

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:17

Wat ik wilde schrijven was me hier te openbaar dus je hebt een Pb.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:23

Praten hoeft niet hè?
Alleen als jij je daar goed bij voelt.
Maar het klinkt alsof je je er bewust van bent dat het nog heel veel impact op je heeft (wat in mijn ogen logisch is).

Als ik lees dat je niet zo goed weet wat je erover moet zeggen, dan zou ik toch aanraden om met een 'professional' te gaan praten, dus maatschappelijk werkster/psycholoog. Elke school heeft als het goed is ook een schoolmaatschappelijk werker of een vertrouwenspersoon. Hier zou je ook eens mee kunnen praten.
Deze mensen zijn ervoor opgeleid (kort gezegd) om gesprekken te voeren. Zij zullen jou dus, als het goed is, ook met vragen kunnen triggeren/uitdagen, zodat jij er over kunt vertellen zoals jij dat wilt.

Wat je ook kunt doen, is een vast moment in de week/maand nemen en dan een stuk schrijven. Is het te confronterend, kun je het eventueel daarna weggooien/verbranden en anders kun je het (later) teruglezen.

Doe vooral waar jij je goed bij voelt, het is al lastig genoeg (neem ik aan). Ik ben van mening dat je bij zulke onderwerpen niet moet gaan pushen. Als jij ervoor kiest om het voor jezelf te houden en het niet te delen, dan mag dat natuurlijk ook.

Succes :)

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 21:50

Ik snap dat gedwongen praten niet gaat werken, dat is ook absoluut iets wat ik niet wil. Maar ik denk wel (mezelf kennende) dat het geen kwaad kan om iets méér te gaan praten. En dat hoeven (en zullen) dan echt geen ellenlange klaagsalvo's zijn, maar gewoon zeggen hoe ik me voel, dat moet gewoon gaan lukken.

Het riedeltje hulpverleners op school (en enkele buiten school) ben ik al afgegaan, maar daar voelde ik me zo niet op mijn gemak dat ik in overleg heb besloten daarmee te stoppen. Zij hebben ook aangegeven dat ze het zelf ook lastig vonden mij aan het praten te krijgen, wat mijn idee van 'ik ben een lastig persoon' versterkte.

Ik denk dat ik wel iets kan met je tip over dat ik de geschreven tekst eventueel weg kan gooien (of dus nog wat drastischer: verbranden). Elke week/maand iets schrijven is ook een goed idee. Bedankt!

Edit: nu ik teruglees dat ik wil 'leren' praten, maar dat praten niet beviel, klinkt dat behoorlijk paradoxaal :') .

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:19

Maaikman schreef:
Bedankt voor de lieve, positieve en opbeurende berichtjes :)

Franka, klopt, je hebt helemaal gelijk. Op dit moment ben ik me er ook van bewust dat alles wegstoppen op een dag (goed) mis zal gaan en dat ik dan met (nog meer) ellende zit. Praten is nou eenmaal iets wat niet zo aan mij is besteed, waardoor ik nooit uit mezelf over iets als dit zal beginnen. Gelukkig ziet mijn mentor dit in en begint zij er zelf wel eens over, met als 'eis' dat ik zelf mag zeggen als ik het even niet fijn vind. De eerste twee jaar heeft niemand denk ik echt iets van me gehoord, het afgelopen jaar wel iets meer. We zijn er nog niet, maar het begin is er gelukkig wel. :)

Nou dat is al heel goed van je, Bedenk dat met praten niets mis is en dat alleen dan mensen weten wat er in je omgaat. En je schrijft dan gaat het mis, Maar eigenlijk gaat het dan juist goed omdat je het dan kan verwerken. Alleen met jou gaat het dan misschien minder omdat er in een keer heel veel uitkomt. Droom je er ook over?

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Ik mag niet ongelukkig zijn, ook niet zonder vader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 22:08

Ik snap wel wat je bedoelt, denk ook dat je gelijk hebt :j Erover dromen doe ik niet, naar mijn weten. Ik heb een tijdje bijgehouden wat ik elke nacht droomde (maar ben daar inmiddels weer te lui/laks voor), maar er is nooit iets in een droom voorgekomen dat hier mee te maken heeft, volgens mij.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:56

Tis gewoon hoe dan ook heel erg zwaar , ook als je nog zo jong bent. mn enige advies is luister nar jezelf en wees ook lief voor jezelf. want dat verdien je net als iedereen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48451
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 16:07