Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:12

Ik heb wel elke week een cheatday, en ook bij feesten heb ik een (soms extra) cheatday. Maar voor mij betekend cheatday niet eet zo veel mogelijk ongezonde dingen nu het kan noch ga compleet los. Dat probeer ik juist nooit te doen, om rustig en gematigd (maar wel genoeg) eten een gewoonte te houden. Op die manier hou ik het juist veel beter vol, en merk ik ook dat de behoefte aan een vreetbui ook verdwijnt. Terwijl als ik af en toe los ga, mijn lichaam een soort "wanneer gaan we weer?!" gevoel krijgt.

Ik eet écht ongezonde dingen bijna niet meer op normale dagen. Snoep, taart, junkfood, etc. is voor cheatdays bij mij. Op gewone dagen eet ik lekker, maar wel gezond. Investeren in genoeg variatie binnen "lekker maar wel gezond" doet daarin vooral wonderen, want het moet niet eentonig of als straf gaan voelen. Want dat moet het ook niet zijn, gezond eten is normaal en kan heel lekker zijn. Geen afzien. De cheatdag is bij mij de extra gewoon voor de leuk, omdat het sóms (met nadruk op soms) óók (en ook nadruk op ook) lekker kan zijn. Het is niet een beloning voor het volhouden ofzo. Het wel zo zien maakt het denk ik juist onbewust lastiger, want als de cheatdag een beloning is betekend dat dat de andere dagen negatief zijn. En dan moet je opeens gebruik maken van je kansen want straks is het weer "slecht". Terwijl je beter denkt "als ik het nu niet eet, kan het ook volgende week".

Sterker nog, hoewel er nog altijd troep is die ik echt niet wil laten staan zo lekker, merk ik dat ik er ook veel ongezond spul is dat eigenlijk niet zó lekker vind en bijna meer uit gelegenheid at, of puur om het eten. Niet omdat ik er behoefte (fysiek of mentaal) aan heb. Zelfde met portie grote. Ik betrap mezelf er nu opeens heel vaak op dat ik denk "waarom eigenlijk? Heel lekker, maar nu eigenlijk niet eens zo'n zin in" en laat het staan of eet veel minder. Ik krijg zelfs moeite met grote hoeveelheden. Waar ik eerder op kantoor zo een pak stroopwafels op had nog voor de lunch, heb ik nu echt 3 dagen nodig en dat eet ik eigenlijk al zonder echte zin dan.

Dat is wel na bijna 2 jaar bezig zijn met gezond eten overigens. Je mindset zo veranderen gaat niet opeens, dat snap ik ook. Dat is bij mij ook langzaam over die 2 jaar gegaan. En zelfs nu merk ik dat als ik compleet loslaat ik weer langzaam terugval over de weken, dat ik elke dag weer een beetje slechter ga eten. Maar zodra ik dat merk probeer ik het meteen weer op te pakken, want zolang ik wel in de goede flow zit en blijf gaat het eigenlijk dus heel goed en heb ik er mentaal ook geen moeite meer mer.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 19:23

Bij mij is me cheatday ook niet dat ik me helemaal vol prop met van alles en nog wat. Maar een bakje chips, een reep chocolade, een koekje, cakeje of taartje, en misschien een ijsje of een paar snoepjes. Maar ik vreet me niet helemaal vol.
Ik merk ook heel sterk dat ik de 1 a 2 dagen na mijn cheatday een echte suikerdip heb.
Ik zou daar echt niet blij van worden als ik dat iedere week zou doen zo eens in de 2 maanden vind ik het fijn en heb ik iets om naar uit te kijken.

En een keer gewoon een pizza (als avondeten) die plak ik gewoon eens in de zoveel tijd tussendoor daar heb ik geen cheatday voor nodig dat moet gewoon kunnen.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:10

Zie je maar weer hoe verschillend iedereen is. Wat werkt voor de een werkt absoluut niet voor de ander, en vice versa.

Mijn lichaam reageert bijna niet op energiebronnen als suiker en caffeine. Als in, ik ervaar geen dingen als een sugarrush en suikerdip. Ook caffeine en theeïne heeft vrijwel geen effect kwa extra energie.

Wel raakt mijn lichaam snel verslaaft aan snelle energie, als ik continue vrij laat wat ik eet pak ik automatisch de suikers en vettige dingen en ga ik daar ook heel snel steeds meer naar snakken. Daarom dat ik dat voor cheatday hou, zo blijf ik in een flow van gezonde keuzes maken. Immers, af en toe ongezond eten wordt je niet erger van, zolang het met mate is.

Cheatday bij mij is juist vaker, omdat ik niet wil dat het iets is om naar uit te kijken, maar iets dat gewoon is en deel uitmaakt van de reguliere flow. Zodat ik mentaal het gevoel krijg dat ik er geen gebruik van hóéf te maken, immers als ik dat niet doe kan het ook volgende week.

Als ik eens per maand een cheatday hou, dan gaat bij mij mentaal voelen als afzien tot het weer cheatdag is waardoor ik minder lekker in mijn vel zit, en voelt de cheatdag als iets waar ik gebruik van móét maken want daarna zit ik weer lang zonder. Dan krijg ik een beetje nu of nooit gevoelens.

Anyways, een weekelijkse cheatday kán iig wel, maar dan moet je cheatday wel gematigd zijn. Dus wel een stuk minder dan wat Herfstblad omschrijft. 1 cannoli ipv 5, 4~6 dropjes ipv de hele zak, etc. Er zit vaak zo veel calloriëen in dat je zelfs met kleine porties al snel hoog uitkomt, zekers als je ook langs de Starbucks gaat en junkfood als de MacDonals in de mix hoogt (en nogmaals, dat is prima zolang het met mate is). En wel echt 1 dag als cheatday, niet vrijdag t/m zondag.

Of het bij je past om een weekelijkse cheatdag te hebben, dat moet iedereen zelf uitzoeken. Zoals tussen DDDara en mij te zien is, iedereen is echt totaal anders kwa dat soort dingen.

Omrent uit eten gaan enzo als je met vrienden bent. Ik weet dat het vaak lastig voelt, maar je kunt altijd nee zeggen. En vaak is dat minder erg dan dat het wellicht voelt. Verjaardagen heb ik altijd cheatdag, maar als ik gewoon met vrienden hang geef ik gewoon aan dat ik niet te ongezond wil eten. Meestal zoeken mensen iets waar iedereen ok mee is. Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt. Ik vind het niet zo erg als ik als enige zonder drankje sta, iedereen 'n eigen keuzes. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat ik buitengesloten werd omdat ik bijv. als enige geen Starbucks hoefde en dus niet meebestelde. Reacties verschillen van positief en "zou ik eigenlijk ook moeten doen" tot "maar dat is niet nodig" en "waarom doe je dat". Maar daarna is het vaak ook klaar en gaan we gezellig door alsof er niks is, ben nooit uit de groep gezet ervoor ofzo.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:55

Interesant om te zien ja! Hier werkt het ook echt niet als ik zeg maar een vaste dag als cheatday pak of super zelden. Ik geloof zelf in een cheat wanneer nodig maar overdrijf niet beleid. Als ik dus in het weekend of doordeweeks op de bank zit en ik denk damn ik heb zin in chips, pak ik het ook. Als ik het dan niet doe worden de cravings alleen maar erger tot ik uiteindelijk dan als ik er eindelijk aan toe geef (en dan heb ik het over dagen uitstellen, niet uren) dan vreet ik alles wat ik tegen kom op.

Juist door soms gewoon toe te geven eraan help het lichaam, als ik bijvoorbeeld eens in de maand ofzo een cheat day/weekend heb en dan enkel "rotzooi" eet, is mijn lichaam zo van slag dat ik ook weer weken bezig ben om daar overheen te komen en weer goed in mijn vel te zitten.

Herfstblad
Berichten: 806
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 14:49

Cambionn schreef:
Zie je maar weer hoe verschillend iedereen is. Wat werkt voor de een werkt absoluut niet voor de ander, en vice versa.

Mijn lichaam reageert bijna niet op energiebronnen als suiker en caffeine. Als in, ik ervaar geen dingen als een sugarrush en suikerdip. Ook caffeine en theeïne heeft vrijwel geen effect kwa extra energie.

Wel raakt mijn lichaam snel verslaaft aan snelle energie, als ik continue vrij laat wat ik eet pak ik automatisch de suikers en vettige dingen en ga ik daar ook heel snel steeds meer naar snakken. Daarom dat ik dat voor cheatday hou, zo blijf ik in een flow van gezonde keuzes maken. Immers, af en toe ongezond eten wordt je niet erger van, zolang het met mate is.

Cheatday bij mij is juist vaker, omdat ik niet wil dat het iets is om naar uit te kijken, maar iets dat gewoon is en deel uitmaakt van de reguliere flow. Zodat ik mentaal het gevoel krijg dat ik er geen gebruik van hóéf te maken, immers als ik dat niet doe kan het ook volgende week.

Als ik eens per maand een cheatday hou, dan gaat bij mij mentaal voelen als afzien tot het weer cheatdag is waardoor ik minder lekker in mijn vel zit, en voelt de cheatdag als iets waar ik gebruik van móét maken want daarna zit ik weer lang zonder. Dan krijg ik een beetje nu of nooit gevoelens.

Anyways, een weekelijkse cheatday kán iig wel, maar dan moet je cheatday wel gematigd zijn. Dus wel een stuk minder dan wat Herfstblad omschrijft. 1 cannoli ipv 5, 4~6 dropjes ipv de hele zak, etc. Er zit vaak zo veel calloriëen in dat je zelfs met kleine porties al snel hoog uitkomt, zekers als je ook langs de Starbucks gaat en junkfood als de MacDonals in de mix hoogt (en nogmaals, dat is prima zolang het met mate is). En wel echt 1 dag als cheatday, niet vrijdag t/m zondag.

Of het bij je past om een weekelijkse cheatdag te hebben, dat moet iedereen zelf uitzoeken. Zoals tussen DDDara en mij te zien is, iedereen is echt totaal anders kwa dat soort dingen.

Omrent uit eten gaan enzo als je met vrienden bent. Ik weet dat het vaak lastig voelt, maar je kunt altijd nee zeggen. En vaak is dat minder erg dan dat het wellicht voelt. Verjaardagen heb ik altijd cheatdag, maar als ik gewoon met vrienden hang geef ik gewoon aan dat ik niet te ongezond wil eten. Meestal zoeken mensen iets waar iedereen ok mee is. Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt. Ik vind het niet zo erg als ik als enige zonder drankje sta, iedereen 'n eigen keuzes. Ook heb ik nog nooit meegemaakt dat ik buitengesloten werd omdat ik bijv. als enige geen Starbucks hoefde en dus niet meebestelde. Reacties verschillen van positief en "zou ik eigenlijk ook moeten doen" tot "maar dat is niet nodig" en "waarom doe je dat". Maar daarna is het vaak ook klaar en gaan we gezellig door alsof er niks is, ben nooit uit de groep gezet ervoor ofzo.



Ik vind dit wel ver gaan moet ik eerlijk zeggen. Dat je vrienden/familie/college's uit eten gaan en jij erbij zit en niks wil eten.

Ik ben dus twee weken terug met een vriendin naar de stad geweest voor een high tea. Normaliter gaan we dan nog altijd even langs de mac, of/en de stad in op het terras met een brorrelplankje erbij. Dus best flink ongezond. Nu wou ik dat dus niet en heb aangegeven dat ik wat op het eten wilde letten. Dus in principe alleen de high tea en gewoon gezelligheid. Een kop koffie na het winkelen na de high tea kan altijd. Maar liever daarna gewoon naar huis en niet naar de Mac of nog eens taart bij de koffie ed. Ik kon wel een zekere irritatie merken bij die vriendin. Zij houd echt van lekker eten. Dus toen we langs de friettent liepen waar het heerlijk rook zei ze "oh jij wil zeker niet mee?" Met rollende ogen. Toen zei ik "jij mag zeker wel hoor, ik ga wel mee." Maar dat vond ze ongezellig. Ik beslis zelf wat ik in mijn mond stop. Maar ik begrijp het een klein beetje wel.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:09

Herfstblad schreef:
Cambionn schreef:
Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt.
Ik vind dit wel ver gaan moet ik eerlijk zeggen. Dat je vrienden/familie/college's uit eten gaan en jij erbij zit en niks wil eten.

Ik ben dus twee weken terug met een vriendin naar de stad geweest voor een high tea. Normaliter gaan we dan nog altijd even langs de mac, of/en de stad in op het terras met een brorrelplankje erbij. Dus best flink ongezond. Nu wou ik dat dus niet en heb aangegeven dat ik wat op het eten wilde letten. Dus in principe alleen de high tea en gewoon gezelligheid. Een kop koffie na het winkelen na de high tea kan altijd. Maar liever daarna gewoon naar huis en niet naar de Mac of nog eens taart bij de koffie ed. Ik kon wel een zekere irritatie merken bij die vriendin. Zij houd echt van lekker eten. Dus toen we langs de friettent liepen waar het heerlijk rook zei ze "oh jij wil zeker niet mee?" Met rollende ogen. Toen zei ik "jij mag zeker wel hoor, ik ga wel mee." Maar dat vond ze ongezellig. Ik beslis zelf wat ik in mijn mond stop. Maar ik begrijp het een klein beetje wel.
Mja ik bekijk het meer in de trans van: "normaal" zouden we gewoon gaan, maar omdat ik wat verander gaat dan het feestje voor de rest niet door. Dat vind ik zelf niet fijn, dan voel ik me juist zo'n partypooper. Daarbij heb ik zelf echt geen probleem met niet mee-eten, het is immers mijn keuze en niet dat ik niet mee mag.

Heb gelukkig zo ver niet zulke negatieve reacties gehad als jij beschrijft. Maar dat zou bij mij wel ergenis opwekken. Ik forceer een ander niks en kijk niet op ze neer, en of ik iets in mijn mond stop of niet zou niet af moeten doen aan hoe gezellig het is. Ik ben toch niet gezelliger met een mond vol friet dan zonder hoop ik? Dus waarom zou een ander mij dan wel iets forceren (doormiddel van sociale druk)? Zoals jij ook zegt, ik beslis zelf wel wat ik in mijn mond stop. Net zoals zij dat ook zelf mogen beslissen. En net zoals zij dat willen, wil ik ook in mijn waarde gelaten worden. Als iedereen dat naar elkaar toe zou kunnen, zou alles zo veel makkelijker zijn.

Herfstblad
Berichten: 806
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:27

Herfstblad schreef:
Cambionn schreef:
Eventueel bied ik aan enkel mee te gaan voor de gezeligheid en eet ik later zelf, of haal ik elders terwijl de rest iets van hun keuze haalt.
Ik vind dit wel ver gaan moet ik eerlijk zeggen. Dat je vrienden/familie/college's uit eten gaan en jij erbij zit en niks wil eten.

Ik ben dus twee weken terug met een vriendin naar de stad geweest voor een high tea. Normaliter gaan we dan nog altijd even langs de mac, of/en de stad in op het terras met een brorrelplankje erbij. Dus best flink ongezond. Nu wou ik dat dus niet en heb aangegeven dat ik wat op het eten wilde letten. Dus in principe alleen de high tea en gewoon gezelligheid. Een kop koffie na het winkelen na de high tea kan altijd. Maar liever daarna gewoon naar huis en niet naar de Mac of nog eens taart bij de koffie ed. Ik kon wel een zekere irritatie merken bij die vriendin. Zij houd echt van lekker eten. Dus toen we langs de friettent liepen waar het heerlijk rook zei ze "oh jij wil zeker niet mee?" Met rollende ogen. Toen zei ik "jij mag zeker wel hoor, ik ga wel mee." Maar dat vond ze ongezellig. Ik beslis zelf wat ik in mijn mond stop. Maar ik begrijp het een klein beetje wel.
Mja ik bekijk het meer in de trans van: "normaal" zouden we gewoon gaan, maar omdat ik wat verander gaat dan het feestje voor de rest niet door. Dat vind ik zelf niet fijn, dan voel ik me juist zo'n partypooper. Daarbij heb ik zelf echt geen probleem met niet mee-eten, het is immers mijn keuze en niet dat ik niet mee mag.

Heb gelukkig zo ver niet zulke negatieve reacties gehad als jij beschrijft. Maar dat zou bij mij wel ergenis opwekken. Ik forceer een ander niks en kijk niet op ze neer, en of ik iets in mijn mond stop of niet zou niet af moeten doen aan hoe gezellig het is. Ik ben toch niet gezelliger met een mond vol friet dan zonder hoop ik? Dus waarom zou een ander mij dan wel iets forceren (doormiddel van sociale druk)? Zoals jij ook zegt, ik beslis zelf wel wat ik in mijn mond stop. Net zoals zij dat ook zelf mogen beslissen. En net zoals zij dat willen, wil ik ook in mijn waarde gelaten worden. Als iedereen dat naar elkaar toe zou kunnen, zou alles zo veel makkelijker zijn.[/quote]

Ik begrijp wat je zegt hoor. Ik zou dan wellicht toch zeggen dat ik niet mee zou gaan, als dat echt voor mij qua eten te lastig zou zijn. Of ik zou de dagen eromheen anders plannen of denken morgen weer een dag. Maar ik geloof ook dat er mensen zijn met maatje 34, killer body en sociale eet afspraken skippen hierom. Ik zou niet gelukkig worden op die manier, maar soms is nee zeggen helemaal niet zo verkeerd. Vrijdag was ik uit eten, super lekker en gezellig. Als iemand mij op zaterdag zou vragen of ik nog eens mee de stad in wil borrelen of uit eten dan had ik dit weekend nee gezegd. Uit meerdere redenen; gezond willen eten, financiële redenen, minder drukke agenda willen hebben. Maar dat is wel iets waar je stil bij moet staan en ook moeten leren dat het oke is om nee te zeggen.

Eten is in mijn geval met anderen wel iets gezelligs en samen bijvoorbeeld een patatje nemen vind ik toch anders dan dat iemand met een flesje water ernaar zit. Ja, ik kan het niet goed uitleggen want ik ben er helemaal mee eens dat als je wat wil veranderen aan je eetpatroon je het zelf moet doen en je zelf verantwoordelijk bent. Maar toch maakt eten samen voor de gezelligheid mij heel gelukkig.

Cambionn

Berichten: 853
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:00

Ik snap je helemaal hoor herfstblad! Ik probeer ook meestal zo te plannen dat dit soort uitjes op mijn cheatdag vallen trouwens, ik hou ook van lekker eten en zeg het liefst volmondig ja :D . Maar soms zijn er nou eenmaal meer gelegenheden dan dat cheaten verstandig is, en gezien ik tegenwoordig snel aankom ivm chronische medicatie is het echt keuzes maken. Ik heb ook echt geen killerbody noch maatje 34, voor mij is gezond gewicht al de moeite maar daar wil ik wel echt op blijven al is het maar voor het paard.

Maar uiteindelijk is het ook heel persoonlijk waar iemand zich zelf fijn bij voelt. Ik denk dat uitvinden hoe om te gaan met dit soort dingen ook net zo goed onder het kopje gezonde levenstijl passen, maar dan in het mentale vlak. Immers, gezond eten is 1 ding maar als je je vervolgens mentaal rot voelt door dit soort dingen ben je er nogsteeds niet.

Ik deel mijn kijk daarom ook echt niet als dé manier. Meer als een manier die werkt voor mij. En ik waardeer ook jouw input erg. Het geeft inkijk in verschillende methodes die voor verschillende mensen werken. En hopenlijk vinden anderen daartussen een manier die werkt voor hun, of delen ze een nieuwe kijk.

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:51

Voor mij hielp bij een gezonde levensstijl gewoon iedere dag sporten. Hierdoor voelde ik ook de drang om gezonder te gaan eten. Uiteindelijk heb me helemaal in het sport gevonden en ik deed ik het elke dag. Nu lig er een tijdje uit door een ongeluk, maar doordat ik een langere tijd ene gezondere levensstijl heb gehad. Hoi ik nu ook de drang om gezond te eten en kan ik niet wachten tot ik weer kan sporten.

Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:57

Voor mij betekende een gezondere leefstijl therapie en stoppen met een baan die mij mentaal ziek maakte. Ik genoot niet meer van het leven (enkel van de "nog even en dan kan ik eindelijk gaan doen wat ik echt wil") en was 24/7 gefrustreerd en uitgeput.

Therapie heeft me enorm geholpen om inzicht te krijgen in interne (mentale) processen, het aangeven van grenzen (vooral tegenover mezelf) en luisteren naar je lichaam. Ik kan het echt iedereen aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:59

Mooie discussie over cheatdagen. Ik ben dus sinds 5 januari zoveel mogelijk vegan aan het eten.

Bijkomend voordeel voor mij is dat ik nu dingen als melkchocolade heel makkelijk kan laten staan.

Zo af en toe cheat ik en eet ik toch iets met dierlijke producten. Vandaag bijvoorbeeld naanbrood bij mijn curry, waar melkpoeder in zat.

De keuze voor "anders" of "ongezond" is er nu een die ik veel bewuster neem dan eerst. Dat zorgt er voor mij voor dat een cheatday niet een soort "ach ik heb nu toch al een punt taart op dus ik kan net zo goed nog een reep chocola en een zak chips en en en want maandag stop ik weer"-dag wordt.

Ik ben sinds drie weken trouwens ook aan de medicatie, ik weet niet of ik dat al had verteld, en ik ben nu sinds begin januari 10 kilo kwijt. Gaat me wel een beetje hard hoor, maar ik eet nu aan de geringe kant van normaal. De medicatie zorgt ervoor dat ik me veel sneller en langer verzadigd voel. Ik kán echt niet meer meer eten want dan voel ik me ziek.

Hierdoor zijn mijn suikers (ik heb een combinatie van type 1 en 2) ook heel erg veel beter. Dat zorgt voor een veel fitter gevoel en dus kom ik meer in beweging. Echt een soort sneeuwbaleffect dus.

Binnenkort wil ik buikspieroefeningen gaan oppakken.

Ik kan me veel meer ontspannen in alles. :)

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:38

Ik ben steeds meer aan het lezen over chinese voedingsleer. En daar buiten om over vetten koolhydraten etc.

Nu wil ik gaan proberen om in de middag ook warm te eten, echter werk ik altijd buiten en heb ik nooit een keuken tot beschikking, dus moet ik het thuis al warm maken.
Heeft iemand ervaring met zo'n thermos voedselcontainer?

Verder ben ik me er steeds meer bewust van dat ik op werkdagen veel productiever ben in de zin van: na een lange dag werk ga ik zonder mopperen nog ff m'n paarden trainen.
Ben ik een dag vrij, en ik zit in de ochtend op de bank, blijf ik vaak hangen en zie ik echt tegen het trainen op.
Dat is dus iets om aan te werken!

lieke2
Berichten: 2136
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 14:14

ApplePapple schreef:
Verder ben ik me er steeds meer bewust van dat ik op werkdagen veel productiever ben in de zin van: na een lange dag werk ga ik zonder mopperen nog ff m'n paarden trainen.
Ben ik een dag vrij, en ik zit in de ochtend op de bank, blijf ik vaak hangen en zie ik echt tegen het trainen op.
Dat is dus iets om aan te werken!


Heel herkenbaar :o . Ik ben benieuwd naar je ideeen :j

Bienotje

Berichten: 10887
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:07

Ik had nog nooit van thermos voedselcontainer gehoord, maar ook heel benieuwd naar ervaringen. Zou ideaal zijn om iets van soep mee te nemen voor bij de lunch. Benieuwd hoe lang iets echt warm blijft.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:12

Ik heb een stapelbare, jaren geleden gekocht in een kookwinkel. Niet heel vaak gebruikt maar vind het wel een leuk ding. Als je het er echt goed heet in doet en dan ook nog in pakt in een deken oid, blijft het denk ik wel warm. Bij mij was het na een uur in ieder geval nog goed warm de laatste keer dat ik hem gebruikte. Ik heb er eentje met 3 lagen. De bovenste heeft alleen een plastic deksel dus die koelt het snelste af.

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:28

Je kan die thermos dingen ook voorverwarmen door er eerst kokend water in te doen, zodat ie al heet is. Hoor veel mensen zeggen dat het eten langer warm blijft, maar heb zelf niet getest

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:54

ApplePapple, heel herkenbaar hoor! Ik sport fanatiek, maar als ik een vrije dag heb en begin met rustig aan doen, dan blijf ik daar in hangen. Terwijl als ik er al een hele dag op heb zitten sta ik al ‘aan’ en kan ik makkelijker door, plus dat ik overdag veel mentaal belast wordt (studie of werk) en dan is fysiek bezig gaan erna ook uitnodigend. Mij helpt het om een vrije dag direct te starten met hardlopen of trainen, vaak al voor ontbijt of ik eet enkel even een banaan, wat overnight oats of cracker en gelijk door. Dus zodra ik uit bed stap: sportkleren aan, die leg ik dan al klaar de avond ervoor, en gaan! En daarna kan je echt heerlijk en voldaan genieten van je vrije dag (plus dat ik door die ochtend activatie vaak ook gelijk wat huishouden mee pak erna). :D

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:17

Heet water erin voor je warm eten er in doet helpt zeker.

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:26

Wat mij altijd hielp was heel vroeg op staan om te gaan sporten. Dan sta je gelijk aan

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 00:26


eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:00

Ik lees al een poosje mee. Het youtube filmpje hierboven kan ik zonder ondertiteling moeilijk volgen helaas.

Hier is echt de sleur van ongezond eten, vooral ‘s avonds op de bank erin gekomen. Ook heb ik al ruim 2 jaar een sportschool abonnement, maar ik ben erg weinig geweest en dit jaar nog helemaal niet. Ik heb moeite om mezelf hiervoor te motiveren. Hoe krijg ik me zelf aangeleerd dat ik wel 1 of 2 x per week naar de sportschool of zwembad in de sportschool ga.
Ik start per 1 maart met een nieuwe baan. Totaal buiten mijn comfortzone na 8.5 jaar heel veilig mijn vorige werk te hebben gedaan. Ik ben wel trots,dat ik die stap heb gezet. Maar het is nog onregelmatiger werk,met ook slaapdiensten. Dus even zien hoe ik een ritme voor mezelf kan creëren.

Ik heb een abonnement op project gezond. Na dit vorig jaar volledig te hebben gevolgd, zijn alle kilo’s er weer aan. Nu eten we alleen het avondeten volgens project gezond,zodat ik daar niet over na hoef te denken. Ik denk eraan om dit eruit te gooien en via Albert heyn de koolhydraatarme recepten voor een week uit te gaan proberen.

Ook probeer ik veel groente en fruit in huis te halen. Met kinderen zijn er ook altijd minder gezonde dingen in huis en dat vind ik wel lastig. Als ik 1 snoepje,koekje of chipje pak wil ik snel meer.

Maar er moet wel wat of om me fysiek en mentaal lekkerder te voelen.

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 18:39

Ik zal als advies geven ga iets doen wat je leuk vind. Als je de sportschool niet leuk vind ga dan hardlopen oid. Zo hou je het langer vol.

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:33

little_birdy schreef:
Ik zou ook graag meelezen en soms wat bijdragen.
Heb al vaker met wat topics meegedaan maar past meestal niet helemaal bij wat ik zelf voor ogen heb.
Ik vind het belangrijk dat ik fitter en sterker word en blijf om mijn lichaam goed te kunnen ondersteunen.

Heb namelijk pds reuma een scoliose en een wiplash dus zodra ik weer minder sport stort mijn lichaam een beetje in :Y)

Ik merk namelijk dat slechte voeding en te weinig bewegen een negatieve invloed hebben op mijn humeur (dat komt door de darmen) en daardoor ook de de rest van het huishouden enz.

Ik moet dus erg op mijn voeding letten en hoop dat dit topic daarbij een steun in de rug kan zijn.

Voor nu ben ik weer bezig met alles bijhouden wat ik eet voornamelijk voor de voedingswaardes en stukje bewustwording van wat er binnenkomt.
Zou ik graag wat strakker worden.
En doe ik thuis 4-6 x per week een korte HIIT training 1 x per week aqaujoggen en wandel en fiets regelmatig een rondje plus wat werkzaamheden op stal . Normaal rijd ik ook 3 x per week maar paard staat even stil momenteel.
Heb verder een zittend beroep dus moet echt al mijn beweging buiten mijn werk hebben en zoeken


Sorry dat ik deze oude terug haal maar ik kwam hem tegen. Mijn moeder heeft al een tijd geleden een wiplash opgelopen na een val van paard. Zij heeft hier nogsteeds last van. Hoe doe jij dat met je wiplash en sporten?

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:36

Geeft niet paardje101
Het heeft me 5 jaar gekost om daarvan een beetje te herstellen en kon toen pas wat intensiever gaan sporten,
Ik loop nog steeds (nu 8 jaar verder sinds ongeluk)
Maandelijks bij de fysio en regelmatig bij een sportmasseur om alles los te houden.
Het is en blijft een zwakke plek.
Wel is te merken door de training dat ik minder vaak pijn heb nu.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 14:53

Paardjes, Een Whipash heeft gewoon heel, heeel veel tijd nodig om te herstellen, zo ver als dat lukt en vervolgens nog eens heeeel veel tijd nodig om te kunnen accepteren zoals de "nieuwe situatie" is.
Mij heeft het ook ruim 5 jaar gekost om weer "goed" te zijn, helemaal 100% word ik nooit meer maar goed, is goed genoeg geworden.
Massages en dan ook echt goede massages en osteo zijn voor mij erg belangrijk. Maar ook een goed kussen, goede stoelen, banken en matras zijn echt heel erg belangrijk.

hier mijn bullet journals in elkaar gezet. Ik moet nog een paag dingen voor het algemene stukje maar sinds 1 maart is ook het maandelijkse deel in gebruik. Ik merk nu al dat ik met bepaalde dingen echt bewuster word en ook echt aan die punten wil werken. :D