En dan loopt je pony los op de Veluwe..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

En dan loopt je pony los op de Veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:43

Vervolg op: [VVDD] HELP ruiter valt van paard, paard gevonden!!

1 maart
Vandaag hadden we beide tijd (Marit, ruiter van mijn pony, en ik) dus plan voor een trainingsrondje in Kootwijk met Carwyn.
Vanmorgen op tijd ingeladen en op pad. Carwyn had er zin in en wij ook. Marit wilde graag een rondje op snelheid rijden als voorbereiding op de eerste klasse 1 endurance. Dus hoewel ik haar in het begin nog een paar maal heb gezien zijn daarna onze wegen gesplitst. Ik heb lekker gefietst voor mezelf en zij was met Carwyn op pad. Alles leek prima te gaan, soms spiek ik even waar ze is en het tempo was prima. Nog een stukje en dan zou ik haar weer zien, dus ik was vast richting de trailer gereden, want we zouden dan nog een klein rondje eraan plakken voor training samen.
Ineens, net voor half 1 belde Marit. Ze was eraf gevallen en Carwyn in galop ervandoor.. Onwerkelijk, dus richting Marit gefietst. En eigenlijk wel in de verwachting dat ik Carwyn zou zien. Dat was niet zo. Ach, misschien even een pad opzij nog kijken, hij zal wel naar de trailer gaan toch?
Helaas was die daar ook niet. Dus toch maar overlegd met Marit, politie of staatsbosbeheer inlichten. En niet veel later leek mij het op Facebook plaatsen ook wel een idee. (Iedereen bedankt voor het delen, wat heeft social media een kracht!).
Marit had contact met handhaving, politie (en met nog veel meer, veel sms, bellen, berichten, etc).
Tot een telefoontje waarbij ik naast Marit sta en spoor hoor vallen en afrit snelweg. Pff, mijn hart sloeg over, het zou toch niet mis zijn? We zijn in de auto gestapt, maar waren nog niet veel wijzer.
Ongeveer een uur na kwijtraken werd duidelijk dat hij langs het spoor had gelopen en iemand hem had meegenomen, een man. Verder geen informatie waar hij dan was? Had die man hem nog beet? Was die veilig? Hoe was het met hem? Alles spookt door je heen.
Het duurde en duurde, nogmaals op de fiets naar het spoor gegaan en daar rondgekeken, niets gevonden.
Terug bij de trailer, de fiets opgeladen en toch besloten te wachten. De telefoon ging weer, we kregen een weg door. Dus hup op pad, alles nog wat vaag, maar dit was al duidelijker dan we hadden. Een stuk over de snelweg richting Stroe. Weer gebeld, we moesten een weg op en het verbodsbord negeren. De bocht om en daar stonden inderdaad de mensen van handhaving. Maar waar was Carwyn. Tot we hem in een zijweg zagen.
Ik stapte uit de auto, riep hem en gelijk een harde hinnik. Jeetje wat was ik blij mijn kereltje weer te zien. Deze man had goed op hem gepast. Hij had hem inderdaad bij het spoor weggehaald, was blij dat die hem kon pakken. En was richting hei gelopen in de hoop de ruiter te vinden. De man vertelde dat de machinist van de trein was gestopt en aan de meneer vroeg of hij met paarden kon omgaan.
Waarop de man antwoordde "ja, ik neem m wel mee want jij hebt er ook niets aan".
Twee lange spannende uren. Maar wat ben ik ongelooflijk dankbaar dat we hem af konden zadelen, dekens op en de trailer in naar huis. Waar hij nu lekker ingepakt naast zijn vriendin staat te slapen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:46

Pfff, heb je topic inderdaad gevolgd, wat een stress!!
Gelukkig is alles goed afgelopen zeg.

Hoe is het met zijn ruiter?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:46

Zoo blij dat we allemaal heelhuids thuis zijn gekomen :)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:47

Ik las net een bericht op fb! Dat moet vast enorm schrikken zijn. Gelukkig is hij weer terecht. :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:47

wat een verhaal.. dan zit de schrik er goed in zeg! gelukkig is je paardje weer fijn thuis!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:48

Wat een avontuur! Gelukkig heelhuids thuis gekomen :)

Missbeauty30

Pff... Wat zal je in angst gezeten hebben! Gelukkig dat het zo is afgelopen.

Roos_M

Bah wat een stress. Jullie zullen spontaan grijze haren hebben gekregen.

Eind goed, al goed! Slaap zacht in ieder geval!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:59

Bah, dat is toch altijd je grootste angst als je gaat buiten rijden, wat een geluk dat iemand hem toch kon pakken en dat het goed is afgelopen zeg! Alle 2 een engeltje op de schouder gehad.

Eilatan

Re: En dan loopt je pony los op de Veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:09

Och alle machtig. Wat een schrik! Pff!!!!

Wat fijn dat machinist hem zag en iemand hem kon pakken. Pfoe...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:42

Wat een geluk dat dit goed is afgelopen, voor ruiter EN pony!! *\o/*

Mss een kleine tip: ik ben vaak alleen op pad in het bos en ik heb aan mijn zadel een ID-label hangen met naam, adres en 2 telefoonnummers op. In geval ik eraf val en iemand vangt mijn paard, zoals hier gebeurd is, dan heeft de "vinder" toch alvast een nummer om te contacteren. Op die manier is de pony sneller terecht.
Of stel dat mijn man gebeld wordt door iemand die een paard alleen heeft aangetroffen, dan weet mijn man ook onmiddellijk dat ik in nood ben ....

Hopelijk gebeurt zoiets voor jullie nooit meer!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:47

Pfft wat een schrik. Fijn dat het goed afgelopen is.

Net als iemand hierboven heb ik belangrijke nummers aan mijn paard hangen.
Van die militaire dogtags. Zijn niet duur, en absoluut weather proof. (online te bestellen)

Ik heb er 1 aan het hoofdstel en 1 aan het zadel.

De eventuele vinder kan dan contact opnemen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 06:53

Ja, er komt nu zeker iets met nummers aan het zadel.
En daarnaast kijken voor een GPS tracker wat dat zou kosten.
De kans dat het weer gebeurd is klein natuurlijk, maar dit wil je niet meer meemaken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:11

In de dierenwinkel zag ik zoiets liggen. Volgens mij iets van €130 maar wel een prettig idee.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:46

God wat een schrik zeg. naamplaatjes met adres en telefoonnummers klinkt als een eenvoudig iets. GPS trackers kan je die ook al apart verkrijgen of zo? Ik dacht dat dat alleen op mobieltjes zat.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:37

Jeetje, ook mijn grootste angst. Gelukkig is het goed afgelopen. Heb naar aanleiding van dit bericht gelijk 2 dogtags besteld op het internet voor hoofdstel en zadel. Was al langer van plan maar nooit uitgevoerd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:15

Tipje: bestel ook silencers mee (de rubberen randjes voor om de dog tag)

Die aan het hoofdstel zit bij mij met een klein (meegeleverd) kettinkje door het lusje van de frontriem (bij het bakstuk) en met een paar vlechtelastiekjes extra vast aan het bakstuk. Daardoor rammelt hij niet, ligt gewoon stil op het bakstuk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:22

Dit is echt vreselijk.. Het is mij ook een keer overkomen en als ik het nu vertel kan niemand zich inbeelden hoe erg het was.

Ik had de mijne mee naar Schiermonnikoog. Rond een uur of 2 ging hij er vandoor en we hebben hem 's avonds tegen 8 uur pas weer gevonden op het uiterste puntje van Schiermonnikoog. Dit waren 6 vreselijke uren waarbij ik op een gegeven moment echt ingestort ben op het strand. Paardrijlaarzen naar de klote natuurlijk na er zolang op te hebben gelopen door dat mulle zand. Uiteindelijk met de politieauto dat puntje van het eiland kunnen bereiken en daar stond hij op een mini eilandje, inmiddels omringd door de zee omdat het vloed werd. Godzijdank zwom hij door het water naar mij toe toen hij mij hoorde en had ik hem na 6 uur weer.. Toen moest hij daar nog weg zien te komen wat ook een drama was want het was niet echt een bereikbaar gebied dus de auto met trailer zat meerdere malen vast. Wonder boven wonder had hij helemaal niks.

Maar ik kan mij dus ontzettend goed voorstellen hoe machteloos jullie je gevoeld moeten hebben! Die stomme Welsh Cobs ook. :D Fijn dat er niks aan de hand is met hem!

Edit: Deze foto had een agent gemaakt, hier liepen we richting de trailer. Je ziet goed dat er kilometers niks anders is dan zand.

Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:27

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:28

Femke_Tweety schreef:
Tipje: bestel ook silencers mee (de rubberen randjes voor om de dog tag)

Die aan het hoofdstel zit bij mij met een klein (meegeleverd) kettinkje door het lusje van de frontriem (bij het bakstuk) en met een paar vlechtelastiekjes extra vast aan het bakstuk. Daardoor rammelt hij niet, ligt gewoon stil op het bakstuk.

Heb ik inderdaad gedaan :Y)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:28

Laatst bijgewerkt door Jildau op 02-03-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:37

Jeetje dat is schrikken. Ook mijn grootste nachtmerrie.
Ik heb daarom inderdaad ook een hondenpenning aan mijn zadel gezet met mijn naam en telefoonnummer.
Dat ding van de Mediamarkt is handig zeg! Zeker ook een idee om aan een zadel te hebben :j

Gelukkig is het met Carwyn goed afgelopen en zijn jullie beiden zo'n 10 jaar ouder geworden denk ik.
Hoe is het nu met jullie allemaal?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:38

Wat een schrik en wat een geluk dat het zo is afgelopen zeg!

Wat een goede tip Albert! ik was ook al op zoek naar zoiets voor mijn hondje die dovig en slechtziend wordt. Ben hem al een paar x (bijna) kwijt geweest, omdat hij mij niet meer kan horen.
Kan me voorstellen dat in zo'n geval dat je van je paard valt en hij ervandoor is het in ieder geval fijn is dat je weet welke kant je op moet. Dat, samen met identificatie op je paard heb je in ieder geval alles gedaan wat in je macht ligt, mocht er zoiets onverhoopt weer gebeuren.
Fijn dat de pony een man met paardenkennis tegenkwam.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:53

Albert schreef:
Wat fijn dat alles goed is afgelopen.

Echt wel, pfff
Citaat:
Misschien is dit een simpele oplossing
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_gi ... 79120.html

Als die buiten bereik bluetooth is, hoe geeft ie dan de gps coordinaten door? Sorry dat ik het zeg, lijkt mij een erg hoog "oh Mike, this is amazing" tellsell gehalte te hebben.

Zie ook http://www.computeridee.nl/nieuws/nooit ... set-g-tag/
De beschrijving is leuk (advertorial?), de ervaringen minder. Het kan voor twee tientjes best wel nut hebben, maar iets terugvinden waarvan je geen idee hebt waar het is (weggelopen dier, gestolen fiets oid) lijkt me niet.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:57

voor een tientje laat je in de dierenwinkel een roestvrijstaal hangertje met je telefoonnummer maken, dus 130 euro lijkt me wat te veel.

Gelukkig is alles met een sisser afgelopen zeg!