cap verplichten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu_

cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 16:30

Naar aanleiding van dit topic : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 606&hilit=

ging het opeens over capverplichting, dus dachtik.. ik maak een topic.

Zijn jullie voor capverplichting of tegen?

en waarom?

groetjes eline.

sorry als hier een topic over is.. ik heb gezocht maar niks gevonden.

ZzzeiN

Re: cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:31

Ik vind het goed, een cap is toch voor je eigen bescherming.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:52

Ik vind sowieso dat je op de weg altijd een cap op moet. Als je op asfalt valt val je best hard. In de bak zou ik zeggen voor je eigen veiligheid. Ik heb hem zelf meestal wel op, maar k moet zeggen dat als het erg warm is, ik hem ook niet altijd op heb (vooral omdat mn paard nooit bokt). Bovendien wordt het erg lastig om een cap te verplichten op eigen terrein in een bak.
Maar op bijvoorbeeld maneges kunnen ze het wel verplichten, doen veel maneges volgens mij al.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:55

Ja veel maneges is het verplicht geloof ik.
Op de weg vind ik het zowiezo een must.
In de bak ja het is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid maar tohc is het beter om er een op te zetten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:55

Doen, al vind ik dat de cap eerst veiliger moet, zodat er daar geen ongelukken juist door gebeuren.

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:59

bij de hengstenfokkerij waar ik welleens kom met een vriendin is eht verplicht om een cap op tehebben en daar ben ik het ook mee eens..
Maar ja je hebt jezelf tepakken als je het niet doet ik laat het dan ook aan diegene zelf over Knipoog
maar als ik een paard had had ik het verplicht om op mijn paard een cap tedragen stel jevoor dat er wat gebeurt..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:07

Niet verplichten, of alleen onder de 16 jaar en in manegelessen!
Ik ga ervan uit dat iedereeen zelf wel kan beslissen of een cap nodig is of niet en neem dan je verantwoording.....
Ik rijd zelf met cap buiten, mijn dochter van 6 moet verplicht van mij een cap op(logisch), maar ik rijd mijn les in de binnenbak zonder cap, ik heb genoeg vertrouwen in mezelf en mijn paard om dat zo te doen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:07

Eigen verantwoordelijkheid vind ik zo'n mooi woord, maar blijkbaar kunnen veel mensen de verantwoordelijkheid niet aan om veilig paard te rijden. Als het niet verplicht is, rijdt de helft toch zeker zonder cap. Om dat te voorkomen, moet het gewoon verplicht worden.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:28

Narya schreef:
Doen, al vind ik dat de cap eerst veiliger moet, zodat er daar geen ongelukken juist door gebeuren.

Ik heb een keer een blauw oog gehad, doordat mijn cap op de een of andere manier naar voren was geschoven tijdens mijn val. Hierdoor was deze op het bot van mn wenkbrauw terechtgekomen, met als gevolg dat mn oog blauw werd. Zat wel alleen in mn ooglid, dus leek alsof ik rood/blauwe oogschaduw op had Blauw oog

En over verantwoordelijkheid, ik denk idd ook dat er veel mensen zijn waarvoor de beslissing gemaakt moet worden omdat sommige mensen zo dom zijn en het niet zelf goed kunnen inschatten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:29

voor!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:30

Tegen. Als je op iemand anders zijn/haar paard rijdt is het wel zo verstandig om te doen en lijkt me het ook logisch als je het verplicht, maar op je eigen paard is het eigen keus.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:30

Ik vind een capverplichting op een manege een schone zaak, thuis moet je het zelf uitzoeken ( alhoewel ik voor rijden MET cap ben ) en op wedstrijdterrein ( inrijden etc.) mogen ze het ook gaan verplichten Lachen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:31

inma schreef:
Narya schreef:

Ik heb een keer een blauw oog gehad, doordat mijn cap op de een of andere manier naar voren was geschoven tijdens mijn val. Hierdoor was deze op het bot van mn wenkbrauw terechtgekomen, met als gevolg dat mn oog blauw werd. Zat wel alleen in mn ooglid, dus leek alsof ik rood/blauwe oogschaduw op had Blauw oog

Daarom zeg ik ook dat hij veiliger gemaakt moet worden. Veel mensen die geen cap dragen, zeggen dit, dus er zal wel iets van waarheid inzitten. Als die dingen de wereld uit worden geholpen, is er geen reden om geen cap op te zetten.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:32

Dueh voor. Imo ben je nogal dom als je tegen bent. Het is voor je eigen goed. Je kan er zoveel ongelukken mee tegen gaan. Waarom doe je hem dan die max. 5 uurtjes niet op?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:42

Soet schreef:
Dueh voor. Imo ben je nogal dom als je tegen bent. Het is voor je eigen goed. Je kan er zoveel ongelukken mee tegen gaan. Waarom doe je hem dan die max. 5 uurtjes niet op?

En bedankt..........
Rijd je dan ook met bodyprotector en allerhande veiligheids maatregelen, want dan ben je pas goed bezig!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:47

ik ben voor verplichting van de cap. Natuurlijk valt niet iedereen van zijn paard, maar gebeurd het wel, dan is het vaak ook meteen echt ernstig. Op dat ding dus.

Hoort naar mijn mening in dezelfde lijn, als je gordel vastmaken in de auto, helm op als je op een brommer of motor gaat etc.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:59

Ik ben ook voor! Van mijn moeder heb ik hem steeds moeten dragen vanaf mijn eerste stappen te paard. Nog steeds draag ik mijn cap als ik ga rijden want ik krijg een ongemakkelijk gevoel als ik zonder rij. Enkel mijn oude merrie rij ik zonder cap.

De vereniging waarbij ik ben aangesloten heeft besloten om vanaf april 2007 iedereen te verplichten een helm te dragen zodra ze op een paard zitten. Dit is enkel wel op wedstrijd omdat er vaak mensen paarden uitstappen of inrijden zonder helm, dit mag dus niet meer !
Zelf dacht ik er ook meteen aan dat dit zowat hetzelfde is als je gordel dragen in de auto en helm op de moto.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:04

Ik ben tegen. De laatste jaren rijd ik zonder cap (door mijn instructrice dan nog. Zij droeg hem nooit en herinnerde mij er dan ook nooit aan als ik hem vergat, en zo droeg ik hem steeds minder...), en ik ben een cap nu als zo'n last gaan zien. Als ik de pony van m'n buurman rij zet ik hem wel op, omdat hij dat wil, maar op mijn eigen paard nooit. Ik ben z'n sprongetjes al wel gewoon nu...

EP4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:22

Interessant topic.

Zou het nog zo kunnen zijn dat het vanuit verzekeringsoogpunt onverstandig wordt om géén cap te dragen?
Als dat aan de orde komt, zal het ook niet uitmaken of je ongeval op de openbare weg of op je eigen terrein is gebeurt.

In het verleden was een cap tijdens het rijden van de Paardenvierdaagse verplicht. Eigenlijk om aansprakelijkheid naar de organisatie af te dekken. Maar sinds twee jaar raden we het dragen van een cap alleen nog maar aan, met voornamelijk als reden dat het wettelijk niet verplicht is.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:44

Hmm, ik zou denk juist op zo'n evenement er toch voor kiezen om een cap te verplichten.

Ik heb trouwens geen idee, hoe dat zit op eigen terrein en dergelijke. Met een brommer ben je het op je eigen terrein volgens mij ook niet verplicht. Je mag zelfs autorijden op je eigen terrein zonder rijbewijs en dergelijke. Dus weet niet hoe dat dan zit op eigen terrein? Interesant.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:36

Er zijn al verzekeringen die het in de voorwaarden hebben staan, dat er niet uitgekeerd wordt als je caploos van je paard valt.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:38

PriscaZ schreef:
Er zijn al verzekeringen die het in de voorwaarden hebben staan, dat er niet uitgekeerd wordt als je caploos van je paard valt.

Maar ik vraag me af hoe dat te controleren is?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:38

Ik doe het zelf wel altijd maar vind dat mensen het zelf moeten weten. Bloos

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:41

_Nicky schreef:

Dat is natuurlijk het lastige ervan. Ziekenhuizen geven dat volgens mij helemaal niet door aan de verzekeringen...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:45

PriscaZ schreef:
_Nicky schreef:

Dat is natuurlijk het lastige ervan. Ziekenhuizen geven dat volgens mij helemaal niet door aan de verzekeringen...

Want als ik op de grond zou liggen en de ambulance moet erbij komen, kan ik natuurlijk ook gewoon zeggen dat ik mijn cap op had en dat iemand anders mijn paard + cap naar de stal heeft gebracht.
Die discussie had ik pas geleden thuis, omdat ik niet weet of mijn verzekering het uitkeert.