Contact tijdens zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:48

Anastasia24 schreef:
Ik zou, als ik jou was, je paard samen met hulp op je eigen stal inrijden, moest uiteindelijk ook met mijn vorige paard(geval apart...) er is zoveel meer rust, regelmaat en overzicht. Voor jezelf en het paard, want een vreemde die binnen een week zomaar erop gaat zitten in een vreemde stal, is imo niet persé de juiste manier. En dat nog zonder communicatie naar jou toe.

Dit.
En dat kost ook wat maar hoeft ook niet dagelijks dus valt dan ws ook wel weer mee. Je kan alle tijd nemen als ze toch op hun eigen plekkie staan.
Het klinkt niet OK (want niet transparant) dus ik zou ‘m zeker weghalen. Als er iets mis is zit jij straks met de gebakken peren.

MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:52

Hoe ben je bij hem terecht gekomen ts? Wellicht kan je via diegene even polsen

Bielsje

Berichten: 1408
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:54

Goof schreef:
boemel schreef:
Ik zou langsgaan en een afspraak maken om een training bij te wonen.

Waarschijnlijk is communiceren niet het sterkste punt van de trainer en is hij hartstikke druk, onder andere met jouw paard, maar een keertje kijken is niet meer dan logisch.


Hartstikke druk? Joh, je kan al een appje sturen als je zit te kakken...
Je bent nooit te druk om even iets te laten horen.


TS, ik had echt al eerder op de stoep gestaan. Sterker nog, ik had mijn paard niet eens achtergelaten zonder normaal kennis te maken.


Als de TS de enige klant is die hij heeft dan zou dat kunnen kloppen. Maar als ik kijk hoeveel belletjes/mails/appjes/berichten via facebook/berichten via instgram mijn man op de zaak krijgt (andere branche maar okee) dan kan hij zijn dag van 9 tot 5 vullen met het beantwoorden, zónder tussendoor zijn werk te doen... Dat gaat tegenwoordig nergens meer over met mobiele telefoons en ga je echt niet redden "tijdens het kakken" _O-. Dat heeft vervolgens als resultaat dat hij van 8 tot half 6 op de zaak is en vervolgens tot een uur of 10 aan het bellen en appen etc is :roll:

Moet je voor 1 paard een update of filmpje sturen dan kost dat niet veel tijd, voor 40 dan is het alweer een heel ander verhaal. En er zullen vast ook eigenaren zijn die 10x per dag appen omdat hun paard heel speciaal is en enorm speciale zorg nodig heeft of zoiets :+.Niet om iets goed te praten maar om het even van de andere kant te bekijken zeg maar want de hele "per direct reactie verwachten" mentaliteit van tegenwoordig kan behoorlijke druk opleveren bij mensen...

Excalibur

Berichten: 262
Geregistreerd: 05-10-04
Woonplaats: Stroe

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:02

Ik heb de mijne vorig jaar weggebracht. Kreeg regelmatig updates hoe het ging. Filmpjes van eerste keer zadel, hangen, erop zitten en eerste passen onder het zadel. Later ook nog regelmatig filmpjes van de vorderingen en foto’s van een blij paard op buitenrit of gewoon in de paddock. Ik mocht ook langskomen wanneer ik wilde. Alleen als ik bij een training wilde zijn moest ik daar een afspraak voor maken.

Blacky94

Berichten: 3502
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:50

Bielsje schreef:
Als de TS de enige klant is die hij heeft dan zou dat kunnen kloppen. Maar als ik kijk hoeveel belletjes/mails/appjes/berichten via facebook/berichten via instgram mijn man op de zaak krijgt (andere branche maar okee) dan kan hij zijn dag van 9 tot 5 vullen met het beantwoorden, zónder tussendoor zijn werk te doen... Dat gaat tegenwoordig nergens meer over met mobiele telefoons en ga je echt niet redden "tijdens het kakken" _O-. Dat heeft vervolgens als resultaat dat hij van 8 tot half 6 op de zaak is en vervolgens tot een uur of 10 aan het bellen en appen etc is :roll:

Moet je voor 1 paard een update of filmpje sturen dan kost dat niet veel tijd, voor 40 dan is het alweer een heel ander verhaal. En er zullen vast ook eigenaren zijn die 10x per dag appen omdat hun paard heel speciaal is en enorm speciale zorg nodig heeft of zoiets :+.Niet om iets goed te praten maar om het even van de andere kant te bekijken zeg maar want de hele "per direct reactie verwachten" mentaliteit van tegenwoordig kan behoorlijke druk opleveren bij mensen...

Dit ook idd. En heel eerlijk, als ik naar mezelf kijk open ik regelmatig aapjes terwijl ik ergens druk mee ben en alles wat meer respons dan 1 of 2 zinnen vereist "doe ik later wel". Om het vervolgens compleet te vergeten en mensen onbedoeld soms zo meerdere dagen te negeren := of pas te reageren op de vraag als er voor iets anders geappt wordt :o
Tis maar goed dat ik niet voor mezelf werk en het vooral vrienden/familie zijn die weten dat t niks persoonlijks is :o

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:55

Even als tip tegen dat “vergeten” te reageren. Je kunt tegenwoordig berichten ook markeren. Als je dat doet bij berichten waar je later nog op moet reageren dan vergeet je dat minder snel.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:57

Er zit verschil tussen niet kunnen en niet willen.
Als professional hoort het bij je vak om je klanten te woord te staan.
Ik snap je zorgen TS. Hopelijk valt het mee.

MirandaMalik

Berichten: 9900
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:00

Je hoort gewoon tijd vrij te maken om je klanten op de hoogte te houden, anders heb je geen goede balans in je werk, het is een stuk administratie wat erbij hoort. Natuurlijk hoef je niet de hele dag te appen maar communicatie over de voortgang van de training is wel normaal hoor. Ik zou niet gerust zijn over hoe het met mijn paard gaat. Sowieso al op de manier hoe je ontvangen bent, voor mij zou het niet goed voelen.

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:03

Nee, niet normaal. Ik train en maak zadelmak en ik kan heus weleens een dag, misschien 2, later reageren als het echt druk is. Maar zeker weten dat je op de hoogte gehouden word van de voortgang en ik zal altijd moeite doen om een afspraak te maken om kennis te maken en uit te leggen hoe en wat.

Contact met eigenaren is gewoon onderdeel van je werk en ik vind het zelf super belangrijk dat als iemand een paard (waar ze meestal heel veel om geven!) bij mij neerzet, ze daar niet van wakker liggen, zich geen zorgen over maken of het wel goed met hem gaat etc. Het is een kostbaar bezit waar veel emotie bij komt kijken dus nee, ik vind druk of niet goed met communicatie geen excuus voor dit soort gedrag.

Het ermee beginnen zonder verdere kennis snap ik dan weer wel, tenzij echt bijzonderheden medisch of probleempaard maar dan mag ik ervan uitgaan dat je het daar van te voren al over hebt gehad. Met een normaal jong paard begin je liefst gewoon lekker blanco en dan heb je echt heel snel door wat voor type het is. Daarin is je eigen inschatting meer van belang dan de info van de eigenaar. Ik zou wel altijd de werkwijze willen weten voor ik een paard breng, er gebeuren nog genoeg dingen die ik niet paardvriendelijk vind maar op veel plekken heel normaal zijn.

En ja, 4 weken vind ik bizar kort. Ik ben meestal toch wel een week of 2 bezig met voorwerk, en eenmaal aan het rijden vind ik om de dag voldoende, die beestjes krijgen ook gewoon spierpijn. De andere dag doe ik dan vaak wel wat grondwerk of gaan we wandelen oid maar ik ga geen 5x per week op een driejarige zitten. Dus dan is die na 4 weken misschien 8x gereden ofzo, dat kan natuurlijk onmogelijk bevestigd zijn...

Verkijk je daarnaast niet op het verschil tussen stallen die voornamelijk zadelmak maken voor profs, en degenen die vooral voor particuliere eigenaren werken. Voor die eerste categorie moet het toch vaak wat sneller en is het voldoende als er een paar keer iemand op heeft gezeten. De gemiddelde amateur rijd er dan nog niet mee weg. Die heeft vaak baat bij netjes stilstaan en ontspannen op kunnen stappen, een beetje kunnen bewegen in het zadel ed. Dat zijn wel zaken waar bewust tijd in moet worden gestoken en dat gebeurt zeker niet overal.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:06

Ik maak ook paarden zadelmak/rij ze in.
Eigenaar komt hier niet zonder bakkie weg, ook omdat ik graag wil weten of paard even alleen kan staan of dat ie als eerste mee moet naar buiten etc.
Ik heb nooit meer dan drie paarden tegelijk staan, ook voor de communicatie. Hoort erbij, zeker als je een paard fijn wil overdragen. Je kan zeker prima inrijden in een paar weken maar daar is dan niets bevestigd aan.... Je kunt niet iedere dag op een driejarige stappen ..
Niet reageren op appjes vind ik ronduit onbeschoft als er vragen komen. Sorry, dat is gewoon fatsoen. Ik heb er ook geen jofel gevoel bij, ga maar gewoon kijken dit weekend TS.

BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 19:17

Bedankt voor alle gedeelde ervaringen en meningen. Dat helpt me in het relativeren.

Ik heb voorheen de intentie gehad haar zelf in te rijden met hulp maar die hulp viel onverwachts weg en de laatste weken werd ze me te dominant aan de hand en lukte het me steeds minder goed haar energie af te laten vloeien thuis (ze leek meer werk nodig te hebben dan het grondwerk om rust in haar hoofd te krijgen) Omdat ik merkte dat ik haar uit emotioneel te veel toeliet heb ik besloten dit gedeelte over te laten aan een derde.

Ik heb heus staan twijfelen daar aan de poort, maar zijn reden van afwezig zijn (zijn fokmerrie stond op knappen) kon ik begrijpen en het vooruitzicht hem de volgende dag te spreken vond ik acceptabel. Dat het vervolgend zo raar liep had ik toen niet kunnen voorzien. Toen ik hem uiteindelijk ontmoette kon ik wel uit zijn verhaal opmaken dat hij begreep met wat soort paard hij te maken had.

We staan "thuis" als soort van vreemde eend in de bijt op stal (dressuurpaard tussen de westernpaarden) maar waar ze op stal wel eens onder de indruk zijn van haar vond hij haar heel gewoontjes voor een merrie van die leeftijd en afstammeling.

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad en ben redelijk gerustgesteld. Maandag ontvang ik een filmpje en in de loop der week zal ik langsgaan tijdens een training.

Ik maak me overigens géén zorgen om haar qua voer en stalling. Hij huurt een aantal stallen bij een grotere stal die dit voor hem verzorgt en uiteraard heb ik hier kritisch naar gekeken. Ze staan in ruime stallen met ruim voldoende stro en ik heb haar voer besproken met het personeel. Ze komt dagelijks buiten in de paddock. Het ging mij in deze vraag écht enkel om het trainingsgedeelte.

Hij heeft zo'n 10 paarden in training en gaf aan ook paarden in de verkoop te hebben waardoor hij zo'n 80 appjes per dag binnen krijgt, adequaat reageren schiet er dan soms bij in. Ik dacht dat opbellen storend zou zijn in zijn vakgebied en heb daarom geappt. Nu blijkt hij dus juist telefonisch contact te prefereren boven appjes.

En nee, ik verwacht geen doorgereden paard na 4 weken, daarom heb ik aangegeven dat hij zijn tijd mag nemen met haar (of dat nu 2 of 3 maanden duurt) en heb ik bewust een iemand in de buurt gezocht zodat ik aan het einde meegenomen kan worden in dit proces zowel bij hun op locatie als bij ons thuis op stal.

Bielsje

Berichten: 1408
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 19:43

Nou, wat een fijn bericht! Goed dat je hebt gebeld en dat de verwachtingen nu duidelijk(er) zijn!

Spoiler:
Kan ik me nu rustig de rest van de avond afvragen waarom ze op een "westernstal" onder de indruk van dr zijn. Ik dacht altijd dat die mensen veel stoerder waren dan "ons dressuurruiters" _O-

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:57

Fijne update ts enne ik vraag me hetzelfde af als Bielsje :')

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15469
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:41

Gezien de vraag niet specifiek gaat om ervaringen met een bepaald bedrijf verplaats ik het naar TAO.

SCC

Berichten: 896
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:35

Bielsje schreef:
Nou, wat een fijn bericht! Goed dat je hebt gebeld en dat de verwachtingen nu duidelijk(er) zijn!

Spoiler:
Kan ik me nu rustig de rest van de avond afvragen waarom ze op een "westernstal" onder de indruk van dr zijn. Ik dacht altijd dat die mensen veel stoerder waren dan "ons dressuurruiters" _O-



Wat ik mij kan voorstellen is dat als je allemaal nuchtere quarters/paints hebt dat dan een sport gefokt dressuur of springpaard een heel ander kaliber kan zijn in gedrag.
maar dat is dan ook alles ook.

BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 15:00

Schop dit weer even omhoog.

Ik was optimistisch in mijn vorige post maar helaas veranderde er helemaal niets. Hij bleef me negeren, ik kreeg nooit de beloofde updates en nu blijkt hij haar in de afgelopen maand enkel een paar keer op t harde tussen 2 gebouwen in heen en weet gestapt/gedraaft te hebben. Ik heb hier 1 filmpje van gezien en ben erg teleurgesteld.

Ik heb inderdaad onvoldoende voorwerk gedaan om mijzelf te verzekeren van de juiste match. Ik ben achteraf bekeken overstag gegaan door een paar goede online reviews, een nette website en een goede prijs (niet als in goedkoop; want dan wordt ik achterdochtig, maar juist geheel marktconform) maar het was van begin tot eind red flags. Ik had eerder moeten ingrijpen maar dat is weer gebrek aan ervaring geweest; ervaring die ik nu weer rijker ben.
Ik haal haar morgen naar huis (nu te heet en vanavond storm) en dan gaat het weideseizoen al snel van start hoop ik. Idealiter vind ik iemand die bij ons op stal kan komen inrijden/doorrijden. Ik wil haar verzorging liever niet meer uitbesteden.

Weten jullie iemand omgeving Leusden/Woudenberg die op locatie komt en in de ochtenduren of avonduren beschikbaar is?

Mo_Noah

Berichten: 31
Geregistreerd: 15-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:51

Wat een vervelende update! Was fijn geweest als het allemaal beter had uitgepakt. Een harde les helaas..

Ik ben verder niet bekend in die regio en kan je er niet mee helpen, maar hoe dan ook veel succes en hopelijk vind je snel een fijn iemand!

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 15:52

He wat jammer dat het zo gelopen is… Ik zou het zelf ook heel moeilijk vinden on m’n paard ergens af te droppen en dan maar hopen dat alles goed gaat! Extra vervelend als je dan ook nog eens geen updates krijgt na herhaaldelijk vragen…

Vier weken voor het trainen van een groen tot een bevestigd paard is inderdaad kort als ze verder nog niets kent, of was ze al wel gewend aan zadel, hoofdstel, longeren etc?

Hoop dat iemand iets weet wat beter voor jullie past. Kunt ook vragen of je een training mag zien voordat je je paard brengt?

Lavitabella

Berichten: 1741
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:01

Wat vervelend! Dit was ook mijn reden om iemand aan huis te laten komen. Dan hou je zelf alle controle. Ik heb nu iemand aan huis die ook de paarden op haar locatie zadelmak maakt. Daar kun je je paard echt met een gerust hard achter laten. Ze neemt wel de tijd dus een paard hoef je niet binnen een maand klaar terug te verwachten. Helaas is dit wel een stuk van jou vandaan (uur) rijden. Mocht je het toch aandurven om je paard nog een keer weg te brengen dan stuur toch maar een berichtje.

Heel veel succes met je zoektocht!

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:17

Wat een vervelende situatie TS.

Ik vind trouwens filmpjes/fotos/updates niet meer dan normaal.
Die van ons heeft vier maanden op een trainingsstal gestaan (duurde lang ivm lichamelijk probleem en trauma) en wij kregen wekelijks minimaal 1x een filmpje met update.
Mocht ook dagelijks komen kijken, maar ze werkten in de ochtend, dus dat lukte niet altijd ivm mijn werk.

Maar de communicatie was er altijd en vind dat ook niet meer dan normaal als je je dierbaarste maatje bij iemand brengt

BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 16:27

Ja heel jammer. Ik verwacht -nogmaals- geen L proefje te kunnen rijden na 1 maand. Maar dat ze na een maand in training nog niet 1 maal in een binnen of buitenbak heeft gelopen, vind ik wel traag.. ze is leergierig en ik heb geen enkel signaal gehoord dat ze wild was bij de eerste rit. Volgens mij had hij gewoon geen tijd voor haar maar dacht hij haar tussendoor op te pakken maar kwam er steeds iets tussen.

BenaLaars
Berichten: 1369
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-24 16:32

Sherivey schreef:
Wat een vervelende situatie TS.

Ik vind trouwens filmpjes/fotos/updates niet meer dan normaal.
Die van ons heeft vier maanden op een trainingsstal gestaan (duurde lang ivm lichamelijk probleem en trauma) en wij kregen wekelijks minimaal 1x een filmpje met update.
Mocht ook dagelijks komen kijken, maar ze werkten in de ochtend, dus dat lukte niet altijd ivm mijn werk.

Maar de communicatie was er altijd en vind dat ook niet meer dan normaal als je je dierbaarste maatje bij iemand brengt


Dat had ik geweldig gevonden! Ik verwachtte dat ook en die verwachting heb ik ook uitgesproken maar helaas kwam daar niets van terecht..

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 16:35

Balen TS. Heb je uitleg gevraagd?

Zertab

Berichten: 12317
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 17:21

Lavitabella schreef:
Wat vervelend! Dit was ook mijn reden om iemand aan huis te laten komen. Dan hou je zelf alle controle. Ik heb nu iemand aan huis die ook de paarden op haar locatie zadelmak maakt. Daar kun je je paard echt met een gerust hard achter laten. Ze neemt wel de tijd dus een paard hoef je niet binnen een maand klaar terug te verwachten. Helaas is dit wel een stuk van jou vandaan (uur) rijden. Mocht je het toch aandurven om je paard nog een keer weg te brengen dan stuur toch maar een berichtje.

Heel veel succes met je zoektocht!



Bij de eigenaar van mijn verzorgpaard komt dezelfde jonge vrouw aan huis. Hier ook erg blij mee! :)

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Contact tijdens zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 19:29

Jammer dat zulke figuren bestaan….zoals je al schrijft een harde les. Eerst maar even bekijken hoe je paard straks weer is als ze weer thuis is en dan even laten bijkomen. Rustig zoeken naar iemand die je kan helpen aan huis lijkt me een prima plan. Die zijn er vást.