Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

19suus25

Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:56

Ik las net op www.ruiterbewijs.nl dat de ruiterbewijs en koetsierbewijs verplicht kan worden.

Hieronder een stukje:

Het is nog niet zeker, maar het zou best wel eens kunnen dat in de komende jaren een ruiterbewijs of koetsiersbewijs verplicht wordt voor iedereen die met een paard de openbare weg op gaat.’ Met het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen), dat verantwoordelijk is voor alle examens, te land, ter zee en in de lucht is vorig jaar al een convenant afgesloten om te zorgen dat de examens voldoen aan alle (toekomstige) eisen. Ook zijn de theorievragen afgestemd op de vragen voor het motorrijtuigen examen. René Claessens die namens het CBR aanwezig was betoogde dat hiermee het mes aan twee kanten snijdt: ‘De theorievragen gaan bijvoorbeeld over de plaats op de weg voor ruiters en menners. Omdat dit soort vragen ook in de theorie-examens voor motorvoertuigen is opgenomen zullen de rijschoolhouders hier aandacht aan besteden. Daardoor kweken we ook bij die weggebruikers begrip voor paarden op de weg.’

Wat vinden jullie daar nu van??

Tam_

Re: Ruiterbewijs wordt misschien verplicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:00

Dan kan ik niet meer buitenrijden Vork Ik heb er geen, en ik zal niet weten waar ik hem kan halen... Nagelbijten / Gniffelen

Of mag je dan nog wel naar buiten, als er iemand bij is de wel een ruiterbewijs heeft? (zo rij ik nu dus Tong uitsteken )

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:05

Ik zou het niet fijn vinden. Je moet er flink voor kunnen springen, en voor zo'n watje als ik ben, is dat best wel een grote hoogte. Mijn verzorgpony springt dat ook niet zo makkelijk, maar op een ander durf ik het al helemaal niet. Dilemma :/

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:06

19suus25 schreef:
Het is nog niet zeker, maar het zou best wel eens kunnen dat in de komende jaren een ruiterbewijs of koetsiersbewijs verplicht wordt voor iedereen die met een paard de openbare weg op gaat.’ ??

Clown

Dit roepen ze volgens mij al ongeveer 15!!!! jaar.
Men houd graag dit fabeltje in leven want je moet natuurlijk wel zietjes blijven winnen voor je imo onzinnig papiertje.

Zolang je natuurlijk niet in een verplicht gebied zit want helaas dan moet je wel Huilen
En ja je mag gewoon buiten rijden elders zonder dit vodje.
En jawel.....je bent ook nog verzekerd zonder dit vodje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:07

onee....niet alweer...

Ik weet niet anders dat ze dit al beweren...elk jaar opnieuw...
En ben bijna bejaard Tong uitsteken

Eerst zien dan geloven...

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:07

Inderdaad, ze roepen al echt heel lang dat het verplicht moet worden!
Op de Veluwe moet je trouwens wel een ruiterbewijs hebben en ik was ook een keer op een strand in oostvoorne en daar was het ook verplicht.
Wel mag iemand die al een ruiterbewijs heeft volgens mij 1 iemand meenemen ( of meer , dat weet ik niet ! )

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:08

ppppffff hoe vaak hebben ze dat wel niet geroepen.
Ik vindt zo'n ruiterbewijs echt zonde van je geld.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:10

Dat zeggen ze al zo lang.Maar is nog steeds niet verplicht.
Mij maak t niet uit ik heb hem al.En ben nog nooit gecontroleerd

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:10

Zou het wel een goede zaak vinden.. maar idd eerst zien dan geloven.. het mag ook wel wat strenger en iets meer eisen aan het rijden. Ik heb hem al op zak.. gewoon elke keer braaf betalen en dan kan ik er weer even tegenaan:)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:11

Ik heb het daarvoor 8 jaar terug ook gehaald, belachelijk vind ik het, geldklopperij.
De verzekering die erbij hoort is helemaal niet nodig, ik heb dus mn ruiterbewijs opgezegd.

Voor beginnende manegeruiters is het wel leuk om te hebben, maar voor mensen die al langer rijden, of wedstrijden rijden vind ik het niet nodig.

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 22:15

Nou ik vind het dus ook geld klopperij.. Ik neem aan als je nog geen deel kan nemen aan het verkeer (bv als je nog te jong ben) dat bv je ouders je echt de weg niet op laten gaan... igg niet zonder begeleiding....!!

En wees nu eerlijk, zal er minder ongelukken gebeuren door zo'n papiertje... nou ik denk van niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:17

Dit zeggen ze al jaeren Tong uitsteken

Ach, ik ga het niet halen hoor. Ookal is het verplicht.
1. Ik wil niks met KHNS te maken hebben.
2, ik galoppeer wel weg als ze me aanhouden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:19

Pure geldklopperij. En ik moet het eerst nog maar eens zien of het wordt ingevoerd, ze roepen het al zo lang.
Ik vind zo'n ruiterbewijs geen enkele waarde hebben, het geeft immers geen garantie of je wel of niet kunt paardrijden( Huur een suffe knol van de manege, haal je ruiterbewijs en ga daarna je 3 jarige hengst ff verkeersmak maken Nagelbijten / Gniffelen ), net zo min als een rijbewijs de garantie geeft dat je perfect auto kunt rijden.

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:20

Inderdaad wat Nibbit zegt, ik heb hem destijds (8 jaar geleden) ook gehaald. Toen werd er ook geroepen dat het verplicht werd. Moet zeggen dat ik al die jaren het nog nooit mee heb genomen tijden het (buiten)rijden.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:27

vind dat ruiters zich niet hoeven te verplichte maar wel moeten weten wat en hoe..

maar begin eerst maar eens bij de roekeloze automobilisten die als gekken langs rijden

ik ga denk ik een tshirt maken met

LET OP BEGELEID JONG PAARD!
zou een goed inisatief kunnen zijn

vorige week liep ik met me jonge paardje op de weg komt er een man aan scheuren denk rond de 60 km niet willen af remmen heb ik even een schrik moment bezogt toen ik mijn longeer lijn gooide omdat me paard opzij sprong.

gevolg man remt knoet hard zet hem in zijn 8er uit en rijd mij klem met paard en al Bloos! dus ik ben even te x gegaan hoe ik er over dacht.. weet waar de man woont dus er komt binnekort via de vereniging een brief op de mat

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:23

runningkawa schreef:
onee....niet alweer...

Ik weet niet anders dat ze dit al beweren...elk jaar opnieuw...
En ben bijna bejaard Tong uitsteken

Eerst zien dan geloven...

Toen ik als jochie van 10 het paard van mijn oom wel eens mocht rijden, wist hij al te vertellen dat dat bewijs eraan zat te komen, dat was mid '70...............

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:34

Mijn eerste herinnering dat het "verplicht zou gaan worden" is van 1980, toen werd het bij ons op de vereniging ingevoerd. En nu, 27 jaar later wordt het nog steeds ieder jaar "misschien wel verplicht" en ik ga ieder jaar harder lachen Clown

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:35

Narya schreef:
Ik zou het niet fijn vinden. Je moet er flink voor kunnen springen, en voor zo'n watje als ik ben, is dat best wel een grote hoogte. Mijn verzorgpony springt dat ook niet zo makkelijk, maar op een ander durf ik het al helemaal niet. Dilemma :/

Hoog springen? Het gaat om een sprong van 60 centimeter...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:36

pompom schreef:
19suus25 schreef:
Het is nog niet zeker, maar het zou best wel eens kunnen dat in de komende jaren een ruiterbewijs of koetsiersbewijs verplicht wordt voor iedereen die met een paard de openbare weg op gaat.’ ??

Clown

Dit roepen ze volgens mij al ongeveer 15!!!! jaar.
Men houd graag dit fabeltje in leven want je moet natuurlijk wel zietjes blijven winnen voor je imo onzinnig papiertje.

Zolang je natuurlijk niet in een verplicht gebied zit want helaas dan moet je wel Huilen
En ja je mag gewoon buiten rijden elders zonder dit vodje.
En jawel.....je bent ook nog verzekerd zonder dit vodje

Onzinnig papiertje? Ik ben er helemaal voor!
Je ziet zoveel mensen onverantwoordelijk te paard buiten rijden, laat iedereen dat papiertje maar halen!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:39

19suus25 schreef:
Nou ik vind het dus ook geld klopperij.. Ik neem aan als je nog geen deel kan nemen aan het verkeer (bv als je nog te jong ben) dat bv je ouders je echt de weg niet op laten gaan... igg niet zonder begeleiding....!!

En wees nu eerlijk, zal er minder ongelukken gebeuren door zo'n papiertje... nou ik denk van niet...

Ja, ik denk dat j er meer begrip mee krijgt, en die jonge kinderen die geen eens een verkeersregel weten maar wel buiten gaan rijden vindt ik belachelijk,laat hun dat bewijs maar halen... Veiligheid voorop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:39

maar dan wel de eisen optrekken

Fatsoenlijk L nummer laten zien en een B parcours Tong uitsteken

Dan ineens zijn er minder mensen voor Haha!

Komop, wat heeft dat ding nu voor waarde?
Met 10 lessen kun je het al halen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:40

Ja, natuurlijk, maar de theorie zal voor meerdere mensen een probleem worden denk ik zomaar.En vooral het verkeer weten veel mensen niet wat ze doen...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:41

Ik vind het belachelijk dat je het jaarlijks moet blijven betalen! Echt geldklopperij van de KNHS. Een autorijbewijs hoef je toch ook niet ieder jaar te betalen, die moet je 1 keer in de 10 jaar verlengen en dan betaal je daar inderdaad wel voor.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:42

Eerst zien *LOL*
Mja ik heb hem al, al doe ik er niks mee. Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:43

Mijn paard is gek als een deur als we het erf af gaan. Ga ik lekker op de manege op een mak paard het ruiterbewijs halen en daarna met mijn zo gek als een deur paard heerlijk de weg op, lekker veilig hoor want ik heb mijn ruiterbewijs.......is echt over nagedacht hoor Clown