De Kleuren van een paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:43

Peterina schreef:
Mis nog wel Pearl! De gen is ontdekt en vastgelegt, DNA test mogelijk.
Dit is de link: http://www.newdilutions.com/pearl/index.htm
Is al gevonden in Barok paarden, paints, Paso en tinkers (hier in nederland!).


Ik heb de pagina doorgelezen maar ik kan niet zo goed ontdekken wat het nou 'doet'. Weet jij meer over het Pearl-gen? Dan wil ik het zeker toevoegen.

_Bonte_ schreef:
bont , er zijn veel verschillende types bont vergeten :'(

Bonte: ze zijn niet vergeten, maar nog niet af. Als het goed is staan de 'vlekkenbont'-patronen er nu wel bij, en missen vooral de appaloosa- en roan-patronen. Als er nog meer missen dan hoor ik dat graag, dan kunnen we ze alsnog toevoegen.

mexxje schreef:
Zou het niet leuk zijn dan alle foto's boktpaarden zijn?


Mij lijkt dat zeker leuk! Ik denk dat het handigst is om eerst de tekst af te maken, dan openen we binnenkort een topic over de foto's, ok?

Maxielover

Berichten: 2681
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijk aan Zee

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:26

Hoi, wat een lap tekst zeg !!! Lijst Ontzettend interessant, ik heb nu de helft ervan gelezen. Maar ik had een vraagje, ik heb nl. een Haflinger maar hij heeft ontzettend veel grijze appeltjes in de zomer, zelf denk ik dat het een zilverappel is maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Clown Onder de grijze appeltjes heeft hij een roodbruine kleur. Hij heeft hele lange blonde manen en een donkergrijze huid, dat zie je bijv. goed bij zijn neus en ogen en op andere plekken waar weinig haar zit. Knipoog Hij heeft geen bles, wel een klein kolletje en een soort snebje. Ja Ik zal ff een foto sturen, ik ben benieuwd wat jij denkt dat hij voor kleur is :

Afbeelding

Afbeelding
Lekker koppie hè... Lovers

Oja, in de winter is hij heel donker vos, en als hij geschoren is, is hij lichtbruin/beige met zilvergrijs van zijn appeltjes er doorheen. Knipoog

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:16

Shadow0 schreef:
Bonte: ze zijn niet vergeten, maar nog niet af. Als het goed is staan de 'vlekkenbont'-patronen er nu wel bij, en missen vooral de appaloosa- en roan-patronen. Als er nog meer missen dan hoor ik dat graag, dan kunnen we ze alsnog toevoegen.


Ik zal eens nog wat opzoeken over de kleuren van de appaloosa's, daar ben ik namelijk wel redelijk in thuis.
Sowieso de kleur few-spot moet er nog in.
Maar zal wel even wat opzoeken en schrijven straks.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:58

Citaat:
De appaloosa

Appaloosa’s zijn paarden met een duidelijk stippenpatroon. Ze hebben een basiskleur, zoals zwart of bruin, met daar overheen een vlekkenpatroon. Deze vlekkenpatronen kom je in verschillende vormen tegen:

Sneeuwvlokkenbont (Snowflake), dit een vrij zeldzame kleur. Het zijn kleine lichte vlekken op een donkere ondergrond. De vlekken lijken net sneeuwvlokken en zijn verspreid over het hele lichaam.

Marmerbont (Roan), dit wordt ook wel stekelharig genoemd. De meeste haren zijn donker, met hier en daar een aantal witte haren. De grenzen van de vlekken zijn vaak niet goed te onderscheiden. De lichte gebieden kunnen later zelfs uitbreiden. Maar de delen waar de harde beenderen zitten, zoals hoofd, schouders en knieën, blijven donker gekleurd.

Panterbont (Leopard), dit is de meest bekende kleur. Het paard heeft een witte ondergrond, met stippen over zijn hele lichaam verspreid. De stippen kunnen voorkomen in de kleuren zwart, bruin en vos.

Schabrakbont (Blanket). Paarden die schabrakbont zijn hebben een basiskleur, zoals zwart bruin of vos, en een witte deken over hun achterhand. Deze witte deken kan erg in grote verschillen. Zo kan het blijven bij enkele witte vlekken op de kont, maar de vlekken kunnen ook uitgroeien tot een bijna volledige deken. Op deze witte deken kunnen ook weer basiskleurige vlekken terugkomen.

Few spot, het woord zegt het al, deze paarden hebben weinig vlekken. Ze zijn geheel wit met enkele kleine vlekken, die alle mogelijke kleuren kunnen hebben. De few spot heeft een donkere kleur onder de hals, op en achter de ellebogen, in de flank en op de onderbenen. De eigenschappen van een few spot zijn dominant, dat betekent dat de nakomelingen altijd gevlekt zullen zijn.

De kleuren van de appaloosa’s veranderen veel in hun leven. Vaak worden ze gedurende een aantal jaren steeds lichter. Maar het vlekkenpatroon blijft altijd hetzelfde.


Zo, dit is dus mijn stuk over de kleuren van de appaloosa. Hopelijk is het bruikbaar Lachen

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:34


Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:00


AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:14

Shadow0 schreef:
Thanks sunrice, heel erg goed! Ik heb het iets aangepast maar niet veel, het resultaat staat hier: http://www.bokt.nl/wiki/Appaloosa_%28Kleur%29

Oke, leuk Haha!
Heb alleen een foutje ontdekt:

Citaat:
Paarden die sjabrakbont zijn hebben een basiskleur, zoals zwart bruin of vos, en een witte deken over hun achterhand. Deze witte deken kan erg in grote verschillen

grote is een bijvoegelijk naamwoord (grote boom), maar hier is het een zelfstandig naamwoord, het moet dus grootte zijn.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:16

Aangepast, scherp opgemerkt! Lachen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:56

Maxielover haflingers zijn altijd vos, dat is gewoon een donkere met appeltjes waarschijnlijk door sooty, absoluut geen zilverappel.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:21

Ik bedacht met net dat er ook nog niks staat over pintaloosa's, kruising van appaloosa's met een bonte.
Zal even kijken of ik daar straks ook nog wat over kan vinden en schrijven.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:04

Heb nog even een uitbreiding gedaan voor de kleur van de appaloosa's. Was vergeten er iets over verblekers in te zetten.

Citaat:
De kleuren van de appaloosa’s veranderen veel in hun leven. Vaak worden ze gedurende een aantal jaren steeds lichter. Maar het vlekkenpatroon blijft altijd hetzelfde.
Soms verbleken de appaloosa's zo erg dat ze uiteindelijk helemaal wit worden. De appaloosa's worden 'verblekers' genoemd. Verblekers hebben van één van hun ouders de schimmelfactort geerfd. Deze schimmelfactort zorgt ervoor dat de paarden verbleken totdat ze helemaal wit zijn. Deze eigenschap is ongewenst in het stamboek.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:07

Sunrice: ik denk dat dat beter bij het ras appaloosa gemeld kan worden - het is bij alle kleuren zo dat een factor altijd in combinatie met andere factoren voor kan komen. Dus appaloosa kan ook gecombineerd worden met bont, schimmel, wildkleur, cremello, alleen is dat niet de bedoeling bij appaloosa's als stamboek denk ik.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:12

Cremello en wildkleur zijn wel gewenst, maar met bont en de schimmelfactor zijn wel gewenst.
Ik ben zelf ook al bezig met het stuk over de ras appaloosa, zal het daar bij neerzetten Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:21

oeps, verkeerde topic Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 17-04-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:23

sunrice schreef:
Marmerbont (Roan), dit wordt ook wel stekelharig genoemd. De meeste haren zijn donker, met hier en daar een aantal witte haren. De grenzen van de vlekken zijn vaak niet goed te onderscheiden. De lichte gebieden kunnen later zelfs uitbreiden. Maar de delen waar de harde beenderen zitten, zoals hoofd, schouders en knieën, blijven donker gekleurd.


marmerbont en roan hebben niks met elkaar te maken. Marmerbont heet Marble in het engels.
Roan is geen appaloossa tekening

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:31

Roan is wel zeker een appaloosa aftekening.
http://www.appaloosa-stamboek.nl en dan bij kleurenpallet.
Op de grote wikipedia staat roan ook bij marmerbont volgens mij.

Roan (Marmerbont: stekelharig, de meeste haren donker met hier of daar enkele witte met of zonder 'deken')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:54

roan komt ook voor zonder appie tekening op de neus, geslachtsdelen etc.
genetisch is roan geen appie tekening, dat ze het misschien roan noemen kan ik dan weer niks aan doen

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:55

Ooh oke, op die manier Lachen

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:01

Ik kreeg de indruk dat er een appaloosa-patroon is dat erg op roan lijkt en daarom ook wel aangeduid wordt met roan.
Bv:
http://www.appaloosa.com/registration/indentify.htm
Citaat:
Roan - A horse exhibiting the Appaloosa roan pattern develops a lighter colored area on the forehead, jowls and fotal bones of the face, over the back, loin and hips. Darker areas may appear along the frontal bones of the face as well and also on the legs, stifle, above the eye, point of the hip and behind the elbow. Without an apparent Appaloosa blanket or spots, a horse with only the above-listed characteristics will also need mottled skin and one other characteristic to qualify for regular registration.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:04

Daaruit haal ik dat een paard dat roan is ook minstens 1 andere eigenschap van de appaloosa's nodig heeft om als appaloosa geregisteerd te zijn.
Maar ook eenkleurige paarden met appaloosa ouders en ander eigenschappen kunnen opgenomen worden in het stamboek.. en dat zijn ook geen echte appaloosa's.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:21

hoe bedoel je die laatste zin? Dan zijn het qua kleur geen appies, maar qua ras zijn het dan (amerikaans) gewoon solid appies.
Hoe het bij het NAS werkt weet ik niet

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:24

Bij het NAS zijn het eenkleurige appaloosa's.
Zij hebben dan (net als de Roan) geen appaloosa kleur, maar kunnen wel ingeschreven worden bij het Nas omdat minstens 1 van de ouders een appaloosa is.
Merries kunnen ook gewoon naar de keuring, hengsten niet.
Ze zitten dan wel in een apparte rubriek.
Ze hebben geen appaloosa kleur, maar zijn wel ingeschreven bij eht stamboek.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:29

maar ik denk wel, als je dit dus voor de kleur schrijft, je je daar ook tot moet beperken, en dus niet verder op het ras ingaan.

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:32

Daar heb je gelijk in
Met de stamboeken erbij wordt het veel te ingewikkeld.
Het staat nu iig goed op de wiki Lachen

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:56

Mooi topic,en leuke discusies.
Woyu iets neerzetten om zo het topic te kunnen volgen.
Er is zeker nood aan een goede Nederlandse tekst met uitleg over de kleuren en of vererfing.
Mooi werk doe zo verder!!