Fokadvies Caretino x Corofino

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 14:30

Door de vele hengsten is de keuze zo reuze dat ik benieuwd was naar jullie ideeën.

Wat zoek ik?
Ik zoek een hengst die wat dingen kan verbeteren kan en ik er een leuke opvolger aan kan overhouden.

Mijn merrie is een goud eerlijk, lief, eerlijk en super paard.
Ze is springgefokt (Caretino x Corofino) en heeft in het verleden Z gesprongen en loopt momenteel ZZLicht.

Ze is van zichzelf lang gelijnd en toch wel een echt springpaard qua lijf.

Ik wil graag een veulen fokken waarmee ik voornamelijk de dressuursport in kan.

Pluspunten van de merrie:
- sterk achterbeen maar wel wat aan de trage kant
- goede sterke draf, zeker voor een springpaard zeer goed
- sterke galop, goed actief achterbeen
- oersterk en echt gezond

"minpunten" van de merrie:
- stap is slecht, weinig van ruimte en wil al snel telgang stappen. In de vrije stap is dit veel minder maar wel een aandachtspunt.
- neerwaarts gebouwd (logisch bij een springpaard)
- laag ingezette hals en lange hals daarbij
- lange rug en daardoor iets aan de weke kant.


Hengsten waar ik momenteel heen kijk zijn zowel Duits als Nederlands, merrie heeft namelijk Duits paspoort maar staat ook KWPN ingeschreven.

Ze heeft eerder al 3 veulens gehad, 2 van een springhengst en eentje van een dressuur hengst. Die allemaal even braaf en nuchter als de merrie zijn.

Wat zouden jullie suggesties zijn?

Edit: nog wat foto's toegevoegd, echter heb ik momenteel geen "goede" standfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door miicchhellee op 28-04-24 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 14:34

Heb je standfotos? Waar waren de andere veulens van?

miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 14:38

Standfoto's niet heel recent of "hoe het hoort"
De 2 springveulens waren van Diarado en Quaprice Bois Margot en het dressuurveulen van Fleetwood Mac CL (v. Gribaldi)

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 15:35

Ik heb een merrie met grotendeels dezelfde slechte puntjes. Ik heb I'm Special de Muze gebruikt en er een super hoogbenig, compact en modern veulen uitgekregen. Ze is bloedmooi, super slim en werkwillig. Momenteel 5 jaar maar amper wat gedaan, ondanks dat wel een paar keer in vrijheid een sprong laten doen en verwachten er wel wat van. :)

Afbeelding

miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 16:18

Dat is inderdaad een hele leuke, maar ik denk dat als ik er toch weer mee de dressuurring mee in wil ik meer voor een dressuurhengst zou moeten gaan.
Maar dan vind ik het risico wel dat je de nuchterheid zou kunnen verliezen

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:23

miicchhellee schreef:
Dat is inderdaad een hele leuke, maar ik denk dat als ik er toch weer mee de dressuurring mee in wil ik meer voor een dressuurhengst zou moeten gaan.
Maar dan vind ik het risico wel dat je de nuchterheid zou kunnen verliezen

Ah excuus, daar heb ik over gelezen :D

Eef_Bam

Berichten: 4115
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 16:29

Hoe doet de diarado nakomeling het? Geeft ook goede bewegers dus zou mooi bij je merrie kunnen passen.

Edit: zie op horsetelex dat de diarado elite merrie met ibop springen, m dressuur en ook springen en eventing uitgebracht. Als die nakomeling je qua type en karakter aanspreekt zou ik daar voor gaan. Maar ben zelf een echte liefhebber van allround paarden.

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 17:09

Of je kiest voor een Diarado-zoon uit een Contendro moeder, zoals Diacontinus of Diatendro.
Beide hengsten met voldoende front en via Contendro/Contender de beweging en het type ook mooi verankerd en iets meer kans op behoud van formaat.

miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 18:19

Eef_Bam schreef:
Hoe doet de diarado nakomeling het? Geeft ook goede bewegers dus zou mooi bij je merrie kunnen passen.

Edit: zie op horsetelex dat de diarado elite merrie met ibop springen, m dressuur en ook springen en eventing uitgebracht. Als die nakomeling je qua type en karakter aanspreekt zou ik daar voor gaan. Maar ben zelf een echte liefhebber van allround paarden.



De Diarado heeft eerst bij Chardon gestaan en is inmiddels fokmerrie bij Herman ter Harmsel als ik het goed heb.

@Gomir
Maat maak ik me het minste druk om, alle 3 de veulens zijn minimaal 167 geworden. Merrie zelf is ook 170 groot wat groot zat is


Zouden wel de springhensten niet teveel inleveren voor de "dressuur kwaliteit"?
Ik weet dat ik geen dressuurtopper ga fokken en dat is ook het doel niet natuurlijk.

denisesilver

Berichten: 2912
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 18:35

Vaderland misschien? Daar heb ik enkel veulens van gezien met een mooi front en goede beweging. Ik twijfel iets over de motor. Aan de ander kant loopt hijzelf toch ook St George.

Of My Blue Hors Santiano? Ik ben overigens gruwelijk slecht in het beoordelen van de stap, dus dat laat ik aan jou over, TS :')

_lautje_

Berichten: 9274
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:08

Als het die Diarado merrie is die nu fokmerrie is zou ik niet weer voor Diarado gaan. :+ Mooi type paard was dat, maar sprong echt niet goed genoeg (onvoorzichtig) en miste bloed. Ook voor dressuur alles te weinig.
Zonde want type was bloedmooi.
Kan natuurlijk een misser zijn, want normaal is bloed en scherpte juist wel wat Diarado geeft.

Ik zou zelf niet te dressuurgericht gaan zoeken met deze merrie. Je zegt zelf al dat je niet verwacht een dressuurtopper uit haar te fokken. Merrie is mooi gefokt. Een echt springpaard. Ik denk dat je een kwalitatief beter veulen fokt in wat voldoet aan je eisen met een springhengst met goed type en beweging, dan wanneer je hier een echte dressuurhengst op gaat zetten.
Lijkt mij eigenlijk gewoon zonde.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:14

Ik heb een Expectation veulen gefokt uit mijn Zapatero merrie, een typisch zwaar gebouwd springpaard.
Was erg goed gelukt, chiquer, souplesse en mega lange benen. Dus wellicht iets richting het Escamillo bloed voor souplesse?
Expectation veulen;
Afbeelding
De merrie;
Afbeelding

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:21

Numero Uno / Van Gogh bloed?
Front, en netjes bewegen

miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 20:31

Wat leuk zoveel reacties en ideeën!
Ik ga me eens verdiepen in jullie suggesties, ik vind het een lastige keuze natuurlijk. Ik heb nooit een eigen veulen gefokt en heb een idee waar ik graag naartoe zou willen maar er zijn zoveel keuzes en mogelijkheden.

Dank jullie wel!

hoogendroog
Berichten: 3285
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 20:37

Een aantal jaren geleden heb ik de hengst Chapper bij Van de Oetelaar gezien. Zelden een (spring)paard zo fijn zien bewegen! Apartheid qua bloedvoering. Een aanrader.

Willemiens

Berichten: 947
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:26

Ben benieuwd naar je keuze. Mijn merrie wordt dit jaar gedekt met Special de Muze.
Stond een nakomeling op stal en al had je gezegd dat het dressuur gefokt was had ik je ook geloofd.
Na wat research heb ik daar idd mooie chiquere nakomelingen van gezien dus die optie is ook niet zo gek. Geeft ook goede karakters.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:27

Vd Oetelaar heeft een goed oog voor een goed paard. Aanrader.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:44

Op dit bloed kun je prima een dressuurhengst zetten. Duitse holsteiner C lijn geeft altijd goede bewegers en fijne allround paarden.

Heb je een goede standfoto van de zijkant? Wil je bloed toevoegen of massa houden?

miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-24 09:44

Standfoto heb ik nog niet, die wil ik deze week even maken!

Qua toevoeging denk ik meer aan wat meer bloed, massa is er opzich genoeg en fokt ze ook goed zelf door

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 18:16


Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:44

Dan kun je ook kijken naar McLaren denk ik, trakhener bloed met daar achter Sir Donnerhall. Sir Donnerhall geeft ook springgenen door. McLaren kan het model verbeteren, bloed toevoegen, goed karakter en front verbeteren. Enige 'minpunt" is dat hij achter ook iets traag is maar hij gebruikt zijn achterbeen wel zeer goed.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 09:58

Ja, dat kan ook. Maar een volle Trakehner is in principe veelzijdiger, want dat is het fokdoel en ze worden ook veelzijdig getest.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:31

Citaat:
Op dit bloed kun je prima een dressuurhengst zetten. Duitse holsteiner C lijn geeft altijd goede bewegers en fijne allround paarden.

Precies mijn gedachte! Dat nuchtere en eerlijke fok je er niet snel uit denk ik zo (ik bedoel dat dus positief, voor dat ik heel bokt over me heen krijg }:0 ).
Ik vind het persoonlijk wel jammer als je er een échte dressuurhengst op zet, zou dan meer gaan voor een springer / veelzijdig type zeg maar waar je ook lekker mee kunt dressuren.
Dressuren, zeker voor een goedwillende amateur (dan bedoel ik t/m Z/ZZ) is toch ook een kwestie van een nuchter welwillend goed bewegend paard, wat zich fijn laat trainen. Doe je jezelf een groot plezier mee als je haar/hem wilt aanhouden.
Ik weet niet hoe je zelf 'gebouwd' bent (qua straks mooi koppel zijn met je paard)
maar iets met flink wat Gelders erin, á la Henkie, bewezen Gelders, dat zou toch ook prachtig passen en als er een merrie uitkomt zou je dat lijntje later mooi door kunnen zetten.

Nienke_
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 13:07


miicchhellee

Berichten: 1352
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Fokadvies Caretino x Corofino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 14:42

Leuk weer meer ideeën en opties! Ook deze ga ik op mijn lijstje schrijven