En dan wordt er een bom gedropt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:43

Wat fijn Selina! Ik ga duimen voor een zonnetje.

Zertab

Berichten: 12334
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:35

Ach wat een kl*te situatie zeg. Heel veel sterkte en fijn dat je wat afleiding hebt dit weekend :knuffel:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102148
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:59

Fijn dat je iemand hebt gevonden, je mag mij ook altijd een PB sturen.
Ik duim voor droog morgen. Zonnetje is uitverkocht volgens mij. :*

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:10

Ik zag dit topic een paar dagen voorbijkomen en dacht: het zal wel. Nu toch eens aangeklikt. Zo dan. :( Ja, dan stort je wereld in... Ik zou voor veel minder in paniek raken.

In je OP leg je veel nadruk op je gebrek aan zelfredzaamheid. Niet kunnen koken, niet kunnen klussen, verlies van je inkomen. Er is één vraag die sterk in me opkomt: kun jij je weg vinden in de bureaucratie? Want je hebt recht op 1001 regelingen, maar de weg ernaar moet je wel kunnen vinden. Als je man dat ook altijd deed (let wel: áls - ik doe geen aannames hoe dat bij jullie gaat/ging), dan is het heel moeilijk om dat ineens zelf te doen.

Wie heb je nog buiten hem? Kunnen je ouders (of andere familie) je hierbij helpen? Heb je vrienden die van dienst kunnen zijn? Een paardenvriend(in) misschien, die je beest wel een tijdje wil stallen? Het zou zo fijn zijn als je dat al zeker weet: dat je je paard mag houden terwijl jij op je gemak naar werk en onderkomen zoekt. Wees vooral niet bang om hulp te vragen aan wie dan ook. Er zijn te veel mensen in de penarie geraakt doordat ze geen hulp wilden vragen!

Verder zou ook ik graag eens met je door de bossen lopen om voor afleiding te zorgen, maar ik durf het niet. Ik ben te bang dat het op een creepy manier wordt opgevat ("o, er gaat iemand scheiden en meneer ziet meteen z'n kans schoon"). Maar mijn steun heb je, voor wat het waard is.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:30

Citaat:
Maar mijn steun heb je, voor wat het waard is.

Alle steun is heel veel waard, ook die van jou.

TS hopelijk heb je fijn kunnen wandelen.

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 18:33

Ik heb me de afgelopen 10 jaar dus nooit bemoeid met administratie. Of dingen regelen. Hij zocht ook altijd m’n zorgverzekeraar uit :o Dat was achteraf gezien niet zo slim :+
En als ik ervoor ga zitten kan ik dat vast wel. Maar het idee overweldigd me waardoor ik dichtklap.

Heb nu wel een nieuw e-mailadres aangemaakt en ben begonnen met die aanpassen. Ook begonnen met m’n rekeningnummer wijzigen. M’n studieschuld heb ik een aflossingsvrije periode aangevraagd want ik weet niet of ik die schuld straks kan afbetalen. Maar tot nu toe helpt m’n ex nog met dingen regelen, omdat ik zelf even de energie mis.

M’n vader zou me kunnen helpen met administratieve dingen of dingen aansluiten of een lamp ophangen. Heb ook wel vrienden maar die kunnen net als ik alleen verven :')

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:45

Verven is al heel wat dat je dat kunt!

Roodvos

Berichten: 6715
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:57

Bij het ophangen van lampen, of welke klus dan ook, doe het zelf en vraag bijv. je vader om je stap voor stap te vertellen wat je moet doen.
Dan heb je het gelijk zelf gedaan en voel je jezelf ook zekerder om de volgende zelf op te hangen.

Hetzelfde voor kasten en andere zaken in elkaar zetten. Vraag hulp, maar probeer het zelf te doen.
Je hoeft geen volleerd verbouwer te worden, maar het geeft rust en voldoening als je dit zelf kan.

Ga naar de bouwmarkt en koop wat basis gereedschap wat voor jou fijn in de hand ligt.
Qua vorm en gewicht. En laat daarbij die kerels thuis. Die maken een andere keuze omdat ze (meestal) meer kracht hebben.

Ik heb verder geen tips maar wil je veel sterkte wensen de komende periode.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:06

Op YouTube kun je ook veel vinden met: hoe te klussen! Sterkte

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:57

Zowel met klusjes als met administratie: probeer het inderdaad samen te doen met iemand die je kan uitleggen hoe het moet, zodat je dat zelf in handen kan gaan nemen. Je vader zal je nu wel kunnen helpen, maar er komt een moment dat hij die hulp niet meer kan bieden en dan moet je ook verder...
Op internet is inderdaad ook veel te vinden over hoe je bepaalde klusjes moet doen. En met logisch nadenken kom je vaak ook al een eind.
Het lijkt nu misschien allemaal heel moeilijk al die administratie en klusjes, maar een heleboel kan je wellicht zelf wel. Dat zal in het begin met vallen en opstaan zijn, trial and error. Probeer "fouten" niet te zien als "mislukkingen", maar als leerkansen.
Wat betreft hetgeen waar je recht op hebt en administratie: een goede maatschappelijk werker kan echt een hulp zijn! Zij hebben vaak een goed zicht op waar je recht op hebt, hoe je het moet aanvragen, hoe je je administratie moet doen enz. Zij kunnen jou ook wegwijs maken in het hulpverleningslandschap, gaande van thuishulp tot psychosociale hulp (huishouden organiseren, luisterend oor,....) tot hulp van vrijwilligers, tot...

Siers83

Berichten: 7383
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:04

Selien begin eens met een lijstje. Alles wat in je opkomt opschrijven. Dan kun je dingen af gaan strepen als je ze aangepakt hebt. Eerst zal de lijst heel lang zijn, maar het geeft ook overzicht in wat je moet doen, wat er in gang is en wat je al gedaan hebt.
Mij helpt dit altijd om het overzicht te bewaren

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 20:08

Ik kom vast ook heel triest over met wat ik allemaal niet kan :=
Ach dan heb ik in ieder geval genoeg ruimte voor groei. Ben heel benieuwd waar ik over een jaar sta.

Dammie

Berichten: 3325
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:13

Selina schreef:
Ik kom vast ook heel triest over met wat ik allemaal niet kan :=
Ach dan heb ik in ieder geval genoeg ruimte voor groei. Ben heel benieuwd waar ik over een jaar sta.

Nee hoor.
Als je partner er beter in is, dan is het logisch dat je het hem laat doen.
Maar veel dingen zijn best te leren, als je moet.
En de voldoening als je voor het eerst van je leven een plank hebt opgehangen/ belastingaangifte hebt gedaan/wat dan ook is heel groot :j

Foaly

Berichten: 4955
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:15

Benzz schreef:
Op YouTube kun je ook veel vinden met: hoe te klussen! Sterkte


En koken! Ik neem even aan dat je man altijd gekookt heeft, maar je kunt op internet zoveel receptenblogs en kookvideo's vinden, van supersimpel tot wat geavanceerder. Er zijn ook kookboeken speciaal gericht op beginnende koks (en nee, niet Simpel van Ottolenghi want dat klinkt wel simpel maar dat is het alleen als je al kunt koken :+ ). In de AH en andere supermarkten heb je nu pakketten met alle ingrediënten voor een maaltijd, soms moet je dan alleen nog vlees of zuivel oid toevoegen.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een maaltijdbox zoals HelloFresh, maar dat is vrij duur. Het heeft mij wel geholpen toen ik een beetje vastliep in de recepten die ik van huis uit had meegekregen, maar zodra je die hebt, is het veel goedkoper om de recepten te bewaren en de ingrediënten zelf te halen.

pien_2010

Berichten: 43729
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:32

Selina schreef:
Ik kom vast ook heel triest over met wat ik allemaal niet kan :=
Ach dan heb ik in ieder geval genoeg ruimte voor groei. Ben heel benieuwd waar ik over een jaar sta.


That's the spirit. Hahahaha heerlijke opmerking!!

lor1_1984

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:46

Foaly schreef:
Benzz schreef:
Op YouTube kun je ook veel vinden met: hoe te klussen! Sterkte


En koken! Ik neem even aan dat je man altijd gekookt heeft, maar je kunt op internet zoveel receptenblogs en kookvideo's vinden, van supersimpel tot wat geavanceerder. Er zijn ook kookboeken speciaal gericht op beginnende koks (en nee, niet Simpel van Ottolenghi want dat klinkt wel simpel maar dat is het alleen als je al kunt koken :+ ). In de AH en andere supermarkten heb je nu pakketten met alle ingrediënten voor een maaltijd, soms moet je dan alleen nog vlees of zuivel oid toevoegen.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een maaltijdbox zoals HelloFresh, maar dat is vrij duur. Het heeft mij wel geholpen toen ik een beetje vastliep in de recepten die ik van huis uit had meegekregen, maar zodra je die hebt, is het veel goedkoper om de recepten te bewaren en de ingrediënten zelf te halen.

Een goed basiskookboek kan je ook op weg helpen met de basics vh koken.
Bij de kringloopwinkel zijn vaak genoeg kookboeken te vinden voor een prikkie, meestal staan er ook basiskookboeken tussen.
Of wellicht kun je kookles nemen, je ouders, een vriendin of evt professioneel mocht het budget ervoor zijn. :)
Ik weet niet of je iets van een buurthuis/wijkcentrum hebt maar je zou kunnen kijken of ze daar cursussen oid aanbieden voor de dingen die je nog niet kunt of daar mss een kookmaatje ofzo kunt vinden.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:03

Selina schreef:
Ik kom vast ook heel triest over met wat ik allemaal niet kan :=
Ach dan heb ik in ieder geval genoeg ruimte voor groei. Ben heel benieuwd waar ik over een jaar sta.

Niks triests aan.
Iedereen moet die dingen leren en ieder op zn eigen moment.

Ik heb ook pas leren fietsen op mn 11e, terwijl leeftijdsgenootjes al jaren op zo'n ding rondscheurden. :o

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:06

Je kunt van alles leren via YouTube en uit boeken. Maar het is veel leuker om dingen op te steken van mensen. Kun je die bokkers die met jou door de bossen lopen niet laten blijven voor het eten? Dan kunnen ze je meteen een recept leren. :)

vikawiek

Berichten: 1524
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:11

Selina schreef:
Ik kom vast ook heel triest over met wat ik allemaal niet kan :=
Ach dan heb ik in ieder geval genoeg ruimte voor groei. Ben heel benieuwd waar ik over een jaar sta.

Nee joh, iedereen leert op zijn eigen tempo en manier. Ik kan bijvoorbeeld nog niet autorijden, en mijn broer die een paar jaar ouder is kan ook nog niet koken. Iedereen heeft zijn eigen tijdlijn.
Op het internet zijn ontzettend veel recepten te vinden, gewoon gratis en voor niks :D van super simpel een pans gerechten tot culinaire hoogstandjes. Anders probeer je eerst een pannetje water te koken, en als je ziet hoelang dat duurt en hoe hoog je daarvoor het vuur moet hebben schrijf je dat op. Ik kan inmiddels mezelf prima redden met koken, maar ik Google nog steeds hoe lang ik een bepaalde groente moet koken. Maar vaak komt het helemaal niet zo nauw en kan je het laten garen hoe jij 'm lekker vindt

BeFunny

Berichten: 10827
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:14

Ts wat komt er dan veel op je af.
Gelukkig kun je nog wel met je EX praten.

Weet je als je voor jezelf kookt is het niet erg als er e.a in het begin mislukken. En anders zijn er nog de verse maaltijden die je zo de magnetron in schuift. Toen ik ging samen wonen kon ik ook nog niet koken maar door gewoon te doen. Met hulp recepten gaat dat vanzelf goed :j

En wat musiqolog heeft ook een geniale tip gegeven :j

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 22:06

Foaly schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een maaltijdbox zoals HelloFresh, maar dat is vrij duur. Het heeft mij wel geholpen toen ik een beetje vastliep in de recepten die ik van huis uit had meegekregen, maar zodra je die hebt, is het veel goedkoper om de recepten te bewaren en de ingrediënten zelf te halen.

Wat ik met HF gedaan heb toen mijn vriend in het buitenland zat, was vooral gerechten uitzoeken die je makkelijk in de vriezer kan gooien (rijst, pasta, noodles, orzo, risotto etc) en dit gewoon nog voor 2p bestellen. Een box voor 1 of 2p was eerder altijd bijna even duur. Zo kookte ik de ene week en at ik de week erop uit de vriezer. Heb zo wel eens voor 100eu in de maand avondeten gehad terwijl die bizarre inflatie toen al aan de gang was. Wij bestellen alleen wel altijd alleen maar als we korting krijgen. Maar onze ervaring is wel dat je vaak binnen een paar weken na stoppen wel weer een code in de app krijgt.
En het heeft daarnaast ook voor meer variatie gezorgd want hebben dankzij HF dingen leren kennen waar we het bestaan niet van wisten of anders nooit zomaar voor gekozen zouden hebben. Dus mocht TS het kunnen missen is het wellicht idd een idee, al is het maar tijdelijk, om mee te leren koken en wat variatie te leren. En hier worden idd ook nog regelmatig recepten "nagekookt".

Verder heel veel sterkte TS! Wat een schok lijkt me dat en wat zal er een hoop op je af komen ;( Ik woon (volgens mij vrij letterlijk) bij je om de hoek. Je mag zeker een PB sturen als je daar behoefte aan hebt maar kan me ook voorstellen dat je misschien liever je verhaal doet bij mensen die je beter kent :)

Sabri

Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:12

Wat heftig zo plotseling je huwelijk stuk. Is een grote shock en stap een is eerst dit maar eens laten indalen. Misschien wilt je man kinderen of is er een ander in het spel. Zoiets weet je vaak pas achteraf en nu druk om maken heeft geen zin als je ex al de knoop heeft doorgehakt.
Probeer je nu vooral je eigen pad te kiezen, ook alleen kun je ergens heen en gaan wandelen, daar heb je niemand voor nodig. Ook al is het natuurlijk samen ook gezellig, vanaf nu zul je je leven zo moeten draaien dat je ook alleen kunt gaan wandelen, koken, etc. Daar kun je jezelf in gaan oefenen. Kwa paard, mooi dat je ex die belofte doet, maar het kan ook zomaar omdraaien als hij een nieuwe vlam krijgt..Zou dus ook alvast nadenken wat als je je paard alleen onderhouden moet, lukt dit, en zo niet, kun je hem dan verkopen op een fijne plek?
Echt super dat je lang ingeschreven staat bij huurwoningen. Dat scheelt zeker een hoop stress want zo gemakkelijk is een huurhuis vinden niet. Neem vooral je tijd en paniek helpt niet. Neem vooral ook veel tijd voor jezelf en onderneem soms ook dingen alleen(alleen gaan wandelen, naar zwembad, of alleen op terras zitten straks), want straks zul jij ook dan alleen ergens wonen en kun je er beter nu ook alvast wat in oefenen. Ik vond dat (naast ook leuk) ook ingrijpend toen ik op mezelf ging dat ik ineens zoveel tijd alleen had ipv steeds samen Sterkte!

Prairy
Berichten: 9172
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 00:02

Veel sterkte gewenst in ieder geval.

T.a.v. financiën, kijk eens op de site van Porterenee. Daar staat ontzettend veel informatie over financiën. Ik heb alvast 1 artikel voor je uitgezocht.

https://porterenee.nl/dit-gebeurt-er-fi ... -scheiden/

T.a.v. rechten en financiën, blauwe ogen zijn mooi om te geloven, op papier is beter. Ik geloofde mijn ex ook dat hij het beste met me voor had en we zijn zeker niet met ruzie uit elkaar gegaan, maar ik had 35.000 euro schuld, woonde antikraak en hij in ons oude huis met een dikke nieuwe bmw voor de deur.

Wees realistisch en niet naïef zoals ik was, dan kom je een heel eind.

theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:23

Selina schreef:
Ik kom vast ook heel triest over met wat ik allemaal niet kan :=
Ach dan heb ik in ieder geval genoeg ruimte voor groei. Ben heel benieuwd waar ik over een jaar sta.

Ik doe ook al die dingen thuis qua administratie, mocht je ergens hulp mee nodig hebben, mag je me altijd vragen. Ik vind dat leuk om te doen :') heb inmiddels voor meerdere mensen geholpen met overzicht maken in financiën, hoeveel ze waarvoor over zouden houden etc, belastingaangifte doen is mijn hobby :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102148
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En dan wordt er een bom gedropt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:26

Interessante hobby. := Ik doe het omdat het moet maar liever niet. :')
Ik ben ook alleen dus ik moet het wel zelf doen. (heb wel een paar keer per jaar hulp van iemand met verstand van Excel :') )