De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:52

Susan_078 schreef:
Herkent iemand het feit dat je bij een Freemax niet echt in de western houding kan zitten, maar meer rechtop met je benen recht naar onder (naar achter) wordt gedrukt, zoals in een dressuurzadel, doordat de fender ophanging wat meer naar achteren zit (?) dan bij een ander western zadel? Ik rijd ook regelmatig op western boomzadels en dan zit ik echt anders, meer op m’n kont met m’n voeten naar voren, dan in m’n eigen Freemax. Ik begin dat eerlijk gezegd steeds meer een nadeel te vinden van de Freemax.

Nee, dat herken ik totaal niet :n
Welke maat zitting heb je bij de Freemax? Is die misschien wat korter dan de boomzadels waar je op rijdt?

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:19

Ik herken het wel, maar vind het juist veel fijner zitten dan de stoelzit van de meeste westernzadels. Ik zit beter in balans op de Freemax.

DubbelFun

Berichten: 88924
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:22

Het is maar net wat je gewend bent, wat je lichaam het prettigst vindt en waar je paard het beste op reageert :)

Daihyo

Berichten: 88134
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:34

En daarom is een goede passessie zo belangrijk. Dan kun je meteen voelen of het bij jou en je paard past.

Monody

Berichten: 216
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:22

Over twee weken komt de zadelmaker naar ons om hopelijk een geslaagde freemax aanmeting te doen *\o/* Nu vroeg ik mij af of het handig is om ook al een pad te bestellen zodat de zadelmaker deze meteen kan aanpassen wbt de inlages? Mocht de Freemax uiteindelijk niet op mijn pony passen om welke reden dan ook zou ik deze pad evt kunnen retourneren of zelf weer doorverkopen.

Susan_078
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:59

DubbelFun schreef:
Over de plaatsing van de beugelophanging kun je een heel onderzoek aan wijden van stoelzit tot dressuurzit als uitersten.
Volgens 'engelse' ruiters is een stoelzit een absolute no-go, terwijl western rijders het een onnatuurlijke gedwongen houding vinden.

Het heeft o.a. alles te maken met de manier waarop het paard gereden worden; hogeschool versus recreatief/buiten rijden als de 2 uitersten. Het gewicht/lengte van de ruiter versus de breedte van het paard. De omgeving waarin gereden wordt als in heuvel/bergachtig.

Het heeft dus vooral te maken met ruiterbalans op een paard en hoe/waar je wilt dat de inwerking van de zithulpen overkomt.


Hmm, ja. De feiten hier: breed en rond paard, kleine ruiter (1.58), rijden uitsluitend recreatieve buitenritjes met stap draf en galop. Ik merk vooral dat ik in galop niet lekker stabiel kan zitten en dat mijn benen verder naar achteren worden gedwongen dan ik wil. Zadel schuift ook een beetje, ik wil nu een andere singel proberen (Crescent singel), die heeft hij bij het dressuurzadel ook. Op een gewoon westernzadel (met boom) kan ik veel beter op mijn kont blijven zitten in de galop, waarbij ik ook een beetje mijn benen naar voren steek (meer in de westernhouding). Op het dressuurzadel zit ik natuurlijk in de dressuurhouding, maar dan heb je meer steun door wrongen enz en kan ik beter zitten.

Susan_078
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:02

Achterom schreef:
Susan_078 schreef:
Herkent iemand het feit dat je bij een Freemax niet echt in de western houding kan zitten, maar meer rechtop met je benen recht naar onder (naar achter) wordt gedrukt, zoals in een dressuurzadel, doordat de fender ophanging wat meer naar achteren zit (?) dan bij een ander western zadel? Ik rijd ook regelmatig op western boomzadels en dan zit ik echt anders, meer op m’n kont met m’n voeten naar voren, dan in m’n eigen Freemax. Ik begin dat eerlijk gezegd steeds meer een nadeel te vinden van de Freemax.

Nee, dat herken ik totaal niet :n
Welke maat zitting heb je bij de Freemax? Is die misschien wat korter dan de boomzadels waar je op rijdt?


Ik heb de 15 inch. Maar ik heb maatje 34/36 en dit is qua zitting juist een heel goed passend zadel voor mij (dacht ik tenminste). Meestal zijn de zadels te groot (maar rijd ik er toch mee). Het is niet mijn eigen paard, maar wel mijn eigen zadel :-) Ik dacht, ik neem er nu eentje met een zitting die goed is voor mijn kont. Maar ik zit dus niet stabiel, met name in de galop. Ik dacht dat het te maken had met hoe de fenders zitten.

DubbelFun

Berichten: 88924
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:10

@Susan_078: ga je stuiteren in galop of ben je meer je balans kwijt en val je naar voren (beiden overdreven gezegd).

Susan_078
Berichten: 50
Geregistreerd: 30-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:23

DubbelFun schreef:
@Susan_078: ga je stuiteren in galop of ben je meer je balans kwijt en val je naar voren (beiden overdreven gezegd).


Het eerste denk ik, ik kan op de een of andere manier niet aan het zadel geplakt blijven zitten; ik kom eruit. En m’n benen kan ik ook niet goed stil houden. Het voelt wat onstabiel, maar ik heb er nog niet zo heel vaak mee gereden, misschien is het ook wennen.

DubbelFun

Berichten: 88924
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:42

Het kan zijn dat de beugels voor jouw houding net wat te ver naar achteren zitten.
Ik heb wel eens gezien dat beugels met een leren riempje voor aan de singelring werden gebonden en dan iets naar voren getrokken. het is iig makkelijk te proberen of je dat een vastere zit oplevert zonder definitief iets aan het zadel te 'vermaken'. Een touwtje/tierap zou hetzelfde effect moeten geven.