Ervaringen gebroken kuitbeen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8719
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:50

Ergens in 1986 de boel gebroken gehad oa kuitbeen. Medische term weet ik effe niet meer maar het was een echte uit de boeken.Week in het zkh gelegen.
Met behulp van ijzerwerk is het hele verhaal aan elkaar gezet. Plaat en parkers zijn er na een half jaar uitgehaald. Heb wel het hele halve jaar met een warme voet gelopen omdat mijn lijf het ijzerwerk niet kon waarderen. Wat betreft schade aan de weke delen, daar ben ik veel langer mee bezig geweest. Pezen en spieren en ook zenuwen zijn flink beschadigd geweest, gips ging niet de eerste 14 dagen omdat de zwelling erg was maar heb 6 weken gips gehad.
Ondanks de schade doet mijn voet het redelijk tot goed. Is wat stugger in de morgen en staat een flink litteken op.

ievie

Berichten: 2250
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:39

Hé wat naar TS, beterschap en sterkte!

Zelf geen ervaring met een gebroken kuitbeen. Een kennis van me wel, en zij kon al vrij snel alles weer. Maar goed, dat is natuurlijk ook afhankelijk van het type breuk en de locatie.
Zelf heb ik geen kuitbeen meer. Die is er bij mij uitgehaald en op een andere plek in m’n lijf gebruikt. Kuitbeen kan je namelijk missen.

Ik ga duimen voor een goed en snel herstel!

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 12:21

Bedankt voor jullie ervaringen.

En het klinkt heel sneu kimmie maar blij dat er iemand op dit moment hetzelfde meemaakf
Hoop dat jou operatie goed gaat, het niet weten frustreerd mij ook ik ben zo bang dat ze me morgen nog meer pijn gaan doen.

Vanochtend nog heerlijk even geslapen en nu weinig pijn als ik maar stil zit.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:42

jetwii schreef:
Bedankt voor jullie ervaringen.

En het klinkt heel sneu kimmie maar blij dat er iemand op dit moment hetzelfde meemaakf
Hoop dat jou operatie goed gaat, het niet weten frustreerd mij ook ik ben zo bang dat ze me morgen nog meer pijn gaan doen.

Vanochtend nog heerlijk even geslapen en nu weinig pijn als ik maar stil zit.


En klinkt niet sneu hoor :') ik was vannacht blij dit topic te zien. Dacht hee ben niet de enige :')

Controle was eitje. Ze knippen je spalk open waar geen gips zit en kijken of je been genoeg is geslonken. En breken wel wat het gips zodat ze goed kunnen kijken. Mogelijk kijken ze naar de foto die ze laatst hebben gemaakt anders een nieuwe.

Mocht operatie worden dan duwen ze de spalk weer strakker aan en doen ze zelfklevende tape er omheen. Nieuw gips wordt dan niet gezet ivm Mogelijk verschuiven dan de breuk.

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 12:48

Nou dan hoef ik me niet druk te maken en wacht morgen wel af. Hou je mij op de hoogte van jou operatie en herstel?

Morrie

Berichten: 22341
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:51

ik heb in oktober 2022 mijn kuitbeen en enkel gebroken, ik kreeg eerst dat zware gips voor een week en de SEH arts zei dat het wel geopereerd zou worden. Gelukkig vond de trauma arts een week later dat het ook wel zo zou genezen, want ik zou toch nooit meer goed kunnen lopen vanwege een onbehandelde gebroken knie (20 jaar geleden, nooit geweten dat ie gebroken was, het been staat wel erg scheef sinds die van van een paard)

Ik kreeg 6 weken onbelast gips en daarna fysio, ben ik 2 x geweest, want ik moest gewoon een uur op de hometrainer en dat kan ik thuis ook wel. Sterker nog, ik zit nu 3 uur per dag op de hometrainer.
Mijn been is schever dan scheef maar het kuitbeen voel ik niet meer, de knie wel, continu.

Ik kreeg niks tegen de pijn, paracetamol verdraag ik niet en iets anders mocht ik niet, mijn kat probeerde de botten snel te helen, ze heeft een week op mijn gipsbeen liggen spinnen (zo helen katten elkaar). Het ergste vond ik de spuiten met bloedverdunners. Ik was bont en blauw.

Dit waren mijn breuken
Afbeelding

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 13:07

Morrie schreef:
ik heb in oktober 2022 mijn kuitbeen en enkel gebroken, ik kreeg eerst dat zware gips voor een week en de SEH arts zei dat het wel geopereerd zou worden. Gelukkig vond de trauma arts een week later dat het ook wel zo zou genezen, want ik zou toch nooit meer goed kunnen lopen vanwege een onbehandelde gebroken knie (20 jaar geleden, nooit geweten dat ie gebroken was, het been staat wel erg scheef sinds die van van een paard)

Ik kreeg 6 weken onbelast gips en daarna fysio, ben ik 2 x geweest, want ik moest gewoon een uur op de hometrainer en dat kan ik thuis ook wel. Sterker nog, ik zit nu 3 uur per dag op de hometrainer.
Mijn been is schever dan scheef maar het kuitbeen voel ik niet meer, de knie wel, continu.

Ik kreeg niks tegen de pijn, paracetamol verdraag ik niet en iets anders mocht ik niet, mijn kat probeerde de botten snel te helen, ze heeft een week op mijn gipsbeen liggen spinnen (zo helen katten elkaar). Het ergste vond ik de spuiten met bloedverdunners. Ik was bont en blauw.

Dit waren mijn breuken
[ [url=m/WKKkd6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Och jeetje wat vervelend dat je altijd last van die knie hebt. En wat lijkt me dat erg zonder pijnstillers zoiets moeten doorstaan.

Morrie

Berichten: 22341
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:11

jetwii schreef:
Och jeetje wat vervelend dat je altijd last van die knie hebt. En wat lijkt me dat erg zonder pijnstillers zoiets moeten doorstaan.


ik ben wel wat gewend op pijn gebied, want ik heb al jaren zenuwpijn, overgehouden aan gordelroos. Het zetten toen het net in het kunstgips zat, deed het meeste pijn. Ik zei nog: op tv geven ze daar minstens lachgas voor, maar de trauma arts stond lachend aan mijn been te trekken en duwen.... paardenvrouwen kunnen wel tegen een stootje, zei ie.... tip: zeg niet dat je iets met paarden hebt!

wendy1987

Berichten: 6983
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:18

Dit was mijn enkel.. de eerste foto's
Afbeelding
Afbeelding

Met spalk na 3 keer zetten 8)7 #) naar huis
Afbeelding

Na de operatie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze kregen vanaf het begin mijn enkel niet in de gewilde 90 graden. Daar heb ik nu nog steeds last van. Mis heel veel beweeglijkheid. Snel stijf, elke 2 weken nog fysio.
Maar, zoals eerder, ik hoop echt voor jou dat t bij jou gewoon netjes heelt!!!
Ik heb alles tegen gehad wat maar kon ongeveer.
Heel veel last van plaatwerk. Dat eruit. Onsteking eroverheen.
2 schroeven laten zitten, konden geen last geven, dus die na 5 jaar toch maar eruit halen halen.
Nu kunnen ze voor mij niets meer helaas.

Maar, dit was dan ook een leuke, aldus de artsen -O-

Morganlefay

Berichten: 8719
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:11

Even gezocht in mijn administratie.
Bimalleolaire enkelfraktuur links type C volgens Weber met frakturatie van malleolus tertius en malleolus lateralis-> osteosynthese.
Dat is de officiële benaming.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:15

Ik ben in 1990 's nachts tijdens uitgaan aangereden. 's Nachts zijn er foto's gemaakt en zagen ze dat mn kuitbeen en scheenbeen bij knie op meerdere plekken gebroken was.
Ze hebben me toen aan gewichten gelegd en ik zou 6 weken zo moeten liggen.

Op donderdag hebben ze nieuwe foto's gemaakt en zagen ze nog meer breuken, dus wilden ze opereren. Mijn knie was zo dik als een voetbal, dus ze hebben toen de hele dag ijs erop gelegd. Operatie werd op maandag gezet.

Ze hebben er toen schroeven en een plaatje in gezet. In totaal heb ik toen 4 wkn in het ziekenhuis gelegen. Daar begonnen met revalideren. oa het beweeg apparaat........Ik was 16 en ze wilden me naar een revalidatie centrum sturen, maar na overleg mocht ik naar huis en moest ik 2x per dag naar fysio.

Ik mocht het maanden niet belasten en daarna met weegschaal druk opbouwen, toen meetippen, daarna erop staan tot ik gewoon kon lopen, eerst nog met 1 kruk en toen zonder. Al met al, 6 maanden bezig geweest.
Mijn knie was enorm stijf geworden en door de littekens extreem gevoelig. Ook was een stuk litteken niet goed, dus is na een jaar al het ijzerwerk eruit gehaald.

Het bleef wel altijd een zwakke plek. Had bijv van die grappige sloffen en zag dan wel dat rechts meer slijtage had aan de onderkant en vaak vroegen mensen wel of ik iets mankeerde. Ik kon km's lopen, maar had wel een "loopje" ontwikkelt.

Ik had wel al jaren last en voelde ook iets niet goed zitten. Daarop ben ik in 2017 weer geopereerd. Er zat een stukje bot los en ze hebben even kort gezegd alles schoongemaakt en netjes geslepen. Ik was wakker en de arts snapte wel dat ik beperkt was.
Sindsdien helemaal geen klachten, dus spijt dat ik altijd heb gedacht; dat is dat rotte been en hoort erbij.

Alleen de littekens zijn dood, dus ergens tegenaan stoten of op mn knieën, onderbenen liggen geeft een heel raar gevoel.
Bij het verwijderen van het ijzerwerk hebben ze wel de littekens mooier gemaakt, maar het dode gevoel ertussen en rondom is altijd gebleven.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:26

jetwii schreef:
Nou dan hoef ik me niet druk te maken en wacht morgen wel af. Hou je mij op de hoogte van jou operatie en herstel?



Nou tegenwoordig gaat bij ons ziekenhuis alles over mail of SMS.. krijgt niet eens iemand meer aan de telefoon.

Kreeg net een SMS dat me operatie vrijdag om 14:00 ongeveer is.... Ben echt pissig.. zag er al tegen op en nu ook zo laat pas de operatie... keer dat ik iemand aan telefoon had had ik al gezegd zie er tegen op etc.

Had gehoopt dat ze er dus rekening mee zouden houden en dus vroeg plannen maar nee -:(- 8)7

sanne1221
Berichten: 515
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:06

Op 1 juni heeft mijn pony doordat ze er op sprong (ze schrok en sprong opzij) mijn kuitbeen gebroken.
Ik heb gips gehad voor 6 weken. Omdat het nog niet helemaal mooi genezen is, mag ik nog niet veel. Stal verzorgt mijn pony.
Gelukkig hoefde het bij mij niet geopereerd te worden. Redelijk mooie breuk.
Ik heb geen pijnstillers gebruikt.
Als ik jouw breuk zo zie lijkt het mij dat ze een tight rope moeten plaatsen. Succes met de operatie.
Sterkte met het herstel en hou rekening met een lange adem..
Overigens is een van de dingen die mij heel erg helpt: met een klein rond zacht balletje onder mijn voet masseren. Dit werkt echt heel goed en zorgt voor flexibiliteit in de voet, want die is weer zo stijf als een plank. Verder draag ik wel een brace op dit moment als ik onderweg ben. Thuis loop ik op blote voeten.

pinto_1

Berichten: 2578
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:34

Hoe gaat het nu met je TS? :(:)

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 17:14

In de nacht veel pijn.
Donderdag controle gehad.
Komende maandag weer controle en als de zwelling dan minder is woensdag operatie.
Na de operatie 6 weken niet belasten en daarna 6 weken minimaal belasten.

tiwi1969

Berichten: 7678
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:46

In ieder geval heb je wat meer duidelijkheid nu TS, maar pijn in de nacht is niet oké. Heb je geen extra pijnstillers meegekregen?

@Kimmie hoe is jouw operatie gegaan?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:58

tiwi1969 schreef:
In ieder geval heb je wat meer duidelijkheid nu TS, maar pijn in de nacht is niet oké. Heb je geen extra pijnstillers meegekregen?

@Kimmie hoe is jouw operatie gegaan?



Operatie is gister goed gedaan. Voor ze de ruggenprik hebben gezet hadden ze al slaapmiddel via infuus gegeven dus weet alleen nog dat ik overeind zat en zei me arm voelt raar. Antwoord van verpleegster was dat is het slaapmiddel. Vervolgens werd ik wakker op OK na het klaar was. 13:45 op OK en 15:15 op de uitslaapzaal.

Wel erg napijn gelukkig wel genoeg pijnstillers om ook een olifant plat te krijgen. En anti trombose injecties maar die moet me moeder zetten ben als de dood voor naalden. Vandaar dat ze me al in slaap hebben gebracht voor de ruggenprik.

Helaas wel weer een gipsspalk er omheen. En 6 weken niet belasten, over 2 weken controle, hechtingen eruit.

Over 8 weken moet er iets uitgehaald worden waar me kuitbeen aan me scheenbeen vast zit ofzo. Was nog beetje dwaas gister van slaapmiddel dus niet zo goed blijven hangen wat er uit moest :')

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 08:07

tiwi1969 schreef:
In ieder geval heb je wat meer duidelijkheid nu TS, maar pijn in de nacht is niet oké. Heb je geen extra pijnstillers meegekregen?

@Kimmie hoe is jouw operatie gegaan?


Ik heb tramadol mag ik maximaal 3 per dag van maar slik ik 2 van.
De tromboseptikjes die kimmie heeft heb ik ook haha.

Ik ben blij als ik geopereerd word, herstelperiode
Viel mij tegen. 6 weken 0% belasten. Dan 6 weken minimaal belasten en daarna pas weer wat beginnen met lopen.
Mijn opname zal woensdag zijn en ik blijf ook een nachtje in het zh

Morrie

Berichten: 22341
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:24

als ik dit lees, ben ik blij dat mijn breuk op de natuurlijke wijze mocht genezen, alleen 6 weken gips, onbelast. Ik kon ook voor een operatie kiezen, maar ik ben doodsbang voor artsen en ziekenhuizen en dat had die traumachirurg meteen in de gaten.

Maar als je geen keus hebt, is het flink balen. Ik hoop dat je handig met krukken bent, dat was ik niet en ik moest met een looprekje lopen, echt super onhandig zo'n ding

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:57

Morrie schreef:
als ik dit lees, ben ik blij dat mijn breuk op de natuurlijke wijze mocht genezen, alleen 6 weken gips, onbelast. Ik kon ook voor een operatie kiezen, maar ik ben doodsbang voor artsen en ziekenhuizen en dat had die traumachirurg meteen in de gaten.

Maar als je geen keus hebt, is het flink balen. Ik hoop dat je handig met krukken bent, dat was ik niet en ik moest met een looprekje lopen, echt super onhandig zo'n ding


Oo ik ben ook bang voor naalden etc. Bij mij hebben ze wel echt super mee gewerkt. Zolang je het aangeeft bij ons werken ze mee. Ook met infuus zetten heb ik al gezegd zeg niet wanneer je hem zet anders span ik weer aan.


Vandaag valt napijn mee maar das niet heel gek als je ziet hoeveel pijnstillers ik moet slikken haha

Morrie

Berichten: 22341
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:03

naalden doen mij dan weer niks, je prikt maar een end weg, maar ik heb gewoon een fobie voor alles wat medisch is. Bij de tandarts krijg ik paniekaanvallen, die kreeg ik ook bij de fysio, vandaar dat ik daar snel mee gestopt ben, op de hometrainer kan ik thuis ook (en doe ik na 9 maanden ook nog steeds anderhalf uur per dag)

wendy1987

Berichten: 6983
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:32

Je zou even kunnen overleggen met degene die je tramadol voorgeschreven heeft, of je dit niet mag aanvullen met paracetamol. Dat je die tussendoor pakt, ongeacht of je wel of geen pijn hebt gewoon echt gezette tijden slikken beide.
Dan houd je de spiegel zo hoog mogelijk. Als je al pijn hebt duurt weer even voor je net genomen pijnstillers weer werken.
Voor mij werkte dat het fijnst.
Maar ik zat aan tramadol,diclofenac en paracetamol.. elke 3uur wel iets haha.
Het niet belasten went snel, het daarna weer opbouwen vond ik raar en eng.. t voelt zo raar dan ineens

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 21:55

wendy1987 schreef:
Je zou even kunnen overleggen met degene die je tramadol voorgeschreven heeft, of je dit niet mag aanvullen met paracetamol. Dat je die tussendoor pakt, ongeacht of je wel of geen pijn hebt gewoon echt gezette tijden slikken beide.
Dan houd je de spiegel zo hoog mogelijk. Als je al pijn hebt duurt weer even voor je net genomen pijnstillers weer werken.
Voor mij werkte dat het fijnst.
Maar ik zat aan tramadol,diclofenac en paracetamol.. elke 3uur wel iets haha.
Het niet belasten went snel, het daarna weer opbouwen vond ik raar en eng.. t voelt zo raar dan ineens


Spiegel van paracetemol heb ik

jetwii
Berichten: 1286
Geregistreerd: 23-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 09:44

Nou de operatie is achter de rug.
De arts teijfelde gister nog of het gelukt was dus nig een ct scan gehad.
Maar zo ligt mijn been er nu bij en ik mag zo naar huis.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Janneke2

Berichten: 22970
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen gebroken kuitbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:54

Fijn dat het goed is gegaan...!

Na mijn operatie zei de chirurg 'dat de eerste 48 uur het rotste zijn', daarna wordt de pijn/ de hoeveelheid pijnstillers die nodig zijn minder.