Toch maar een andere singel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:47

Ik kom hier ook eens aankloppen, een tijdje terug merkte ik dat de singel die ik bij mijn zadelpasser gekocht had echt niet fijn de druk verdeelde, daarbij is ook het materiaal niet echt geweldig. Ik heb toen in een impulsieve bui meteen een andere besteld maar nu twijfel ik of deze wel bij mijn paard zou passen. Ik ben vooral hiervoor gegaan voor de singelgespen die in een v staan en omdat dit van hetzelfde merk is als mijn zadel. Wat voor vorm zouden jullie aanraden?Afbeelding
Dit is een foto van vandaag, aardig grasbuikje erop, ze is nooit echt smal en best wel buikig
Afbeelding
Dit is de singel die ik nu besteld heb.
Afbeelding
Dit is een foto met haar huidige zadel en singel. De huidige singel is wel niet erg goed zichtbaar maar het is een prolite.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:09

Heeft iemand hier toevallig wel eens een soort drukplekjes van de singel gekregen? Mijn paard heeft achter zijn elleboog soms een verdikking die wat lijkt op een insectenbeet, het is niet kapot, niet geschuurd, maar meer een mini hangtietje. Woensdag gaat de VA het scannen maar ergens heb ik misschien het idee dat het door de singel komt.

Het zadel ligt goed, singel nooit strak aan en kan er met heel veel gemak 2 handen tussen doen. Ik heb wol geprobeerd, leer, neopreen en artificeel wol. Singels met elastiek en zonder. Foto bijgevoegd, vertekend wel iets als in dat het lager lijkt te zitten dan het zit. Het is waar de voorkant van de singel ligt en wat ik ook doe of wat voor singel ik ook heb, dat is altijd waar de voorkant van de singel eindigt al leg ik hem verder naar achteren.

Ben benieuwd of mensen dit herkennen als het door de singel komt, en wat de oplossing was als die er was :Y)
Afbeelding

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 20:38

Waidida, ik vind hem eigenlijk best mooi zitten :) mooi op de goede plek, en lijkt me lang genoeg :)

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:31

Bielsje schreef:
Heeft iemand hier toevallig wel eens een soort drukplekjes van de singel gekregen? Mijn paard heeft achter zijn elleboog soms een verdikking die wat lijkt op een insectenbeet, het is niet kapot, niet geschuurd, maar meer een mini hangtietje. Woensdag gaat de VA het scannen maar ergens heb ik misschien het idee dat het door de singel komt.

Het zadel ligt goed, singel nooit strak aan en kan er met heel veel gemak 2 handen tussen doen. Ik heb wol geprobeerd, leer, neopreen en artificeel wol. Singels met elastiek en zonder. Foto bijgevoegd, vertekend wel iets als in dat het lager lijkt te zitten dan het zit. Het is waar de voorkant van de singel ligt en wat ik ook doe of wat voor singel ik ook heb, dat is altijd waar de voorkant van de singel eindigt al leg ik hem verder naar achteren.

Ben benieuwd of mensen dit herkennen als het door de singel komt, en wat de oplossing was als die er was :Y)
[ [url=m/t0PtXt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn paard had op die plaats plekken van de singel. Een langere singel was de oplossing. Hoe lang is je singel? Heb je toevallig een foto waarop je paard aangesingeld is?

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:39

goldyc schreef:
Bielsje schreef:
Heeft iemand hier toevallig wel eens een soort drukplekjes van de singel gekregen? Mijn paard heeft achter zijn elleboog soms een verdikking die wat lijkt op een insectenbeet, het is niet kapot, niet geschuurd, maar meer een mini hangtietje. Woensdag gaat de VA het scannen maar ergens heb ik misschien het idee dat het door de singel komt.

Het zadel ligt goed, singel nooit strak aan en kan er met heel veel gemak 2 handen tussen doen. Ik heb wol geprobeerd, leer, neopreen en artificeel wol. Singels met elastiek en zonder. Foto bijgevoegd, vertekend wel iets als in dat het lager lijkt te zitten dan het zit. Het is waar de voorkant van de singel ligt en wat ik ook doe of wat voor singel ik ook heb, dat is altijd waar de voorkant van de singel eindigt al leg ik hem verder naar achteren.

Ben benieuwd of mensen dit herkennen als het door de singel komt, en wat de oplossing was als die er was :Y)
[ [url=m/t0PtXt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn paard had op die plaats plekken van de singel. Een langere singel was de oplossing. Hoe lang is je singel? Heb je toevallig een foto waarop je paard aangesingeld is?


Ik heb toevallig een foto, al is het wel een behoorlijk slechte maar het gaat om het idee... :')

Met langere singels, met dus minder ruimte boven de gespen, is er hetzelfde probleem. Ik had de hoop dat het aan leer of neopreen zou liggen maar met deze dus hetzelfde.

Afbeelding

goldyc

Berichten: 760
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 21:51

Die lijkt me zeker niet te kort. Is de wol echte wol of teddyfleece? Als het geen echte wol is, kan je dat nog proberen - mijn paard krijgt schuurplekken van niet-wollen bontjes. Schuift de singel/het zadel misschien naar voren?

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:23

Dit is artificeel wol, met echte wol was het hetzelfde. Zadel schuift niet, singel gaat wat naar voren als ik hem niet op de singelplek leg om die plek te vermijden.

Het is er trouwens niet altijd hoor, maar bij geen enkele soort singel lijkt het permanent weg te blijven. Ben benieuwd of de VA iets ziet met de echo...

ZadelExact
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:43

Heeft iemand hier toevallig wel eens een soort drukplekjes van de singel gekregen? Mijn paard heeft achter zijn elleboog soms een verdikking die wat lijkt op een insectenbeet, het is niet kapot, niet geschuurd, maar meer een mini hangtietje. Woensdag gaat de VA het scannen maar ergens heb ik misschien het idee dat het door de singel komt.

Het zadel ligt goed, singel nooit strak aan en kan er met heel veel gemak 2 handen tussen doen. Ik heb wol geprobeerd, leer, neopreen en artificeel wol. Singels met elastiek en zonder. Foto bijgevoegd, vertekend wel iets als in dat het lager lijkt te zitten dan het zit. Het is waar de voorkant van de singel ligt en wat ik ook doe of wat voor singel ik ook heb, dat is altijd waar de voorkant van de singel eindigt al leg ik hem verder naar achteren.

Ben benieuwd of mensen dit herkennen als het door de singel komt, en wat de oplossing was als die er was :Y)
[ [url=m/t0PtXt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[/quote]

Mijn paard had op die plaats plekken van de singel. Een langere singel was de oplossing. Hoe lang is je singel? Heb je toevallig een foto waarop je paard aangesingeld is?[/quote]

Ik heb toevallig een foto, al is het wel een behoorlijk slechte maar het gaat om het idee... :')

Met langere singels, met dus minder ruimte boven de gespen, is er hetzelfde probleem. Ik had de hoop dat het aan leer of neopreen zou liggen maar met deze dus hetzelfde.

Afbeelding[/quote]

Onderzoek met drukmetingen heeft uitgewezen dat de hoogste singeldruk net achter de ellebogen zit in beweging. Als het rechtervoorbeen in beweging komt, komt er een piekdruk links achter de elleboog. Bij sommige paarden is dan de uitkomst om een anatomisch gevormde singel te proberen. Een singel die dus achter de elleboog uitgesneden is. Misschien had je dat ook al geprobeerd?

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 21:55

ZadelExact schreef:
Onderzoek met drukmetingen heeft uitgewezen dat de hoogste singeldruk net achter de ellebogen zit in beweging. Als het rechtervoorbeen in beweging komt, komt er een piekdruk links achter de elleboog. Bij sommige paarden is dan de uitkomst om een anatomisch gevormde singel te proberen. Een singel die dus achter de elleboog uitgesneden is. Misschien had je dat ook al geprobeerd?


Zeker, vrijwel allemaal zijn ze anatomisch. De singel op de foto is in het midden of onder de buik breder dan achter de elleboog en ik heb ook varianten met een "bochtje naar voren" :')

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 07:51

Misschien helpt een smallere en gevormde singel, bijv de HH e-motion

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:53

Avalanche schreef:
Waidida, ik vind hem eigenlijk best mooi zitten :) mooi op de goede plek, en lijkt me lang genoeg :)

Ik vind hem voor het oog ook mooi, maar ik vind de druk niet lekker verdeelt, alle druk lijkt op een klein strookje te komen en wanneer ik rijd flappert hij van hier naar daar, ook als er al aangesingeld is, dat lijkt me niet de bedoeling. De lengte is idd goed maar ik denk dat het meer aan de vorm ligt?

Afbeelding
De druk zit tussen de 2 lijntjes en ik vind het materiaal echt absoluut niet goed, het wordt erg makkelijk hard en ik heb de indruk dat mijn paard haar singelnijd erger wordt door deze singel.

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:31

Ik schreef het al in je andere topic, maar de mijne kreeg dus ook singelnijd van de Prolite. Toen ik een boterzachte versie van hetzelfde model (de LeMieux Gel Tek) kocht, was alles goed. Druk bij ons ook goed verdeeld. Maar goed, als je echt een ander model zoekt, heb je niets aan de LeMieux.

Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 21:35

miereneter schreef:
Ik schreef het al in je andere topic, maar de mijne kreeg dus ook singelnijd van de Prolite. Toen ik een boterzachte versie van hetzelfde model (de LeMieux Gel Tek) kocht, was alles goed. Druk bij ons ook goed verdeeld. Maar goed, als je echt een ander model zoekt, heb je niets aan de LeMieux.

Ja dankje! Ik denk dat mijn merrie iets te buikig is voor het model, ik aprrecieer zeker je hulp Miereneter!

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:10

De flap hoort niet af te staan. Dat gaat de lemieux ook doen en die verdeeld de druk dan ook niet.

Ik heb de lemieux gehad, die werd overigens ook gewoon hard :+ maar daar stond bij de mij de flap ook vanaf dus verdeeld de druk niet.

Avalanche

Berichten: 16234
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 14:50

Waidida schreef:
Avalanche schreef:
Waidida, ik vind hem eigenlijk best mooi zitten :) mooi op de goede plek, en lijkt me lang genoeg :)

Ik vind hem voor het oog ook mooi, maar ik vind de druk niet lekker verdeelt, alle druk lijkt op een klein strookje te komen en wanneer ik rijd flappert hij van hier naar daar, ook als er al aangesingeld is, dat lijkt me niet de bedoeling. De lengte is idd goed maar ik denk dat het meer aan de vorm ligt?

[ [url=m/bWCyEI.jpg]Afbeelding[/url] ]
De druk zit tussen de 2 lijntjes en ik vind het materiaal echt absoluut niet goed, het wordt erg makkelijk hard en ik heb de indruk dat mijn paard haar singelnijd erger wordt door deze singel.

Oh, dat klinkt niet goed idd.

Je zou, als de druk op een rechte lijn komt, een rechte singel kunnen proberen?
Ik heb de singels van barefoot altijd heel prettig gevonden. Mooi breed ook, en blijven zacht, door gel aan de binnenkant.

miereneter

Berichten: 2593
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:42

Spenk schreef:
Ik heb de lemieux gehad, die werd overigens ook gewoon hard :+ .


;( Ik hoop toch echt dat deze zacht blijft. Zal mijn best doen hem vaak in te vetten.

Mrijn

Berichten: 3480
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 22:17

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Wow h-girth omdat deze eigenlijk te kort is voor mijn huidige zadel. Wat ik fijn vind aan de wow-singel is dat de stoten niet naar elkaar toe worden getrokken. Dat zou ik graag willen houden een andere singel. Ik heb tot nu toe de spider van ErrePlus (https://www.hetgareel.nl/erreplus-singe ... gel-14884/) op mijn lijstje, de Stafford van BR en de Equisoft van Stubben.

Hebben jullie ervaring met een van deze singels? En hebben jullie nog andere ideeën?

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 09:39

Dit is de 130 singel.
Hoeveel korter zou ik deze kunnen bestellen?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:01

Hoezo moet die singel korter?

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:18

Die hoeft toch niet korter? Ik zou wel eentje zoeken met minder lange stukken elastiek eraan, en dan wel dezelfde lengte.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:27

Je wil toch juist in het midden van je singelstoten zitten bij korte singelstoten? Zodat je nog een gaatje overhebt naar boven en naar beneden. Als ze nu op het laatste gat zitten snap ik wel dat een maatje korter op zich fijn zou kunnen zijn.

hagelslag
Berichten: 9155
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 20:36

Omdat je geen gaatje meer kunt aansingelen en dit na een rondje stappen wel nodig is.
In de winter met wintervacht is deze lengte prima.
Ze vind de singel zelf fijn.
Dus ik heb 3 uur terug de 120 cm besteld

Pasterza

Berichten: 2697
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:45

Ik denk dat 1.20m inderdaad een goede lengte is. Al zou ik wel kijken naar elastiek wat minimaal uitrekt, dus wat dikker/stugger elastiek.