Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
FOG schreef:daar heb ik miss nog wel foto's van
zou ff kijken hoot
Rozanne schreef:Ik ben geen wiki schrijver ofzo (zou het wel willen hoor)
Maar ik had een stukje over keuren voor aankoop gemaakt, de foto's zijn mijn eigendom, dus niet van site's afgeplukt:
Voordat je een paard gaat aanschaffen, laten sommige mensen het paard keuren door hun eigen of een onafhankelijke dierenarts. Als het paard goedgekeurd wordt, weet je ook zeker dat er niks aan de hand is met je toekomstige paard (op dat moment). Wil je je toekomstige paard laten verzekeren, dan heeft de verzekering meestal een aantal eisen voor het verzekeren. Sommige verzekeringen verzekeren het paard alleen als het ook röntgenologisch goedgekeurd is.
Als eerste wordt het paard klinisch gekeurd, dat wil zeggen dat naar verschillende dingen gekeken wordt. De aftekeningen worden bekeken of ze kloppen met wat in de stamboekpapieren staat. De algemene gezondheid van het paard wordt bekeken. Daarbij wordt onder andere gelet op de ademhaling en heldere ogen.Ik denk dat het leuk is om alle onderdelen te noemen. Het hele lichaam van het paard wordt door de dierenarts bevoeld op afwijkingen of andere rare dingen. De gangen van het paard worden bekeken aan de longen. Ook worden buigproeven gedaan om te kijken of het paard regelmatig loopt. Daarbij buigt de dierenarts een tijdje een been, waarna het paard in stap of draf weg moet lopen. Dit gebeurd bij alle vier de benen. Onregelmatigheden worden hierbij opgespoord.
Vindt de dierenarts, de toekomstige koper of de verzekering alleen een klinische goedkeuring niet genoeg, dan kun je het paard ook röntgenologisch laten keuren. Daarbij worden foto’s gemaakt van de gewrichten. Bij een röntgenologisch onderzoek is er de keus welke benen je gekeurd wil hebben. Je kunt bijvoorbeeld één been laten keuren, met de aanname dat de andere drie benen hetzelfde zijn. Maar ook alle vier de benen kunnen gekeurd worden.
Een keuring is een aankoopadvies van de dierenarts.Hoeft niet; doel kan ook zijn opnemen in een (nieuwe) verzekering. Na klinisch en misschien röntgenologisch onderzoek geeft de dierenarts een advies aan de hand van wat de functie van het paard wordt. Zou ik iets anders formuleren; de dierenarts geeft een advies of het dier geschikt is voor het aangegeven gebruiksdoel. Dit gebruiksdoel is erg belangrijk voor de uitkomst. Zo kan bijv. een ruin goedgekeurd worden als sportpaard maar wordt hij uiteraard afgekeurd als dekhengst. Het is geen verplichting om het paard na afkeuren niet meer te kopen, net zoals goedkeuren ook geen 100% garantie geeft.
Wordt het paard klinisch afgekeurd, dan wordt het röntgenologisch ook vaak afgekeurd.Dit is echt niet waar; een keuring bestaat uit verschillende onderdelen. Een paard kan bijv. ook afgekeurd worden op zijn hart, longen of zijn ogen Als het paard klinisch goedgekeurd is en de röntgenfoto’s iets laten zien, dan is de keus aan de koper of het het paard wil kopen. De toekomstige functie van het paard wordt dan bekeken. De belangen van een toekomstig sportpaard zijn daarbij groter dan een toekomstig recreatiepaard. In het eerste geval wil men meestal een compleet goedgekeurd paard, terwijl de recreatieruiter met minder al genoegen neemt. Hierbij moet ook gezegd worden dat een keuring een momentopname is. Het kan zijn dat een paard vandaag goed gekeurd wordt en morgen ineens afgekeurd wordt.
Het feit dat een paard stamboekpapieren heeft, wil niet zeggen dat het paard goedgekeurd zal worden. Stamboekpapieren geven aan dat het paard ingeschreven staat bij een stamboek van een bepaald ras. Een stamboek is een dossier waarin de stammen van een ras en de daaruit geboren producten worden geregistreerd.