Trailer lichtgewicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 10:04

Hallo, onze auto mag maximaal 1000 kilo trekken en als je dan een paard van 600 kilo hebt....
Ik vroeg me dus af of er heel lichte trailers bestaan... Of dat er misschien een andere oplossing is (Behalve een nieuwe auto kopen!!! :P )

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:06

Ik zou een auto huren...
Er zijn eigenlijk geen trailers die zo licht zijn, behalve pony/veetrailertjes. Maar gezien het gewicht van je paard ;)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:07

Niet aan beginnen. Gewoon niet doen.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:11

Niet doen.
Neem altijd een auto die minimaal 1300 kilo mag trekken en zeker met een paard van 600 kilo

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:50

Ratties4life schreef:
Hallo, onze auto mag maximaal 1000 kilo trekken en als je dan een paard van 600 kilo hebt....
Ik vroeg me dus af of er heel lichte trailers bestaan... Of dat er misschien een andere oplossing is (Behalve een nieuwe auto kopen!!! :P )

Nee, die trailers bestaan niet. Heeft niks te maken met wel of niet doen, het is simpelweg onmogelijk om dat legaal te doen en illegale combi's zijn niet verzekerd; lees: de verzekering komt alle kosten van brokken op de chauffeur verhalen, tot de laatste cent.......

Dus blijven er twee oplossingen over:
1) je huurt een passende auto voor de gelegenheid.
2) je koopt een sterkere auto.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:01

Lichte trailers hebben ook een lichtere constructie (bijv kunstof kap/wand ipv hout) en zijn daardoor in het geval van een ongeval ook minder beschermend.

Wij hebben een Ifor Williams, loeizware trailer, maar als je er een ongeluk mee krijgt blijft de hele kooiconstructie overeind (wat ik nooit hoop mee te maken!) omdat de hele trailer is uitgerust met een soort stalen basisframe (ook in de kap)

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:01

Oja, je kan trouwens ook even een FB oproepje plaatsen. Soms zijn er wel bedrijven (bijv aannemers) die een bestelbus hebben die een medewerker mee kan voor een weekend

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 21:17

Oke, dankjewel. Dat dacht ik al, maar helaas kan ik niet beslissen welke wagen mijn ouders kopen...

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 21:41

Wij hebben ( jaren geleden, weet dat het toen ook niet mocht) de trailer achter een vectra gehad die 1000 kg mocht trekken. Maar buiten dat het niet mag, rijdt het ook echt niet fijn. Je kan geen snelheid maken voor invoegen, komt viaducten slecht over enz..... Dus idd huren / lenen ( en als er wel bijv 4 a 500kg op de papieren staat, is dat ledig gewicht, zonder stangen, rubber vloer enz)

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:28

Onze vorige trailer, 1,5 paard, woog 450 kg gebruiksklaar.
Hij was onderaan hout en bovenaan bekleed met de stof die soms gebruikt wordt bij vrachtwagens.
Ik trok die met een Berlingo die 1300 kg mocht trekken en toen vond ik dat een prima combinatie.
Ondertussen hebben we een Ifor Williams achter een Forester en nu weet ik dat de vorige combinatie niet zo veilig was.

Jessica_R
Berichten: 739
Geregistreerd: 01-02-13

Re: Trailer lichtgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:40

Nog een tip. Vraag is rond in je omgeving! Ik heb zelf ook geen geschikte auto (auto weegt ongeveer net zo veel als mn paard :') ) Maar ik heb toevallig een zwager met een audi a6 3.2 die een tweepaardstrailer trekt alsof het niks is! Ik betaal hem gewoon de benzine die ik verreden heb en verder niets dus dat is een super oplossing :D

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:04

Jessica_R schreef:
Nog een tip. Vraag is rond in je omgeving! Ik heb zelf ook geen geschikte auto (auto weegt ongeveer net zo veel als mn paard :') ) Maar ik heb toevallig een zwager met een audi a6 3.2 die een tweepaardstrailer trekt alsof het niks is! Ik betaal hem gewoon de benzine die ik verreden heb en verder niets dus dat is een super oplossing :D


Dat is een goed plan!