De Kleuren van een paard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:20

niemand een antwoord op mn vraag ???

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:40

misschien dat je je vraag beter in een nieuw topic ok FA ofzo kan stellen, dit topic an sich is niet bedoelt voor kleurvragen eigenlijk

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:00

idylle schreef:
heel erg intressant allemaal goed werk van gemaakt!! alleen 1 ding snap ik niet of het staat er verkeerd:
Citaat:
ten eerste fokt een paard altijd een bepaald gen door en heeft het andere ouder dier dit niet, dan is het hoogstwaarschijnlijk dat het homozygoot is voor dat gen.
er word gezegd dat homozygoot 2 dezelfde allelen moet hebben dus of ik snap het niet of er moet staan "het andere ouder dier dit ook,...
hoop dat iemand me kan vertellen hoe het nou zit
groetjes


Idylle, ik snap je vraag, het staat er inderdaad wat verwarrend. Ik zal het hier proberen uit te leggen, maar ik weet nog niet hoe ik dit kort kan verwoorden op de wiki.

Wat bedoeld wordt:
stel je hebt een zwart paard als hengst. Deze kruis je vervolgens alleen maar met vospaarden. Zwart is dominant, dus dit kan zwart of vos opleveren. (Of bruin, maar dat hoort bij zwart.)

Als deze hengst maar 1 zwart-gen heeft, dan zou logischerwijs de helft van alle nakomelingen niet zwart hoeven zijn. Van de 10 nakomelingen zijn er bv 4 zwart en 6 vos.
Als nou ALLE nakomelingen zwart zijn, altijd, dan weet je dat je hengst waarschijnlijk 2 zwart-genen had - kortom homozygoot is.

Voor verdere vragen over kleur kun je zoals Stef al zei idd beter op FA terecht, maar ik hoop dat zo duidelijk is wat op de wiki staat?

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:13

ok voor verdere vragen ga ik daar heen maar iig erg bedankt voor je uitleg begin het nu te snappen.
groetjes

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:48

Heb nog fouten gezien in het stukje over appaloosa's, en dingen die ik erin mis.

Citaat:
Appaloosa’s zijn paarden met een duidelijk stippenpatroon. Ze hebben een basiskleur, zoals zwart of bruin, met daar overheen een vlekkenpatroon. De vererving van het patroon is nog niet geheel bekend. Deze vlekkenpatronen kom je in verschillende vormen tegen:


Bruin is geen basiskleur, dit is niet geheel correct. In principe zijn er alleen maar vos en zwart, bruin is agouti op zwart.

Citaat:
Inhoud [verbergen]
1 Appaloosa-patronen
1.1 Panterbont (Leopard)
1.2 Sjabrakbont (Blanket)
1.3 Sneeuwvlokkenbont (Snowflake)
1.4 Marmerbont (Marble)
1.5 Few spot


Ik mis hier tussen de roan en de snow cap.

Citaat:
Few spot
Het woord zegt het al, deze paarden hebben weinig vlekken. Ze zijn geheel wit met enkele kleine vlekken, die alle mogelijke kleuren kunnen hebben. De few spot heeft een donkere kleur onder de hals, op en achter de ellebogen, in de flank en op de onderbenen. Een Few Spot is homozygoot Appaloosa, een kruising met een niet-appaloosa levert dus een Appaloosa op.


Donkere kleur op de hals hoort niet bij een few spot maar bij een snow cap.

Citaat:
De kleuren van de appaloosa’s veranderen veel in hun leven. Vaak worden ze gedurende een aantal jaren steeds lichter. Maar het vlekkenpatroon blijft altijd hetzelfde.

Misschien hier het varnish verschijnsel bij zetten?

Verder nog even over eenkleurige appaloosa's, eenkleurige appaloosa's zijn appaloosa's die wel het appaloosa-gen bezitten maar de uiting hiervan zo minimaal is dat het slechts aan de overige kenmerken te zien is (gestreepte hoeven, gemarmerde mond en/of geslachtsdelen, ronde iris). Een eenkleurige appaloosa is dus niet een kruising tussen 2 appaloosa's die het gen niet meegekregen heeft!

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:04

Heb je het hier over het artikel van Heike of over het artikel (eh, de artikelen) op de wiki?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:06


Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:21

Ah, ok. Je kunt het overigens aanpassen, volgens mij hebben alle mods wikitoegang. Over het bruin wel of niet als basiskleur: "Eigenlijk hoort 'bruin' niet bij de basiskleuren, het heeft namelijk als basiskleur zwart. Omdat alle andere verdunningsfactoren of patronen terug te brengen zijn op vos, bruin of zwart, wordt dit hier toch bij de basiskleuren genoemd. Dat is makkelijker om de rest te begrijpen." (http://www.bokt.nl/wiki/Basiskleur)

De naamgeving over kleuren is allerminst eenduidig (zo gebruiken ze bij het Belgisch Trekpaard de term 'schimmel' voor een roan, en wordt er bij de welsh(?) geen onderscheid gemaakt tussen valk en wildkleur bruin (dun). Dus ergens moeten we iets als basis nemen...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78526
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:24

Klopt, maar ik heb geen tijd om een nette toevoeging te schrijven, en misschien kan degene die het stuk geschreven heeft het completeren.

djoeka

Berichten: 1366
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:37

Erg intressant om te lezen, mooi uitgewerkt!

AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:56

We hebben hier volgens mij al een discussie gehad over de kleur roan.
En daar is uitgekomen dat het geen officiele appaloosakleur was tenzij de paarden ook de andere appaloosa kenmerken bezitten.
Stef had een link naar een engelse site waar het allemaal heel duidelijk op stond, staat wel ergens in het topic volgens mij.

Fieke_

Berichten: 2435
Geregistreerd: 15-02-07

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:44

Als je nog een aparte kleur nodig hebt, moet je maar even in mijn profiel kijken: Nicky is een vos met grijze manen !

Emmaa_92
Berichten: 458
Geregistreerd: 24-04-06

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:10

Zo best veel kleuren kende ik niet, heel interessant!
En mooi en duidelijk gemaakt hoor.

maybe4ever

Berichten: 118
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:25

je heb ook nog de kleur Buckskin!! Clown Tong uitsteken

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De Kleuren van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:24

Dit is al een oud topic. Daarom een slotje Lachen