Leren bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:16

Ik vind dat heel logisch klinken. Ik heb er ook 1 met een kleine emmer die 'op slot' gaat als de emmer vol zit.

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:47

windsor14 schreef:
Ik ken de ontdekker cq uitvinder van dit bit

Dat zou ik enigzins knap vinden aangezien er al sinds 1800 zo wordt gereden door de Native Americans
Afbeelding

Ik rijd inderdaad zo nu en dan met een leerbit. Ze heeft een stille aanleuning en is niet onrustig met de mond. Ze kauwt hem niet stuk en spuugt hem ook nooit uit.
Dit was afgelopen weekend met de strandrit met 500 friese paarden
Afbeelding
Afbeelding

Het klopt dat niet elk paard dit fijn vind omdat je het in principe vastknoopt aan de kaak
Ze kosten rond de 5 tientjes. Ik zou het gewoon proberen. Niet vergeten eerst een paar dagen in olie te laten weken, dan vormt het beter naar de mond (zonnebloemolie oid)

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 11:17

Pluisje: klinkt opzich heel logisch. En zeker kunnen we een stapje terug doen, ik ben bereid om alles te proberen wat dat betreft. :) Er zijn soms ook best veel prikkels en ik geef toe dat ik het soms zelf ook best spannend vind, zeker als de toon eenmaal is gezet. Soms kan ze een keer flink schrikken en dan blijft de spanning toch een beetje hangen helaas. Ik wil er dus zeker aan werken.

Grondwerk doen we heel veel en ik merk dat ze het super leuk vind.

pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:31

Super cool dat je er zo open voor staat! Ik zou dat eerst proberen voordat je geld uit gaat geven aan allerlei dingen. Mijn ervaring is dat meestal terug naar de basis heel veel oplost en dat vaak de oplossing zit op een plek waar je hem niet meteen zoekt. Ik ben benieuwd! Houd je ons op de hoogte?

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 11:36

Ik sta overal voor open, anders kom je niet verder. Soms moet je ook iets totaal anders proberen. Ik hou jullie op de hoogte. :)

Ik snap trouwens niet zo heel goed waarom een lederbit uitgespuugd kan worden? Je maakt het toch vast om de kin dan zit het toch 'strak' en vast?

tennan
Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:43

Pluisje wat geef je fijn advies en Petrichor wat ben je een topper dat je al het advies je zo ter harte neemt!

Je snoert het bit natuurlijk niet aan. Dus als je dan zo'n pony met zo'n kinnetje hebt zoals ik, dan heeft het niks om achter te blijven hangen. Op de foto van Kabayo zie je heel mooi dat het riempje netjes in de kingroeve ligt. Ze 'spugen' het ook niet uit natuurlijk, het blijft gewoon niet hangen- althans bij de mijne niet, maar ik wil ook niks strak trekken. Wij zijn overigens niet eens aan de naar-de-mond-vorm-fase toegekomen daardoor, misschien maakt dat wel verschil.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 15:18

Zeker fijn advies van pluisje, word zeer gewaardeerd!

Ik heb in elk geval net een leren bit gekocht, op gebied van hoofdstellen het laatste wat ik kan proberen. En ik ga natuurlijk aan de gang met de tips van pluisje.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:27

Pluisje kan wel gelijk hebben. Mijn draver gaat met z'n onderlip flapperen als hij iets niet begrijpt of ik al teveel vraag van hem. Hierbij schudt hij dan ook licht met het hoofd.

Leren bit niet vastsnoeren idd ik laat altijd net als een neusriem 2 vingers ruimte.

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:30

Ik had dit bit ook voor mijn paard die sowieso gevoelig was op alle vormen van druk, hij liep er prima op, spuugde niets uit en kauwde niets tuk. Heel fijn bit en hij liep er super op, echter in nood hebbik hem geleerd een one rein stop te doen en die lijkt me dan weer minder praktisch met dit bit.
Ik had ook een hoofdstel met bizar veel vrijheid achter de oren, daar liep hij ook prima mee, voor buiten vond ik dat wel prettiger! Volle handbreedte achter de oren werd vrijgehouden.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 15:31

Ik heb maat 12.5 gekocht hopelijk is die goed.

Welke maat hebben jullie en hebben jullie ook foto's?

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:40

Beetje offtopic, maar ook weer niet.

Welke leren bitten hebben jullie? Ik zou dit bij mijn paard ook weleens willen uitproberen. Heb er weleens mee in mijn handen gestaan, maar vond dat zo'n keihard stug ding dat ik 'm heb laten liggen.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:49

Een leren bit moet voldoende strak aansluiten zodat het niet naar buiten gewerkt kan worden.
Zeker als je het dus verder zonder hoofdstel gebruikt.

Ik heb er vrij veel mee gereden,
Had er meestal voor alle zekerheid wel een kopstuk aanzitten.

Maar dat zit er in principe alleen voor de zekerheid, er zou 0 druk op moeten komen.

Dus wellicht dat dat voor jouw paard wel ook gewoon werkt.


Overigens, het hoofdstel dat je plaatst met het kopstuk zo ver naar achteren kan ook wel eens de oorzaak van de problemen zijn

Het ligt zó ver naar achteren dat het op een irritante plek zit, precies daar waar je wil dat het dier inbuigt haast.
Als er exact op die wervels druk komt als je inbuigt, straf je het dier onbedoeld voor gewenst gedrag...
Ik zou zelf ook gaan lopen schudden als er precies op die plek druk komt.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:57

Kaitlyn schreef:
Beetje offtopic, maar ook weer niet.

Welke leren bitten hebben jullie? Ik zou dit bij mijn paard ook weleens willen uitproberen. Heb er weleens mee in mijn handen gestaan, maar vond dat zo'n keihard stug ding dat ik 'm heb laten liggen.

Klopt ze zijn stug bij aanschaf.
Je moet ze ook voor het eerste gebruik een dag of 2 in de olie leggen.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:51

Brainless schreef:
Kaitlyn schreef:
Beetje offtopic, maar ook weer niet.

Welke leren bitten hebben jullie? Ik zou dit bij mijn paard ook weleens willen uitproberen. Heb er weleens mee in mijn handen gestaan, maar vond dat zo'n keihard stug ding dat ik 'm heb laten liggen.

Klopt ze zijn stug bij aanschaf.
Je moet ze ook voor het eerste gebruik een dag of 2 in de olie leggen.

Misschien ten overvloede maar olie voor consumptie en ik zou dan een olie kiezen die het paard niet tegen staat (weigeren, uitspugen) maar ook niet als snoepgoed beschouwd (kapot kauwen).

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:14

Petrichor schreef:
Ik sta overal voor open, anders kom je niet verder. Soms moet je ook iets totaal anders proberen. Ik hou jullie op de hoogte. :)

Ik snap trouwens niet zo heel goed waarom een lederbit uitgespuugd kan worden? Je maakt het toch vast om de kin dan zit het toch 'strak' en vast?



Ik kan het eens filmen hoe die van mij dat doet als je wil

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 22:23

Qimm schreef:
Petrichor schreef:
Ik sta overal voor open, anders kom je niet verder. Soms moet je ook iets totaal anders proberen. Ik hou jullie op de hoogte. :)

Ik snap trouwens niet zo heel goed waarom een lederbit uitgespuugd kan worden? Je maakt het toch vast om de kin dan zit het toch 'strak' en vast?



Ik kan het eens filmen hoe die van mij dat doet als je wil


Ooh doe maar eens ben heel benieuwd! :')

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 08:59

Om gelijk maar even een update te geven: vanmorgen het bit uit het zonnebloemolie badje gehaald en gelijk al redelijk soepel. Ik heb hem gelijk even gepast want ik was erg nieuwsgierig. (Inmiddels ligt hij weer in het zonnebloemolie badje) Volgens mij heb ik de goede maat gekocht, het kinriempje kan eventueel nog 2 gaatjes strakker. Ik heb even geprobeerd of ik het bit naar beneden af kon trekken maar ik kreeg dat zo snel niet voor elkaar. Ik heb ook het gevoel dat het kinriempje aardig klem zat achter haar kin.

Ik krijg wel de indruk, of nouja ik weet het eigenlijk wel heel zeker dat dit bit een stuk lager ligt. Klopt dit? Of heeft dit met de anatomie van mijn paard te maken? Daardoor krijg ik een beetje de indruk dat het wellicht een stuk makkelijker is om de tong over het bit te gooien?

Hier even wat foto's, ik ben benieuwd naar jullie eerlijke mening!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maritelisab
Berichten: 1109
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:14

Ik rijd nu al enige tijd met dit bitje. Mede omdat mijn paard allergisch is voor bepaalde metaal en hierdoor zeer gevoelige mondhoeken heeft gekregen, waardoor veel bitten niet meer gebruikt kunnen worden.

Ik vind het bitje echt een uitkomst. Ondanks dat mijn paard echt pittig kan zijn (rennen/schrikken/drammen) is hij met deze optomming zeer fijn te bewerken en te rijden. Hij heeft veel meer ontspanning in zijn lijf en zoekt veel meer naar verbinding. Ik kan wel zeggen dat hij deze druk veel prettiger ervaart dan de optoming met een normaal bit.
Ik kan er in principe alles mee. Dressuren, springen, buitenritten etc.

Bij mij hangt het bit inderdaad ook net iets lager dan wanneer je een bit aan het hoofdstel hebt bevestigd.

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Leren bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:24

Weet iemand toevallig of dit bit ook in een maat 15.5 of 16cm te krijgen is? Het heeft ook al een tijdje mijn interesse alleen kan ik het nergens vinden

tennan
Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:57

Hannanasjuh schreef:
Weet iemand toevallig of dit bit ook in een maat 15.5 of 16cm te krijgen is? Het heeft ook al een tijdje mijn interesse alleen kan ik het nergens vinden


Ik ben die maat online nog nooit tegengekomen, maar je zou een tuigmaker kunnen benaderen hiervoor.

Freekfuchs
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Ergens op Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:06

Hannanasjuh schreef:
Weet iemand toevallig of dit bit ook in een maat 15.5 of 16cm te krijgen is? Het heeft ook al een tijdje mijn interesse alleen kan ik het nergens vinden


Ik heb hem idd in die maat laten maken door de tuigmaker hier in de buurt

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 12:36

Vandaag voor 't eerst even mee gereden, de bak was heel erg nat dus niet heel goed kunnen testen. Maar ik leef nog steeds ze was er heel braaf onder alsof ze het al jaren zo deed. Ik vind het stiekem nog wel een beetje spannend op deze manier. Ik ben dan vooral bang dat ze de tong er overheen kan doen en ik dan niks meer heb te vertellen. Zo in de bak vind ik dat geen drama maar op buitenrit wil je dat natuurlijk niet. Dus nu beide gewoon even rustig wennen aan het idee dan komt een buitenrit hopelijk vanzelf.

Afbeelding

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:45

Freekfuchs schreef:
Hannanasjuh schreef:
Weet iemand toevallig of dit bit ook in een maat 15.5 of 16cm te krijgen is? Het heeft ook al een tijdje mijn interesse alleen kan ik het nergens vinden


Ik heb hem idd in die maat laten maken door de tuigmaker hier in de buurt


De leerbewerker die ik hier voor heb gevraagd rade het af ivm de looistoffen. Lijkt mij dat een leren bit dit minder of niet heeft. Hoe is dat bij jou opgelost?

Hannanasjuh
Berichten: 269
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:47

Petrichor schreef:
Vandaag voor 't eerst even mee gereden, de bak was heel erg nat dus niet heel goed kunnen testen. Maar ik leef nog steeds ze was er heel braaf onder alsof ze het al jaren zo deed. Ik vind het stiekem nog wel een beetje spannend op deze manier. Ik ben dan vooral bang dat ze de tong er overheen kan doen en ik dan niks meer heb te vertellen. Zo in de bak vind ik dat geen drama maar op buitenrit wil je dat natuurlijk niet. Dus nu beide gewoon even rustig wennen aan het idee dan komt een buitenrit hopelijk vanzelf.

[ [url=m/utMLvH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat fijn dat ze er goed op reageert. Was het schudden ook weg of minder?
Begrijpelijk hoor dat je het nog wat spannend vind.

Petrichor

Berichten: 10558
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 12:51

Vandaag heeft ze niet geschud, maar ik heb ook nauwelijks wat gedaan dus ik vraag mij af of ze met hoofdstel wel had geschud vandaag. Het viel me wel op dat ze veel lichter was in de hand. Normaal wil ze wel eens heel sterk worden en tegenwerken als ik haar oppak dat was nu niet zo.