Vrijspraak in zaak van op hol geslagen paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Vrijspraak in zaak van op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:20

http://www.bokt.nl / http://www.skynet.be


In de zaak van een op hol geslagen paard heeft de correctionele rechtbank van Ieper zich uitgesproken. Eerder oordeelde de politierechter al dat de ruiter niet verantwoordelijk was voor de schade die het paard veroorzaakte. Dat vonnis werd in beroep bevestigd.

Het ongeval gebeurde op 25 juni 2013. Twee vrouwen gingen samen wandelen met twee paarden, beide in eigendom van de ene vrouw. Deze vrouw, Elke, nam de dieren aan de hand terwijl haar vriendin op het andere paard stapte. Hierop sloeg het paard op hol en richtte materiƫle schade aan om vervolgens in prikkeldraad te blijven hangen en in de gracht te belanden.

Tijdens de rechtszaak voor de politierechter werd de ruiter, Valerie V., vrijgesproken. De tegenpartij, de eigenaresse van de paarden, ging hier niet mee akkoord en haar advocaat tekende beroep aan tegen de uitspraak. Tijdens de rechtszaak voor de correctionele rechtbank pleitte de verdediging opnieuw de vrijspraak. "Hoe kon mijn cliƫnte het dier in toom gehouden hebben als ze er meters daarvoor al afgevallen was?", vroeg haar raadsman zich af. Na beraad over de verantwoordelijkheid oordeelde de rechtbank dat Valerie V. terecht is vrijgesproken.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Vrijspraak in zaak van op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:25

Vreemd verhaal. De eigenaresse had haar paarden toch zelf vast, op het moment dat de ruiter erop stapte.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:27

Tja, dat zullen wel geen vriendinnetjes meer zijn, vervelend als zo iets gebeurd maar als eigenaar ben je wel verantwoordelijk als je iemand anders op je paard laat stappen. Als die ruter nu iets vreselijks stoms had gedaan maar ze ging dus zitten en het beest sloeg meteen op hol??

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:28

Ik snap het ook niet helemaal. Stelt de eigenaar van de paarden nou de ruiter aansprakelijk? Ze liet haar toch zelf opstappen?

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:29

Als de ruiter er nou eerst met de zweep overheen was gegaan tijdens het opstappen, snap ik het nog. Maar nu lijkt het zo'n een vreemd verhaal.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:29

Wacht even *zet de leesbril op*. De vriendin die wilde rijden heeft de eigenaresse uitgedaagd in de rechtbank? Voor...? Of is de eigenaresse uitgedaagd wegens eigendom vernielen van derden?

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:38

Volgens mij heeft de eigenaresse degene die op het paard wilde stappen aansprakelijk gesteld.
Maar dat lijkt mij ook raar, want als eigenaar blijf je inderdaad altijd verantwoordelijk voor je eigen paard...

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:39

magda_90 schreef:
Wacht even *zet de leesbril op*. De vriendin die wilde rijden heeft de eigenaresse uitgedaagd in de rechtbank? Voor...? Of is de eigenaresse uitgedaagd wegens eigendom vernielen van derden?

Net andersom, de ruiter is vrijgesproken en de eigenaresse heeft hoger beroep aangetekend en ook hier is de ruiter wederom vrijgesproken.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Vrijspraak in zaak van op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:40

Dus de eigenaresse heeft de ruiter aangeklaagd omdat het paard op hol sloeg (dierenartskosten etc.), volgens haar door toedoen van de ruiter?

*zet een tweede leesbril op*

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Vrijspraak in zaak van op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:46

Denk dat eigenaresse blij mag zijn dat vriendinnetje haar niet aanklaagt.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Vrijspraak in zaak van op hol geslagen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:50

Ik heb de tekst iets aangepast, het stond er inderdaad een beetje onduidelijk.

De eigenaresse van de paarden heeft de ruiter aangeklaagd.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:51

Die vriendschap is ook over.
Als ik heel eerlijk ben verbaasd me dit niet eens zo gek tegenwoordig willen altijd maar iemand de schuld geven of schade op een ander verhalen en als je het niet krijgt dan ga je proberen je gelijk te halen via de rechtbank.
Mensen roepen te snel dat een ander het doet. Soms gebeuren er nu eenmaal dingen. Altijd dat verhalen op een ander. Is dat nou zo perse nodig.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:52

Ok, dat gedeelte is onduidelijk. De vraag rijst alleen, why...? Al zullen we dat nooit gaan weten. :n