Hengst voor florencio x onyx

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Hengst voor florencio x onyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 10:10

Wij zijn voor volgend jaar al wat aan het oriënteren voor onze merries.

Nu zijn we heel benieuwd wat anderen zouden combineren bij onze florencio merrie

Zadine
Florencio x stb prestaties v. Onyx x stb v. Irak
Stb prok
1.64 m

De merrie zelf heeft een tijd niet onder het zadel gelopen en dat hebben we nu weer op gepakt.
Ze liep bij haar vorige eigenaar samengestelde sport voor de wagen op het hoogste niveau. Wij willen een dressuur paard fokken dus word ze dit jaar ook weer onder het zadel uitgebracht. Ondanks dat ze zolang niet gereden is is het opstappen en weg rijden en toont ze ruim voldoende aanleg. We hopen dan ook voor het sport predikaat te gaan.

De merrie heeft 2 nakomeling gehad
* briar jr liep Z1 in Nld verkocht naar het buitenland
* hemmingway niets van bekend

Verbeterpunten van de merrie
* meer maat
* verbinding rug deze is in beweging iets week
* meer schoft omhoog

Merrie zelf is sjiek maar wat ouderwetser gebouwd zou iets meer opwaarts mogen zijn.

Briar jr
Afbeelding

Merrie in aanspanning bij ons
Afbeelding

Voor het eerst weer onder het zadel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naast paard van 1.80
Afbeelding

Standfoto moet nog gemaakt worden.

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor florencio x onyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:54

Ik zou het over een andere boeg gooien met zo'n merrie. Ze toont erg Gelders en heeft ook veel Gelders bloed.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:08

Persoonlijk vinden wij haar niet gelders tonen, waarin vind jij haar gelders?

Kwpn vind haar ook niet gelders anders hadden we haar over kunnen schrijven en had ze al een sport predikaat gehad

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor florencio x onyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:11

Croupevorm, body, bot/massa.

Wanneer heeft het KWPN dat beoordeeld dan?

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:15

Vorige week ze is en kwa bloed niet gelders genoeg en ook niet kwa type werd er aangegeven.

wij hebben het zeker over gelders gehad maar willen toch meer de dressuur richting op. Dat betekend niet dat gelders volledig buiten beschouwing ligt trouwens. Maar daarmee krijgen we denk ik niet meer maat (willen toch graag 170 +)

Edit als je bot etc trouwens beoordeeld op de laatste foto daar zat er nog haar voor 5 paarden op vooral op de benen ;)

GJ9

Berichten: 4472
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengst voor florencio x onyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:21

Hm oké, via mail oid?

Vind ik wel een gemiste kans van degene die jou te woord heeft gestaan. Met zulke merries kan je juist bloedspreiding krijgen bij de Geldersen. Ze hoeft ook geen eindproduct te zijn. Als ik mijn Gelderse met een RP kruis doe ik dat ook om bloedspreiding te krijgen, misschien doe ik dan even stapje opzij qua type, maar de generatie daarna kan weer heel mooi Gelders zijn.

Deze komt uit een hele Gelderse stam. En Florencio geeft ook nogal een Gelders ogende types (kijk maar naar Charmeur, daar zijn heel veel zonen van haar huis gestuurd op eerste bezichtiging omdat ze te Gelders oogden).

Maar je hebt het al overwogen zo te lezen, dus mijn gedachtenrichting is niet nieuw.
Dressuurrichting zal ook prima kunnen!
Ik zou dan wel voor een moderne hengst kiezen. Een grote Apache zoon ofzo.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 11:43

Die kant hebben we inderdaad ook naar gekeken, beide die je aanhaalt.

Bedankt voor je inbreng denk dat we daar zeker wat mee kunnen.

We hebben inderdaad via de mail en telefoon contact gehad over sport predikaten en het evt over zetten van haar naar de gelderse kant maar hebben het daar dus bij gelaten ook omdat we meer richting dressuur willen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:59

In de 3e generatie een Gelderse merrie en dan 2 ouderwets fokkende hnegsten....(Onyx was een SF en Ibrahim kleinzoon) en dan niet Gelders genoeg....ok. Apart.

Ik vind haar ook Gelders ogen.

Ik ga met GJ mee. Neem dan Apache of een andere zeer veel bloed gevende hengst.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 16:31

Ik denk niet dat ze enkel bloed nodig heeft ze is zelf sjiek genoeg.
Wel mag ze van mij wel wat meer maat geven en iets extra bloed is geen probleem mits karakter goed is ze hoeft niet feller

De briar jr vinden we een mooie nakomeling lijkt op zijn moeder maar toch grootramiger. Die hengst zelf had ik niet gekozen omdat briar toch geen luxer type is maar heeft toch goed gewerkt

Bedankt voor je feedback

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:50

Op basis van deze foto's kan ik 'Gelderse opdruk' wel aardig volgen, de merrie lijkt een platter kruis te hebben en staat stevig op de benen.

Heb je een betere standfoto wellicht? Die laatste foto (grazend) toont een opgetrokken buik en een neerwaartse romprichting, misschien zelfs met korter beenwerk en voze kogels. Een merrie zoals ze 20 jaar geleden misschien nog als 'modern' werden aangemerkt, maar anno 2016 niet meer het gewilde type. Het kan aan de foto liggen! Op de gereden foto's toont ze klein maar wel met de juiste techniek in de benen.

De Briar lijkt gedrongen en horizontaal van postuur. Dat zou mijn fokdoel niet zijn. Ik zou daarom zeker wel (veel) bloed zoeken in een nieuwe aanparingshengst voor deze merrie en niet vergelijkbaar willen gaan fokken. Ik zou het zoeken in een bloedgemaakte kleinzoon van Jazz. Denk dat je zo en maat en betere rug krijgt, en waarschijnlijk ook het tegenwoordig meer gewilde scherpere model. Kijk eens bij Dark Pleasure.

Maar goed, dat hoeft natuurlijk niet jouw fokdoel te zijn.
Wil je eerder in het model van de merrie blijven, dan is Gelders zeker een optie. Dat hoeft helemaal niet verkeerd uit te pakken. Kun je ook meer maat en betere ruglijn nastreven en wellicht een iets minder heet karakter. Kans is dan wel dat je het wat plattere kruis ook behoudt (dus beter wel zoeken naar een Gelderse met weinig tuigbloed).

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 17:19

We willen verbeteren en zullen zeker in luxere lijnen zoeken.
Stand foto moet ik even maken als ik weer in Nld ben.

Ze heeft geen platter kruis wel hogere staart positie, ze is iets wat neerwaarts/ zeker horizontaal gebouwd. Haar benen zijn niet grof de laatste foto is de eerste dag dat ze hier was, nog vol in het haar lees 10 cm sokken van knie tot hoef. Merrie was nooit bij geknipt of ook maar netjes gemaakt bij vorige eigenaren ;)

Ik durf haar zeker wel ouderwetser te noemen kwa bouw zeker met de hoogbenige dressuurpaarden van tegenwoordig we willen zeker meer bloed maar het moeten geen poppetjes worden

Edit

In de moederlijn heeft duits bloed en volbloed ook goede paarden gegeven dus daarin is ook te zien dat dit goed met haar kan combineren

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 17:38

Ik vind het een aansprekende merrie om te zien! denk dat het geen slecht idee is om het type te behouden maar dan met meer beweging en maat. De Briar lijkt goed gelukt, maar vind het front wel iets minder dan van de merrie zelf.

Jazz bloed sluit mooi aan bij Florencio, maar dan krijg je inderdaad wel een scherper type.

Je kunt ook kijken naar een moderne gelderse hengst als Wilson bijvoorbeeld.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst voor florencio x onyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 18:31

Het front van de merrie is beter inderdaad

Jazz bloed hebben we aan gedacht we kregen hennesy als hengst aangedragen maar verwacht niet dat die gaat vergroten

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:38

Die vorige week goedgekeurde zoon van Dark Pleasure komt uit een merrielijn van wel heel grote paarden :)*

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengst voor florencio x onyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 18:54

Ga daar eens naar kijken bedankt dees