Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-16 00:19

Tja... Altijd al een veulentje van deze merrie willen hebben, maar nog niet dé hengst gevonden.

Het gaat om mijn Dieni: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/314625

Als 4 jarige:
Afbeelding
Volgens mij als 5 jarige:
Afbeelding
Als 7 jarige:
Afbeelding
Afbeelding

Lastig om goede foto's te kiezen! Standfoto's van mobiel geven vaak zo'n vertekend beeld.

Maar, de verbeterpunten:
Karakter: Ze is soms hypersensibel en het andere moment sluit ze zich helemaal af. Maar toch ook weer heel werkwillig en zal zich nooit tegen te keren, maar gewoon heel onzeker.
Bouw: ze heeft een wat korte hals (wel goed gevormd), een wat lange rug en korte pootjes. Als ik het heel negatief verwoord. Door haar langere rug heeft ze bij het dressuurwerk wat moeite met gaan 'zitten'.

Ze is officieel een springpaard (geboren als dressuurpaard) maar ik zou graag een dressuur of allround hengst gebruiken. Ik wil zelf graag dressuren met wellicht een keer een B of L parcours.
En een beetje commercieel voor eventuele verkoop. Planning is wel om het zelf te houden, maar je weet maar nooit hoe het er volgend jaar voor staat.

Ik heb zelf al wel een paar hengsten in gedachten, maar eerst maar eens kijken wat voor opties hier worden gegeven :)

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni



Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:29

Het mooiste met dit bloed is natuurlijk om er een goede allrounder op te zetten..eentje met een heel goed en nuchter karakter aangezien dit een belangrijk puntje is bij de meeste Riverman's.

Maar als je het veulen echt wilt voor de dressuur en voor jezelf dan ben je wellicht toch beter af met een goede dressuurhengst.
In ieder geval is het belangrijk om een hengst te kiezen die met de schoft omhoog beweegt, en die dus inderdaad het middenstuk verbeterd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:31

Kasparow(lijn)?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:40

Ik zou goed kijken naar een hengst met veel buigen in de gewrichten achter, die goed het achterbeen eronder kan zetten en goed kan gaan zitten.

Icm het karakter; Uphill?

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:51

[***] schreef:
Van Gogh

Eens :D

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 00:26

Van Gogh is een van de hengsten waar ik inderdaad ook al naar heb gekeken! Vraag me alleen af of hij voldoende dressuuropdruk gaat meegeven? Ze zijn vaak wel heel veelzijdig. :D

Kasparow is geen kwpn en overleden, dus lastig beschikbaar denk ik?

Klopt Elisa2! :D nu nog een hengst die dat hopelijk kan doen.

Uphill, beetje bang dat het dan een 'worst op pootjes' wordt :+ of is mijn beeld van uphill verkeerd :P

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:32

Casca schreef:
Van Gogh is een van de hengsten waar ik inderdaad ook al naar heb gekeken! Vraag me alleen af of hij voldoende dressuuropdruk gaat meegeven? Ze zijn vaak wel heel veelzijdig. :D

Kasparow is geen kwpn en overleden, dus lastig beschikbaar denk ik?

Klopt Elisa2! :D nu nog een hengst die dat hopelijk kan doen.

Uphill, beetje bang dat het dan een 'worst op pootjes' wordt :+ of is mijn beeld van uphill verkeerd :P


Nee, klopt hoor. Hij is ook goedgekeurd bij het KWPN, omdat ze destijds hoopten dat hij kon bijdragen aan de worst-op-pootjes-fokkerij :+

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 09:28

Goed, anders verwoorden dan ;)
Gaat hij voldoende bloed geven om het niet te klassiek te maken?

Ik hou zelf wel van paarden met veel massa, daar niet van :)
Laatst bijgewerkt door Casca op 09-03-16 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:35

Even het afstammelingenraport van Uphill lezen.
Rijtypische hoogbenige veulens. :)

Ik vind de merrie overigens niet lang in de rug. Wel een wat hellende croupe en neerwaartse romp.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:15

Uphill geeft leuke nakomelingen, maar ik vind ze in beweging de rug juist een beetje wegdrukken..iets wat ik niet wenselijk vind voor zo'n merrie.
De hellende croupe en wat lengte in de croupe is ook een aandachtspuntje inderdaad.
Uphill geeft ook vaak een wat hellende croupe..

Wat vind je nu het belangrijkste? een goede allrounder? of toch een dressuurhengst? en massa behouden? of bloed toevoegen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:43

Dat je merrie moeite heeft met gaan zitten, ligt niet aan haar vermeende lange rug, maar aan het feit dat ze nogal steile achterbenen heeft (te weinig hoek in de sprong).

StinoT
Berichten: 108
Geregistreerd: 20-01-16

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:18

Jazz zelf zou eigenlijk wel mooi passen als je puur de dressuurkant op wil.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:31

StinoT schreef:
Jazz zelf zou eigenlijk wel mooi passen als je puur de dressuurkant op wil.


Behalve op karakter ... wat aangegeven werd als een aandachts punt.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 16:39

En Duits? Sir Donnerhall?

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-16 20:35

Sir Donnerhall heeft haar moeder ook al eens een veulen van gehad, ik zal eens vragen of ze daar foto's van hebben hoe die is uitgegroeid! :)

Lengte in de croupe klopt idd!

Het veulen mag van mij wel groter worden, merrie is 169, dus niet klein, maar ben zelf wel lang en hou wel van grote paarden.
Merrie is wel heel los in haar lijf, kan ook ver verruimen, heeft veel kracht, maar mist wat afdruk in draf en zou dus wat makkelijker moeten sluiten voor een dressuurpaard. Denk ik.

Ik heb nog wel een kort filmpje van haar ibop:
https://youtu.be/_gqjFHtfI50
Maar dat is dus weer springen..

Het liefst fok ik de eerste keer een leuk dressuurpaard, die ook een sprongetje kan maken.

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:08

Mijn ruin van 163 toont groter. (En ik ben ook lang)

Denk dat je vooral moet gaan voor een grootramige hengst. ( veel front, lange schuine schouder, lange croupe)
Jij vind je merrie lang in de rug. Op mij komt ze eerder beknopt over.( niet in de rug maar vooral in het front)

Ik zou voor deze merrie Feel Good wel wat vinden.
Of Charmeur. Maar die zal wel iets te sensibel zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:56

Ik moest ook al aan Charmeur denken maar niet genoemd ivbm Jazz bloed..Feel Good is misschien ook niet zo'n rare optie. Maar de merrie moet dan wel over een hele goede stap beschikken.

Misschien is Florencio zelf ook nog wel een interesante optie..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-16 14:05

Hmm, als jullie aan charmeur dachten? Van Gogh is verre familie :+

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:28

Casca schreef:
Hmm, als jullie aan charmeur dachten? Van Gogh is verre familie :+


Klopt.

Alleen is Van Gogh echt een springhengst en echt Charmeur dressuurpaard.
Ze lijken niet echt op elkaar en zullen ook anders vererven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:37

Van Gogh...als je van een lelijke kop houdt....
Ik heb zelf een Ultimo (wel diepvries) uit een dressuurmerrie. Prachtig paard en Ultimo vererft ook heel veel beweging.

Misschien een ideetje om met de merrie naar de centrale keuring te gaan? Dan kan ze elite worden.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:42

janderegelaa schreef:
Van Gogh...als je van een lelijke kop houdt....
Ik heb zelf een Ultimo (wel diepvries) uit een dressuurmerrie. Prachtig paard en Ultimo vererft ook heel veel beweging.

Misschien een ideetje om met de merrie naar de centrale keuring te gaan? Dan kan ze elite worden.


Sorry :') :+
Ben het eens met Ultimo :)

Prachtige merrie TS, ik zou ook naar de CK gaan :j!

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-16 17:01

@NatasjaVE: daarom ook de :+ maar ik vond het wel een grappig detail :P omdat ze beide werden aangeraden

Helaas behoort de CK nu even niet tot de mogelijkheden.. :\ Maar misschien in de toekomst een poging :)

Ultimo, ga ik eens even naar kijken, ook op het lijstje :D

*\o/* Duchess of Esbi Z2+3 *\o/* en ook springen B+20 *\o/* en zelfs, wie had dat ooit gedacht: B SGW + 4
Dieni & Foxy& Het 2013 van Dieni

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:56

al aan fernando torres gedacht?
ik ken hier verschillende fijn en vooral makkelijke paarden van, die ook een leuke sprong kunnen maken

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Allround of dressuurhengst voor Riverman x Hugo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:25

Of Guardian S? Fijn karakter, goed bekken kunnen kantelen en 3 goeie gangen

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers