Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41947
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:39

Net even nagevraagd. Zonnepanelen gaan niet uit, de stroom wordt waarschijnlijk de grond in geleid ipv het net op :).

Dat is blijkbaar ook het probleem wanneer ze in de fik vliegen, door de constante stroomtoevoer blijven ze branden.

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:45

IMANDRA schreef:
Dit is overigens wat Vandebron naar me mailde hierover:


Beste,

Samen zijn we volop bezig de energietransitie te versnellen. Zo kiezen we massaal voor groene stroom en komen er in Nederland steeds meer zonnepanelen op de daken te liggen. Het gevolg daarvan is dat er steeds meer zonne-energie wordt opgewekt. Dit is natuurlijk fantastisch nieuws, maar brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee die effect hebben op de energierekening. Om deze uitdaging samen aan te gaan en de transitie voor iedereen eerlijk en transparant te houden, introduceren we een nieuw prijscomponent voor zonnepaneel-eigenaren: de vaste terugleveringskosten.

De uitdaging: overschot aan zonne-energie
Door de explosieve groei van zonnepanelen en daarmee de productie van zonne-energie, komt het steeds vaker voor dat er een overschot is aan zonne-energie. Op zonnige dagen is er dan fors meer aanbod dan vraag naar zonne-energie en dit zorgt ervoor dat ook de kosten voor het terugleveren flink zijn gestegen. Hoe dit kan leggen we je in deze korte video haarfijn uit:

[ Video ]

De vaste terugleveringskosten
Voorheen werden de kosten voor teruglevering verwerkt in het stroomtarief. Alle klanten, met of zonder zonnepanelen, betaalden hieraan mee. Maar door de enorme toename van zonne-energie, nemen de kosten ook flink toe. Vandebron heeft daarom besloten om deze kosten eerlijker te verdelen door middel van de vaste terugleveringskosten voor zonnepaneel-eigenaren. Dit is een vast bedrag per dag dat je betaalt voor het terugleveren van zonne-energie. Hoe dat precies zit leggen we je uit in deze video:

[ Video ]

Wat betekent dit voor jou?

  • Gedurende je lopende vaste contract verandert er niets voor jou.
  • Vanaf het moment dat je vaste contract afloopt en je contract wordt verlengd, brengen we de vaste terugleveringskosten in rekening.
  • De hoogte van dit bedrag per dag bepalen we dan aan de hand van je totale jaarlijkse teruglevering. Meer hierover vind je in onze blog.
  • Je haalt vanaf dat moment iets minder voordeel uit je zonnepanelen, maar zonnepanelen blijven een goede en groene investering.

Link naar de blog



Ik heb er naar gekeken. De terugleververgoeding gaat daardoor naar 0 euro of je moet bijleggen. Wat een giller.

Tot 2000 kWh terug krijg je 10 cent terugleververgoeding minus de kosten per MAAND. Dan blijft er nog iets over.

Boven de 2000KwH krijg je 6 cent terugleververgoeding en ga je gelijk de mist in met de maandelijkse kosten uit de staffel.

MITS ze niet ook nog gaan schroeven aan de terugleververgoeding wat niet onwaarschijnlijk is bij deze club.
Want dat moet je geld bijgeven bij elk geleverde kWh.

De vaste kosten voor terugleveren kunnen oplopen tot 46 euro per MAAND (bij meer terugleveren dan 5000 kWh.

Dus rekenvoorbeeld stel ik lever 10.000 aan het net en verbruik 4.800. Dan lever in per saldo 5.200 terug a 6 cent (de rest salderen) dat is 312 euro per jaar en ik betaal 46 x 12 aan boete voor de overcapaciteit. Dat is 552 aan boete elk jaar. Dus terugleveren kost me dan 240 euro.
Laatst bijgewerkt door Paardjes83 op 17-08-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:52

_San87_ schreef:
purny schreef:
Waarom moet ik die geen zonnepanelen heb omdat ik in een huurwoning woon betalen voor de huishoudens die wel zonnepanelen kunnen aanschaffen.
Ik vind dit wel een stuk eerlijker

Ik vind ook niet dat iemand zonder panelen moet betalen. Maar ik vind het ook niet eerlijk dat mensen die mee zijn gegaan in de stimulering van de overheid, nu gestraft worden. De teruggeleverde stroom leverde al minder op, de salderingsregeling gaat er helemaal af en nu moet je nog toeleggen ook wanneer je stroom levert.

Er gaat wat mis, hoor.

Maar de mensen die niet mee kunnen gaan met de transitie worden nu ook gestraft. Dus er moet een oplossing komen voor beide partijen.
Hoeveel scheelt het eigenlijk als je stroom terug laat leveren?

Anoniem

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:01

Wij hebben begin maart 15 zonnepanelen laten aanleggen.
Groot gezin, veel stroomverbruik.

Als ze dit bij Vattenfall ook door gaan voeren word ik niet zo blij.

Las al tips om op zonnige dagen dus extra stroom te gaan verbruiken. Toch wel een beetje de wereld op zijn kop.

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:04

De hele energie transitie is een giller. Mensen die de rekening van de energie al niet kunnen betalen hebben ook geen middelen om meer dan 5.000 euro te investeren en lopen dus altijd achter de feiten aan.

Lijkt me toch dat je deze groep wilt stimuleren ipv lijm constructies middels prijsplafonds, die overigens niet passend zijn voor oude ongeisoleerde woningen, en wat tegemoetkomingen hier en daar. Ik heb hier de gemeente ook actief benaderd om deze mensen te helpen (soort energie denktank waar ik deel van uit maak). Resultaat renteloze lening voor zonnepanelen met lange looptijd. Opbrengsten zijn hoger per maand dan de kosten voor de lening. Mooie oplossing iedereen blij.

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:05

Lente schreef:
Wij hebben begin maart 15 zonnepanelen laten aanleggen.
Groot gezin, veel stroomverbruik.

Als ze dit bij Vattenfall ook door gaan voeren word ik niet zo blij.

Las al tips om op zonnige dagen dus extra stroom te gaan verbruiken. Toch wel een beetje de wereld op zijn kop.


Tip zet je contract vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:06

Paardjes83 schreef:
Lente schreef:
Wij hebben begin maart 15 zonnepanelen laten aanleggen.
Groot gezin, veel stroomverbruik.

Als ze dit bij Vattenfall ook door gaan voeren word ik niet zo blij.

Las al tips om op zonnige dagen dus extra stroom te gaan verbruiken. Toch wel een beetje de wereld op zijn kop.


Tip zet je contract vast


Dat is eigenlijk wel serieus een goeie. We hebben al heel lang een flexibel contract omdat we net in de energiecrisis afliepen.

DuoPenotti

Berichten: 30330
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:11

Nederland wil van het gas af.
Brandstof auto eruit. Zo duur dat je bijna wel moet.

Investeren mensen daarin krijgen ze een trap na.

Ja typisch Nederlands.
Als de bedrijven maar dikke wint houden...

Paardjes83
Berichten: 211
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:13

Vattenfall is prima met zijn terugleververgoeding. Je kunt ook stroom en gas bij 2 verschillende leveranciers afnemen. Vattenfall 3 jaar vast zetten dat soort dingen net wat aantrekkelijk is in jullie situatie.

Wintu

Berichten: 3319
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:30

Nederland wordt steeds gekker. Zelfde als dat men graag wil dat je met het ov gaat vanwege duurzaamheid, maar dan nu de prijzen zo hoog maken, dat het amper nog te betalen valt of plastic tax om vervuiling tegen plastic tegen te gaan, alleen mag de verkoper het in eigen zak steken, dus niemand voelt daarmee haast de plastic bult te verminderen en is het weer een manier om de burger geld uit de zakken te kloppen onder het mom van duurzaamheid.
Het is allemaal bar en boos de laatste tijd en lachwekkend als het niet zo in en in triest zou zijn.

amand0
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:32

Lente schreef:
Las al tips om op zonnige dagen dus extra stroom te gaan verbruiken. Toch wel een beetje de wereld op zijn kop.

Maar waarom is dat de wereld op zijn kop? Het is toch logisch dat je de energie die je opwekt door je panelen zoveel mogelijk direct gaat gebruiken?
Ik heb een dynamisch energiecontract (geen zonnepanelen) en ik probeer ook de vaatwasser en wasmachine te laten draaien op momenten dat de stroom goedkoop is; dus als er veel energieoverschot is

Bianca_v_s
Berichten: 89
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:45

Paardjes83 schreef:
Dus rekenvoorbeeld stel ik lever 10.000 aan het net en verbruik 4.800. Dan lever in per saldo 5.200 terug a 6 cent (de rest salderen) dat is 312 euro per jaar en ik betaal 46 x 12 aan boete voor de overcapaciteit. Dat is 552 aan boete elk jaar. Dus terugleveren kost me dan 240 euro.


Sterker nog, de saldering telt niet mee voor de heffing, dus je betaalt de heffing over de volle 10.000. Dus ook als je op jaarbasis netto 0 teruglevert (of zelfs meer gebruikt dan teruglevert) krijg je die boete voor je kiezen.

Ik heb een variabel contract bij Vandebron dus ik mag meteen per oktober die heffing af gaan tikken. Ik ben meteen de avond na de mail overgestapt naar een ander.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:53

Energiemaatschappijen maken geen kosten bij te hoge teruglevering, overbelasting van het net is een zaak van de netbeheerder en die zijn nog steeds in handen van de (provinciale)overheid. Het enige wat clubjes als Vandebron doen is facturen sturen aan hun afnemers. Als je teruglevert kunnen ze minder factureren en gaat hun verdienmodel eraan.

Als nu iedereen zijn contract bij Vandebron opzegt, dan stop die flauwekul heel snel en zullen andere maatschappijen dit idee niet gaan volgen .

Marije_jiplover

Berichten: 25416
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:58

Ik ben zelf al de omslag aan het maken.
Waar ik vroeger de wasmachine en vaatwasser bij voorkeur s nachts liet draaien, stel ik die nu in voor overdag, als de zon schijnt en de panelen stroom leveren.
Net zoals een vriend van mij met een 100%variabel contract snel de auto aan de laadpaal left, wanneer hij een negatieve stroomprijs heeft en idd ook de wasmachine etc dan aanzet.

Op dit moment heb ik nog een ouderwetse (domme) draaiende meter, die achteruit draait als de zon schijnt (ik blijf die zo lang mogelijk koesteren, ik weet dat we ergens volgend jaar afscheid moeten nemen, maar tot die tijd geniet ik nog even van de voordelen).
Ze kunnen daardoor aan mijn meter niet zien hoeveel ik precies teruglever en wanneer, want er kan niet meegekeken worden op afstand.
We hebben wel netjes de panelen aangemeld.

Ergens vind ik het niet perse raar, een beetje zoals Purny ook aangeeft, maar het moet wel een realistisch blijven.

Dat je geld toe moet leggen op het (terug)leveren van stroom , zou niet moeten.
Maar dat je betaalt voor het gebruik van de infrastructuur (stroomnetwerk) vind ik ergens nog niet zo heel erg oneerlijk.
Als je dat perse niet wil, moet je zorgen dat het het of opmaakt, of opslaat, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:13

amand0 schreef:
Lente schreef:
Las al tips om op zonnige dagen dus extra stroom te gaan verbruiken. Toch wel een beetje de wereld op zijn kop.

Maar waarom is dat de wereld op zijn kop? Het is toch logisch dat je de energie die je opwekt door je panelen zoveel mogelijk direct gaat gebruiken?
Ik heb een dynamisch energiecontract (geen zonnepanelen) en ik probeer ook de vaatwasser en wasmachine te laten draaien op momenten dat de stroom goedkoop is; dus als er veel energieoverschot is


Oh ik probeer dat ook zeker, maar in de zomer doen mijn zonnepanelen het zo verdomd goed dat ik dingen moet gaan zoeken om stroom te laten verbruiken.

In de winter leveren ze volgens de prognose minder op, dan zitten we goed of nemen we af.

Ik vind het krom dat er andere mensen zijn die zich scheel betalen om stroom te mogen afnemen en ik moet bijbetalen omdat ik stroom over heb.

paars

Berichten: 5645
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:32

In het het filmpje zegt hij (dat mannetje van van de Brom): “lever je 1500 kwh terug dan kom je in schaal 2.”
Wat impliceert dat dit dus jaarlijks wordt beoordeeld en berekend. Zoals nu ook met de saldering regeling.
Toen ik zonnepanelen ging laten plaatsen hebben ze me aangeraden om niet te ruim boven mijn verwachtte jaarverbruik te gaan zitten. Dus niet teveel overcapaciteit. Ik verwacht daarom zelf niet zo’n last te krijgen.
Tenzij ze dit dus per maand willen gaan berekenen. Wat onzinnig zou zijn in mijn ogen.
Ik heb nu ook nog een ‘domme meter’ dus geen problemen maar straks in ‘t nieuwe huis wordt dat anders.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:39

purny schreef:
Waarom moet ik die geen zonnepanelen heb omdat ik in een huurwoning woon betalen voor de huishoudens die wel zonnepanelen kunnen aanschaffen.
Ik vind dit wel een stuk eerlijker


Nee dat zie je totaal verkeerd. Wanneer de zonnepaneelbezitter een heffing moet betalen zal de stroom voor een niet zonnepanelenbezitter echt niet dalen. Hooguit enkele centen voor het idee.

De energiemaatschappij heeft niets te maken met netbeheer. De kosten voor netbeheer staan los van je energiekosten en die kosten zijn al flink gestegen de afgelopen tijd. Ze factureren dit alleen door.

De mensen zonder zonnepanelen profiteren terdege van de zonnepanelen omdat die zorgen voor een hoger aanbod van stroom en dus lagere prijzen op de markt. De mensen zonder panelen krijgen een prijs die gebaseerd is op de gemiddelde prijs op de groothandelsmarkt. Is die hoog zoals afgelopen winter dan stijgen die tarieven door in de variabele contracten. Toen hebben de energiemaatschappijen optimaal geprofiteerd van de stroom van zonnepaneelbezitters. Deze kochten ze goedkoop in en ging voor de hoofdprijs naar de buren…

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:42

Marije_jiplover schreef:
Ik ben zelf al de omslag aan het maken.
Waar ik vroeger de wasmachine en vaatwasser bij voorkeur s nachts liet draaien, stel ik die nu in voor overdag, als de zon schijnt en de panelen stroom leveren.
Net zoals een vriend van mij met een 100%variabel contract snel de auto aan de laadpaal left, wanneer hij een negatieve stroomprijs heeft en idd ook de wasmachine etc dan aanzet.

Op dit moment heb ik nog een ouderwetse (domme) draaiende meter, die achteruit draait als de zon schijnt (ik blijf die zo lang mogelijk koesteren, ik weet dat we ergens volgend jaar afscheid moeten nemen, maar tot die tijd geniet ik nog even van de voordelen).
Ze kunnen daardoor aan mijn meter niet zien hoeveel ik precies teruglever en wanneer, want er kan niet meegekeken worden op afstand.
We hebben wel netjes de panelen aangemeld.

Ergens vind ik het niet perse raar, een beetje zoals Purny ook aangeeft, maar het moet wel een realistisch blijven.

Dat je geld toe moet leggen op het (terug)leveren van stroom , zou niet moeten.
Maar dat je betaalt voor het gebruik van de infrastructuur (stroomnetwerk) vind ik ergens nog niet zo heel erg oneerlijk.
Als je dat perse niet wil, moet je zorgen dat het het of opmaakt, of opslaat, denk ik.



Dat betalen voor het gebruik maken van het stroomnetwerk doe je al. Daar betaal je heel veel netbeheerkosten voor.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:49

_San87_ schreef:
Net even nagevraagd. Zonnepanelen gaan niet uit, de stroom wordt waarschijnlijk de grond in geleid ipv het net op :).

Dat is blijkbaar ook het probleem wanneer ze in de fik vliegen, door de constante stroomtoevoer blijven ze branden.


Zodra de stroom eraf is in je huis doen ook je zonnepanelen niets meer. Normaliter zitten je zonnepanelen op een aparte groep/zekering in de meterkast aangesloten. Zodra je deze omzet is de stroom eraf. In het geval van bv brand of kortsluiting zullen je zekeringen eruit vliegen.


Zodra de netspanning boven de 253volt komt stopt je omvormer met werken. Hij schakelt dan automatisch uit. Dit kan voorkomen in wijken met een oud energienet en teveel opwek op bepaalde momenten. Hier komt ook gelijk het fabeltje vandaan dat de energiemaatschappij/netbeheerder op afstand je systeem zou kunnen uitzetten…

Sabri

Berichten: 1421
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:57

Ik zie het al voor me. Straks zijn de aircos niet meer aan te slepen en worden deze zomers massaal aangezet zodat er minder stroom teruggeleverd wordt met als gevolg extra co2..

Zelf heb ik maar 2 panelen via mijn huurhuis, hoe dat zal gaan met huurhuizen zou ik ook wel willen weten. Gaat het me geld kosten dan zeg ik het huurcontract met de panelen op denk ik. En zijn deze dingen er voor niks gemaakt en op dak neergelegd.

Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:05

Dikke winsten maken afgelopen jaar. Een godsvermogen verdienen aan een niet te betalen energierekening voor veel mensen. Zowieso amper een eerlijk bedrag aanbieden voor teruggeleverde stroom en dan nu gaan praten over kosten delen.

Nederland is aan het afglijden en niet zo'n beetje ook.
Grote bedrijven die over lijken gaan bepalen momenteel wat er gebeurd in de wereld en hebben meer invloed dan overheden. Dat kan alleen maar fout gaan.

Wintu

Berichten: 3319
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:07

Sunnda schreef:
Dikke winsten maken afgelopen jaar. Een godsvermogen verdienen aan een niet te betalen energierekening voor veel mensen. Zowieso amper een eerlijk bedrag aanbieden voor teruggeleverde stroom en dan nu gaan praten over kosten delen.

Nederland is aan het afglijden en niet zo'n beetje ook.
Grote bedrijven die over lijken gaan bepalen momenteel wat er gebeurd in de wereld en hebben meer invloed dan overheden. Dat kan alleen maar fout gaan.


En een overheid die het besturen niet machtig is. Het gaat al een tijd neerwaarts hier in Nederland.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:08

Mensen die het eigenlijk niet konden betalen in het kader van duurzaamheid een lening aanpraten en ze dan vervolgens bestraffen 8)7

Gaat echt goed :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41947
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:40

robert45 schreef:
_San87_ schreef:
Net even nagevraagd. Zonnepanelen gaan niet uit, de stroom wordt waarschijnlijk de grond in geleid ipv het net op :).

Dat is blijkbaar ook het probleem wanneer ze in de fik vliegen, door de constante stroomtoevoer blijven ze branden.


Zodra de stroom eraf is in je huis doen ook je zonnepanelen niets meer. Normaliter zitten je zonnepanelen op een aparte groep/zekering in de meterkast aangesloten. Zodra je deze omzet is de stroom eraf. In het geval van bv brand of kortsluiting zullen je zekeringen eruit vliegen.


Zodra de netspanning boven de 253volt komt stopt je omvormer met werken. Hij schakelt dan automatisch uit. Dit kan voorkomen in wijken met een oud energienet en teveel opwek op bepaalde momenten. Hier komt ook gelijk het fabeltje vandaan dat de energiemaatschappij/netbeheerder op afstand je systeem zou kunnen uitzetten…

Ik weet dat wanneer de omvormer uitgeschakeld wordt (zoals bij een stroomstoring), er geen stroom meer omgezet wordt en er ook niet geleverd wordt aan het net. Maar op dat moment maken zonnepanelen nog wel gelijkstroom aan, toch? Dat proces kun je niet uitschakelen, voor zover ik weet.

miereneter

Berichten: 2623
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:21

Voor mensen die hun contract willen opzeggen: ik hoorde op de radio dat de andere energieboeren waarschijnlijk snel gaan volgen. Vandebron is gewoon de eerste. (Overigens heb ik mijn contract bij Vandebron meteen opgezegd toen ze zich lieten kopen door Essent. Je ziel aan de duivel verkwanselen, vond ik dat.)

Lastig verhaal, vind ik dit. Natuurlijk zouden mensen zonder panelen niet moeten betalen worden voor het stroomoverschot van mensen met panelen. Maar het voelt ook alsof mensen met panelen nu gestraft worden voor iets wat net gepromoot wordt als milieuvriendelijk.

Jammer dat we technisch nog zo achter lopen: wel de panelen, niet de mogelijkheden (of genoeg wil?) om de productie te benutten. Ook eeuwig zonde dat er nog zo weinig opslagcapaciteit beschikbaar is, dat zou echt een gigantische stap voorwaarts zijn.