Dikte van de weidepalen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 09:05

Hoi.

Stomme vraag hoor, wij gaan een eigen stukje grond afmaken als winterweide voor mijn draver en shetje <3

Nu kan ik hier wat verderop palen halen, deze zijn 2,5m lang maar slechts 6cm doorsnede. Wel ´maar´ 150 euro.

Of we moeten ergens anders geen, dik een uur rijden, voor palen van 2,5m lang van 9cm doorsnede...

De palen komen minimaal 75cm de grond in en de anderste 50cm wordt afgemaakt met kippengaas ivm de oliebol die graag ontsnapt _O-

De draver heeft echt extreem respect (en schrik) van de draad... dus zou die 3cm meer of minder het echt uitmaken?
Het zijn wel behandelde palen, dus dat zit sowieso goed lijkt me? :=

We willen een beetje budgetvriendelijke doen omdat het ´maar´ winterweide is uiteindelijk dn ze het grootste deel van het jaar op 2 zomerweides zullen staan <3

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:10

Die 2,5 meter lengte heb je niet nodig.
2 meter (waarvan 60-65 cm in de grond) is meer dan genoeg, hou je 1.35-1.40 boven de grond over.
Wat je bespaart op prijs voor de lengte, kan je dan in dikte investeren. 8 cm is een fijne dikte. Kan je ook je isolatoren met een beetje deugdelijke schroef vastzetten. Dunnere palen splijten sneller.

Kippengaas tenslotte is veel en veel te licht voor je Shet. Daar slaan ze zó met een hoef doorheen, en dan krijg je akelig scherpe gaten.

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:11

Wij hebben tegenwoordig kunststof palen ze wegen niks, zijn ook 6cm doorsnede en ze gaan niet rotten. Zijn geloof ik 1,95m Werken uitstekend, zolang je stroom erop hebt hebben de meeste paarden er wel respect voor.

mino1
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:18

Vergeet de hoekpalen niet die zijn nog belangrijker dan de dikte van de tussen palen (als er stoom op de draden komt). Als gaas onder zal je schapengaas of wildtgaas kunnen nemen dat is wat sterker dan kippengaas.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:26

Ik zou gaan voor kunststof palen of anders minstens 8 cm dikke goede houten palen. En voor de hoekpalen liefst dikker.

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 09:28

Mijn weidepalen zijn 10cm dik en 2m lang voor de tussenpalen en 12cm dik en 2,5m lang voor de hoekpalen.

Contemplate
Berichten: 200
Geregistreerd: 21-01-20

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:04

Ik vraag me vooral af hoe snel die dunne houten palen wegrotten in de grond. Beetje verlies op 6cm is relatief meer dan op 9 natuurlijk. Misschien heeft iemand daar wel ervaring mee. Alles van hout vergaat toch, dus onderhoud en vervangen kom je hoe dan ook niet onderuit.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:22

Goedkoop is duurkoop. Beter in 1x een goede stevige omheining dan je paarden van de weg moeten plukken.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:44

Ik zou er liever een uurtje voor rijden en die van 9 cm ophalen. Die van 6 zijn boompalen en te dun.
Hier staan palen van 10 cm. En binnenin de track wat dunnere en 'milieuvriendelijk behandeld' en die rotten hier en daar al door.
Aan de onderzijde zou ik aan de binnenkant wat lage draden 2 a 3 met 20 cm ertussen, schrikdraad zetten voor de shet, en het kippengaas aan de buitenzijde nieten. Het is te zwak voor paarden, en zo kan de shet niet ontsnappen. Beter 1 x goed dan elk jaar herstellen, dat gaat irriteren.

Lavitabella

Berichten: 1718
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:49

Ik zou ook die 9 cm ophalen. Ik heb weide palen van 8 cm en die gaan redelijk snel kapot, kun je nagaan met 6 cm. Ze rotten snel weg en met beetje wind/kracht erop breekt het snel af. De vervangers zijn nu 10 cm. En de hoekpalen zijn 14 cm.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:03

Hier palen van 12cm. 2m20 lang en 80cm in de grond.

8nnemiek

Berichten: 43414
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:11

Nadeel van 9cm is dat er minder makkelijk grondboren voor te vinden zijn, dat is meestal 6,8,10,12 en 14.
Wij hebben 8 en 14, maar ze lijken ongeveer even snel te rotten := Die van 14 waren gewoon wat mindere kwaliteit.

mino1
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:18

Hier de hoekpalen 14 cm en de tussenpalen 7 cm.
De hoekpalen houden het draad strak en de tussen palen hoeven het alleen hoog te houden (als je stroom op de draden hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:25

Ik zou zeker geen waaibomenhout-palen gebruiken hoor. 6 cm is echt niks. Voor een beetje stevig hekwerk heb je het dubbele nodig. En op de hoeken vaak nog zwaarder. Ik zou ook zeker voor de hoeken 14 pakken en voor de palen zelf 12, eventueel minimaal 10. Maar 6 is echt een dun stokje. 1 x niezen en die paal ligt om, laat staat als er eentje wil schuren.

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 12:50

Ibbel schreef:
Die 2,5 meter lengte heb je niet nodig.
2 meter (waarvan 60-65 cm in de grond) is meer dan genoeg, hou je 1.35-1.40 boven de grond over.
Wat je bespaart op prijs voor de lengte, kan je dan in dikte investeren. 8 cm is een fijne dikte. Kan je ook je isolatoren met een beetje deugdelijke schroef vastzetten. Dunnere palen splijten sneller.

Kippengaas tenslotte is veel en veel te licht voor je Shet. Daar slaan ze zó met een hoef doorheen, en dan krijg je akelig scherpe gaten.


Beiden zijn 2,5m lengte, die van 2m zijn (om wat voor reden dan ook) duurder, dus de keuze gaat gewoon naar die van 2,5 meter dan :=

Waar ze nu staan is vanonder ook dichtgemaakt met kippengaas, maar dat is een extraatje, voor het gaas wordt ook nog een dubbele stroomdraad gezet. Het gaas is een extra veiligheid, maar ik ga sowieso kijken voor iets van schapengaas of net ipv kippengaas idd...

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 12:51

Suzanne F. schreef:
Ik zou zeker geen waaibomenhout-palen gebruiken hoor. 6 cm is echt niks. Voor een beetje stevig hekwerk heb je het dubbele nodig. En op de hoeken vaak nog zwaarder. Ik zou ook zeker voor de hoeken 14 pakken en voor de palen zelf 12, eventueel minimaal 10. Maar 6 is echt een dun stokje. 1 x niezen en die paal ligt om, laat staat als er eentje wil schuren.


De weide waar ze nu staan zijn de hoekpalen. Blijkbaar 9cm en de tussenpozen ook 6cm :=

Dus 9 zou dan zeker voldoende moeten zijn lijkt me?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:22

Moet het ook wolfwerend worden?
Als je toch nieuw gaat zetten kan je daar gelijk rekening mee houden.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 13:30

Wij hebben alles met 8cm palen gedaan, ook de hoeken

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 13:31

Roodvos schreef:
Moet het ook wolfwerend worden?
Als je toch nieuw gaat zetten kan je daar gelijk rekening mee houden.


Nee gelukkig niet! Het is een stukje grond aan het kanaal, maar in een woonwijk en aan drukke baan. Gelukkig nog geen wolven gespot in onze omgeving! +:)+

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 13:33

Amber_anne schreef:
Wij hebben alles met 8cm palen gedaan, ook de hoeken


Ja ik heb nog enkele palen van 9cm liggen van de vorige weide. Dus ga denk ik de hoekpalen en in het midden enkele palen van 9cm doen en de rest gewoon 6cm...
Mijn paard is (gelukkig) echt bang van draad, dus komt nooit aan de palen. Schuren doet ie in de stal en tegen de bomen. Dus dit zou wel echt moeten lukken zo.
Want weide waar ze nu staan is blijkbaar ook met 6cm palen gedaan :=

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 13:36

Suzanne F. schreef:
Ik zou zeker geen waaibomenhout-palen gebruiken hoor. 6 cm is echt niks. Voor een beetje stevig hekwerk heb je het dubbele nodig. En op de hoeken vaak nog zwaarder. Ik zou ook zeker voor de hoeken 14 pakken en voor de palen zelf 12, eventueel minimaal 10. Maar 6 is echt een dun stokje. 1 x niezen en die paal ligt om, laat staat als er eentje wil schuren.


Schuren doen ze niet tegen de omheining gelukkig. Had net ook even contact gehad met de boer waar ze nu staan en die weide is, hoekpalen en in de helft 9cm en de rest ook 6cm palen. Dus normaal zou dat echt wel voldoende moeten zijn zegt hij...

Ga het voorlopig zo doen en als het toch niet voldoende zou zijn, of na x aantal jaar, upgraden. Want momenteel zijn er even zoveel kosten geweest (veearts, stal, grond, zaaien/maaien,...) dat er niet al teveel budget overschiet :/

Dus dan voorlopig even zo en dan zien we wel wat de toekomst brengt ;) we hebben gelukkig nog 2 andere grote (huur)weides moest het nodig zijn <3

Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 13:39

Lindsey_99 schreef:
Ik zou er liever een uurtje voor rijden en die van 9 cm ophalen. Die van 6 zijn boompalen en te dun.
Hier staan palen van 10 cm. En binnenin de track wat dunnere en 'milieuvriendelijk behandeld' en die rotten hier en daar al door.
Aan de onderzijde zou ik aan de binnenkant wat lage draden 2 a 3 met 20 cm ertussen, schrikdraad zetten voor de shet, en het kippengaas aan de buitenzijde nieten. Het is te zwak voor paarden, en zo kan de shet niet ontsnappen. Beter 1 x goed dan elk jaar herstellen, dat gaat irriteren.


Ja de onderkant komt sowieso dubbele schrikdraad en het gaas aan de buitenkant als extra zekerheid :p

Heb wel net even contact gehad met de boer waar ze nu staan en die heeft hoekpalen van 9cm en tussenpalen van 6cm. Dus ga het (voorlopig) toch ook even zo doen, want na alle werken en aankopen is het budget even heel beperkt.
En als het dan nadien nodig zou zijn, kunnen we alsnog upgraden ;)

Tinka

Berichten: 3770
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:08

Wij hadden boompalen als afrastering, waren vrij dun. Dat ging prima hoor. Voor de hoeken is een dikkere paal dan misschien wel beter.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dikte van de weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 16:21

Heel eerlijk, ik heb 3,5jaar doe het zelf stal gehuurd en daar heb ik 10cm dikke douglas palen op gehad. Allemaal 60 cm in de grond en grondstuk behandeld met beits. Na 3,5 jaar moesten de palen eruit ivm verhuizing en bijna alles was verrot en knakte door als een luciferhoutje.

Nu heb ik 8 cm dikke kunstatof palen van 1.80 lang en staan 50-60 in de grond. Mijn linten zitten op 1.20, 90 en 60 cm. Ik vind ze behoorlijk zwaar en er zit lucht in (best raar als je je linthouder inboort en ding begint tegen je sissen).
Goedkope, dunne houten palen lijkt wellicht fijn nu want portomonnee.. Maar als t van jezelf is het stuk land zou ik lekker dikkere palen of kunststof palen kopen. Ik heb er iig geen omkijken meer naar en kan ze ook gewoon uithalen en verkopen.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:22

Thioro schreef:
Hier palen van 12cm. 2m20 lang en 80cm in de grond.

Voor de buitenomheining hebben wij dit ook zo, kastanje palen. Hoekpalen zijn 20 dik. Kan ook dunner als je schoren maakt (stutten met schuine palen zeg maar).

De omheiningen binnen hebben we van dunnere palen. Een deel is 6cm en dat is echt heel dun. Daar zou ik niet meer voor kiezen, dat rot zo door.