graven in de paddock???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

graven in de paddock???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:18

hoihoi

onze pony's staan in de winter op de paddock/longeer bak maar ze hebben sinds kort iets nieuws verzonnen... ze graven kuilen!! jemig, het lijken wel hondjes, weet iemand waarom ze dit doen? of vinden ze het gewoon leuk, ik wat minder...kan elke dag gaan scheppen...
vroeg me af of jullie ook graaf paarden hebben? en het nadeel is.. ze graven zo diep dat de zwarte modder laag boven komt...

binnen houden doe ik natuurlijk niet!!!

groetjes!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:20

Geef ze een schep

Afbeelding

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:27

hahahahahaha!!! cool!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:36

Bij ons graven de paarden ook. Als ze zich vervelen gaan ze dat toch echt doen. Om het te voorkomen gooien we wilgentakken in de paddock, hier kunnen ze dan lekker op kauwen, ze zijn er wild van! Nu zijn de takken helaas en ja, nu begint het weer. Maar die wilgentakken helpen erg goed. Gewoon een knotwilg even knotten

lodo

Re: graven in de paddock???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:49

Mijn veulen van 10 maanden heeft het zo'n 3 weken geleden uitgevonden (helaas). Gaten van een meter diep !!!!. Ik dacht dat ze dorst had omdat de drinkbak bevroren bleek, dus ik water aanbieden: geen dorst dus.... Ze heeft het intussen ook aan mijn merrie geleerd en nu staan ze soms samen te graven helaas. En ik maar oppassen dat mijn 10 honden niet gaan graven, weer twee erbij dus.... Dacht nog aan een mineralen- of sporenelemententekort maar ze krijgen brok en hebben een liksteen die ze beiden veelvuldig gebruiken. Het moet dus wel verveling zijn inderdaad. Ik zat te denken aan een Jollybal ofzo maar wilgentakken is ook een idee.

Nadir

Re: graven in de paddock???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:52

Die van mij doet het ook.
Ze begint er al mee zodra ze de paddock op komt. Dan haalt ze de zwarte aarde naar boven en begint ze ondergrondse wortels en plantjes er uit te trekken...

Het is niet anders, zou niet weten hoe je het af moet leren!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:56

Andere dingen te doen geven.

*wilgentakken
* zo'n biksbal
* 'vreemde' voorwerpen neerleggen
* een skippybal in de bak

Daar reageerden onze wel goed op,

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:23

Wij hebben dat probleem ook hoor! Ze graven echt kuilen, echt diep, vorige week wilde Black gaan rollen, precies in een kuil en toen had ie toch moeite om op te staan! Gelukkig gaat iemand van stal steeds met de trekker door de paddock, zodat het wel netjes blijft, maar de paardjes gaan toch door!!

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 20:25

Bij ons graven de paarden ook in de paddock, ik weet niet wat we er aan kunnen doen...

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:15

ik denk dat het inderdaad gewoon puur uit verveling is, bij ons hebben we dan wel geen paddock maar daar doen ze het gewoon in de wei, ook al is er genoeg eten
Gewoon iets te spelen in de wei leggen, heeft bij ons geholpen

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:50

hoihoi

bedankt voor de tips, maar een biksbal lijkt me niet kunnen hoor, dan krijgen ze zand binnen, maar skipybal ben ik al steeds naar op zoek maar kan geen vinden!! wilgentakken is ook een idee, of anders gewoon een bal ofzo.. ik denk dat het bij die van ons ook verveling is en ze zoeken ook de worteltjes..

Forcalquier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:53

Ja die van ons doet dat ook sinds een paar weken, ik heb dikke wilgenstammen in de paddock gelegd en nu is het wel iets minder.
Misschien wonen de gravers liever in australie ha ha

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:13

Ja bij ons graven zo ook enorme kuilen. Mijn pony gaat er zelfs wel een in liggen. Net een Duitser op het strand.

Naatje80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:08

Wilgentakken helpen inderdaad vaak.
Ik hang ook hooinetten voor mijn paarden neer in de bak, om verveling tegen te gaan! Helpt ook goed.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:13

Bonny4life schreef:
maar skipybal ben ik al steeds naar op zoek maar kan geen vinden!!

Gewoon in de speelgoedwinkel!

Het schijnt ook voor te komen dat de gravers een mineralen tekort hebben, en dan de mineralen uit de zwarte aarde/klei tot zich nemen om dit te compenseren.
Maar verveling is ook wel aannemelijk.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:45

Mijn veulen ( bijna jaarling ) doet het ook. Ik geef haar ruimschoots hooi maar dat interreseert haar niet zoveel. Ze heeft genoeg water, binnen in de stal een liksteen. En een speelbal in de paddock.
Dus ik denk dat het toch verveling is. We laten haar daarom af en toe in de rijbak, kan ze lekker op de lange zijdes uitrazen. Misschien is het ook wel een beetje teveel energie die ze kwijt willen.
Echt een goede oplossing heb ik niet voor je.

Jennii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:52

op de vorige manege bij ons, gingen ze ook altijd graven ... en diep konden wij het weer gaan dichtgooien voordat we gingen rijden ..

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:30

Die van mij doen het ook hoor, en altijd op dezelfde plek. Er ligt te weinig zand op het moment in en op die plekken graven ze worteldoek op wat eronder ligt, kan je lekker aan plukken.

Wat nog veel erger is, is dat ze de hele bakrand opvreten, soms staan ze echt met z'n vieren op een rijtje te knagen niks helpt ik heb er zelfs schrikdraad langs gespannen.
Nu hebben ze weer even wat te doen met dikke takken in de bak, maar dat duurt ook altijd maar even totdat het nieuwtje er weer af is. Volgens mij zijn het bevers in plaats van paarden.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:46

hoihoi

ik zal het afkloppen maar nu ik wat materialen in de paddock heb gegooid is er al 2 dagen niet gegraven, maar ik denk dat het toch wel snel gaat vervelen..

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:57

Dan ga ik dat ook eens proberen. Die van mij zijn een meter diep maar zeker ook een meter breed en lang.

Dus dat wordt wilgen knotten !!!

Esther_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:54

Maakt het iets uit of je de takken van een knotwilg of van een treurwilg neemt?

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 08:58

Volgens mij niet, alleen een treurwilg ziet er niet zo mooi meer uit als je alle takken eraf haalt. In principe snoei je treurwilgen ook niet.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:03

Tegen mij is het als volgt uitgelegd:Ze graven kuilen in de grond om mineralen en zouten op te sporen. Vaak gaan ze dan aan de grond likken , de grond wordt daar hard zeg maar en ze likken bepaalde mineralen / zouten op.

Bij ons doen ze het ook, terwijl ze gewoon een zoutblok en een mineralenliksteen hebben.
Denk dat het een beetje instinct is.

Ik hoor het deze periode vaker, wieweet hebben ze wat extra nodig aan het eind van de winterperiode en lossen ze dit instinctmatig zo op???

Klinkt dit een beetje aannemelijk? ik vind van wel.