Pony is dik en blijft dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 00:32


Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 02:46

Als ik het goed begrijp, dat de pony opbouwt naar 3 uurtjes paddock, en de rest van de uren op stal staat, dan zou dat je probleem.

Ze heeft al die uren die jij er niet bent, geen mogelijkheid om te lopen, dus calorieën te verbranden. Des te meer om ze eraan te eten; immers is een box voor 21 uur per dag best saai, en is eten en slapen ongeveer het enige wat er te doen is.

Dit verklaart ook waarom je een supplement nodig hebt om een beetje spieren te behouden; ze gebruikt die spieren veel en veel te weinig. Dit kan jij nooit erop rijden, moet je ook niet willen. De basis van een sterk en stabiel paard, zit hem in de vrije beweging.

Het zou me zelfs niks verbazen als ze veel minder heet en schrikkerig wordt op moment dat ze minimaal 10 uur per dag lekker buiten zou kunnen lopen en vrij bewegen.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 06:57

Nog een tip: gerste stro aanbieden naast het hooi. Dat eten ze ook graag en het vult, zonder aan te zetten.

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:13

Hier een pony die al dik word van lucht. Die staat op 2x handje brok van stal 2x hooi van stal
Een voerbak vol met Fibermix van vitalbix hier zit niks in. Hier krijgt hij 1 schepje glucobalance en 25 ml olie bij.

Pony is erg gevoelig voor koliek vandaar ook de olie. We hebben hem op dit dieet eindelijk op gewicht gekregen en door de glucobalance komt hij zelfs in de zomer maanden met 8 uur wei niet mega veel aan.

mosimonster
Berichten: 2
Geregistreerd: 31-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:40

Eens met Caily,
Als ik je reactie zo lees doe je ontzettend je best om het goed te doen voor je pony. Echter schrik ik er eerlijk gezegd wel een beetje van dat zo weinig vrije beweging krijgt. Op die manier is het lastig opbouwen en ontbreek de basisbespiering. Je pony is na 40min al helemaal op geef je aan. Ik zou echt kijken naar mogelijkheden voor uitbreiding van vrije beweging en daarnaast flink werken aan haar conditie.

XladyX

Berichten: 1366
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:24

Al ontzettend veel goede tips gegeven, maar daaraan toegevoegd kijk anders eens naar een supplement om de maag/darmen te ondersteunen. Een van mijn paarden heeft heel veel baat bij Gastocomplex van Vitalstyle bijvoorbeeld ter ondersteuning.

Samengevat, pony veel meer naar buiten voor vrije beweging, alleen hooi (via slowfeeder), vitaminebrokje + evt. maagdarmsupplement geven. En misschien een uitgelezen kans om te werken aan verkeersmak maken: heel veel wandelen, aan de hand, fiets, onder het zadel etc. Vooral stappen en draven met langere stukken zet vetverbranding in werking. En mocht verkeersmak maken nog wat lastig zijn, pony mee naar bos/duin/strand en daar mooie ritten maken?

Succes!

SweetVanille
Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:30

ChristinaROD schreef:
Bij ons op stal komen ze op zand paddocks te staan. Zomers opbouwend naar drie uurtjes per dag. Dit omdat we niet veel ons tot onze beschikking hebben. Dus de zand detox lte doen lijkt me dan mischien ook wel slim te doen.


Ik hoop/denk dat je het woordje "wei" vergeten bent in je 2e zin?
En "ons" is gras?
21u op stal kan echt niet, dan is het vrij logisch dat je pony problemen heeft..

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:38

40 minuten en dan op is niet 'normaal' en dan ook nog te dik.

Hoeveel komt het dier uit de stal? Is die 3 uur weidegang opbouw en komt ze verder op de paddock of is het max 3 uur per dag vrije beweging.
Want dan kan je longeren tot je een ons weegt, maar krijg je die pony nooit in conditie/slank.

Als het echt maar een paar uur per dag vrije beweging is, andere stal zoeken als het niet uitgebreid kan worden.

Hier een pony met maag/darm problemen, PPID en insuline resistent, die valt goed af met afgewogen hooi, beweging en van 8 uur tot het donker op de paddock. Dus vrije beweging naast rijden/longeren.

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:09

Pfoe... misschien klinkt dit heel hard, maar dit is toch geen manier om een paard of pony te houden? 1 seizoen per jaar 3 uurtjes op de paddock? En de rest van het jaar dus 24 uur per dag op stal (minus die paar minuten rijden of longeren)? Of lees ik het verkeerd?

Mocht dit het geval zijn dan is het toch logisch dat je pony veel te dik is? En daarnaast geen conditie heeft en stalondeugden en maagzweren heeft?

monsera
Berichten: 3080
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Pony is dik en blijft dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:32

Ik lees dat de pony op de paddock staat en in de zomer naar max 3 uurtjes gras gaat. Omdat er te weinig gras is.

Dat zegt natuurlijk nog niets over de paddock. Hoe grast die ys en er überhaupt in gelopen kan worden en of de pony daar alleen in staat of met vriendjes.

Ik ga mee met de mensen die zeggen ga naar buiten met de pony en vele kilometers maken.
Daarna ook op de fiets mee,zodat je ook kan draven.

Zamak
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 09:44

Het is heel begrijpelijk hoor dat je heel voorzichtig wil zijn met je pony. De conditie kan ook wel zo slecht zijn door haar gewicht. Dan kost alles meer energie.
Je kunt de opbouw ook rustig aan doen. Eerst in stap de tijdsduur verlengen en dan in tempo bijvoorbeeld. En af en toe even lang geven tussendoor. Je hoeft ook niet alle dagen heel hard te werken. Je kunt een dag zwaardere arbeid laten opvolgen door een dag lichte arbeid en daarna een dag wandelen bijvoorbeeld. En dan weer opnieuw. Dan geef je de spieren tijd om te herstellen.