Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16922
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:03

Hier een merrie in de groep die als ze hengstig is, ze erg knuffelig is. Maar bied zich ook aan bij de ruin in de groep.
Met rijden, oh dan mag ze altijd wel hengstig zijn. Ze is een merrie met een karaktertje maar met haar hengstigheid is ze juist zo enorm werkwillend. Dat is ze altijd al wel, maar dat net ff meer. Wij zijn altijd wel blij als ze tijdens een dressuurwedstrijd hengstig is _O-
Voor het springen maakt het echt helemaal niets uit, dan is ze altijd enorm fanatiek/werkwillend

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 20:08

kiki1976 schreef:
Hier een merrie in de groep die als ze hengstig is, ze erg knuffelig is. Maar bied zich ook aan bij de ruin in de groep.
Met rijden, oh dan mag ze altijd wel hengstig zijn. Ze is een merrie met een karaktertje maar met haar hengstigheid is ze juist zo enorm werkwillend. Dat is ze altijd al wel, maar dat net ff meer. Wij zijn altijd wel blij als ze tijdens een dressuurwedstrijd hengstig is _O-
Voor het springen maakt het echt helemaal niets uit, dan is ze altijd enorm fanatiek/werkwillend


Dat is een keer ander geluid haha.
Hoe reageert ze als je haar dan beloont enz? :)

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 20:12

Sizzle schreef:
Nee, ik heb inderdaad geen duidelijk merkbare stemmingswisselingen. Vroeger had ik depressieve dagen rond de eisprong (hengstigheid :P ), maar daar merk ik nu ook niets meer van. Werkdruk heeft een veel groter effect. Ik rij dan ook doorgaans niet serieus als ik in mijn hoofd nog op het werk zit, meer gewoon een stapritje of zo.
Bij mijn huidige merrie zijn geen verschillen merkbaar.
Dus nee, daar ga ik geen schema‘s voor bedenken. Dat staat dan gelijk aan een oplossing bedenken voor een probleem dat er niet is.

Die zin over hormonen: iedereen die op pil staat heeft sowieso geen echte cyclus.
Op elkaar afstemmen is per defininitie ommogenlijk maar als het botst met bepaalde doelen wordt ook wel regumate gebruikt.


Ik bedoelde iets van de pil gebruiken, tijdelijk, met als doel onze cyclussen te synchroniseren.
Het was gewoon een grapje :) Ik snap ook wel dat dat niet echt kan, al is het maar omdat onze cyclus langer duurt dan die van de merrie....

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Inzicht in de cyclus van de merrie voor een fijnere samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:17

Nee, dat lukt je een keer :+

Piepiekuiken
Berichten: 240
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 20:19

Avalanche schreef:
Goh, ik heb wel een merrie gehad die anders was tijdens de hengstigheid, als in belachelijk hengstig, en zelfs plassen toen ze zichzelf in de spiegel zag :')

Maar nog even fijn mee te werken :)

Mijn andere merries waren vooral erg knuffelig tijdens de hengstigheid <3



Ik weet niet of je hier nog meeleest, maar ik pik jou er even uit :)
Je zult mijn naam niet echt kennen, reageer weinig tot nergens, maar ik lees wel eens mee in je verhalen over Monster. Zo mooi om te lezen, mede omdat je hem lijkt te zien en te behandelen als een 'persoonlijkheid'. Je ziet wie hij is, tenminste, dat idee krijg ik;

Ik begrijp dat mijn hoofdvraag uit dit topic niet van toepassing is op hem, maar ik ben toch benieuwd hoe je zo'n 'cyclusstrategie' ziet bij merries.
Niet zozeer gericht op verbeteren/optimaliseren van prestaties, maar echt in kunnen spelen op specifieke momenten bij de merrie, waardoor je mogelijk laten zien dat je haar 'ziet voor wie ze is'.

Het gaat me om de afstemming, samenspel, de wisselwerking...

DuoPenotti

Berichten: 30331
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:23

Mijn merrie is ook niet anders. Mijn vorige ook niet.
Bij mijn huidige merrie moet ik zelfs goed opletten om te weten of ze hengstig is.

Heel vroeger een echte pis merrie gereden. Echt niets mee aan te vangen.
Eigenaar heeft haar laten dekken en toen was het zo'n zachtaardig paard ook anders dan daarvoor tussen de hengstigheid in. En een hele lieve moeder waar we buiten verwachting om zo bij konden komen.

kiki1976

Berichten: 16922
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:47

Piepiekuiken schreef:
kiki1976 schreef:
Hier een merrie in de groep die als ze hengstig is, ze erg knuffelig is. Maar bied zich ook aan bij de ruin in de groep.
Met rijden, oh dan mag ze altijd wel hengstig zijn. Ze is een merrie met een karaktertje maar met haar hengstigheid is ze juist zo enorm werkwillend. Dat is ze altijd al wel, maar dat net ff meer. Wij zijn altijd wel blij als ze tijdens een dressuurwedstrijd hengstig is _O-
Voor het springen maakt het echt helemaal niets uit, dan is ze altijd enorm fanatiek/werkwillend


Dat is een keer ander geluid haha.
Hoe reageert ze als je haar dan beloont enz? :)

Daarin is ze niet anders dan anders. Ze werkt sws graag voor beloningen. Al is het maar " goed zo"
Daar doet ze het voor

Ibbel

Berichten: 49262
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:57

Piepiekuiken schreef:
Ik vind 'problemen ervaren' wel iets anders dan gewoon inspelen op momenten waarin eea gewoon makkelijker gaat. Persoonlijk vind ik het zelf veel fijner om aan de hand van wat er gebeurt tijdens mijn cyclus te kunnen werken dan verwachten dat ik gemiddeld genomen op een zelfde moment presteer.
Afstemmen op momenten waarin ik veel beter kan concentreren, creatiever ben en weet ik wat, leveren way betere resultaten dan wanneer ik bijvoorbeeld net mijn ovulatie heb gehad. Dan stort het hormonaal even in, en dat merk je ook aan alles.
Ik mag in mijn handen knijpen dat ik echt geen last ervaar van mijn cyclus, maar de verschillende fases en hun uitwerking voel ik wel heel duidelijk.


Ik vraag me af of deze correlatie die jij n=1 lijkt te merken (observer bias?) ook daadwerkelijk causaliteit weergeeft.

En verder heb ik het idee dat je ongelooflijk aan het antropomorfiseren bent :D

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:27

Ik kan zelf ook 100% beamen wat Piepiekuiken zegt over de hormonale cyclus bij de vrouw.

Wat merries betreft:

typisch gedrag van een hengstige merrie is een hoger knuffelgehalte, sommige iets minder 'bewerkbaar' tijdens het rijden, en sneller afgeleid. Stoppen om te knipogen als ze een knappe man zien :+ Maar ook veel merries tonen niets.

atypisch gedrag: agressie en heftige prikkelbaarheid voor de hengstigheid, gewoon geen aanraking verdragen. Daarna extreem hormonaal gedrag tijdens de hengstigheid (zich zélf als een hengst gaan gedragen, bv. briesen en zich grootmaken naar de spiegel van de binnenbak). Dit is bij één van mijn merries het geval, zelf ben ik dit nog nooit eerder tegengekomen bij merries. Zij heeft een verstoorde hormoonspiegel en verhoogde cushingwaarden.

Ik vind het geen vermenselijking als je gaat nadenken over rekening houden met de cyclus van je paard, als je dat ook met je eigen cyclus doet. Is het nodig? Wellicht niet. Maar ik vind het wel attent als je het zou doen :)

MyWishMax

Berichten: 25533
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:31

Toen mijn merrie zoch als hengst ging gedragen had ze een eierstoktumor, dus ook hormonen volledig op hol. :') dat hengsten gedrag was ook de rode vlag voor Da waardoor ze meteen gescand is.

Ik vind het aanpassen aan de cyclus niet perse een voordeel hebben voor ons. Aanpassen aan hoe paard die dag is wel, maar voor mij maakt dat niet uit of dat vanwege cyclus is of 1 van de tig anderen redenen die er kunnen zijn en invloed hebben.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:33

Helemaal mee eens +:)+

MyWishMax

Berichten: 25533
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:38

Maar goed, ik word dus wel regelmatig voor gek verklaard als ik binnen 10 minuten weer afgezadeld heb, omdat het hem die dag niet wordt. Dat is toch raar of bijzonder in hun ogen. Maar ik heb dus geen echte rot ritten waarbij niks lukt of het paard zogenaamd stout is oid. Natuurlijk wel eens een minder fijne dag en fijnere, maar dat vind ik wel normaal, omdat minder fijn gewoon nog steeds wel fijn is qua samenwerking. (En meestal ben ik degene die zit te klieren waardoor het niet helemaal fijn ging haha)

Dus het zou niet slecht zijn als men zich soms iets meer zou verdiepen in het waarom. Niet perse alleen cyclus, maar algemeen.

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:46

Rekening houden doen de meesten toch sowieso wel (hoop ik)?
Als het koud op de rug geregend heeft dan pas je je training aan. Als je paard opgeblazen van de wei komt pas je je aan, het het gisteren hard gewerkt, of juist pauze gehad, is het geirriteerd of angstig voor iets. Of je voelt dat er geen fut in zit dus je gaat de bak weer uit en gaat een rondje door het bos stappen. Je past je continue aan.
Wat zou je dan specifiek aanpassen als je via je kalender weet dat je merrie nu theoretisch nu net het gele lichaam aan het absoberen is of vlak voor de eisprong is maar verder gewoon haar doodnormale zelf is?
Dat knuffelen of hysterisch piepen (als het ei net weg is) kunnen ze sowieso al uitgebreid op de wei met soortgenootjes.

Edit: wat mwm zegt inderdaad.

DuoPenotti

Berichten: 30331
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:47

Ik ben ook wel eens afgestapt of rondje buiten gaan stappen.
Meestal met de grap hij had een snipperdag genomen of misschien heeft hij wel koppijn.
Maar dat laatste meende ik echt.

Als je een paard hebt dat altijd voor je werkt. En dan niet. Dan is die niet stout. Maar gaat het die dag gewoon niet.
Morgen weer een dag.

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:52

Het lijkt inderdaad zo vanzelfsprekend, maar ik zie desondanks toch nog steeds amazones die zich strak aan hun schema houden hoor. Die dag doen we dat, amen en uit, een timing die tot haast op de minuut loopt :+

Ibbel

Berichten: 49262
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:01

Maar als je gaat plannen 'op de cyclus' en je denkt dat je dat zelfs maar op de dág kunt inschatten, dan ben je net zo rigide bezig. Geen enkele cyclus is regelmatig, zelfs regelmatige cycli niet. En zelfs als je een jaar lang dagelijks hormoonspiegels zou bepalen (wat onmogelijk is, alleen al qua ethiek), dan nog wil dat niet zeggen dat die data een voorspelling geven voor welk ander jaar dan ook. Alleen al de buitentemperatuur en de hoeveelheid zonlicht heeft een enorme invloed.

En ook als je dit als een goed onderzoek zou opzetten, met een redelijke groep merries die identiek verzorgd, getraind en gehouden worden, met dezelfde voorgeschiedenis qua wel of geen veulens gehad etc, en je zou idd spiegelbepalingen doen, dan nóg, zelfs als er een causaliteit aantoonbaar zou zijn, heeft het geen enkele waarde op individueel niveau voor welk ander paard dan ook.

Hutcherson

Berichten: 7474
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:13

De cyclus van de merrie zou je(en de merrie zelf) geen last van moeten hebben qua gedragsuitingen. Als alles doet wat het moet doen en er geen klachten zijn en de hormonen op de juiste plek komen in de juiste hoeveelheid, zou er geen verandering moeten zijn.
Merries met forse gedragsveranderingen zijn interessant om de thoracolumbale overgang te checken (over gevoelige flanken zie je dan vaak) of als een merrie niet vanzelf hengstig wordt is het goed om AO en membranen vd hersenen te checken.

Wel interessant onderwerp

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:19

Ibbel, mijn laatste reactie ging over het rekening houden met goede en slechte dagen van paarden (dat moedig ik echt aan), waar sommigen net iets over hadden gezegd.

Mijn eigen mening over rekening houden met de cyclus staat hierboven ergens, doe je het, dan is dat attent van jouw als ruiter. Meer niet.

Verder begrijp ik de interesse van TS in dit onderwerp ook wel, zeker als ze zelf merkt dat de menselijke cyclus zoveel bepalend is. Het hoeft zeker geen antropomorfisme te zijn als je dan denkt dat dit bij paarden misschien ook zo is, hormonen is biologie, bij mensen en bij paarden.

Alles wat betreft methodologie, daar spreek ik me niet over uit hoor :o
Ik denk dat het misschien wel interessant is voor TS dat je haar op weg helpt met hoe ze dit eventueel wetenschappelijk alsnog zou kunnen onderbouwen mocht ze dit willen. Of waarom dat net niet mogelijk is volgens jou, zoals in je vorige reactie. Die dingen laat ik in ieder geval liever aan de kenners over -:) ik deelde gewoon mijn ervaring als merrie-mens /3 en daarbij het verschil tussen een gezonde merrie, en een merrie met een medische aandoening.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:22

Hutcherson schreef:
De cyclus van de merrie zou je(en de merrie zelf) geen last van moeten hebben qua gedragsuitingen. Als alles doet wat het moet doen en er geen klachten zijn en de hormonen op de juiste plek komen in de juiste hoeveelheid, zou er geen verandering moeten zijn.
Merries met forse gedragsveranderingen zijn interessant om de thoracolumbale overgang te checken (over gevoelige flanken zie je dan vaak) of als een merrie niet vanzelf hengstig wordt is het goed om AO en membranen vd hersenen te checken.

Wel interessant onderwerp

Niet helemaal eens. Vrouwelijke hormonlevels fluctueren nogal, en oestrogenen zijn normaal aanwezig, maar progesteron kan wel degelijk wat verandering geven in gedrag. Dat gezegd hebbende, extreme veranderingen zijn idd niet goed.

ikke

Berichten: 37678
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:24

Ibbel schreef:
Maar als je gaat plannen 'op de cyclus' en je denkt dat je dat zelfs maar op de dág kunt inschatten, dan ben je net zo rigide bezig. Geen enkele cyclus is regelmatig, zelfs regelmatige cycli niet. En zelfs als je een jaar lang dagelijks hormoonspiegels zou bepalen (wat onmogelijk is, alleen al qua ethiek), dan nog wil dat niet zeggen dat die data een voorspelling geven voor welk ander jaar dan ook. Alleen al de buitentemperatuur en de hoeveelheid zonlicht heeft een enorme invloed.

En ook als je dit als een goed onderzoek zou opzetten, met een redelijke groep merries die identiek verzorgd, getraind en gehouden worden, met dezelfde voorgeschiedenis qua wel of geen veulens gehad etc, en je zou idd spiegelbepalingen doen, dan nóg, zelfs als er een causaliteit aantoonbaar zou zijn, heeft het geen enkele waarde op individueel niveau voor welk ander paard dan ook.

Dat laatste vooral.
Name it, ik ben wel ooit een merrie tegen gekomen die in je voorbeeld past.

Ooit een "staatsgevaarlijke" merrie "getemd" met hengstigheid en een paar kilo wortels.
Dat paard was helemaal niet staatsgevaarlijk maar eenkennig en vooral, ze stond op een plek waar ze niet op d'r plek was (drukke manege).

Ik heb een merrie. Zegt de verkoper: hengstigheid? Geen idee, nooit iets gemerkt. Ik heb d'r nu een jaar of vijf; hengstigheid, geen idee :? Ik had een vermoeden op basis van temperatuur omdat ik bij nieuwe paarden een periode regelmatig de temp opneem om een beeld van "normaal" te hebben.
Totdat twee maanden geleden een nieuwe ruin in de groep kwam.... NIET TE MISSEN!
Saillant detail: de merrie is 18...

Ibbel

Berichten: 49262
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:26

Beemsterkaas schreef:
Verder begrijp ik de interesse van TS in dit onderwerp ook wel, zeker als ze zelf merkt dat de menselijke cyclus zoveel bepalend is. Het hoeft zeker geen antropomorfisme te zijn als je dan denkt dat dit bij paarden misschien ook zo is, hormonen is biologie, bij mensen en bij paarden.


Ha, nou ben ik toevallig bioloog, en er zijn werelden van verschil in hormoonsystemen tussen mensen en dieren.
Kijk alleen al naar het typisch menselijke fenomeen menstruatie en menopauze* wat niet bij dieren voorkomt

* OK, menopauze komt bij één walvissoort plus Orka's voor

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:29

Haha ja er staat geen leeftijd op :+ ik heb een 29-jarige merrie en die wil nog steeds graag veulentjes krijgen blijkbaar *\o/*

Beemsterkaas
Berichten: 188
Geregistreerd: 23-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:30

Ibbel, ik zeg niet dat ze hetzelfde hormoonsysteem hebben. Dat zou wel heel simpel verzonnen zijn B-)

ikke

Berichten: 37678
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:32

Ibbel schreef:
Beemsterkaas schreef:
Verder begrijp ik de interesse van TS in dit onderwerp ook wel, zeker als ze zelf merkt dat de menselijke cyclus zoveel bepalend is. Het hoeft zeker geen antropomorfisme te zijn als je dan denkt dat dit bij paarden misschien ook zo is, hormonen is biologie, bij mensen en bij paarden.


Ha, nou ben ik toevallig bioloog, en er zijn werelden van verschil in hormoonsystemen tussen mensen en dieren.
Kijk alleen al naar het typisch menselijke fenomeen menstruatie en menopauze* wat niet bij dieren voorkomt

* OK, menopauze komt bij één walvissoort plus Orka's voor

Ehm, als paarden 40 of 50 zouden worden, zou het dan ook niet gebeuren?
Immers, de levensverwachting van een mens is verdubbeld in, pak 'm beet, de afgelopen 200 jaar.
Toen hadden ze ook geen idee van "menopauze".

Sizzle

Berichten: 35736
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:33

Bij ons op stal staan ook (dek) hengsten maar daar wil die van mij niets van weten. Ze toont haar (zeer regelmatige) hengstigheid eigenlijk enkel bij 1 specifieke merrie. De overige 2,5 weken staan ze elkaar aan te gillen en dan ineens weer een paar dagen liefde :')
Misschien valt ze niet op mannen _O-