Welshjes voor de kar?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Furore_

Berichten: 197
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Ergens in de buurt van Rotterdam.

Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 10:43

Hallo!

Wie heeft hier zijn Welshje betuigd?
Ik ga het van de zomer doen, maar niet helemaal zelf, hoor Knipoog
Samen met iemand die er wel veel verstand van heeft!
Nou heb ik 3 vraagjes!

*Hoe ging het betuigen bij jullie?
*Heb je het zelf gedaan?
*Hoe gaat het nou met mennen?

Alvast bedankt! Clown

Groetjes,
Nikki
Laatst bijgewerkt door Furore_ op 17-04-07 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Furore <3 Myn toppertjeee


xjox
Berichten: 1128
Geregistreerd: 07-01-07
Woonplaats: Heumen

Re: Welshjes boor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:45

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik lees ook even mee!

Furore_

Berichten: 197
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Ergens in de buurt van Rotterdam.

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 11:03

xjox : Staat jouw pony ook voor de kar, of ga je ook mee beginnen? Of lees je gewoon mee voor de gein?

Furore <3 Myn toppertjeee

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:13

ik heb vorig jaar mijn welshje cindy (zie profiel) beleerd. samen met iemand die er verstand van heeft.

We zijn begonnen met longeren aan de dubbele lijnen zodat ze het sturen en stap draf en HO goed onder de knie kreeg.

Daarna zijn we ook een beetje over de weg gaan lopen en wat slalommen enz in de bak gedaan.

Daarna eerst borsttuig er aan gedaan met strengen en is albert (de man die mij hielp) aan de strengen gaan trekken om druk te zetten dat ze ook aan dat gevoel wende.

Daarna een bandje er achter eerst in de bak en later ook over de weg en grindpadjes voor het geluid enz.

daarna de kar er achter en ik er naast lopen. 2e keer zonder er naast te lopen en daarna allemaal verschillende dingen opgezocht. Zoals grindpaadjes en gras.

Het beleren ging goed en binnen 4 weken stond ze voor de kar. ze was nog al kriebelig aan een kant als ze de streng tegen haar been kreeg en ze is een keer goed uit dr bol gegaan toen de band er voor de eerste keer achter hing.

Nu heb ik voor dit jaar weer een welsh om te beleren (ferro) maar die is volgens mij nogal driftig. Mijn vriend die ook ment heeft er vorige week even achter gelopen maar hij ging een paar x recht de lucht in en liep zelfs de sloot in. Dus ga toch maar weer albert bellen om te helpen. alleen ga ik het zowiezo niet doen.

Maar hoop dat je hier iets aan hebt en sucses met het beleren van je eigen welsh.

O ja cindy loopt nu prima in het enkelspan. ik heb al een startkaart en verschillende wedstrijdjes gepland. Ze is nu net een jaar beleerd.

't zeeuws sloezichts Ferro 17 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 12 jaar Dressuur B+5-L+11-M+2 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15-ZZ+8 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 10 jaar Dressuur B+12 L+3 Vaardigheid M+11 Z+5
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

xjox
Berichten: 1128
Geregistreerd: 07-01-07
Woonplaats: Heumen

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:17

Furore_ schreef:
xjox : Staat jouw pony ook voor de kar, of ga je ook mee beginnen? Of lees je gewoon mee voor de gein?


Nee. Ik was er even benieuwd naar, omdat mennen mij leuk lijkt. Maar ik ga er niet zomaar mee beginnen Knipoog

Furore_

Berichten: 197
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Ergens in de buurt van Rotterdam.

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 11:23

Maisie: Wat leuk! Hopelijk gaat het ook snel beter met Ferro.

Met Furore zijn we (mijn vader en ik) al begonnen met dubbele longe. Dat gaat eigenlijk supergoed. De eerste keer vond ze het raar, maar nual bijna niet meer. Nu kunnen we er ook (met dubele longe achterlopen, en over de weg. Eigenlijk gaat het totnu toe erg goed! En we gaan nu een marathonwagentje kopen, daar gaat ze van de zomer dus echt voor!

Furore <3 Myn toppertjeee

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:58

Ik heb er ondertussen ook een paar voor de kar beleerd, met succes moet ik zeggen.
Meestal begin ik met optuigen en daarmee longeren. Wanneer ze dit wat beheersen dan gaan we aan de dubbele longe, later uitbreiden naar 'mennen' met dubbele longe. Als het goed gaat leidsels eraan, autoband erachter en trekken maar. Voor eerst in stap en in de bak. Kleine stukjes draf. Zo ga je steeds wat verder, kar erachter en rijden maar.
Ik heb ze allemaal zelf beleerd, in het begin heb je wat hulp nodig voor de veiligheid maar ik leerde ze zo snel mogelijk ook braaf wachten met in- en uitspannen zodat ik mezelf kon redden.
Als resultaat moet je maar even onderaan mijn profiel kijken. Met die pony ben ik 2x 1e geworden op de regionale welshkeuring en 1x 2e op de centrale keuring. Als klapper werd ik in 2005 1e, dus Bestgaande Menpony. *trots*
Een andere pony loopt nu recreatief voor de kar, toerritten enzo. Ook dat gaat reuze goed. En mn volgende project staat al klaar, nu nog de tijd ervoor vinden.
Alle pony's (nog wel meer dan bovenstaande) pakten het braaf op. Gewoon niet te overhaast, neem je tijd want daar heb je later alleen maar profijt van.
Succes!

*** http://www.dierfysioAnneloes.nl ***
:+: Viva *Ster Sport (v. Ferro) Z2 dr/ B spr/ BB sgw/ Klasse 1 end * Angel Nederlands Kampioen 'first ridden' 2015 en mama van Sayenn :+:

Furore_

Berichten: 197
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Ergens in de buurt van Rotterdam.

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-07 15:15

Zozo! Die resultaten mogen er ook wezen!!
Knap, hoor Pling

Furore <3 Myn toppertjeee

sammykuh

Berichten: 1758
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:19

Wij hebben ondertussen ook al een paar paarden en ponys beleerd zowel onder het zadel als voor de wagen. in Juli 2005 heb ik mijn eigen welsh gekocht hij was toen 1,5 ondertussen 3 in diezelfde maand heeft mijn burman een wlesh gekocht deze was al 4 en volgens de eigenaar betuigd. Dit vertrouwde we echter niet en we zijn gewoon van voor af aan begonnen.

Eerst longeren met dubbele longe daarna bandje erachter en als laatst natuurlijk de wagen. Dit wel alleemaal een een wat rustiger tempo dan dat ik nu beschrijf maar op 2 oktober 2005 had ik mijn eerste wedstrijdje en heb rustig aan wat wedstrijden gereden ben in 2006 echt bijna alle wedstrijden van de regio mee gaan rijden dit waren 4 dresuurwedstrijden 3 marathons en denk 4 indoors resultaat 3e met de dressuur enkel span pony.

Het wedstrijd seizoen is weer in volle gang en ook voor dit jaar heeft hij al weer een paar wedstrijden erop zitten.

Ook ben ik bezig met het beleren van mijn eigen pony omdat deze in januari 3 is geworden. Vanaf zijn 2e jaar ben ik al met hem gaan wandelen en laten wennen aan tuig en met dubbele longe gelongeerd zodat hij goed naar de stem luisterd. Daarna hebben we toen hij 3 was in februari denk een band er achter gehangen en dit een paar keer gedaan. Daarna heeft hij voor de sulky gelopen en sinds 3 weken ook al 5 keer voor de marathon wagen. We hebben ook al een rondje buiten gelopen 2km ofzo alleen maar gestapt zodat hij rustig kon kijken en weten waar hij mee bezig was. Ik hoop hem in augustus mee te kunnen nemen naar een dressuurwedstrijd bij ons in de buurt. Niet om mee te rijden maar gewoon om daar te rijden zodat hij dat ook ziet met andere paarden. Het is namelijk nogal een shower met andere paarden dan begint hij te zweven en denkt dat hij hengst is ofzo haha vandaar dat ik hem dat allemaal wil laten zien.

En dan hoop ik over 2 jaar of misschien wel eerder 2 span te kunnen gaan rijden.

Mijn tip als je nog niet zo heel veel ervaring hebt er iemand bij te hebben met veel ervaring aangezien je een paard zo verknoeit hebt en je dit er nooit meer uitkrijgt

Veel plezier met het beleren

Lovers Fury, Bartje en Binky mijn schatjes Lovers

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:21

ik post ff!

Bonny>B+14>L1+22>L2+30>M1+20>M2+14>Z1+5
Ushi>L1+11>L2+20>M1+10>M2+1!
Ready To Go L2+10
Vicktor >Z1+26>Z2+2

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:51

Mijn welsh A pony heb ik laten betuigen toen hij 2,5 was.
Had er zelf nog geen knor verstand van dus heb het helemaal laten doen en hij heeft mij ook de beginselen geleerd.
Ik had zelf vantevoren wat longeer en langelijn werk gedaan en Pinky is nog 3 weken in training geweest.
Jaartje of 4 later heb ik zelf mijn schimmeltje beleerd voor 90%. De eerste keren buiten heb ik mijn vroegere instructeur laten doen maar die vroeg zich eigenlijk af wat ik kwam doen Clown
De volgende heb ik zelf in 3 weken tijd voor 90% beleerd maar die had voor mijn gevoel nog een wat ervarenere hand over dus die heb ik ook even weggebracht aan het einde (3 dagen, de eerste 3 keer voor de kar) en de rest zelf afgemaakt...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Furore_

Berichten: 197
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Ergens in de buurt van Rotterdam.

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-07 14:54

We hebben een kar gekocht!!
Woensdag wordt ´ie geleverd,en in de meivakantie gaan we dan echt beginnen met de pony ervoor!
Ik heb dr echt zin in Pling

Furore <3 Myn toppertjeee

DenisSjje

Berichten: 1002
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:04

wauw leuk man!succes

nIkS

sumic

Berichten: 1873
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:23

Furore_ schreef:
We hebben een kar gekocht!!
Woensdag wordt ´ie geleverd,en in de meivakantie gaan we dan echt beginnen met de pony ervoor!
Ik heb dr echt zin in Pling


En hoe is de stand van zaken? Heeft ze er al voor gestaan? Ben altijd benieuwd hoe het voor het eerst gaat!

[o]

Dineoh
Berichten: 685
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:25

wij gaan volgend jaar onze welshjes beleren voor de kar we hebben dit jaar al weleens het tuig op ze gelegd en er wezen achter lopen en dat gaat perfect volgend jaar de rest:D

love me paardjes Rock,Dino, Beau en luuk

Furore_

Berichten: 197
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Ergens in de buurt van Rotterdam.

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-07 11:51

Nieuws:
Furore staat nu ook voor de kar! Ze heeft er nu drie keer voor gestaan, en we zijn een keer buiten de bak, even naar buiten geweest. Het is daar wel erg rustig, dus ze kan het goed rustig leren. Foto´s en verder verhaal komt morgen!

Furore <3 Myn toppertjeee

Vanny_

Berichten: 1459
Geregistreerd: 18-08-06
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:15

Mijn vzwelshje (sectie A) is ook beleerd voor de kar Lachen. Hij is nu 5, en hij is toen hij 4 of 3 was (ik verzorgde hem toen nog niet) volgens mij beleerd voor de kar. De eigenaren hebben het niet zelf gedaan maar door iemand anders laten doen. Ik heb wel gehoord dat hij het goed oppakte en dat het heel snel ging bij hem. Heel handig want hij kent ook de stemhulpen heel goed.
Nu ment de eigenaresse nog steeds met hem en het gaat heel goed (ga zelf weleens mee). Ik was er zelf dus niet bij en kan je dus niet vertellen hoe alles ging enzo. Hij loopt trouwens voor een enkelspan.
En idd voor als je nog niet veel ervaring hebt met beleren voor het mennen zou ik het ook iemand anders laten doen (of natuurlijk samen met iemand ervaren).

@ Furore_: leuk dat je pony ook voor de kar gaat lopen en hoop dat het verder nog goed gaat Lachen


Glosta
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-05-07

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:09

Onze cob merrie + hengst worden ook beleerd in de koets. De hengst loopt al aan de lange lijnen, ook de stemhulpen kent hij al, de koets moet nog volgen.

xxsoofxx
Berichten: 731
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:38

ik heb 2 verzorgwelshen die voor de kar lopen (welsh k)
eentje is marathon pony geweest, en dat is nog te merken *LOL* Tong uitsteken

Sensi

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Bilzen, in Belgisch Limburg

Re: Welshjes voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:25

Onze welsh cob merrie loopt nu ongeveer 2 maanden voor de kar, ze doet het super. Ik had haar gewoon gemaakt aan het tuig en gelongeerd met de dubbele longe en toen hebben we haar weggebracht om verder op te leren. Kwas er toch niet helemaal gerust in om het zelf te doen. M'n welsh a merrie ga k na de zomer wel zelf opleren.

Schoentje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers

cron