Voer voor mager oude pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troetjoek
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 01:58

tirzasarah10 schreef:
Ik denk dat je eerst duidelijk moet weten wat ze precies allemaal heeft voor je hier correct advies kan vragen... daarna voor je iets doet met de eigenaresse overleggen voor een plan. Zie hier advies van lever ontgiften dit soort dingen kan je absoluut niet zomaar doen als het dier een aandoening aan de lever heeft... zijn allemaal goed bedoelde adviezen maar als ze echt aandoeningen heeft kan je niet lukraak wat voeren.
Lief dat je je zo inzet TS voor de pony


Alles word overlegd met de eigenaresse ik ga niet zomaar wat doen ik leg alles voor en dan gaan we het lijstje af wat wel wat niet. Eventueel in overleg met de dierenarts. Maar voor nu is het ook wat eet madam wel?

Ik ben super blij met de eigenaren van de pony s en dat ik voor ze mag zorgen.
De afgelopen jaren zijn we er wat verloren helaas. Allemaal wel op een mooie leeftijd.

Mijn hoofd verzorg pony moet nog even mee die is pas 9 <3 lekker met de wagen op pad

Silly_Woman

Berichten: 1667
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:22

Wij zijn erg blij met geweekte Grasbrok.

We hebben zowel de Marstall als de agrobs gehad. Marstall is bij ons favoriet.

Wij zetten het een dag eerder klaar, ons oudere paardje krijgt het in de winter omdat hij anders ook te veel terugvalt.

In de zomer gaat dat niet ivm idd het niet goed worden door de hitte.

Ons oudje nu kan nog wel hooi eten dus hij krijgt 2 scheppen droge brok en die weken we dan.

Het eerste paardje van mijn man kon ruwvoer niet goed meer eten, dus die kreeg 6 scheppen droge brok en die dan geweekt. (Zij stond ook apart op gras, omdat gras nog wel ging)

Ik weet niet welke regio je zit, maar je mag best een paar scheppen op komen halen om te testen of de pony het lust?(als dat mag van de eigenaar)

Het is hier bij alle paarden een zeer gewenst hapje :D

Dorine92
Berichten: 5370
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:40

troetjoek schreef:
Dorine92 schreef:
Maak je de priores wel nat genoeg? Mijne lust het alleen als ik maximaal 1 biksschep vol in een 10 liter emmer gooi, en die emmer dan tot de rand vol doe met water. Dan kan hij het drinken. Anders lust ie het niet
Met olie erdoor laat hij het ook gelijk staan


Zowel goed nat als wat op de zak aangegeven staat hebben we geprobeerd warm water koud water

Olie gaat door de biks heen

Biks eet mijne ook niet als er olie op gaat

Dorine92
Berichten: 5370
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:41

girlyggirl schreef:
ellepel schreef:
waarom niet dan en wat zou ze dan moeten voeren?
grasbrok is juist heel erg geschikt denk ik,zit een mooie vezel in en vaak rond de 15% eiwit.

gaat hier om een pony die bijna niks eet en daarom mager is.
en lever problemen heeft,dus zaken als olie en ontgiften vallen al af.



[ [url=m/hy1Y5S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zag mijn 32 jarige met super slecht gebit eruit, dit ga je echt niet redden met grasmix oid. Ze hebben veel meer voedingstoffen nodig dus, zoals ik al eerder zei, heb ik goede ervaring met senioren priores, pavo 18+ of bv merriebrok.

Deze herken ik uit duizenden. Cherry

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:47

girlyggirl schreef:
ellepel schreef:
waarom niet dan en wat zou ze dan moeten voeren?
grasbrok is juist heel erg geschikt denk ik,zit een mooie vezel in en vaak rond de 15% eiwit.

gaat hier om een pony die bijna niks eet en daarom mager is.
en lever problemen heeft,dus zaken als olie en ontgiften vallen al af.



[ [url=m/hy1Y5S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zag mijn 32 jarige met super slecht gebit eruit, dit ga je echt niet redden met grasmix oid. Ze hebben veel meer voedingstoffen nodig dus, zoals ik al eerder zei, heb ik goede ervaring met senioren priores, pavo 18+ of bv merriebrok.

Deze herken ik uit duizenden. Cherry[/quote]

Yup <3

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 07:21

Ik lees mee, ik heb precies hetzelfde. Ook met een pony van 28, wordt dit jaar 29.
Hij is nog redelijk op gewicht maar hij eet zo slecht, ben zo bang dat hij zo af gaat vallen.

Ook mijn pony heeft iets verhoogde leverwaardes en cushing. Reageerd niet of slecht op medicatie. Hij is sinds zaterdag verhuisd. Hij lijkt slecht om te kunnen gaan met merries en zo derd zich heel erg af. Hij moet nog wel wennen, maar ik wil dat hij eet. Tandarts is geweest en is een wiebelkies verwijderd, maar gaf geen verschil. Verschillende soorten voer....heb al wat zakken afgegeven

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:48

heb je in jouw geval al eens gekeken naar gebruik van monnikspeper?
het is wat wisselend wat gebruikers ervaringen betreft maar doordat ze zich er wat rustiger door voelen kan het misschien ondersteunen dat eten beter gaat en zich beter voelen?

wat geef je nu voor voer?

Paardenfann4
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:19

Grasmix en grasbrok helpen goed tegen magere paarden. Goed op letten dat je er genoeg van voert, 1 schep zet vaak geen zoden aan de dijk. Het advies is meestal 1 kg per 100 kg lichaamsgewicht.

Bagheera_206

Berichten: 25920
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:23

Hier vonden de oma's de Agrobs lekker. O.a. de Agrobs Horse Alpin Senior. Vaak dan nog met wat Agrobs Alpengrün Mash en de Agrobs Seniormineral erbij. Om wat aan te komen soms ook nog wat Agrobs Myo Protein Flakes erbij. Kregen ze gelukkig nog goed weg met hun gebit waar al een hoop kiezen ontbraken. Deden het wel allemaal nat maken en beetje weken. Hadden er vaak ook nog wel schepje Pavo 18+ door.

Hier had Nýpa haar emmer omgemikt en kwam Frel haar helpen. <3 Was een van de laatste hapjes in de laatste week voordat we ze hebben laten gaan. Ze zijn 30 en 31 geworden.