Wel of geen huis kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:46

Shiloh schreef:
Wat ik zelf prettig in de overweging vond is dat een koophuis op een gegeven moment afbetaald is. Een pensioen gat is minder relevant als de grootste uitgavenpost (de huur/hypotheek) wegvalt omdat het huis is afbetaald.


In dit geval klopt dit waarschijnlijk niet, tenzij ze de hypotheek binnen 20/25 jaar gaan aflossen.
Als man nu 43 is, hebben ze het huis niet al afbetaald tegen de tijd dat hij met pensioen gaat. Op dat moment zit hij dus met en een lager inkomen door zijn pensioengat en met hoge kosten omdat er nog een hypotheek op zit.

@TS: Ik zou naar een financieel adviseur gaan. Die kan aan de hand van de cijfers (jullie inkomens, het pensioengat) veel beter advies geven dan wat losse flarden hier door mensen die de cijfers niet kennen.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 16:49

Huurwoningen vind je in deze regio echt nauwelijks, wij hebben heel erg geluk met wat we hebben. Wachttijden zijn hier bij bijv. Sociale huur 15 jaar. Wij wonen dan nu vrije sector.

Celiien, ja dat is een mooie manier van denken, bedankt voor de tip. Uitgaan van bruto en de rest is spaar.

Tja krijg je er ooit voor terug wat je betaald, echt geen flauw idee, hoeveel gaat de waarde dalen? Ik durf het niet te zeggen.

Doubtless, ja goed punt. Mede door mijn man zijn leeftijd is nog jaren wachten ook geen goed idee.

We zitten in een lastig pakket waar we vast uit gaan komen haha.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:02

Ik zou het dilemma van investeren of kiezen voor zekerheid niet op die manier stellen. Zekerheid heb je met huren op lange termijn ook niet.

Als het kan, en dat lijkt wel zo te zijn, zou ik altijd voor kopen kiezen. Je betaalt dan wel meer, maar aan iets dat uiteindelijk van jou is en later van je kinderen.

Maar ik zou ook wat verder durven kijken dan je eigen dorp als dat praktisch haalbaar is. Wij zijn zo zeven jaar geleden verhuisd naar enkele dorpen verderop en hebben vorig jaar die woning voor meer dan 100 000 extra terug verkocht, om nu terug in eigen dorp te komen wonen. Niets hoeft ook definitief te zijn.

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:08

Over 20-25 jaar ben je heel blij als je nu koopt.

Blijf je huren? Heb je dan 100% gegarandeerd spijt tegen die tijd. Want huur loopt door als je je aow krijgt en bij koop is het op enig moment klaar en afbetaald. Dàt is het verschil tussen krap zitten en een leuke "ouwe dag".

Kopen doe je voor de toekomst. Niet voor nu.

sas66
Berichten: 637
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:15

En misschien out of the box, maar als je nu wel in je huidige huis in woongenot investeert en bijv naar een vakantiebungalow/chalet kijkt voor erbij op niet al te grote afstand van je huidige woning? Met een leuke tuin, voorzieningen voor kinderen etc?
Ik zou idd eens met een financieel adviseur gaan praten, uitgaan van bruto want wat al eerder is gezegd want er wordt wel aan de hypotheekrenteaftrek geknabbeld. En stel, er gebeurt wat met 1 van jullie en 1 salaris valt weg of wordt veel minder, kunnen jullie de hypotheek dan ook nog blijven betalen?

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:54

anjali schreef:
Je kunt eens gaan kijken naar huizen die je eventueel zou kunnen kopen. Het moet ook fijner wonen worden dan. Qua omgeving, buurt, enzovoort. Iedere maand huur betalen is natuurlijk wel geld weggooien maar een koopwoning kan ook allerlei zorgen opleveren.


Ik moet hier even op reageren, omdat ik het zo vaak lees. Huren is NIET geld weggooien, je krijgt er namelijk iets voor terug: een dak boven je hoofd. In mijn geval een buitengewoon prettig en betaalbaar dak in een peperdure regio. Als je een hotelkamer huurt, zeg je toch ook niet dat het weggegooid geld is? Nee, je krijgt er een overnachtingsplek voor.

Ok, rant over. Ontopic: gezien de hoogte van jullie huur zou ik kopen best wel overwegen, maar dan niet voor een koopprijs die je maandelijkse lasten bijna verdubbelt. Tenzij je dat makkelijk kan missen, maar dan had je de vraag hier niet gesteld. Zelf zou ik zelf ergens water bij de wijn willen doen. Door bijvoorbeeld naar een andere (goedkopere) regio te kijken.

Groetjes,
Een tevreden huurder

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:04

Het hangt af van wat je kan missen en wat voor huis je voor dat geld wel of niet kan kopen. Je moet niet in ieder koophuis (onmiddellijk) veel kosten doen. Daarnaast moet ook niet alles in 1 keer, kan je spreiden of kan je ervoor kiezen (een deel van) de verbouwingen mee op te nemen in de hypotheek. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog premies voor bepaalde werken die je laat uitvoeren.

manonutjuh

Berichten: 3016
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:23

Je man is zzp'er? Hebben jullie een goede boekhouder/ accountant? Gooi daar eens een balletje op en laat e.e.a doorrekenen.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:33

Ja ik ben ook van mening: Als je kunt kopen altijd doen. Vastgoed is altijd een beste investering gebleken.
Wij kochten ons huis 27 jaar geleden. Nu nog een kleine resthypotheek en een maandlast van een paar honderd euro. Als we gepensioneerd zijn is het huis vrij van hypotheek. Gekocht voor 260.000 is het nu 600.000 waard. Een eigen huis is je beste pensioenvoorziening.

Hutcherson

Berichten: 7433
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:34

De huizenprijzen stijgen, de rente heeft een recordhoogte bereikt las ik gisteren. Voor 400.000 hypotheek heb je ongeveer 90.000 inkomen per jaar nodig.
Dan betaal je rond de 1800-2200 per maand incl rente.
Denk eraan dat de rente niet op de totaalsom geldt he. Het is dus niet dat je een huis koopt voor 4 ton en daar 4% rente over betaald, dat zou leuk zijn. Je betaald dat elk jaar die 4%. Dus uiteindelijk betaal je ruim 8 ton terug. Dat verbaasde ons ook dat je het dubbele betaald.

Maar ben het zeker met de rest eens dat stenen een goede investering zijn.
Wij hebben onze huurwoning opgegeven ook vanwege achterlijke buren maar ook omdat we graag de paarden aan huis wilden hebben. Dat is nu het geval en ja het kost wat elke maand, maar ik ben zielsgelukkig met mijn stukje wereld.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:54

Wij hebben vorig jaar ons huis gekocht voor 390 en dat hypotheekbedrag is niet mals. Voor ons huurappartement betaalden we 1100 euro, en daar is onze hypotheek dik overheen gegaan. Daartegenover staat wel inderdaad wel dat je iedere maand iets opbouwt en dat het echt je eigen plekje is, waarmee je kan doen wat je wilt. Voelt ontzettend fijn. :)

Wij vonden het ook heel lastig want wanneer is het juiste moment? Wij hebben heel veel gehad aan een onafhankelijk, eerlijke adviseur en zijn in een andere wijk gaan kijken. Lang leve de expat invloeden van ASML, maar uiteindelijk was één dorp verder opschuiven voordeliger.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:21

Hutcherson schreef:
De huizenprijzen stijgen, de rente heeft een recordhoogte bereikt las ik gisteren. Voor 400.000 hypotheek heb je ongeveer 90.000 inkomen per jaar nodig.


De rente staat nog lang niet op record hoogte. Toen ik begon met kopen was het voor die tijd al "laag" namelijk 6 procent. Niet heel lang daarvoor was niet nog 10%. :D :D

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:30

Het is niet alleen in jullie dorp duur het is overal duur en met een koopwoning heb je hetzelfde
Onze woning is ruim blijkbaar maar voor ons niet we blijven beetje bij beetje aanpassen is duur en gaat langzaam

Ik zou gewoon een kleine goedkope woning kopen iets van 250000-300000 ton en rustig gaan verbouwen.
Je kinderen kosten ook geld en ZZP is leuk maar…. Altijd onzekerheid en later gaat de huur door en met huis kunnen je lasten naar beneden

Echter is het niet gegarandeerd dat je je overwaarde kunt opnemen om te leven.
En als je huis koopt van 590000 wordt wat duurder en hypotheek van 20 jaar is het niet afgelost als je man met pensioen gaat.

Stof tot nadenken

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 19:56

Gwenvd schreef:
Huurwoningen vind je in deze regio echt nauwelijks, wij hebben heel erg geluk met wat we hebben. Wachttijden zijn hier bij bijv. Sociale huur 15 jaar. Wij wonen dan nu vrije sector.

Celiien, ja dat is een mooie manier van denken, bedankt voor de tip. Uitgaan van bruto en de rest is spaar.

Tja krijg je er ooit voor terug wat je betaald, echt geen flauw idee, hoeveel gaat de waarde dalen? Ik durf het niet te zeggen.

Doubtless, ja goed punt. Mede door mijn man zijn leeftijd is nog jaren wachten ook geen goed idee.

We zitten in een lastig pakket waar we vast uit gaan komen haha.

Haarlem (e.o.) is gewoon niet te betalen, tenzij je in Schalkwijk wil gaan wonen, tussen de schotels.
Ik zou lekker de voordelen van huren nemen, als er iets stuk is, mag de huurder betalen, ondertussen genieten jullie van je huis. In een hele fijne omgeving. ( dat geld kan je ook opzij zetten, hè)

Snap best dat 'geld in stenen' winstgevender is, maar besef je wel dat vele van ons de stenen niet kunnen betalen.

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:29

sas66 schreef:
[knip] En stel, er gebeurt wat met 1 van jullie en 1 salaris valt weg of wordt veel minder, kunnen jullie de hypotheek dan ook nog blijven betalen?

Volgens deze redenatie zou je als alleenstaande nooit een huis moeten gaan kopen. Dan is er helemaal geen backup.

Soms moet je ook wat durven gokken om er uiteindelijk beter van te worden.

Desireeeee
Berichten: 249
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:39

Roodvos schreef:
sas66 schreef:
[knip] En stel, er gebeurt wat met 1 van jullie en 1 salaris valt weg of wordt veel minder, kunnen jullie de hypotheek dan ook nog blijven betalen?

Volgens deze redenatie zou je als alleenstaande nooit een huis moeten gaan kopen. Dan is er helemaal geen backup.

Soms moet je ook wat durven gokken om er uiteindelijk beter van te worden.

Maar als alleenstaande moet je toch ook gewoon een backup plan hebben? En in de vorm van een partner is er dan geen backup, maar dat kan wel op andere manier. En anders is het gevolg hetzelfde: Als je huis dan te duur is, is er een grote kans dat je moet verkopen. Of je moet je huis al ver hebben afbetaald, of van regelingen kunnen rondkomen.

Voor de duidelijkheid: hiermee zeg ik niet dat alleenstaande niks moeten kopen. Zeker niet, maar het is niet verkeerd om wat veilige marges in te bouwen waar het wél kan.

En “gokken om er uiteindelijk beter van te worden”, dat is het nou juist met gokken, je weet niet of je er beter van wordt of niet ;)

Uiteindelijk weet je nooit wat het leven je brengt, maar je kunt wél nu een goede overweging maken én in verschillende scenarios denken. Lijkt mij onverstandig om voor stellen én alleenstaanden dit niet als reël scenario te zien waar je een backup plan voor moet hebben. :o

Ruimte om een gemis in inkomsten op te vangen geeft een veilig gevoel. En er is een reële kans dat dat een keer gebeurt. En ook als alleenstaande moet je daar goed over nadenken :)
Laatst bijgewerkt door Desireeeee op 06-05-24 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:42

Ik vind dat jullie behoorlijk wat geld kwijt zijn aan huur op dit moment al en de verwachting is natuurlijk ook dat dit de komende jaren nog duurder gaat worden.

Als je qua hypotheek nog meer gaat betalen dan wat je nu doet én ook nog eens zit met kosten voor het onderhoud van het huis wat erbij komt zou ik me toch ook wel 2x achter mn oren krabben voor ik zou gaan kopen.

Wij zijn afgelopen jaar verhuisd en gingen van beide een eigen woning met overwaarde naar eens huis waarbij onze paarden in de tuin konden staan. We betalen nu fors aan hypotheek, maar wel met in ons achterhoofd dat dit op een gegeven moment is afbetaald en we tussendoor proberen om extra af te lossen waardoor deze kosten op een gegeven moment gaan zakken.

Mijn man is 45 en ik 36 dus als hij met pensioen gaat is onze hypotheek nog niet volledig afgelost, maar hopen we qua kosten toch omlaag te kunnen. Met huren blijf je natuurlijk ook als je fors in inkomen achteruit gaat met pensioen toch de stijgende kosten van je huur houden. Op de lange termijn zou ik dan kopen adviseren, voor nu ben je met huren voordeliger uit.

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 20:43

Op 1 salaris kunnen kopen is in de huidige tijd helaas echt niet meer reeel als je een nieuwe hypotheek moet afsluiten.

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:01

Er is een groot aantal woningbezitters dat gekocht heeft in een gunstige tijd. Dat is nu niet meer helaas.

Als je nu nog wilt kiezen om te kopen om iets op te bouwen, is het ook niet zo reëel meer er vanuit te gaan dat je er persé op vooruit gaat qua woonruimte, tuin en/ of onderhoud.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:28

Ik heb een koophuis, maar als ik het nu, in de huidige huizenmarkt, als starter zou moeten doen, denk ik toch dat ik zou gaan huren. Je kunt met deze prijzen en deze rentes (kijk, ik begon 13 jaar geleden met dezelfde rente, maar de aanschaf van mijn huis was minder dan de helft waar mijn kersverse buren het voor hebben gekocht afgelopen jaar, eenderde komt een zelfs nog een heel stuk dichterbij een goede vergelijking) toch amper normaal blijven leven? En als ik de leeftijd van TS had gehad en dit tijdperk, had ik het zeker niet gedaan :n. Te hoge levenskosten in combinatie met te dichtbij het pensioen... Ik zou het persoonlijk niet meer aandurven :n. Dan zou ik dus een aantal jaar echt keihard moeten gaan bufferen om het tijdens mijn pensioen leuk te hebben, of ik zou het lastig krijgen tijdens mijn pensioen.. Niet iets waar ik persoonlijk voor zou tekenen.

Roodvos: Dat is wel heel kort door de bocht gezien denk ik, maar ergens ben ik het er gedeeltelijk toch wel mee eens. De huizenmarkt staat zo op zn kop. Moet je nú wel een huis wíllen kopen in je eentje? En dan om bovenstaande redenen eigenlijk ook..

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:33

Is er in de vrije sector niet iets te huur wat meer aan jullie eisen voldoet? Inschrijven bij makelaars enz.

En een goedkopere omgeving om te kopen, is dat geen optie? Zijn jullie echt gebonden aan de plaats waar je nu woont?
Ik zag eerder Haarlem staan, je zou dan ook kunnen overwegen om richting Hillegom te kijken?

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:53

Het nadeel van huren vind ik dat de huren meestijgen met de inflatie.
Je hypotheekschuld wordt juist minder waard door inflatie. Daardoor worden je woonlasten steeds procentueel een minder deel van je inkomen.
Zelfs als je niets aflost, heb je over 20 jaar in verhouding toch lagere lasten. Ook als tzt de rente wat hoger zou zijn. Of je kiest voor een langere rentevaste periode.

Laat je goed voorlichten door een financieel adviseur. Kost wat, maar betaalt zich zeker terug.

Wij hebben ons huis ca 20 jaar geleden gekocht. Was toen op het max van ons inkomen. 20 jaar loonsverhoging en wat groei in schaal zorgt ervoor dat we nu maar weinig lasten hebben tov ons inkomen. Van het verschil met een vergelijkbaar huurhuis kunnen we met gemak de extra kosten voor onderhoud en dergelijke betalen.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:15

Drie factoren die ik niet echt gezien heb in dit topic:
- energie. Jullie hebben nu een goed geïsoleerd huis (hoera...!), en een flink aantal eigen huizen is dit ook.
In principe hoef je je daar geen zorgen over te maken. Of als dit nadrukkelijk niet zo is, komen we op punt twee:

- hoe handig zijn jullie met 'klussen'...?
Bijvoorbeeld zelf isolatie aanleggen, zelf elke vijf jaar verven, etc.

- Een eigen huis geeft extra mogelijkheden zoals een huurder in huis nemen, een klein bedrijfje in je voorkamer starten - daar moet je voor voelen, maar een huis kan zichzelf ook deels terugverdienen.

hesterve

Berichten: 1939
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 00:06

123_456 schreef:
Het nadeel van huren vind ik dat de huren meestijgen met de inflatie.
Je hypotheekschuld wordt juist minder waard door inflatie. Daardoor worden je woonlasten steeds procentueel een minder deel van je inkomen.
Zelfs als je niets aflost, heb je over 20 jaar in verhouding toch lagere lasten. Ook als tzt de rente wat hoger zou zijn. Of je kiest voor een langere rentevaste periode.

Laat je goed voorlichten door een financieel adviseur. Kost wat, maar betaalt zich zeker terug.

Wij hebben ons huis ca 20 jaar geleden gekocht. Was toen op het max van ons inkomen. 20 jaar loonsverhoging en wat groei in schaal zorgt ervoor dat we nu maar weinig lasten hebben tov ons inkomen. Van het verschil met een vergelijkbaar huurhuis kunnen we met gemak de extra kosten voor onderhoud en dergelijke betalen.



Goed dat je dit benoemd, het is namelijk iets wat veel mensen vergeten! Je huur gaat jaarlijks met een aantal procenten omhoog en de waarde van het geld daalt ieder jaar een aantal procent ( en zoals de afgelopen jaren dit gedaald is is er niet tegenaan te werken…)
Als het geld wat je nu voor pensioen wegzet daalt ook mee , vergeet dat niet…
En zolang er jaarlijks zoveel nieuwe Nederlanders bij komen, er weinig gebouwd mag worden tja dan dalen de huizenprijzen niet fors. Toen we 25 jaar geleden onze eerste woning kochten als jonge broekies werd ons al voorgehouden dat de huizenprijzen wel een x zouden dalen… tja dat was in 2008-2010 wel een deel zo maar ze zijn nooit gezakt onder de prijs van waar we het huis voor gekocht hebben. En zolang je het niet moet verkopen blijf je dan ook gewoon in dat huis wonen…

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 07:53

Huur en servicekosten stijgen gewoon gestaag mee inderdaad. :j Blijf flink wat jaren in dezelfde woning zitten, dan betaal je toch een akelig bedrag alleen al aan de huur.