[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:19

Jorex schreef:
Dit is je jonkie van 2 jaar toch? Mijn pony zag er soortgelijk uit op die leeftijd. Mager bespierd met een ronde buik wegens ronde ribben in zijn bouw. Dit was de mijne in juli, dus wel glad zomervel en iets dikker want gras gehad.
[ [url=m/5aGZ03.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die is nu rond en gezond en 8 jaar en nog niet door zijn wintervacht heen qua verharen alleen wel kaal geschoren.

Zelfde pony nu, 8 jaar vol in training afgelopen februari.
[ [url=m/45FOWQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat je wel kunt doen is lijnzaad bij voeren voor de verharing en voor de rest gras erin al snap ik dat dat lastig is met alle regen van afgelopen tijd

Oke dan komt het vast wel goed lijnzaad krijgt hij al maar hij wil gewoon nog niet zo heel erg verharen wel een beetje maar zn nek is bijvoorbeeld wel al helemaal verhaard maar de rest nog niet

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:21

Maar wat mij ook opvalt is dat hij vorige jaar veel dikker was dan nuAfbeelding
Dit is niet echt een hele goede foto maar zo was hij vorige jaar zomer

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:28

Staat hij nu dan op dezelfde hoeveelheid gras als vorig jaar zomer? Mijn pony was vergelijkbaar. s Winters schraal en in de zomer trok hij dan weer bij. Wat je kunt doen is eventueel ook de lijnzaad ophogen, want daar zit veel vet in. Maar bij zulke jonkies is gewoon gras erin nog altijd het allerbeste om ze wat te doen aankomen. Zolang hij verder maar niet duf/sloom is en gewoon energie heeft. Groeien kost veel energie en dan nu het verharen er weer bovenop en dan worden ze algauw wat te schraal.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:46

Jorex schreef:
Staat hij nu dan op dezelfde hoeveelheid gras als vorig jaar zomer? Mijn pony was vergelijkbaar. s Winters schraal en in de zomer trok hij dan weer bij. Wat je kunt doen is eventueel ook de lijnzaad ophogen, want daar zit veel vet in. Maar bij zulke jonkies is gewoon gras erin nog altijd het allerbeste om ze wat te doen aankomen. Zolang hij verder maar niet duf/sloom is en gewoon energie heeft. Groeien kost veel energie en dan nu het verharen er weer bovenop en dan worden ze algauw wat te schraal.

Oke maar ik voer de brok variant van de lijnzaad en voor pony staat er dat ze maar maximaal 75 gr mogen dus daar moet ik dan toch niet overheen voeren ? En omdat hij zulke gevoelige darmen heeft kan hij niet goed tegen nat gras dus het moet eerst even droog zijn maarja het regent nog zoo veel :(
Hij heeft gelukkig genoeg energie hoor eerder te veel dan te weinig :+ _/-\o_ maar ik zie hem de laatste tijd wel veel ligen dus ik denk dat het verharen hem wel veel energie kost
Vorige jaar had hij nog last van mestwater en dat kwam toen door het gras omdat het heel erg bemest was en ik heb hem daarom toen niet op het gras gezet dus hij stond toen het hele jaar door op arm hooi en hij had wel gewoon een vetlaagje op zn buik dus ik denk dat het dan nu gewoon komt dat hij dunner is door dat hij tocg veel gegroeid is ofzo

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 17:40

PeanutGuapa schreef:
Jorex schreef:
Staat hij nu dan op dezelfde hoeveelheid gras als vorig jaar zomer? Mijn pony was vergelijkbaar. s Winters schraal en in de zomer trok hij dan weer bij. Wat je kunt doen is eventueel ook de lijnzaad ophogen, want daar zit veel vet in. Maar bij zulke jonkies is gewoon gras erin nog altijd het allerbeste om ze wat te doen aankomen. Zolang hij verder maar niet duf/sloom is en gewoon energie heeft. Groeien kost veel energie en dan nu het verharen er weer bovenop en dan worden ze algauw wat te schraal.

Oke maar ik voer de brok variant van de lijnzaad en voor pony staat er dat ze maar maximaal 75 gr mogen alleen hij is natuurlijk best klein kan het dan geen kwaad als je 75 gr gaat voeren? En omdat hij zulke gevoelige darmen heeft kan hij niet goed tegen nat gras dus het moet eerst even droog zijn maarja het regent nog zoo veel :(
Hij heeft gelukkig genoeg energie hoor eerder te veel dan te weinig :+ _/-\o_ maar ik zie hem de laatste tijd wel veel ligen dus ik denk dat het verharen hem wel veel energie kost
Vorige jaar had hij nog last van mestwater en dat kwam toen door het gras omdat het heel erg bemest was en ik heb hem daarom toen niet op het gras gezet dus hij stond toen het hele jaar door op arm hooi en hij had wel gewoon een vetlaagje op zn buik dus ik denk dat het dan nu gewoon komt dat hij dunner is door dat hij tocg veel gegroeid is ofzo

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 17:46

heb je ook goed mestonderzoek laten doen en ontwormt?

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 18:29

ellepel schreef:
heb je ook goed mestonderzoek laten doen en ontwormt?

Heb ik een maand terug gedaan

CanCanAld
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:48

Wat adviseren jullie voor het volgende:

Ik heb een 3 jarige onbeleerde PRE ruin die ik 3x per week longeer. Hij staat sinds enkele dagen in een kudde op de wei en is nu flink afgevallen. Ze hebben strookbegrazing en onbeperkt voordroog. Nu vermoed ik dat hij nog niet optimaal kan/mag eten bij de hooikar en zodoende te weinig ruwvoer binnen krijgt en nog druk is met zijn plek veroveren in de kudde en beschermen van zijn nieuwe merries waardoor hij nu zo snel is afgevallen. Paard voer ik een halve schep Fibra premium wat laag in suikers is maar hij eet dit met lange tanden. Daarnaast krijgt hij Glucosamine en MSM. Ik heb mijn PRE's altijd sober gevoerd daar het een sober ras is maar in dit geval heeft mijn paard extra's nodig.

Wat adviseren jullie qua krachtvoer/balancers en merk? Het is een paard wat al wat aan de slanke kant is, normaal tot hoog in energie. Moet nog wat wintervacht kwijt. Voer graag laag in suikers en eiwitten gezien PRE's hier gevoelig voor zijn maar begrijp wel dat hij eiwit nodig heeft in dit geval. Kan slechts 1x per dag krachtvoer geven, wellicht nuttig om te weten.

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:08

ja als hij gewoon te weinig eten binnenkrijgt..
ik zou wel op die stalling vragen naar meer voerplekken.
paarden hoeven niet te vechten of te wachten om eten,ik vind daar echt wat van hoor,sorry.

als je zelf maar 1x per dag kunt komen zou ik denk ik kijken naar een seniorenvoeder.
of een een slobber met wat meer calorieën en vet en eiwit om aan te zetten?
of een goede grasbrok die je kunt weken,misschien de myo protein flakes van agrobs.
als je daar twee scheppen van kunt voeren en hij eet dat in een uur rustig op dan vervang je al wat hooi wat hij mist.


mag ik vragen…waarom geef je een 3 jarige glucosamine?
zou wel omdat hij schraal is niet te veel vragen met longeren.

CanCanAld
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-24

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:43

Op mijn stal hebben ze normaal gesproken 2 voerplekken, nu door omstandigheden even niet helaas. Sinds hij in de kudde staat, wordt hij niet aan het werk gezet omdat ik niet zijn reserves wil ontnemen. Het longeren komt later weer aan bod wanneer hij weer aangekomen is.
Ik geef hem Glucosamine daar hij in januari een OCD operatie heeft ondergaan wat prima verlopen is maar gezien er 'gerommeld' is in zijn benen ben ik dit voor mijn eigen gevoel er bij gaan geven.

Ik dacht zelf ook aan een slobber met daarbij een balancer.

ellepel

Berichten: 47428
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:56

ah zo,ja dan snap ik dat je het geeft.

is ook even wat uitproberen kwa merken, er is tegenwoordig zoveel te koop.
agrobs heeft in elk geval fijn spul.. de myo protein flakes wel, zupa is ook goed om te geven.
elk merk heeft tegenwoordig wel zo’n gras en kruidenbrok die je kunt weken en welke wel goed helpt om aan te zetten :j

CanCanAld
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-03-24

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:25

Ja precies, er is zoveel te koop dat het even zoeken is :? . Ik voer al heel wat jaren Fibra en daarvoor Havens.

Ik ga even kijken wat voor tips je gegeven hebt. In ieder geval bedankt voor het meedenken!