Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:49

Hallo bokkers,

Het is altijd al een wens geweest van mij, met mijn eigen paard een keer naar een bos of het strand.
Echter ben ik nog nooit met mijn eigen paard naar zo iets geweest. Natuurlijk rij ik naast het bakwerk ook veel buiten en meneer is daardoor ook behoorlijk mak (trams, bussen, vrachtwagens geen probleem) al blijven sommige dingen nog wel spannend, al is hij er nog nooit van door gegaan*klopt af* (blijft heel braaf bij je ondanks de spanning).
Met kampen heb ik wel eens door het bos gereden, maar deze paarden/pony's liepen daar zobeetje weekelijks en dat was dus routine voor deze dieren.

Nu zou ik dat soort dingen nu wel eens met mijn eigen paard willen doen, maar waar begin ik?

1)Is het verstandiger om eerst met een andere ervaren groep op dat gebied mee te gaan?
* Voordeel: zowel mam als ik kunnen rijden, er hoeft niemand naast te blijven. En mogelijk door andere paarden die "ervaren zijn op dat terrein" een positief iets voor paard?
* Nadeel: soms blijken de kosten voor meerijden met zo'n groep ondanks eigen paard soms erg hoog. Of de ritten duren minimaal een uur, aangezien ik in barendrecht sta en woon vind ik het niet eerlijk om het paard eerst zo lang op de trailer te hebben en dan nog zo lange buitenrit te gaan maken.

2)Juist lekker zelf "alleen" zonder andere paarden gaan en zien wat er gebeurt?
* Voordeel: geen "minimaal 1 uurs ritten" of andere eisen die worden gesteld, eigen baas over tijd.
* Nadeel: misschien wel erg spannend (ook voor mijzelf), mam of ik sta ernaast. Bang dat hij misschien er vandoor schiet uit plezier.

Paard is erg braaf zoals ik eerder al zei. Maar wel groot en kan zich behoorlijk sterk maken. Dat is hier buiten en in de bak geen probleem en kan rijtechnisch worden opgelost.

Nu ben ik opzoek naar jullie ervaring, wat zijn echte does en don'ts als je voor het eerst dit een keer wil doen?

Groetjes!

Goof

Berichten: 28834
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:51

Gewoon gaan en je vooral niet druk maken.
Voordeel van het strand is dat als je paard er vandoor gaat je ruimte zat hebt om hem weer terug te nemen of op een volte te zettten.
Als je paard normaal gesproken al braaf is, zou ik me er zeker niet heel druk om maken.

maj0

Berichten: 6600
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:54

Wij zijn laatst met moeder en dochter voor het eerst na zee geweest. Waren we nog nooit met hun geweest.

Wij hebben niets speciaals gedaan paarden in de trailer en gewoon gaan. Hadden wel extra mensen mee die eventueel konden helpen. Maar ze waren heel braaf.

Denk dat je moet kijken of je het zelf vertrouwd met je paard. Ik denk dat ik voor optie 2 zou kiezen kun je mooi alles op je eigen tempo doen

Succes en geniet er van!

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:54

Heb je geen stalgenoot/vriendin die een eigen paard heeft? Of anders kan je misschien een oproepje op bokt plaatsen?

Naar mijn mening is het lekkerste om met 1 à 2 andere te gaan, niet met een hele groep.
Overigens, verkeersmak is in mijn ervaring vaak het lastigste, het bos vinden ze vaak alleen maar leuk! En als je de eerste keer naar het strand ga, doe het dan lekker rustig aan, zodat je paardje het strand niet associeert met racen.

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:58

Eerst gefeliciteerd!
Het verkeer is inderdaad meestal het engst voor paarden, als je dat gehad hebt en eenmaal in het bos bent denk ik dat het helemaal goed gaat komen! Vooral als je paard normaal gesproken braaf is. Zelf lekker ontspannen gaan zitten en 1 of 2 mensen meenemen die je kunnen helpen als het toch niet goed gaat.
Veel succes!

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:59

ik ben vorig weekend ook voor het eerst met mijn paard naar het strand geweest samen met mijn vriendin op een ander paard van me. het andere paard was al vaker op strand geweest bij de vorige eigenaar. het ging super goed de paarden waren heel braaf. wij waren ook gewoon gegaan met het idee van het komt vast wel goed. en dat was dus zo. misschien heb je ook in de buurt een vriendin of kennis die met een ''braaf'' paard met je mee wil gaan?

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:31

miss_lizje schreef:
Hallo bokkers,

Het is altijd al een wens geweest van mij, met mijn eigen paard een keer naar een bos of het strand.
Echter ben ik nog nooit met mijn eigen paard naar zo iets geweest. Natuurlijk rij ik naast het bakwerk ook veel buiten en meneer is daardoor ook behoorlijk mak (trams, bussen, vrachtwagens geen probleem) al blijven sommige dingen nog wel spannend, al is hij er nog nooit van door gegaan*klopt af* (blijft heel braaf bij je ondanks de spanning).
Met kampen heb ik wel eens door het bos gereden, maar deze paarden/pony's liepen daar zobeetje weekelijks en dat was dus routine voor deze dieren.

Nu zou ik dat soort dingen nu wel eens met mijn eigen paard willen doen, maar waar begin ik?

1)Is het verstandiger om eerst met een andere ervaren groep op dat gebied mee te gaan?
* Voordeel: zowel mam als ik kunnen rijden, er hoeft niemand naast te blijven. En mogelijk door andere paarden die "ervaren zijn op dat terrein" een positief iets voor paard?
* Nadeel: soms blijken de kosten voor meerijden met zo'n groep ondanks eigen paard soms erg hoog. Of de ritten duren minimaal een uur, aangezien ik in barendrecht sta en woon vind ik het niet eerlijk om het paard eerst zo lang op de trailer te hebben en dan nog zo lange buitenrit te gaan maken.

2)Juist lekker zelf "alleen" zonder andere paarden gaan en zien wat er gebeurt?
* Voordeel: geen "minimaal 1 uurs ritten" of andere eisen die worden gesteld, eigen baas over tijd.
* Nadeel: misschien wel erg spannend (ook voor mijzelf), mam of ik sta ernaast. Bang dat hij misschien er vandoor schiet uit plezier.

Paard is erg braaf zoals ik eerder al zei. Maar wel groot en kan zich behoorlijk sterk maken. Dat is hier buiten en in de bak geen probleem en kan rijtechnisch worden opgelost.

Nu ben ik opzoek naar jullie ervaring, wat zijn echte does en don'ts als je voor het eerst dit een keer wil doen?

Groetjes!

Als je naar het bos wil, dan ben je welkom, je weet me te vinden. Bos zat en ook brave begeleidingspaarden beschikbaar.

Als je naar zee gaat, ga bij voorkeur alleen of met een enkel ander paard dat je ook kent. De eerste keer op het strand alleen stappen!! DE fout om te maken is de eerste keer van Jetje gaan. Daarmee neem je een groot risico op de associatie strand = HARD! Zeker met jouw paard zou ik alles in het werk stellen om die associatie NIET te maken!!

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:21

Inderdaad, mocht ik naar het strand gaan word er ook alleen gestapt. Die fout heb ik namelijk 1 keer eerder gemaakt in het bos/park hier. Mam wist niet dat het pad wat ze insloeg ons vaste galop pad was. Hij is er niet vandoor gegaan maar werd wel heel druk omdat hij dus heel snel associaties legt.

Veel paardenvrienden hier in de buurt hebben ook wel brave paarden, maar geen paarden die ooit eerder naar een echt bos of strand zijn geweest en dus daarin net zo groen zijn als mijn eigen paard.
Ondanks dat hij erg braaf is, is hij in de groep een "bangerrik" en loopt liever achteraan dan vooraan.

Ikke, ik ben heel druk aan het kijken wanneer ik een gaatje heb om inderdaad een keer die kant op te komen! Echt sinds ik Orion heb wil ik al zo graag een keer meer bos zien dan de oude maas.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:06

miss_lizje schreef:
Inderdaad, mocht ik naar het strand gaan word er ook alleen gestapt. Die fout heb ik namelijk 1 keer eerder gemaakt in het bos/park hier. Mam wist niet dat het pad wat ze insloeg ons vaste galop pad was. Hij is er niet vandoor gegaan maar werd wel heel druk omdat hij dus heel snel associaties legt.

Veel paardenvrienden hier in de buurt hebben ook wel brave paarden, maar geen paarden die ooit eerder naar een echt bos of strand zijn geweest en dus daarin net zo groen zijn als mijn eigen paard.
Ondanks dat hij erg braaf is, is hij in de groep een "bangerrik" en loopt liever achteraan dan vooraan.

Ikke, ik ben heel druk aan het kijken wanneer ik een gaatje heb om inderdaad een keer die kant op te komen! Echt sinds ik Orion heb wil ik al zo graag een keer meer bos zien dan de oude maas.

Men neme een auto (die heb je), men neme een trailer (die heb je), men neme een paard (heb je ook), men neme voldoende zooi voor dat paard; stoppen dat alles in, aan of op een auto en rijden deze kant op. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn }:)

Voor strand heb ik waarschijnlijk ook wel een oplossing, maar dan moeten die ideeen wat concreter worden. Die van mij is braaf op het strand, die van mijn mogelijke medereiziger ook.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:11

Hahahaha als je het zo zegt is het inderdaad erg simpel! :D

marry22

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-06-11

Re: Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:33

Een paard meenemen wat jou paard ook kent en die er zelf al wat ervaren en rustig in is. Kan hij/zij die rust mooi overbrengen op jou paard

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 11:42

marry22 schreef:
Een paard meenemen wat jou paard ook kent en die er zelf al wat ervaren en rustig in is. Kan hij/zij die rust mooi overbrengen op jou paard


Dat ontbreekt. Van de paarden hier in de buurt die mijn paard zelf kent is mijn eigen paard de gene die het meest mak is alleen op straat al. Waar de 1 druk word door een straat veger loopt mijn paard gewoon door.
Daarnaast hebben mijn vrienden en kennissen geen vervoer en mijn paard kan niet in een 2-paards trailer vervoerd worden.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:42

Extra voorbereidingen is imo niet nodig. Als jouw paard op buitenrit braaf is zou ik niet inzien wat er dan extra spannend is aan het bos? :) Ik vind het juist meer 'vertrouwd' aanvoelen met m'n paard in het bos dan op straat. Mijn eerste "buitenrit" met m'n paard was ook meteen naar het bos. Gewoon gaan en genieten!

Tinka

Berichten: 3774
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:29

Toen ik voor het eerst met mijn tinker naar het strand ging, ging ik helemaal alleen. Ik moest dan eerst een behoorlijk stuk door de duinen. Daar ging ik alvast lekker in galop de duin op en flink draven. Tegen de tijd dat ik op het strand was, was ze lekker moe en heb ik heel rustig kunnen stappen en ook wel een galopje enzo gedaan.
Met mijn 2e tinker ben ik samen met een vriendin gegaan (zij zat op mijn andere paard die al wel strand gewend was). En mijn man en haar vriend waren ook mee. Ze durfde het strand niet op maar mijn man heeft haar toen aan een touwtje mee genomen, toen ging ze wel. Ook met haar rustig gestapt en ook galop en draf, maar pas na een tijd stappen.
Ik wil met mijn huidige paard ook graag een keer naar bos en strand, eerste keer doe ik wel bos, vriend mee op de fiets. Later pas strand en dan idd alleen stappen. Eerst een flink eind door de duinen, zodat ie een beetje moe is als we op het strand aan komen.

Simone1108
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Leiden

Re: Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:24

voor strand ben je van harte welkom in Noordwijkerhout! Mijn paard is erg relaxed, zelfs een ritje stappen is geen probleem! (en die van mij is ook slechts 5 keer op het strand geweest). Idd gewoon gaan, doen waar jezelf vertrouwen inhebt, dan komt het heus goed.

AmberB_

Berichten: 700
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:38

Ik heb het topic bekeken omdat ik hetzelfde probleem heb. Ik wil ook graag met mijn paarden voor dr eerste keer naar t strand. Met mijn tinker ( dus zijn tweede keer) ben ik op Texel in 2007 een keer geweest en die was super braaf. Alleen de bewegende vond hij eng. :+ Hij ook wel erg voorwaarts, ondanks dat hij de dag ervoor een sgw had gelopen.

Mijn andere paardje heb ik nu een jaar en zou ook graag met haar naar het strand willen. Ze is heel braaf langs de weg en in het bos (als we met minimaal twee paarden zijn) Alleen soms is ze onvoorspelbaar. Ze begint dan uit het niets te bokken met een bolle rug en hoofd naar beneden. Als een rodeopaard. Dit heb ik drie keer in de bak gehad en een keer in t bos. Wanneer ik er naast lig stopt ze, kan ik haar pakken en weer opstappen. De ene keer loopt ze braaf verder de andere keer blijft ze gespannen.
Vandaar dat ik twijfel hoe ze zal reageren en hoe ik het zal doen als ik naar het strand ga met ze.

Zal ik aan de hand eerst gaan of erop met iemand ernaast aan de longeerlijn? Of een hulpteugel gebruiken? Wat is het handigste om te doen?

En welk strand is rustig genoeg om voor het eerst heen te gaan? Ik kom bij de utrechtse heuvelrug vandaan, dus het midden van het land.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:43

Hee, ML, waar blijf je nu? Of doe je het gelijk goed en gaan we met Pasen een klein trektochtje doen? }:)

ch_ntii123
Berichten: 2012
Geregistreerd: 11-12-08
Woonplaats: Hilversum

Re: Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:48

Ik ben met mijn 3,5jarige voor het eerst op het strand geweest, alleen en zonder paardjes..
Ik zei tegen mijn ouders (ik had toen nog geen trek auto), gaan we naar het strand met treas. Ja is goed, inpakken en wegwezen. Het was niet zo heel mooi weer maar hij vond het prachtig. Vooral het watern
(ik was zelf ook nog nooit op het strand geweest (ik rijd al +13jaar paard) en mijn puppie paardje natuurlijk ook niet)
Ik heb mijn paardje eerst aan de hand meegenomen. Wel opgezadeld, anders moest ik t zadel tillen (das met een westernzadel niet prettig). Ik heb toen wat gespeeld in het water (zonder zadel) en ik ben er daarna opgeklomen (weer met zadel).. Nou, hij was niet druk, niet sjeezen, ik hoefde hem niet tegen te houden en hij rende elke keer richting het water! Echt suuuuppper cool!

Ik denk dat het wel ligt aan het type paard wat je heb. Mijn QH maakt zich niet zo druk om dingen en heeft ook nog weinig levenservaring. Heb je een paardje die al snel gepikeerd is of omhoog komt, dan zou ik een rustig (misschien wat ouder) paardje meenemen.
Ga absoluut niet racen!!! want dan is de lol er snel van af en blijft het waarschijnlijk bij 1 keer ritje strand (omdat je hem daarna niet meer terug krijgt)

mariadaboy

Berichten: 55
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Bos of strand, hoe pak je dat voor het eerst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:39

gewoon en keer doen, als hij zo mak is zal hij waarschijnlijk gewoon braaf zijn, je moet toch een keer kijken hoe hij het doet ander weet je het nooit

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:56

ch_ntii123 schreef:
Ik denk dat het wel ligt aan het type paard wat je heb. Mijn QH maakt zich niet zo druk om dingen en heeft ook nog weinig levenservaring. Heb je een paardje die al snel gepikeerd is of omhoog komt, dan zou ik een rustig (misschien wat ouder) paardje meenemen.
Ga absoluut niet racen!!! want dan is de lol er snel van af en blijft het waarschijnlijk bij 1 keer ritje strand (omdat je hem daarna niet meer terug krijgt)

Ik denk niet dat je datzelfde ongestraft met mijn QH had kunnen doen! Mijn KWPN Sportpaard daarintegen werd niet warm of koud van strand en zee. Het enige waar die wat van vond waren de schuimvlokken (windkracht 8) die over het strand rolden en ook dat ging niet verder dan wat kijken en snuiven........