Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26476
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 00:30

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Blogtrepreneur/Wikimedia Commons


De kantonrechter van de Rechtbank Overijssel in Enschede was duidelijk in zijn uitspraak. De 11-jarige pony die was verkocht als kinderpony, was dat duidelijk niet. De verkoper uit Deurningen moet het dier terugnemen, de aankoopprijs terugbetalen aan de koper plus ongeveer 1500 euro aan kosten die de koper heeft gemaakt voor het dier.

In de verkoopadvertentie voor de pony had de verkoper vermeld dat het dier fanatiek was en een zelfverzekerde ruiter nodig had. Ook schreef hij dat het dier absoluut niet zou weigeren en elke ruiter naar de overkant van het parcours brengen. De koper kocht het dier dan ook voor 6800 euro voor haar dochter van 9 jaar, in de waan dat het dier een kinderpony zou zijn. Voor de koop gesloten werd, had het meisje al enkele keren proefgereden op het dier en de veearts heeft het dier vooraf gekeurd.

Echter, een paar dagen na de aankoop begonnen de problemen al. “Vanavond tijdens het voeren liep ik achter hem langs en haalde hij uit naar mij met zijn achterbeen”, schreven de ouders in een mail aan de verkoper, nadat het dier een van hen had geprobeerd te schoppen. “Vooral de losse achterbenen en het natrappen tijdens de val baren mij zorgen bij een kinderpony. Ik wilde mest uit zijn stal halen, en hij viel me gewoon aan. Dat kan toch niet kloppen?”, schrijven ze verder. Om meer zekerheid te hebben, schakelen ze een professionele instructeur in. Die komt ook al snel tot een conclusie: het dier is agressief, niet gemakkelijk in de omgang en al helemaal geen kinderpony. De ouders willen van de pony af en ontbinden de verkoop. Dit was in juni 2023.

Maar hun geld zagen ze maar niet terug, vandaar dat ze de verkoper voor de kantonrechter hebben gedaagd. De zaak diende half februari 2024. De ouders toonden hier diverse zeer duidelijke filmpjes van de pony, waardoor er niet getwijfeld werd aan het gedrag van het dier. De verkoper bleek tijdens de zitting zelfs nog iets verzwegen te hebben: de ervaren spring pony was in de verkoop gegaan omdat zelfs een 13-jarige amazone niet ‘sterk genoeg’ bleek om op het dier te rijden.

De rechter wist genoeg en in april 2024 volgde dan ook de uitspraak. De pony gaat terug naar de verkoper, de ouders krijgen hun geld en de gemaakte kosten terug.


Gebruikte bronnen:

Jolien87

Berichten: 17484
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:34

Heel goed!

Wintu

Berichten: 3052
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:46

Kinderpony en fanatieke pony die zelfverzekerde ruiter nodig heeft als tekst in dezelfde advertentie? Vreemd

foxy80

Berichten: 7908
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 00:54

Zo een dier toch meegeven voor een 9-jarig kind. Bedroevend verhaal.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 04:39

Wel gewaagd idd aan een kind verkopen, iets met geweten.. en geen ongelukken willen veroorzaken.

Alleen al dat slaan in de box...
Erop laten rijden nog meer..

Nooit verteld met het proefrijden.. had die beter wel kunnen doen.

7ofhearts

Berichten: 2833
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 06:59

Wintu schreef:
Kinderpony en fanatieke pony die zelfverzekerde ruiter nodig heeft als tekst in dezelfde advertentie? Vreemd



Dit verbaast mij ook.
Dan zou je als ouder toch ook moeten denken ?

Maar hoogstwaarschijnlijk zijn de ouders overtuigd geweest van het kunnen ( proef ) rijden van hun dochter.

Dat een rechter in hun voordeel beslist zegt genoeg over de daadwerkelijke aard van het beestje.

DuoPenotti

Berichten: 29851
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:06

Waarom komt dit verhaal mij bekend voor?
Was dit niet de aankoop van een bokker?

prompter

Berichten: 11201
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:08

Daar moest ik ook aan denken DP, geen idee of het dezelfde is, maar het lijkt er wel op.

Gini
Berichten: 17950
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:09

Dat is ook meteen wat ik dacht, DP, ik herinner mij een topic met een gelijkaardig verhaal.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:27

Wintu schreef:
Kinderpony en fanatieke pony die zelfverzekerde ruiter nodig heeft als tekst in dezelfde advertentie? Vreemd


Goh, daar kan je nog vrij breed alle kanten mee op met zo'n omschrijving natuurlijk.
Mijn PRE is voor mij té pittig, maar mijn nichtje van 9 rijdt met deze voorwaartse bloedjesfanatieke ruin zo weg.

Ze heeft geen schrik, dus hij rijdt top zijn rondjes bij haar, ik heb wel schrik, en daarvoor is hij te sensitief.
Ik heb de laatste jaren genoeg pony's gezien met ruitertjes met een giga je m'en fous-houding wat gewoon prima uitdraait zonder ongevallen.

't gaat allemaal om eerlijkheid en juiste uitleg bij een een omschrijving :)

Verder inderdaad, waar zit dat geweten van die verkoper??
Het idee alleen al om een pony waarvan je weet hoe of wat, te verkopen en mee te geven met een 9-jarig kind... Ik zou er niet van slapen.

anjali
Berichten: 15165
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:35

Ik vind het ergste dat de pony slaat. Dat is voor mij een no-go.

Elisa2

Berichten: 37452
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:54

Goedzo, gerechtigheid! hopelijk leren ze hier van en verkopen ze geen pon'y's meer met een oneerlijk verhaal alleen maar om meer geld er aan te verdienen.

Jolliegirl

Berichten: 32985
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:56

Verhaal komt mij ook heel bekend voor.
Wat een geluk hebben die mensen gehad dat er geen erge ongelukken gebeurt zijn.
De pony is de verliezer in dit verhaal nu,mik hoop dat dit dier goed terecht komt.

Niqui

Berichten: 2179
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 08:57

Goed dat zo'n zaak een keer voor de rechter komt en vooral dat de kopers hebben doorgezet. Te vaak wordt er gezegd dat je je verlies maar moet nemen als je dit overkomt. En te vaak denken verkopers daardoor dat ze er wel mee wegkomen. Nu blijkt toch anders .

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:01

DuoPenotti schreef:
Waarom komt dit verhaal mij bekend voor?
Was dit niet de aankoop van een bokker?


Dat was volgens mij de moeder die zich hier geregistreerd had om te vragen wat 'normaal' is in zo'n situatie, nogal wat kritische vragen op z'n bokt-s kreeg en daar niet heel vrolijk van werd omdat de 'blame' vrij snel bij haar werd gelegd: zo'n pony koop je toch niet voor je kind.

Niqui

Berichten: 2179
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:03

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom komt dit verhaal mij bekend voor?
Was dit niet de aankoop van een bokker?


Dat was volgens mij de moeder die zich hier geregistreerd had om te vragen wat 'normaal' is in zo'n situatie, nogal wat kritische vragen op z'n bokt-s kreeg en daar niet heel vrolijk van werd omdat de 'blame' vrij snel bij haar werd gelegd: zo'n pony koop je toch niet voor je kind.

Ja, daar dacht ik ook meteen aan.

Gini
Berichten: 17950
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:10

Dat was wel een meer recenter verhaal dacht ik. In dat topic kwam niet naar boven dat de koop al in 2023 ontbonden zou zijn. Dus ik denk dat het toch twee verschillende casussen zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49327
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:12

Heel goed dat dit gebeurd is en dat de verkoper hier niet mee weg komt. Dat wil je gewoon niet voor een 9 jarige. En blijkbaar kon de 13 jarige hem ook niet aan. Geen idee wat er dan mee gebeurt maar ik hoop dat hij dan bij een heel zelfverzekerde en dappere 16 jarige terecht komt die er nog leuk mee kan sporten, maar ik ben bang van niet. Een valse raak je niet snel kwijt en dat is niet voor niks natuurlijk.

Elisa2

Berichten: 37452
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:15

Volgens mij ging dat verhaal op Bokt over een Tinker en niet over een springpony.

Anyway mensen die rottige beestjes verkopen als brave kinderpony's mogen van mij heel hard aangepakt worden. Niet iedere pony is braaf maar wees er gewoon eerlijk over, het is al risicovol genoeg.

DuoPenotti

Berichten: 29851
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:29

jawel ging zeker over een springpony en ook dat een 13 jarige er niet mee overweg kon.

Maar er zijn helaas meer van dit soort verhalen.
En de ene keer is het domme ouders die hun kind te hoog inschatten, de andere keer een liegende verkoper.
Soms beide, soms ook nog het stal manegement.
En hier krijg je altijd maar 1 kant mee.

Fijn voor deze mensen dat het is opgelost

Monique1963

Berichten: 8661
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 21:35

En de pony is weer het kind van de rekening.

Zoolgangster

Berichten: 9692
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 23:32

Elisa2 schreef:
Volgens mij ging dat verhaal op Bokt over een Tinker en niet over een springpony.

Anyway mensen die rottige beestjes verkopen als brave kinderpony's mogen van mij heel hard aangepakt worden. Niet iedere pony is braaf maar wees er gewoon eerlijk over, het is al risicovol genoeg.


Inderdaad, wat ik bij een handelstal heb zien binnenkomen als "kinderpony". Steigeraar die achteroverklapte, en dat letterlijk iedere keer als er iemand op zat. Stilstaan was ok, maar zodra er keurig netjes een hulp werd gegeven om te lopen, begon het steigeren en ging door tot het dier achterover klapte. Iedere dag opnieuw, precies hetzelfde gedrag, levensgevaarlijk. Maar verder "kindermak" hoor.

Marigold

Berichten: 12595
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 06:49


DuoPenotti

Berichten: 29851
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rechter ontbindt verkoop ‘kinderpony’, die dat niet bleek te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:04

Dat was niet het topic wat ik voor me had.

Dat heb ik ook gezocht maar kan het niet vinden. Denk dat het is verwijderd

kamsel
Berichten: 3415
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-24 08:12

Marigold schreef:
Ik denk de pony uit dit topic:

[TAO] Pony gekocht en problemen


Hoe dan?
Zowel de leeftijd van het kind als de pony zijn niet hetzelfde. En het probleem ook niet.