Yvonne007 schreef:Mijn zadel is de CA03, geheel in het zwart, met deltakussens en zadelwing, kussens iets korter laten maken. En gladde zitting. Prijs was uit mijn hoofd 2750 euro.
Moet wel zeggen, nu we een tijdje verder zijn, dat Hans zuidweg wel een moeilijk persoon is. En zijn visie is om een zadel aan te passen aan de scheefheid van een paard, en dat gaat met de flexibele boom heel makkelijk. Dat is dus wel een nadeel. Ik ben zelf van mening dat je een zadel symmetrisch moet maken, zodat de slechte kant van het paard zich verder kan ontwikkelen. Maar die mening deelt best fit niet......
Omdat mijn naam genoemd wordt moet ik wel reageren. De lezer krijgt hier verkeerde informatie over wat onze visie en werkwijze is als het gaat over scheef liggende zadel . Nu is scheef liggen van een zadel op een paard een complex probleem. Het is niet zwart wit. Want de vraag is waarom gaat een zadel scheef liggen. Is het het zadel, komt het door de ruiter, de manier van rijden en training, is het het paard, is er een gebrek in het paard, is het paard asymmetrische of is het een combinatie van factoren. Al 30 jaar is ons principe bij het oplossen van deze problemen dat er op elk paard een symmetrische zadel moet liggen.
Dat is het uitgangspunt. Maar omdat het moeilijk is om vast te stellen waarom het zadel scheef ligt moeten wij wel eens wat experimenteren om zo er achter te komen of het het paard of de ruiter is die de problemen veroorzaakt. Wij kunnen vrij eenvoudig meten of een zadel recht en symmetrische is. Dit is een technische probleem. Dan gaan wij soms het zadel voor wat scheef maken met het doel dat het zadel recht gaat liggen op het paard en dat er een andere belasting op de rug komt.( Links en recht gelijk) Dat de ruiter anders gaat zitten. Soms maken wij het zadel aan de achterkant wat asymmetrische. Dit alles heeft maar een doel een antwoord krijgen op de vraag waarom een recht zadel scheef gaat liggen op het paard. En als ik 100% zeker weet dat het zadel recht is , kijken ook goed naar de manier van rijden en geven duidelijk aan als de fout vanuit de ruiter komt. Of voor zover wij daar over mogen oordelen of het uit het paard komt. In bovenstaand geval is er een recht zadel afgeleverd en tussentijd is deze op rechtheid gecontroleerd. Toch ging het zadel scheef liggen op het paard en kwam er teveel ruitergewicht op een zijde (de lage kant) van het paard. De eigenaar kreeg van div . mensen de melding dat zadel scheef laag en dat moest dus veel het zadel zijn. Wij hebben zadel- paard en ruiter bekeken en zagen een paard op 2 sporen lopen aan een zijde veel lager dan aan de andere kant, een ruiter welke scheef zat en een scheef liggend zadel. Alleen als de ruiter kans zag het paard enkele passen recht te laten lopen ging het zadel ook recht (er) liggen. Maar dat lukte bij een van de ruiters maar enkele passen. Geen probleem Vivary garandeert tot 2 jaar na aflevering een passend zadel dus zonder kosten gaan wij onderzoeken waarom het zadel scheef ligt. Toen heb ik een keer gezegd dat ik het zadel eens scheef zou gaan maken om te kijken wat er zou gebeuren hoe paard paard in zijn houding, en beweging hierop zou reageren. Dit heb ik op een zondagmorgen gedaan. Zadel aan de achterzijde scheef gemaakt zodat zadel recht op het paard ging liggen. Paard ging na 10 meter stok kreupel lopen. Dus heb ik direct het zadel weer recht gemaakt en heb gezegd dat wij via het zadel geen groter veranderingen - verbeteringen moesten verwachten. Dat de veranderingen van een recht paard door de ruiter of via paard moesten komen.
Schijnbaar is de melding dat ik het zadel scheef heb gemaakt blijven hangen want ondanks dat wij div keren hebben gezegd dat zadel weer recht is wilde men dit niet geloven. Daarom heb ik de ruiters met het zadel uit genodigd om met zadel naar de werkplaats te komen om dan op de symmetrie bok te bewijzen dat zadel recht was. Daarom snap ik het verhaal niet dat onze mening totaal anders is dan wat gebruikelijk is.. Maar als ik zeg dat het geen zadelprobleem is en men wil dit niet geloven kan het best zijn ik dan misschien een beetje kortaf geweest ben, naar zeker na alle inspanningen welke wij gedaan hebben . En dat onze visie over scheef liggende zadels niet klopt is onzin.