Paard - en - gek....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vjseegers

Berichten: 237
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Bollenstreek

Paard - en - gek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:13

Tweede Kerstdag 2015.
Ergens in mijn hoofd is een wekkertje afgegaan en langzaam doe ik mijn ogen open. Het is nog stikdonker. Ik draai mijn hoofd om en kijk op de wekker - tien over zeven. Pfff best nog vroeg.
Dan dringt het besef tot me door dat het mijn beurt is om Tinka en onze andere 2 paarden te voeren deze ochtend. Ach, ik kan best nog wel even wat dommelen denk ik.
Maar dat gaat niet lukken. Ik hoor de wind gieren om het huis en in mijn hoofd borrelen allerlei gedachten op: zou het gaan regenen vandaag? Wat voor dekens moeten de paarden op? Zou er iets bij de stallen kapot gewaaid kunnen zijn?
Ik realiseer me dat dommelen echt niks wordt en pak m’n telefoon om naar het weerbericht te kijken. Gelukkig: het blijft droog en het het wordt erg zacht. Wel harde wind.
Nu ben ik toch wakker en besluit maar uit bed te gaan. Voorzichtig om mijn partner niet wakker te maken, verlaat ik in het donker de slaapkamer en ga naar de badkamer om de laatste mistige flarden die nog resten van het Kerstdiner de vorige avond, uit mijn hoofd te wassen.
Tijdens het aankleden denk ik: waarom doe ik dit mezelf aan? Had ik maar een hobby als bonsaiboompjes kweken ofzo. Dan had ik nou nog lekker in bed gelegen…..
Beneden in huis is alles donker en stil. De kerstboom glittert vaag in het licht van de kamerlamp. Mijn Kerstontbijt bestaat uit een boterham met pindakaas en eentje met hagelslag en een glas sinaasappelsap. Gelukkig is Milou de kat er nog om me gezelschap te houden.
Buiten, als ik naar de auto loop is alles nog donker, geen licht brandt in de huizen. Ook op weg naar stal is er geen levende ziel te zien.
Eenmaal bij stal aangekomen, doe ik de staldeur open en het licht aan, met de gebruikelijke groet: Goeiemorgen dames en heer, lekker geslapen?
Drie paar ogen kijken me aan met een en dezelfde blik: HONGER!!!! Wanneer krijgen we eten????
Tinka mag alvast naar buiten en als ik de hooinetten uit de voerbakken buiten verzamel om te vullen, kleurt de hemel in het oosten langzaam rood van de eerste zonnestralen. Ik neem een moment om daar even van te genieten. Dan vul ik de hooinetten terwijl de harde wind ijverige pogingen doet om het kuilgras overal heen te blazen behalve in de netten en ga ze weer terug hangen in de bakken.
Als alle paarden tenslotte buiten staan is het aardig licht geworden. Dat helpt bij de klusjes die nu op de lijst staan.
Tegen de tijd dat de meeste mensen aan het Kerstontbijt zitten ben ik de stallen aan het uitmesten. Ze hebben weer flink hun best gedaan en de kruiwagen wordt vol met een top erop.
Als ik de kruiwagen wil gaan legen zie ik dat door de storm het dekzijl van de mestcontainer is afgewaaid. Vervelend, maar ook een gelegenheid om de mest weer ’s goed te verdelen.
Dus op het moment dat overal lekker de koffie wordt ingeschonken, sta ik tot over m’n enkels in een dampende mestberg te scheppen. Door de harde wind vliegt het vlas me om de oren. Even komt de gedachte van die bonsaiboompjes weer boven…..
Maar dan ben ik klaar.
Ongemerkt is de zon volop gaan schijnen en verschijnen de eerste joggers en mensen met honden in de polder. Ik geniet van het moment en zie Noa en Ted tevreden hun kuilgras staan eten. Ik loop naar Tinka, ze ligt heerlijk te genieten van de zon. Ik kijk naar d’r en herinneringen aan zoveel mooie momenten van de afgelopen 5 jaar komen boven. Dan ga ik naar haar toe. Ze staat op en komt naar me toe lopen en drukt d’r snoet tegen me aan. Even later staan we samen van de zon te genieten en legt ze haar hoofd op m’n schouder.
En dan weet ik: deze momenten maakt het allemaal 100x waard!!!!
De bonsaiboompjes verdwijnen in de vuilnisbak van mijn gedachten…..

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Paard - en - gek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:20

Hahaha leuk verslag! Heel leuk geschreven. Ik snap je gedachte... ik was vanmorgen ook zo vroeg wakker, heb wel gewacht tot het licht was en ben toen ook naar mijn paard gegaan.

Maar zeg nou eerlijk, er bestaat toch nikssss leukers dan tijd doorbrengen met/bij je paard?!! Ik ben er 4uren geweest vandaag en had er nog steeds geen genoeg van *\o/*

Het voelt echt als een rijkdom en genot. Ook als het vroeg is en je haren bijna van het hoofd af waaien... :=

SofieHavan

Berichten: 1887
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:23

Och :) zo mooi geschreven!! Zo herkenbaar!
Als alle mensen mooi binnen zitten, lekker in de warmte of nog slapen, staan wij in de mest bij onze paarden.
Door regen en wind ;)
En ja hoor, dan wou ik ook dat ik een andere hobby had gekozen...
Maar als de klusjes gedaan zijn, de stallen netjes en de dieren hun eten hebben, dan is dat zo'n zalig zicht hé :D
Hen daar zo zien, zo perfect... Ik zou het voor geen geld ter wereld anders willen!
Dus ik heb mij laten meeslepen in jouw -zo herkenbaar- mini verhaaltje :D

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paard - en - gek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:30

Wat mooi en herkenbaar geschreven, het gaat hier precies zo alleen de bonsaiboompjes komen niet in me op.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Paard - en - gek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:52

Prachtig geschreven en idd herkenbaar. Al vind ik die Bonsai boompjes er bij nog niet eens zo'n gek idee :+ mijn oudste broertje is er al sinds kind helemaal gek van (maar kan ze niet onderhouden helaas.... gaan altijd dood bij 'm). Bonsaiboompjes vormen ook een rode draad door alle films van 'The karate kid', fascinerend hoe mooi.

Ja misschien ga ik wel naast mijn 3 pony's, ook nog Bonsaiboompjes kweken. Thanx voor het idee! :D

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:59

Mooi geschreven! Erg herkenbaar, maar dan misschien niet met bonsai boompjes haha
Ik heb dan geen eigen paard, maar heb vanmorgen en gisteren op stal gewerkt. Dan begin ik om 7 uur, erg vroeg. Maar de paarden die je vrolijk begroeten en blij zijn met een nieuw stro bedje is het meer dan waard :)

LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:10

Heel erg herkenbaar , geweldig geschreven _/-\o_
Ik denk altijd aan hockey of volleybal ofzo , maar bonsaiboompjes zijn ook niet slecht :')

Anoniem

Re: Paard - en - gek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:17

:D Leuk verhaal.

Bloemetje75
Berichten: 1990
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:28

LisaXLoll schreef:
Heel erg herkenbaar , geweldig geschreven _/-\o_
Ik denk altijd aan hockey of volleybal ofzo , maar bonsaiboompjes zijn ook niet slecht :')


Heel herkenbaar!

Lisa, mijn middelste zoon hockeyt, geloof mij, ieder zaterdag om 8u in de auto voor een wedstrijd is ook niet altijd grappig..... Bonsaiboompjes, of wandelende takken.... Beter idee.

frutsel05

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-07-14

Re: Paard - en - gek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:43

Heel herkenbaar. Ben er ook elke dag vier keer mee bezig. Mesten, voeren beweging geven. En als het dan zo vroeg is of slecht weer denk ik vaak, was mijn lievelingsdier maar een goudvis! Maar inderdaad, als ze alle drie dan weer in een schone stal staan en het hooi krat weer gevuld ben ik intens gelukkig met mijn meiden

vjseegers

Berichten: 237
Geregistreerd: 19-09-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 14:57

Dank jullie voor de leuke reacties!
Waarom ik aan die bonsai boompjes dacht gisterenochtend weet ik ook eigenlijk niet....

LisaXLoll
Berichten: 243
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:26

Bloemetje75 schreef:
LisaXLoll schreef:
Heel erg herkenbaar , geweldig geschreven _/-\o_
Ik denk altijd aan hockey of volleybal ofzo , maar bonsaiboompjes zijn ook niet slecht :')


Heel herkenbaar!

Lisa, mijn middelste zoon hockeyt, geloof mij, ieder zaterdag om 8u in de auto voor een wedstrijd is ook niet altijd grappig..... Bonsaiboompjes, of wandelende takken.... Beter idee.


Hahah ohja :') Naja , laten we dan maar gewoon met zijn allen bonsaiboompjes gaan kweken :D _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:35