knollentuin schreef:Op het oog een mooi zadel, maar voor mijn idee ligt het een fractie achterover, het diepste punt ligt niet in het midden en het lijkt ook of je stijgbeugelriem niet loodrecht hangt maar iets scheef, zo- \
Mosterd na de maaltijd, maar op de foto ligt dit zadel te ver naar voren. Een goed passend zadel moet ook altijd op de juiste manier op het paard gelegd worden. Als het zadel te ver naar voren ligt, dan komt de achterkant van het zadel teveel in de rug te liggen. Als je het zadel een halve handbreedte naar achteren zou leggen ( op deze foto's) dan is het perfect en heeft de achterkant ook wat meer lucht als het ware. Ik denk dat dat in de praktijk ook wel netjes is gedaan, maar we hebben nu eenmaal alleen deze foto's. Dit bedoel ik ook meer als tip om naar te kijken voordat men concludeert dat een zadel niet past vanwege 1 of 2 foto's. Een zadel goed laten passen is stap 1, maar goed opzadelen dus stap 2. Er zijn heel veel zadelmakers en -fitters die heel veel centjes verdienen omdat ze niet-bestaande problemen oplossen door het zadel gewoon goed op het paard te leggen. Beetje moeilijk erbij kijken, wat rommelen aan de onderdelen, gauw ruiter erop zetten en oooh en aaah roepen, kassa!