Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 07:40

lailapri schreef:
Toen ik mijn jonge pony in de b reed, kreeg ik vaak op mijn protocoll dat ik teugels korter moest nemen. Hij liep toen nog erg horizontaal, mijn teugels waren toen al korter als hierboven op de foto's maar voor een pony die zich gewoon opkrult als je teugels aanneemt leek het mij beter om hem juist nog niet zo kort te rijden. Reed er echt geen winstpunt mee, overal aftrek, overal als commentaar teugels te lang pony moet meer opgepakt worden. Eens geprobeerd en ja hoor met vals krulletje en teugels op zijn kortst kreeg ik wel een winstpunt. Imo heeft het allemaal allang niet meer te maken met correct opleiden maar enkel met een plaatje.


_/-\o_ Volkomen mee eens!

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:39

Pocca_Locca schreef:
Gypsy schreef:
Jeetjeminna.... Ik bekap zelf natuurlijk en rijd ook vaak bit en boomloos en ik heb as we speak mijn geitenwollen sokken aan maar ik heb oppakken nog nooit met in de krul trekken geassocieerd..

Ik zie liever een net opgericht paard op de achterhand dan zo'n duikboot met alle gewicht op de voorbenen, als we dan toch appels met peren gaan vergelijken.




Ik bedoelde dat vaak ten onrechte TE SNEL opgepakt wordt, en dan eigenlijk niets meer is dan in de krul trekken, omdat er te weinig geduld is..

Maar ik ben heel benieuwd wat jullie dan onder " oppakken" verstaan, misschien zit ik wel fout.?


Ik heb wat hoger in de topic een foto van mij en mijn jonge paard (op foto 4 jaar) geplaatst, die ik ook bitloos rijd. Eerst rijd ik hem wat laag en ronder en op einde pak ik hem even kort wat meer op (met actief achterbeen) en dan loopt hij meer opgerichter, zie foto. Heb zelf niet het idee dat ik hem in de krul trek :o

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 12:02

Wat een leuke reacties weer allemaal, bedankt!

De beugels vielen mij ook pas op toen ik achteraf de foto's zag. Ga er de volgende keer op letten. :=

Arantes schreef:
Leuk om te zien, ik wil volgende maand ook voor het eerst bitloos gaan starten dus fijn dat er goede resultaten mee gehaald worden!
Ziet er heel ontspannen uit, fijn beeld :) Waar heb je dat neusbontje vandaan als ik vragen mag?

Heb het nog even na moeten vragen bij mijn stalgenootje van wie ik hem leen. Hij is van Kavalkade en eigenlijk bedoeld voor het kopstuk, maar als neusbontje doet ie ook prima z'n werk. :D

xxdomiixx schreef:
Ziet er super mooi uit :D (dacht altijd dat je niet met zwart dekje mag starten, ook al is hij speciaal voor je zadel). Ik hoop ook ooit met mijn paardje nog een wedstrijd te starten en er dan ook zo van te genieten zo als jij deed

Inmiddels hebben ze de kleur van dekjes op wedstrijd volgens mij volledig vrijgegeven. :) Ik zag van jou ook al een hele fijne vooruitgang voorbijkomen ergens, dus heb er alle vertrouwen in dat het bij jou ook helemaal goedkomt!

Wat betreft de discussie over het oprichten.. Ik ben het er helemaal mee eens dat ze voor het mooie wat hoger zou mogen komen nu en dat dat zeker in het L2 gevraagd gaat worden. Anderzijds ben ik er ook niet zo van om dan maar gewoon mijn teugels een stuk korter te pakken, zonder dat ik daarbij de ontspanning kan behouden. Dan ben ik zelf eerder geneigd om haar iets langer te laten.

Wat wel grappig is, is dat er ook een duidelijk verschil merkbaar is in de smaak van verschillende jury's. Ik heb 5 L1 wedstrijden gereden en ik zat steeds óf rond de 180, óf rond de 195. Daar komt dat verschil heel duidelijk naar voren in wat ze graag zien. Deze jury was duidelijk gecharmeerd van de ontspanning (onder het protocol stond ook 'zeer sympathiek gereden', met daarbij uiteraard wel ook de tip om op te letten dat ze niet te laag/diep komt), maar anderen missen echt de impuls en 'oprichting' en straffen daar veel strenger op af. Ach, het blijft een jurysport en zolang ik plezier heb met mijn paard, vind ik het al lang prima. En uiteindelijk gaat het om de grote lijn en mag ik niet klagen dat ik in 5 wedstrijden de L1 heb uitgereden. :)

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 01:24

Geeft een fijn beeld, ik ga alleen niet mee in het teugels korter pakken om zogeheten 'oprichting' te bereiken :n. Ik zou juist eerder graag het neusje er nog iets meer uitzien, ze neigt hier en daar naar te diep lopen. Ik begrijp dat sommigen je handen wat storend vinden, maar ik begrijp heel goed dat je dat bewust zo doet, ik zie in ieder geval een paard wat een stuk fijner en meer ontspannen loopt (en met de correcte bespiering) dan wat je gemiddeld in de ring tegenkomt. Vooral zo doorgaan (en dan meer richten op het vwnw, neusje eruit en lengte blijven maken, van daaruit kun je gaan oprichten).

X_juul_X

Berichten: 405
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Heerlen

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 03:13

prachtig, ziet er top uit!

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 06:26

Super! Ik hoop dit ook ooit zo te kunnen heerlijk! Ik zie niet vaak teammies bij uitgelicht maar hoop dat jij daar toch een plekje gaat krijgen :D

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:36

Ik vind het er ook wat hangerig uitzien omdat je paard wat diep loopt soms, maar ik weet uit ervaring dat het gevoel op een paard meer zegt dan een foto. Ik ben echt jaloers op je ontspannen beenligging. Vooral de vierde foto ziet er zo mooi uit. Je zit echt 'in' het zadel met je benen op lengte, ontspannen & aangesloten. Ik weet meteen weer waar mijn probleemspieren zitten :D .

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:01

Erg fijn beeld! En wat goed dat boomloos voor jullie werkt! Heb het ook geprobeerd maar kreeg er een pijnlijke rug van.. Boomloos is echt niet voor iedereen weggelegd dus respect!

Je paard loopt erg plezierig op het bitloze hoofdstel ik denk dat ze het erg comfortabel vind want ze hangt inderdaad wel een klein beetje.. Doet die van mij ook, ik heb twee bitloze hoofdstellen, 1 hele zachte waar ze heerlijk in gaat hangen en 1 met een iets scherpere neusriem (sidepull, amerikaanse stijl) waar ze dat veel minder in doet...

Als je het hangen als een probleem ervaart en als ze echt zwaar op de hand voelt zou ik dat als tip willen geven.. een iets scherpere neusriem.. dan zal ze toch meer op zichzelf gaan lopen.. Een scherpere neusriem kan in principe geen kwaad zolang je hand zacht is en je niet teveel druk op de neus zet..

Maargoed, jij bent de ruiter en zal het beste voelen of je paard echt hangt of niet :) (zie het als een tip en niet als commentaar)

Ga vooral zo door, ik vind het geweldig om te zien dat steeds meer mensen gaan beseffen dat je helemaal geen bit nodig hebt om je paard te kunnen rijden! Fijn ontspannen beeld

pmarena

Berichten: 48224
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:36

Er zijn enorm veel verschillende merken boomloze zadels, en binnen de merken ook heel veel verschillen dus dikke kans dat er echt wel wat voor je bij zit hoor Loba en je gewoon het verkeerde zadel(s) voor jullie geprobeerd hebt :)

Zelfs een ouder exemplaar van hetzelfde merk en model kan al enorm veel verschil maken met een nieuwer model :j

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:19

Ik heb een Trekker en een Barefoot geprobeerd, beide goed aangeschreven merken volgens mij, maar had bij allebei hetzelfde resultaat.. Het zou ook niet heel vreemd zijn dat het niet gaat, want mijn rug is zo scheef als maar zijn kan :p

Ik denk dat paardlief het ook een stuk meer waardeert als ik gewoon goed en stabiel in een goedliggend boomzadel zit dan dat ik pijnlijk en ongemakkelijk in een boomlooszadel moet zitten :+
Laatst bijgewerkt door Loba1 op 11-03-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ArroNnie

Berichten: 805
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:26

Ziet er super uit dit!!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:46

Ooooh! Wat ziet dit er héérlijk uit! Echt genieten van deze beelden en ik ben heel blij dat dit eindelijk door een jury beloond wordt. Het wordt tijd dat er een omslag komt en de rondgetrokken koppies uit het wedstrijdbeeld gaan verdwijnen en jij bent een geweldig voorbeeld van hoe het ook kan.

Overigens ben ik ook helemaal blij voor je dat Libanta weer zo fijn aan het lopen is. :j

Jildau

Berichten: 9420
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:52

Loba1 schreef:
Ik heb een Trekker en een Barefoot geprobeerd, beide goed aangeschreven merken volgens mij, maar had bij allebei hetzelfde resultaat.. Het zou ook niet heel vreemd zijn dat het niet gaat, want mijn rug is zo scheef als maar zijn kan :p

Ik denk dat paardlief het ook een stuk meer waardeert als ik gewoon goed en stabiel in een goedliggend boomzadel zit dan dat ik pijnlijk en ongemakkelijk in een boomlooszadel moet zitten :+


Maar er zijn heel veel Trekkers en heel veel Barefoots. ;) Het ene model Kieffer of Stübben is ook de andere niet. Daarnaast zijn dat ook niet de enige boomloze merken

Begrijp je wel hoor want ik heb paar jaar geleden een paard geleast waar een boomloos zadel bij zat en heb daar zoveel pijn van gehad. Ik had dus ook een heel slecht beeld. Nu sinds kort in het bezit van een boomloos zadel en hij zit geweldig. :)

TS: je inspireert mij echt om dat hoofdstel ook eens te proberen. Heb een paard welke enorm onrustig is in zijn mond dus misschien is het een optie.

Spenk
Berichten: 21812
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:29

Gefeliciteerd met je punten en prijzen!

Het is zeker mooi ontspannen, maar ook te veel op de voorhand en te diep waardoor je paard achter echt te weinig doet. Je teugels korter nemen heeft niks met ´de ontspanning verdwijnt te maken, maar dat jij zelf je armen kan dragen. Je paard mag voor wedstrijden en zeker straks in de L2 lengte maken, maar niet lager en op de voorhand gaan lopen.

Het is een wisselwerking, als je paard sterker wordt in het achterbeen en jij rijdt er genoeg impuls in dan kan ze ook meer in oprichting gaan lopen en hierin dan net ontspannen blijven als nu, maar met als het verschil dat het achterbeen dan draagt ipv stuwt en je paard meer gaan zitten.

Ik zou gaan werken met hele korte tempowisselingen paar passen naar voren en weer terug en verder lekker op voltes etc werken met de kont eens helemaal naar buiten drukken en weer naar binnen om je paard goed los te maken en op het achterbeen te krijgen.

Succes!

Diane_

Berichten: 1985
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:36

Wat heb je je paard fijn aan het lopen zeg!
Complimenten! :) En gefeliciteerd met je prijs :)

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:59

Superleuk!

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 13:11

Bedankt voor alle reacties weer! Echt heel leuk om te lezen allemaal! :)

Hangerig of zwaar op de hand is ze absoluut niet, dus een scherpere neusriem lijkt me niet zo geschikt voor ons. Ze heeft juist de neiging om er wat achter te kruipen. Dat is bitloos al minder dan met bit, maar ik houd de optoming daarom wel het liefst zo zacht mogelijk zodat ze de hand op durft te zoeken. Dat ze dat nu niet doet, heeft ook absoluut met impulsgebrek te maken hoor, helemaal met jullie eens! Wat dat betreft ben ik zelf ook te makkelijk. Ik zit zo te genieten dat ik vergeet te rijden. :D

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:15

Appelflapje schreef:
Ik zit zo te genieten dat ik vergeet te rijden. :D

Dit is het allerbelangrijkste!
Geniet!

Kaya2003
Berichten: 74
Geregistreerd: 24-03-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:17

Gefeliciteerd! Ziet er vriendelijk en ontspannen uit!

Gaaf paard ook ;)

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:23

Wat een prachtig paard heb jij!!!
Fijn beeld!

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:49

Een lust voor het oog. Mijn complimenten.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:54

Wat is alles schoon! :D Daarnaast lach je op veel foto's, heerlijk! Dat zie je nog zo weinig

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Bit- en boomloos op wedstrijd (L1) met schimmel Libanta!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:31

Hey bekende schimmel bij uitgelicht! :D

De plaatjes zien er super sympathiek uit. Echt fijn dat jullie een optoming hebben gevonden die bij jullie beiden past. Ik mis zo vanaf de foto's ook wat impuls en activiteit. De lengte en ontspanning kan ik dan weer wel erg waarderen. Voor het L2 zal het gewicht inderdaad wat meer naar achteren moeten, maar ik denk dat als jij van achteren zelf iets meer die motor aanzet, dat ze dan vanzelf haar neusje wat naar voren brengt en achter eronder en dan ben je er al. Je kunt je teugel iets korter pakken zodat je zelf je handen wat meer kunt dragen en voor je kunt houden, maar dat heeft niks met meer druk of minder lengte in je paard te maken. Jullie komen er wel! Ik vind het super om te zien dat jullie in ieder geval weer lekker aan de gang zijn samen en wens jullie nog heel veel succesvolle en plezierige jaren toe! :D

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:42

Tjee, wat een fijn beeld zeg! Er zijn natuurlijk altijd verbeterpunten, but keep up the good work! :D

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:47

ierusju schreef:
Fijn beeld!
Volgens mij zit alleen je rechter beugel gedraaid?

Die rechterbeugel zit idd met elastiek maar binnen . Was mij ook gelijk opgevallen.